א. יש מי שאומר שהמאחר לסליחות ידלג על אמרית ‘אשרי’ ויתחיל מיד ‘לך ה’ הצדקה’, כיון דהסיבה שאומרים אשרי הוא רק כדי לומר קדיש אחריו – ויש אומרים שגם מי שמתפלל ביחיד אומר אשראי (ליקוטי מהרי"ח)
- וַיאמֶר ד' סָלחְתִּי כִּדְבָרךָ | מקבץ הלכות ומנהגי סליחות לחודש אלול
מתי אומרים סליחות
ב. עיקר תקנת הסליחות הוא לקום באשמורת, הוא עדיפא מלומר סליחות בחצות הלילה. וי"א שיכול לומר סליחות גם בחצות הלילה (עיין אגרות משה ח"ב סי’ קה)
ג. יש אומרים שעדיף לומר סליחות גם נץ החמה מלומר סליחות בחצות הלילה – וי"א שעדיף לומר בלילה מלומר אחר שהאיר היום(בשם הגר"ח קניבסקי)
ד. לפני חצות הלילה לא יאמר שום סליחות וי"ג מדיות (מ"ב תקסה) ונשים יכולות להקל לומר סליחות לפני חצות (בלי י"ג מידות) ויאמרו תחנון בלי נפילת אפים
ה. י"א שגם ‘אשרי ולך ה’ הצדקה’ לא יתחילו לפני חצות’ (הגרי"ש אלישיב) וי"א שרק פיוטי הסליחות עצמן אסורים לפניחצות (הליכות שלמה פ"א)
ו. הפוסקים התירו בשעת הדחק לומר סליחות גם לפני חצות הליל – (כגון במקומות שמפחדים לצאת בלילה וכדומה)
דיני המשכימים לסליחות
ז. כשקם לפני שהאיר היום, ועשה צרכיו נוטל ידיו, יברך מיד על נט"י ואשר יצר ואלוקי נשמה, וגם ברכות התורה, כדי לחוש לשיטות שאין לומר פסוקים שבסליחות לפני ברכות התורה (מ"ב סי’ סקי"א) ויברך ברכות התורה עם הציבור (תשובות והנהגות)
ח. אחר הסליחות יזכור ליטול ידו שוב לפני התפילה – בלי ברכה. כי שהאיר היום י"א ששוב שורה רוח רעה
ט. יש אומרים שאין צריך להפסיק ליטול ידיו באמצע הסליחות אף שהאיר היום (שו"ת מהרש"ם
י. רבי עקביא אייגר כותב שמעלות השחר יקפיד לא לגעת בנקביו לפני נטילת ידיים – אך יש שנטו להקל בזה.