בעניין סדר הקדימה בתור שנינו בגמרא במסכת סנהדרין (ח א) שיש חובה לדיין לדון את מי שהגיע ראשון אף אם הבא אחריו בתור דיונו על סכום רב יותר שנאמר "כקטן כגדל תשמעו" ובשולחן ערוך (חושן משפט טו א) פסק שצריך הדיין שיקדים לדון הדין שבא לפניו תחילה ודין זה נובע מצדק צדק תרדוף.
יש שכתבו לתת זכות קדימה למי שעמד ראשון בתור כדי למנוע עי"ז קנאה ומחלוקת והוכיחו דבריהם מתוך דברי הפתחי תשובה יורה דעה רסה סק"ט אשר דן בעניין קדימויות במילת תינוק.
עושים סדר
כתבו הפוסקים שהתור הוא מנהג העולם שכאשר מתאספין המון אדם וכל אחד רוצה למהר ולהשיג חפצו בתחילה הנה הושם לחוק ולמנהג קבוע כי כל מי אשר מקדים לבוא הוא ישיג מטרתו תחילה ומנהג זה נובע בעיקר בשביל לשמור על הסדר ראוי לציין כי המאירי בסנהדרין כתב שהיושר הוא לתת לאדם חולה או זקן להקדים בתור שכן כל הבסיס אשר עליו מושתת הדין הוא צדק ויושר.
בספר חישוקי חמד הסתפק האם מי שעוקף בתור יש לו דין גזלן והעלה שם שעכ"פ עובר על ואהבת לרעך כמוך שכמו שכל אחד רוצה שלא יעקפו אותו בתור כן יש לו להקפיד שלא לעקוף אחרים ובהערותיו הביא את דברי החזו"א שאמר שהעוקף את חבירו הוא בכלל פורץ גדרי עולם הוא בכלל משיג גבול.
המקור של הגר"ח זצ"ל
ובספר אריה שאג מביא בשם הגר"ח קנייבסקי זצ"ל
שאלה: ויהושפט בן אחילוד מזכיר (ח' ט"ז) ופירש"י מזכיר איזה דין בא לפניו ראשון לפוסקו ראשון האם זה מקור שאסור לעקוף תור ושהעוקף תור עובר על איסור מדברי קבלה?
תשובה: פסוק מפורש ראשונה ראשונה יסעו (במדבר ב' ט')
מעשה רב
לפני שנים רבות נזקק רבנו לעבור טיפול בעיניו לשם כך סודר לו תור במרפאה פרטית של פרופ' ב בתל אביב בשעה היעודה הגיע ראש הישיבה למרפאה כשהוא מלווה באחד ממקורביו והנה נוכח מקורבו לראות כי ישנם כמה פרוטקציונרים אשר בהוראת הרופא נכנסו לפניהם תיכף הרים טלפון לאחד מעסקני הציבור וביקש שידאג לכך שראש הישיבה לא יאלץ להמתין ואכן תוך דקות ספורות נפתחה דלת חדר הרופא ובהדרת כבוד הזמין את ראש הישיבה להיכנס לפני כולם רבנו הקפיד מאד על המעשה הזה באומרו שהוא חילול ה' כאשר יחשבו שנכנס לפני תורו ותיכף בירר כיצד ידע הרופא כי הוא ממתין בחוץ כאשר התברר לו ידו של מי הייתה במעל הודיע לו כי מעתה בטיפולים הבאים יבוא לעדיו. (כאייל תערוג)