לומדי דף היומי (בבא בתרא יד) השבוע עסקו בסוגיית אורכו ורחבו של הארון בקודש הקודשים ושם לדעת רבי מאיר היו בו ב' טפחים כדי שיהיה נח להוציא את הספר תורה שבו ולא יהא ס"ת נכנס ויוצא שהוא דחוק.
כאמור בארון הברית שבקודש הקודשים היה מנוח ספר תורה מיוחד במינו לצידם של לוחות הברית
מי כתב את ספר התורה ומתי השתמשו בו?
לגבי זהות הסופר נחלקו הדעות, אך הדעה הרווחת היא שמשה רבנו כתבו כמתואר בתורה (דברים לא כד) אך יש מי שסובר שעזרה הסופר כתבו (עיין מו"ק יח ב ובמפרש שם)
וכאן שואל תוספות שאלה מקורית
מתי בכלל ידרשו להוצאת ספר התורה הזה? הרי רק פעם בשנה הורשה הכהן הגדול ביום הכיפורים להיכנס לתוך קודש-הקודשים ולא מצאנו שקרא באותו ספר התורה שהיה מנוח בארון.
א"כ לשם מה להותיר ב' טפחים להוצאה מרווחת אם בלאו הכי לא השתמשו בו.
בעלי התוספות מתרצים ב' תירוצים
א' - פעמים היו נצרכים להיכנס לקודש-הקודשים לצורך בדק הבית כפי שלמדנו במשנה במידות: שכשהיה צריך לתקן את כתלי קודש הקודשים, היו משלשלים אומנים בתיבות שהיו סגורות משלושה צדדים כדי שלא יהנו ממראה קודש הקודשים, והתיבה הייתה פתוחה רק למקום שבו היו צריכים לתקן.
שימושים נוספים
עוד מתרצים, שמזמן שחרב המשכן בשילה עד לזמן שנבנה מקדש שלמה היו יכולים לקרוא בספר תורה ולעיין בו.
וברש"י כתב בפשטות שבספר תורה שכתבו משה היו קוראים פרשת המלך בצוות הקהל.
מקרים נוספים אנו מוצאים שעשו שימוש בספר תורה שבארון הוא בירושלמי (שקלים) שם מסופר שמספר תורה זה היו מגיהים את ספרי התורה האחרים ואותם מגיהים היו מקבלים את שכרם מתרומת הלשכה עוד כתבו שהיו מגהים דרכו את ספרי התורה שבאו מן הגולה.
דין מיוחד בעניין טהרת הספר מופיעה במשניות בכלים שם נאמר שכל הספרים מטמאים את הידיים לגדור את העם שלא יניחו את הספרים ליד אוכל ויבאו לידי בזיון באכילת עכברים. אך ספר עזרה אינו מטמא את הידיים כשאר ספרים, משום שהציבור מכבד את הספר ולא יבוא להניח אצל התרומה.