שמות רבים לו לחג השבועות - עצרת, חג מתן תורה, שבועות, חג הביכורים, חג הקציר ועוד. ומעל הכל חופפת גם דמותו של נעים זמירות ישראל דוד מלכא משיחא, שנפטר באותו היום. אך כפי שנראה יש שחלקו מתי בדיוק נפטר דוד המלך ע"ה.
בתלמוד בבלי אנו מוצאים שדוד המלך נפטר בשבת.
אמר דוד לפני הקדוש ברוך הוא: "רבונו של עולם, הודיעני ה' קצי (עוד כמה זמן אמות) אמר לו הקדוש ברוך הוא: גזרה היא מלפני שאין מודיעין קצו של בשר ודם. המשיך דוד המלך לבקש "ומדת ימי מה היא" (באיזה יום שנה) אמר לו הקב"ה : גזרה היא מלפני שאין מודיעין מדת ימיו של אדם. ושוב ביקש דוד המלך: "ואדעה מה חדל אני" (באיזה יום בשבוע) אמר לו הקב"ה: בשבת תמות".
א"כ מה הוא המקור לכך שדוד המלך נפטר ביום חג השבועות?
התוספות בחגיגה (י"ז ד"ה אף עצרת) מביאים את דברי הירושלמי (חגיגה פ"ב ה"ג) אמר רבי יוסי בר בון: דוד מת בעצרת, והיו כל ישראל אוננין והקריבו למחר – את קורבנות הראיה והחגיגה ואת שלמי השמחה.
על פניו ניתן להבין שאין מחלקות בין הבבלי לירושלמי כי יתכן שדוד המלך נפטר בעצרת שחל בשבת.
אך התוספות כותבים לדברי הירושלמי שישראל היו אוננין ולא יכלו להקריב קורבנות. והקשה הרב אלחנן הרי גם אם לא היו אוננים לא היו מקריבים קורבנות החג כי הרי אותה שנה (לפי הבבלי) עצרת חל ביום השבת ובשבת אין מקריבים קורבנות כמו ראיה וחגיגה וכו'. כי רק קורבנות שהם חובת היום קרבים בשבת.
ואכן מסקנת בעלי התוספות מבארים שהבבלי והירושלמי חולקים האם דוד נפטר בעצרת או בעצרת שחל בשבת.
המדרש רות רבה (ג ב) נדמה שהוא מתעלם ממסקנת התוספות בחגיגה וכך הוא כותב: אמר דוד לפני הקדוש ברוך הוא: ריבון העולם אודע לי אימתי אנא מיית. וכו' ומת בעצרת שחל להיות בשבת.
שבועות בשבת
כיום חג השבועות לעולם לא יכול לחול בשבת היות ש"לא בד"ו פסח", כלומר היות שחג הפסח לא יוצא בימים: שני, רביעי, שישי, ממילא גם חג השבועות לא יוצא בשבת. ויתכן שבזמנם שהיו מקדשים על פי הראיה ובית דין, היו שנים שחל עצרת בשבת. ואכן בגמרא ראש השנה (ו ב) תני רב שמעיה עצרת פעמים חמשה פעמים ששה פעמים שבעה. אך אחרים שם חולקים עליו. ונראה שלפי רב שמעיה לא חלו הכללים של הלוח הקבוע בזמנים שקידשו ע"פ הראיה.
לידתו של דוד המלך
בשערי תשובה (סי' תצ"ד ס"ב) כתב שנוהגים לומר רות בשבועות וכו' וכתב הטעם שלפי שדוד המלך ע"ה מת בעצרת והקב"ה ממלא שנותיהם של צדיקים וכו' ובוודאי בעצרת נולד ומגילת רות נכתב לייחס דוד.