כיכר השבת
אל הדגל 

אילו סימנים היו על דגלי השבטים | ומה מסמן דגל ישראל?

הצורות והסמלים שהיו על דגלי השבטים | האיסור לעשות דמות אדם או חמה | דגל מחנה יששכר מה היה מצויר בו | ועל איזה חמור זעם הגר"י קאפח זצ"ל בתשובתו | ודגל ישראל המודרני על שום מה? | פרשה והלכה (יהדות)

|
דגל ישראל (שאטרסטוק)

בני ישראל צעדו מדבר ארבעים שנה שבט שבט ומקומו שבט שבט ודגלו. בתורה עצמה לא מבואר מה היה בתבנית הדגל המתנוסס בראש השבט, איזה ציור צויור בו? באיזה צבע הוא היה? אך במדרש כמו במפרשי המקרא אנו מוצאים פירוט מעניין וססגוני אך כאן נעסוק באלו הנושקים לעניין ההלכתי.

צורת ארבעת הפנים

ראשון נציין את דברי האבן עזרא: "באתת" -

סימנים היו בכל דגל ודגל וקדמונינו אמרו שהיה בדגל ראובן צורת אדם מכח דרש דודאים ובדגל יהודה צורת אריה כי בו המשילו יעקב ובדגל אפרים צורת שור מטעם בכור שור ובדגל דן צורת נשר עד שידמו לכרובים שראה יחזקאל הנביא:

יש שהיקשו על דברי אבן עזרא מהגמרא בעבודה זרה (מג ב,) שהתורה אסרה לעשות ארבעת הפנים בהדי הדדי. אך כידוע איסור זה הוא רק שעושים את ארבעתם יחד כמו שרש"י פירש שם על המקום: 'בהדי הדדי' פני שור ואדם ואריה ונשר 'לחיה אחת'. דוגמת חיות הקודש. ולפי דברי האבן עזרא הרי בכל דגל הייתה צורה אחת בלבד.

אבל כידוע גם צורת אדם בלבד יש איסור (בבא קמא צז, ב) 'כל הפרצופות מותרים חוץ מפרצוף אדם. והתוספות שם הקשו ממטבע שיצר אברהם אבינו שהיה בו זקן וזקנה. ושם כתבו התוספות שהאיסור הוא פרצוף בולט אבל פרצוף על רקמה או ציור שאינם בולטים מותר לציירם.

דגל מחנה יששכר / שמש וירח

במדרש נאמר שהיה בו שמש וירח והרי המרב"ם כתב (הלכות ע"ז פ"ג הלכה י"א) שאסור לצייר דמות חמה ולבנה וכוכבים אפילו על הלוח. וכן פסקו להלכה רוב הפוסקים (למעט מרן הרב עובדיה יוסף ביביע אומר יו''ד י, נח) ובניהם הרב משה פיינשטיין [1]

ויש כתבו שכל מעשה הדגלים היה על פי ה' והוראת שעה הייתה כמו שכתב רבינו בחיי שהדגלים במדבר היו כעין דגלים של מעלה.

דגל מחנה יששכר חמור או שמש וירח

מפורסמת תשובתו החריפה של הגר"י קאפח זצ"ל בה הוא קובל על השימוש בחמור בהקשר של דגל שבט יששכר

וכך נהגו אבותינו בתימן לא עשו בפרוכת שעל ההיכל שום ציורים או כתב כלל אלא בד כהה חלק וכאן לצערנו אנו לומדים מאחרים וכל המרבה בציורי הבל שוא ותפל הרי זה משובח מציירים אריות ציצים ופרחים וכן מציירים שני לוחות הברית כפי שקבעום הגויים ציירי איטליא עשויים כקשת בעוד שלפי מסורת ישראל הלוחות רבועים מציירים כתר מלכי אנגליא וקוראים לו כתר תורה מציירים חמורים ואומרים שזה דגל יששכר בעוד שלפי המסורת דגל יששכר הוא שמש וירח וכוכבים מציירים מנורה על פי הזיוף של גוים בשער טיטוס בעוד שלפי מסורת ישראל היא על שלש רגלים ועוד תעלולים כהנה ובהנה

אך ישנם מספר מקורות שכן ציינו שעל דגל מחנה יששכר התנוסס 'חמור' במדרש אגדה כתב: איש על דגלו באותות.  מלמד שכל שבט ושבט היה לו סימן לאב השבט, וכן היה לכל הדגלים אות לרבות השבטים, כיצד היו סימני אותיות השבטים, שבט ראובן היה אות שלו מצוייר אות יששכר חמור מצוייר היה עליו, על שם שנאמר יששכר חמור גרם.

וכן בספר תולדות-יצחק לרבי יצחק קארו (דוד של מרן הבית יוסף) שכתב: ואלו היו דגליהם גדולים אבל לכל אחד מהשבטים דגל קטן: לשמעון צורת מבצר של עיר שכם וצורה של דגל יששכר חמור שנאמר 'יששכר חמור גרם'

וחבר בקיא אחד אמר שיש הסולדים מדמות החמור ועליהם לדעת שבתיקוני זוהר כתב: שר"ת חמו"ר הם - ח'כם מ'ופלג ו'רב ר'בנן.

דגל מחנה ישראל

את צבעי דגל ישראל כולנו מכירים . משטח מלבני צחור בוהק כשלג ובליבו מגן דוד. אך מה הם שני הפסים הכחולים המאתרים אותו בשני צדדיו לכל אורכו? הדעה הרווחת גורסת שרעיון הדגל הפציע לראשונה בקונגרס הציוני הראשון שהתקיים בבאזל וכפי שנכתב באחד מיומני התקופה:

"באחת הישיבות הראשונות בבזל עורר הרצל את שאלת הדגל הציוני, ומאחר שהצעתו לדגל לבן בעל שבעה כוכבי זהב לא זכתה להסכמה מרובה, קם וולפסון ואמר: 'מה יש לנו לחפש - הנה הדגל הלאומי שלנו', ובדברו נפנף בטליתו וראו כולם את הדגל הלאומי: בד לבן עם פסי תכלת בשוליו'".

בימים אלו עת צרה היא ליעקב בהם עם ישראל כולו עומד על נפשנו מאויביו הקמים עליו. ובראש מורם חיילי צבא הגנה לישראל המוסרים את נפשם בדרום ובצפון ועושים את מלאכתם נאמנה. שוב ושוב אנו שומעים שהמצרך המבוקש ביותר עבור החיילים היא דווקא 'הציצית' שסגולת השמירה שלה מן המפורסמות ולא בכדי טרם נתעטף בה ילחשו שפתותינו:

והטלית יפרוס כנפיו עליהם ויצילם, כנשר יעיר קינו על גוזלו ירחף, אכי"ר.

[1] (אג''מ או''ח ה, ט):''בדבר התינוקות שמציירים בדיו ובצבע צורת לבנה וחמה. אם בציור יש ממש דמיון להלבנה ולחמה, שאנשים גדולים יאמרו שהוא צורת חמה ולבנה, יש לאוסרם לאלו שבאו לגיל חינוך. בשביל זה לא טוב ללמד לתינוקות לעשות ציורי חמה ולבנה, דרוצים שילמדו ברוב זמן לעשות ציורים הדומות ממש לשמש וירח, שזה הוא דבר אסור.''

הכתבה עניינה אותך?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות