רבי יעקב בן מאיר, המכונה רבנו תם היה מראשוני בעלי התוספות ובן לבתו של רש"י. על כינויו בשם 'רבנו תם' ישנם השערות כאלה ואחרות, יש אומרים שנקרא כך על שם הפסוק 'ויעקב איש תם' וכך גם כתב בשו"ת 'חיים שאל' ממרן החיד"א זי"ע ועוד. אך סיבה מעניינת לשמו של רבנו תם קשורה לפרשת השבוע.
ותם לריק כוחכם - התקנה לאבי הכלה
הגמרא בכתובות (פ"ד א) דנה האם הבעל יכול להתנות שלא לרשת את אשתו. לדעת חכמים התנאי קיים, "ואם מתה אינה יורשה" אך לדעת רבי שמעון בן גמליאל התנאי בטל, "ואם מתה יירשנה" כי הבעל מתנה על מה שכתוב בתורה ותנאו בטל. התוספות מבארים את שיטת רשב"ג ואומרים כי הבעל והאשה 'חשובים כבשר אחד' ולא מחמת העובדה שהם קרובים כבשאר דיני ירושה של משפחה וקרובים.
במהלך הדורות דיני ירושת הבעל קיבלו סייגים נוספים כמו שמצאנו בירושלמי משמו של ר' יוסי, שנהגו להתנות בזמן הנישואין: שאם האשה תמות בלי להשאיר ילדים אחריה תחזור הנדוניה לבית אביה.
ואכן ר"ת תיקן תקנה שבמקרה שהאישה מתה בלא בנים תחזור הנדוניה לאביה. זאת בהתבסס על הספרא (בחוקתי ב, ה) ותם לריק כוחכם (ויקרא כו כ) זה שהוא משיא את בתו ונותן לה ממון הרבה ולא הספיקו ז' ימי המשתה עד שמתה. נמצא קובר את בתו ומאבד את ממנו.
ר"ת על שום מה
בספר 'הגהות מהרי"ד' הערות על תורת כהנים מהרב יעקב דוד בידרמן אב"ד קוז'ניץ ווישגראד כתב בהקמה שלו: ונתגלה לי בחלום בשנת תרי"ד 'בחדש אייר' שלכן נקרא רבי יעקב איש תם (בשם) רבינו ת"ם, עבור שהוא תיקן תיקון תורת הנדוניה וביטל זו הקללה של ותם לריק, עכ"ל.
תם בן יחייא
בספר שמות בארץ (תשובות בכ"י ממרן הגר"ח קנייבסקי זצ"ל) כתב:
שאלה: קרא לבנו תם ע"ש רבינו תם ואח"כ נתברר לו שרבינו תם היה שמו יעקב ורק שנתכנה בכינוי תם ע"ש שיעקב היה 'איש תם יושב אהלים'
תשובת הגר"ח: אם כבר קרא קרא, שיש גם אחד מהגדולים רבינו תם בן יחייא. (מובא בשם הגדולים לחיד"א - מערכת גדולים אות ת' סק"ד)