כיכר השבת

עת מלחמה

מהי הסיבה של התנגדות גדו"י לקיצור בין הזמנים?

בזמן קשה זה של מלחמה, כל נושא הופך לנפיץ ורגיש. גם קריאה של גדו"י לקיצור בין הזמנים וגם אי ביטול בין הזמנים, מעורר אצל רבים סערת רגשות- ננסה להבין את שורש המחלוקת ממבטם של גדולי ישראל בדורות קודמים ובדורנו אנו (חרדים)

| 30 | כיכר השבת |
בחורי ישיבה עוסקים בתורה הקדושה
בחורי ישיבה עוסקים בתורה הקדושה (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

השבוע גדו"י דנו בשאלה: האם לקצר את בין הזמנים בשל המלחמה. כדי להבין את הדיון סביב הנושא, חשוב להבין למה בכלל יש בין הזמנים וכיצד זה נוגע לתקופה זו.

מחלוקת גדולי עולם סביב בין הזמנים בדורות הקודמים

נתחיל עם דברי השל"ה הקדוש שקרא להעלים כליל את המושג "בין הזמנים": "ועיקר הכולל הכל, יהיה נעקר ונשרש מן העולם השם של 'בין הזמנים', לא ייזכר ולא ייפקד. רק כל העתים שווים לטובה. יתנהגו במנהג אחד לתורה, כמו שכתוב והגית בו יומם ולילה" (מסכת שבועות).

על דעה זו חלקו הרבה גדולי עולם באותה התקופה ולמעשה היה בין הזמנים, כפי שכתב בעל הספר 'יוסף אומץ', שחי באותה תקופה שאבי מורו היה לומד בספר האלפסי בבין הזמנים ומכאן הסיקו שבאותו תקופה היו הרבה ישיבות שיצאו לבין הזמנים (ספר יוסף אומץ, חלק ב', סדר הלימוד מה קודם)

גם החזו"א סבר שיש לצאת לבין הזמנים, כפי שניתן ללמוד מהסיפור המוכר על בחור שבא לחזו"א זצ"ל להיפרד, לפני שנסע הביתה ל'בין הזמנים', ואמר לו החזון איש זצ"ל, שב'בין הזמנים' ודאי צריך לנוח ולהחליף כח, ולא צריך ללמוד כמו בתוך ה'זמן', אבל לכל הפחות חייב ללמוד כמו 'בעל הבית'.

אנו רואים שבזמן שיגרה גדו"י ראו את הצורך בבין הזמנים כחלק מהמטרה של החלפת כח לקראת הזמן הבא.

הדיון על בין הזמנים בתקופת מלחמה

כעת, בזמן כה קשה של מלחמה, הדעה שיש לבטל את בין הזמנים נסובה סביב שתי נקודות:

הנקודה הראשונה היא העניין של חילול ה', כפי שנחשף כאן בכיכר השבת, לראשונה, על המנהיג הליטאי הגאון רבי דב לנדו שקרא לחזור לישיבות ביום רביעי, בשל ריבוי הגזירות וההכפשות המתרבות כנגד בני הישיבות.

הנקודה השנייה היא בשל העובדה הפשוטה כיהודים מאמינים ש'תורה מגנא ומצלא', במיוחד בתקופה קשה זו שעומדים עלינו לכלותינו.

מנגד, יש הסוברים שאין לבטל את בין הזמנים שכן, יצא שכרו בהפסדו ומטרת בין הזמנים היא לאזור כח ואם יבטלו את בין הזמנים, כח הלימוד ירד בזמן הקרוב.

הוויכוח סביב נושא זה הוא לא מהיום. כבר במלחמת יום הכיפורים בשנת תשל"ד, היה מחלוקת בין גדו"י האם לבטל את בין הזמנים. הסטייפלר זצ"ל רצה לבטל את בין הזמנים ור' חיים שמואלביץ התייחס לזה בשיחתו בהיכל ואמר שכדי שיהיה זמן חזק צריך בין הזמנים שיקדם לו. הוא התאמץ במיוחד להגיע כדי למסור שיחה זו למרות חלישותו והתבטא: "אם נפלתי קמתי, שכך הוא הסדר, קודם הקימה יש נפילה".

ואכן הרב שך אמר שבגלל שקיצצו מימי בין הזמנים, הרגישו כל זמן החורף שהזמן אינו כתיקונו. וכן הורה הרב ש"ך להג"ר שלום כהנביץ שלא יקצרו את בין הזמנים, כדי שהבחורים לא ירגישו כל הזמן שהורידו להם יום מבין הזמנים ולא ירוויחו מזה כלום (בנתיבות ההלכה, עמוד 222).

כלומר, כולם מבינים שכל אדם בכל משימה ובכל תחום צריך הפסקות ומבין שיש מה להתדיין על נושא הרצף. ולפעמים עבודה ברצף מורידה את האפקטיביות והכמות היא על חשבון האיכות.

בעצם, הדיון הוא דיון רציני וגדו"י הביעו דעתם בנושא זה וכפי שאף אחד לא העז לחלוק על גדו"י בדורות קודמים, כך ראוי שגם בדור זה נבין שזוהי מחלוקת מהותית בין גדולי ישראל המביעים דעת תורה וזה לא עניין פוליטי.

(בעניין הסבר דעת גדו"י- מקווה שגירדתי את קצה דעתם והוא רחום יכפר עוון וכו')

תוכן שאסור לפספס
30 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
18
הרבי מליובאוויטש קרא בכלל לבטל את ימי החופש הגדול או בלשונו "החושך הגדול" כי אין כזה מציאות שלחופש מתורה
חב"דניק
17
''לבטל את בין הזמנים'' כולה מדובר על יום יומיים''
חי
רואים שאתה לא בחור ישיבה זה ממש לא כולה יומיים זה יומיים שמאוד קריטיים לנשום קצת אויר לפני זמן של חצי שנה רצוץ בלי הפסקות
בחור ישיבה
16
צריך להבהיר שלא מדובר על ביטול כל בין הזמנים אלא רק על השבוע "חופש" המיותר לחלוטין ממחרת שמחת תורה עד ראש חודש!!!
מיכאל

הצגת כל התגובות

15
כתבה מסוכנת אתר חדשות מודרני לא אמור לדון בליבה של החרדיות
מנשה
14
חופש דל קיץ 3 שבועות אחרי 9 באב חופש של פסח חודש ניסן שלם חופש של סוכות כמעט 3 שבועות מיום כיפור עד ראש חודש חשוון וכל זה בטענה לאגור כוחות. תראו לי בן אדם אחד עובד שנותנים לו כל כך הרבה חופשים חוץ מעובדי הוראה וחינוך . מי מוכרח כל כך הרבה חופשים בשביל לאגור כוחות אין תורתו אמונתו
אברהם
קודם כל על זה נסכים שעד גיל 18 מגיע לכולם חופש כמו בתיכונים שיש חופש חודשיים חוץ מזה גם בצבא חיילים שנלחמים בעזה ובלבנון ובשאר מקומות "רובם" לא נלחמים ברצף אלא מקבלים שחרור מפעם לפעם אחרת תיווצר שחיקה אבל לעיקר העניין אצל בני הישיבות אין "חופשים" יש "בין הזמנים" וגם אז ממשיכים ללמוד ביתר שאת
משיב מנה אחת אפיים
עובד קלאסי עובד מ8 עד גג 4 ובחור ישיבה זה מ7 עד 11 כלומר פי 2 וגם הוא מחוץ לבית רוב הזמן ובפסח שבועיים לפני הוא מנקה ובערב סוכות הוא בונה ובזמן החגים עצמם זה לא באמת החלפת כוחות
אני
אתה פושע ואין לך שום ערך לתורה אתה לא תצליח להחליף בחור ישיבה ולשבת ללמוד כל יום כל היום מ 7 בבוקר עד 12 בלילה ואל תוציא לעז וקיטרוג על הבחורי ישיבות שמוסרים נפש על התורה כפשוטו ולמרות כל הנסיונות והפיתויים יושבים ולומדים כדי להגן על עם ישראל
יהודי
שטויות אחי נתונים אתה לא יודע וגם אל תשכח שהישיבות זה פנימייה זה כולל סופשי"ם
משה
13
גדולי ישראל ואין רבנים ספרדיים? אין ואפילו לא אחד?
נתן
12
מו"ר הגרא"י ברזל זללה"ה ויבדלחט"א רב דוד פיינשטיין שליט"א התחכמו ונשארו בישיבה בבין הזמנים.. ולבסוף אמרו זה החליש את הזמן. ודו"ק מינה ומינה
זכריש
אם מאמינים שתורה מגנא ומצלא, ובפרט בעת כזו של מלחמה, אין אפשרות אחרת... אם זמן חורף לא יהיה רציני, זה לא כי "קוצץ" יום מבין הזמנים, אלא כי תלמידי הישיבה בעצמם לא באמת מבינים או מאמינים בכל מאודם כי תורה מגנא ומצלא.
חיים
זה פשוט מטופש וניחנת מתשובתך שאתה בור גמור
יהודי שכואת לו לשמוע דברי הבל
די להתפלפלות המתחסדת. תוך שבוע 52 ילדים נותרו יתומים!!! גם בפרעות קישינב בחורי ישיבות בילו בנעימים בזמן לוויות המוניות???
רחל
11
האחיכם יצאו למלחמה ואתם תחרישון ? די עם האטימות. אחינו המזרוחניקים כבר שנה מסכנים את חייהם. לחזור לישיבות ומיד !!!
תוהה בוהה
10
כי הם חיינו ואורך ימינו - האם פעם לקחנו בין הזמנים מלנשום? ברור שלא! כך גם התורה שהיא חיינו. ולכן התנגד הרבי כל כך הרבה למושג ההזוי של חודש חופש
חבדני"ק
9
קיצור "בין הזמנים", סה"כ מדובר על עוד 3 ימי חופשה שאפשר לנצל ללימוד תורה ולסולדריות כלפי המילואימניקים שמחרפים את נפשם בשדה הקרב זה למעלה משנה . הגיע הזמן שנתרום למאמץ המלחמתי במה שאנו יכולים ונצא מהנוחות האישית .
שלומי
8
ולמה החילונים כן יוצאים לחופשיים? להם מותר להיות חודשים בחופשה ואילו אנו גם את השבוע שלנו מקצצים?
שמיל
7
ההתפלפלות הזאת מתאימה לזמנים של שלום. לא לתקופה בה 52 ילדים נשארים יתומים תוך שבוע. גם בפרעות קישינב בחורי ישיבות בילו בנעימים בזמן לוויות המוניות????
רחל
6
יש זמנים מיוחדים בהם צריך להתעלות אל מעבר לימים הרגילים. עת מלחמה וכמו שגברים רבים מתעלים במילואים ונשים רבות מתעלות כל יום ועושות הרבה מעל לכוחותיהן. גם פה יתעלו הבחורים ויהיה להם זמן חורף מצויין אם רק יבינו את גודל השעה והתקופה. מה שנותן כוח ללמוד הוא האהבה לתורה והאמונה בכוחה ולא עוד יום בתשרי...
אשת לוחם
5
החיילים נלחמים ברציפות!!!
רחל
4
די נמאס מהצביעות של כל המתחסדים למינם הרי כל יפי הנפש שמטיפים פה לבחורי ישיבות עם הין נוגעים להם באיזה יום חופשה מהעבודה הם היו הופכים את העולם גם עם היו מבטלים להם למטרה הנעלת ביותר תפסיקו להטיף לכול הבחורים תבחנו את עצמכם מה אתם עשיתם למען המלחמה חוץ מלהרגיש נאורים ולחלק ציונים לבחורי ישיבות
ישבשיר
3
ציבור יקר וקדוש אף אחד ממכם לא יודע מזה לשבת בישיבה ולחיות בישיבה תקופות ארוכות אז אני מבקש שאף אחד לא יביע את דעתו הטיפשית אזז אני מבקש להרגע חילונים מודרנים ציונים מסריחים
מנחם
אתה כותב מאוד רגוע
שי
2
יהודים נלחמו ויילחמו למען דתם ואמונתם עד המוות
מושיקו
הבעיה שאתם נלחמים נגד התורה המצווה לצאת למלחמת עזרת ישראל מיד צר
אמנון
1
תמיד המחלוקות נפסקות,נגד גיוס ובעד פחית לימוד עבור הלוחמים. כל עוד רק הציויניים מתים לא נראה שמזיז לחרדים יותר מדי...
ציויינים...
אולי גם יעניין אותך
עולם הישיבות