כיכר השבת

הורים, תלמדו על הקשיים!

כשבחור הישיבה שהתחיל להתקלקל - חשף את הסיבה, המחנכים הבינו את 'הברוך'

האם המסגרת הישיבתית הנוקשה מתאימה לכל בחור? האם ההתעקשות לפעמים לשלוח בחור קצת שונה למסגרת רגילה, לא גורמת לו נזקים ומוביל אותו להידרדר לעברי פי פחת? המטפל הרגשי מרדכי רוט בעוד סיפור מצמרר עם מוסר השכל חשוב להורים (מגזין כיכר)

| 73 | כיכר השבת |
בחורי ישיבות מדברים בלימוד מול הנוף הירושלמי המרהיב | למצולמים אין קשר לכתבה
בחורי ישיבות מדברים בלימוד מול הנוף הירושלמי המרהיב | למצולמים אין קשר לכתבה

היה זה לפני תקופה ארוכה, ישבתי עם חמישה אנשי חינוך שניים מניו יורק ושלושה מישראל.

>> למגזין המלא - כנסו

היה זה שיח על תופעת הנשירה של בחורי ישראל.

הם דיברו על תופעת הנשירה ההולכת וגדלה נשירה גלויה ונשירה נסתרת שרק הולכת ומתחזקת.

היה עצוב מאוד לשמוע על כך.

סיפרתי להם על בחור שפגשתי כשנה קודם לכן שלמד בישיבה רגילה וסיפר לי את סיפורו הכואב:

"אני בחור בגיל שש עשרה וחצי, אין לי ראש חלש אבל גם אין לי את הראש הכי טוב בעולם. אני אוהב ללמוד וכן, אחרי אבחון, אין לי שום הפרעת קשב וריכוז. אבל קשה לי לעמוד בקצב המסגרת של הישיבה.

אני אתאר לך את סדר היום שלי. קימה בשש וחצי בבוקר, הכנה לתפילה בשבע, שבע וחצי תפילה ולאחריה הפסקה של עשרים וחמש דקות לארוחת בוקר, אז יש שיעור עיון במשך שעתיים רצופות. קשה לי לשבת שעתיים בשיעור בלי לזוז, לנסות להקשיב ברצף לשיעור עיון, שבו אם אתה לא מחזיק ראש כל הזמן אז איבדת את כל השיעור כי בדרך כלל הכול תלוי אחד בשני, זה מגדל שאתה בונה שאתה חייב להיות מרוכז כל הזמן.

אני מצליח להחזיק מעמד שעה אחת מקסימום, ואחרי שעה בשיעור קשה לי גם להתרכז וגם קשה לי להבין את העומק של השיעור.

ואז אני רק מחכה בכיליון עיניים שהשיעור ייגמר.

אחרי השיעור יש חזרה עליו כל אחד עם החברותא שלו עד אחד וחצי, ואז הפסקה של שעתיים וחצי למנוחה קלה וארוחת צהרים ושוב שיעור בקיאות באורך שעה וחצי, ואז חזרה על הנלמד והפסקה של חצי שעה לארוחת ערב, שוב לימוד עד תשע בערב ואז תפילת ערבית. לפעמים אני מרגיש שקשה לי לנשום מרוב העומס.

אני אוהב ללמוד ואני גם אוהב להתפלל אבל קשה לי במסגרת הזו. אני יודע על עוד חברים שלי בשיעור שגם הם סוחבים כמוני וקשה להם.

וכשאני לא מסופק אז אני מחפש סיפוק קצת אחר. לפני תקופה התחלתי להתחבר למספר בחורים שהכרתי מהשכונה שלי שהם לא מהבחורים הטובים בלשון המעטה... הם הכירו לי עולם אחר שלא הכרתי... זה התחיל משמיעת מוזיקה חילונית עבר לסרטים, ובסוף גם הגיע לדברים לא טובים שאני מעדיף לא לספר לך.

אני ממש לא רוצה לעשות את זה יותר, אבל קשה לי כך. אני רוצה להיות בישיבה וגם ללמוד אבל במקום שיעור של שעתיים שיעור של שעה, במקום לסיים בתשע וחצי בערב לסיים בשמונה, ללכת לבריכה פעם בשבוע. אני הבנתי כבר שאני נחשב בחור לא טוב, שאני לא יכול להיות בחור ישיבה, אני לא יכול להיות יהודי טוב כמו שהשם רוצה!" כך סיים הבחור את סיפורו העצוב.

אמרתי לאותם אנשי חינוך: "אתם יודעים למה יש תופעת נשירה שהולכת וגדלה? זה בגלל שתי סיבות שכל אחת קשורה בשנייה.

יש מכתב ידוע של רבי מנחם מנדל מוויטבסק בספרו "פרי הארץ", למה אנשים נופלים ברוחניות? שהסיבה היא בגלל שאנשים לא שמחים ונהנים מהרוחניות שהם עושים. הוא מסביר שם שנפשו של האדם בנויה כך שהיא רוצה למלאות את התאווה. נפש של אדם יש לה תאווה, וכאשר אין לה את התאווה והסיפוק בדברים רוחניים שהאדם לא נהנה ממה שהוא עושה ושמח במה שהוא עושה אז הנפש מחפשת תאווה אחרת ואז היא מגיעה לחטאים.

האדם בנפשו, ככה השם יתברך ברא אותו, צריך סיפוק והנאה ואם אין לו הנאה מדברים רוחניים הוא הולך ומחפש לספק את נפשו בדברים לא רוחניים.

והיום בתשפ"ג אין בעיה גדולה להגיע להיות מסופק מדברים לא רוחניים. עידן האינטרנט שבר את כל הקלפים. וכאשר הבחור מגיע לשם קשה מאוד לצאת משם כי כוח ההנאה והקליפות והסיפוק יותר גדולים מהכול.

חשוב לי להדגיש שברור ללא כל עוררין, שהמסגרת של עולם הישיבות, מצילה את בני הנוער בדורנו, כאשר העולם שמחוץ לחומות יכול לנפץ ולהרוס. וידועים דברי הרמב"ם בפ"ו מהלכות דעות ה"א: "דרך ברייתו של אדם להיות נמשך בדעותיו ובמעשיו אחר רעיו וחבריו ונוהג כמנהג אנשי מדינתו - לפיכך צריך אדם להתחבר לצדיקים ולישב אצל החכמים תמיד כדי שילמוד ממעשיהם ויתרחק מן הרשעים ההולכים בחשך כדי שלא ילמוד ממעשיהם... וכן אם היה במדינה שמנהגותיה רעים ואין אנשיה הולכים בדרך ישרה ילך למקום שאנשיה צדיקים ונוהגים בדרך טובים. ואם היו כל המדינות שהוא יודעם ושומע שמועתן נוהגים בדרך לא טובה כמו זמנינו או שאינו יכול ללכת למדינה שמנהגותיה טובים מפני הגייסות או מפני החולי ישב לבדו יחידי כעניין שנאמר: 'ישב בדד וידום', ואם היו רעים וחטאים שאין מניחים אותו לישב במדינה אא"כ נתערב עמהן ונוהג במנהגם הרע יצא למערות ולחוחים ולמדברות ואל ינהיג עצמו בדרך חטאים". וכבר אמר החזו"א שהמדבריות בימינו הן הישיבות הקדושות.

המסגרת שומרת בוודאי, אבל זה לא מציאותי שכל בחור בגיל 13 או אפילו 20 יקום בשש וחצי בבוקר וילמד ברצף תוך לחץ ישיבתי עד עשר בלילה. לא כל אחד יכול.

אבל, וזה אבל גדול מאוד, כשאתה בונה מערכת של לימודים, שעות של לימוד, החומר הנלמד, חלק לפחות לא יכולים לעמוד במערכת הנוקשה הזו ואז כאשר אין להם סיפוק בישיבה מהרוחניות כי לא כולם יכולים לעמוד במסגרת הזו אז הם פורצים את הגבולות של התורה וכאשר פורצת התאווה  היא יותר חזקה מהכול.

אדם צריך סיפוק לנפשו אם לא יהיה לו סיפוק הוא יחפש סיפוק במקום אחר.

ישנם אנשים שאומרים לי שיש ישיבות שמתאימות לאותם בחורים. אבל זה בדיוק העניין, אותן ישיבות מתאימות, הן לא בדיוק מתאימות, הן לא נקראות ישיבות רגילות הן נקראות ישיבה לבחורים מתמודדים. הבחורים שאני מדבר עליהם הם לא צריכים ישיבות למתמודדים הם צריכים ישיבות רגילות אבל מערכת קצת שונה.

אתה לא יכול לבנות מערכת של לימודים ולומר לכל אותם בחורים: "זוהי המציאות שאתה צריך להתמודד וללמוד". לא יכול להיות בעולם כזה דבר. יש אכן כאלו, ויש כאלו שראשם לא הכי חזק. יש האוהבים את הנלמד ויש כאלו שלא אוהבים את החומר הנלמד, שלא בדיוק מחוברים לגמרא אלא יותר להלכה.

הרי אין אדם למד אלא במקום שליבו חפץ ובמה שהוא אוהב ללמוד.

הדבר השני הוא הגבול. התורה הקדושה שמה לנו גבולות ברורים אל תתקרב לפה ואל תעשה את זה כי התורה ידעה מה היא נפשו של האדם.

כמו שאמרו חז"ל: "אין אפוטרופוס לעריות". רוב ההלכות שיש בענייני טהרת משפחה, שבת, חלב גוי, יין נסך, הכול זה גדרות וסייגים כדי שאדם לא ייפול, כי התורה ידעה מה היא נפשו של אדם. אם תפתח לו פתח הכי קטן, אם הוא יעבור את הגדר הזה אז אין מצב שהאדם לא יחטא.

ולכן גדרות וגבולות זה הדבר הכי טוב שיש ומי שחושב שהוא יותר חכם מהתורה הוא טועה, לכל אורך ההיסטוריה רואים שהתורה היא צודקת שכאשר האדם עובר את הגבולות סופו להגיע לידי חטא.

אז בעצם הסיבה השנייה לתופעת הנשירה וזה קשור לסיבה ראשונה זה העולם הפתוח המטורף שיש היום בחוץ. הקלות להגיע לידי חטא ולמצוא סיפוק לא בגטו היהודי היא פשוט בשנייה אחת, פשוט בלחיצת כפתור אחד.

וכפי שכתבתי אין מה לעשות התורה היא אמת וזוהי האמת הפשוטה - אנחנו היהודים צריכים להיות בגטו. המציאות מוכיחה שוב ושוב שכאשר האדם יוצא מהגטו הוא נופל, הפיתוי הוא חזק מהכול. כך נבראנו ולכן הגבולות כל כך חשובים.

אבל גבולות בלי אור, בלי סיפוק, בלי לדאוג לנפש של בחורים, אז אף גבול לא יעזור - כי נפשו של האדם צריכה סיפוק ואם אין לה את זה בקדושה היא תחפש בצד האחר.

פעם כתבתי על הנושא של שחרור הנפש לבני ישיבות, אביא את זה בקצרה:

זהו חוסר איזון משווע בין הנפש והנשמה, מה יקרה אם בחורים יעשו שלוש פעמים בשבוע פעילות גופנית, איזה אסון יקרה אם הם יעשו קורס פעם בשבוע בתחום שהם אוהבים, כגון ציור או מוזיקה. חייבים לתת לנער דברים בסיסיים כדי לעזור לו בתהליך ההתבגרות ובפרט שהנער נמצא תחת לימודים אינטנסיביים רבים. חייבים איזון.

המטפל הרגשי מרדכי רוט (קרדיט: ראובן חיון)

וכשאני כותב מאוזן, הכוונה לתת לו בסיס של הבסיס, שיעשה התעמלות, שחייה, קורסים שהוא אוהב, הכול כמובן על דרך התורה והיראה ובתוך הישיבה. למה בחור שיעשה את זה ייקרא כבר בחור בעייתי? למה כבר לשלוח אותו לישיבה טיפולית?

למה ברוב הישיבות בחוץ לארץ יש לבחורים פעילות כל שבוע, שחייה, התעמלות, כדורסל ועוד, בנוסף לקעמפים שיש להם פעם בשנה בהרים, וכן יש להם טיולים. למה אצלנו זה מחוץ לתחום?

דיברתי עם עשרות אנשי חינוך מהגדולים שיש בציבור, כולל עשרות ראשי ישיבות וגם הם הסכימו איתי זה חובת השעה לתת לבחורים את הדברים האלו. שזה ממש הצלת נפשות של עשרות אלפי בני נוער.

לא מדובר פה על לימודים כלליים, מדובר על פעמיים בשבוע פעילות גופנית ופעם בשבוע שבחור ילך ללמוד משהו שהוא אוהב כמו מוזיקה, ופעם בשלושה שבועות או חודש טיול לצפון.

זה ברור לי שהתעמלות, שחייה וכל מיני פעילויות אחרות לבני הנוער - הן חובת השעה. אלו הלומדים תורה יהיו יותר מחוזקים ומאוזנים נפשית ורוחנית וכן תופעת הנשירה תרד בהרבה מהמצב הקיים.

אני לא מדבר על בחורים שבאמת לא מסוגלים לשבת וללמוד יום שלם - שהם צריכים הרבה יותר פעילות ודברים ממה שהזכרתי - כוונתי לבחורים הרגילים והטובים שהם חייבים את זה.

ולא רק בחורים. גם אברך וכל איש שנמצא בהתעלות רוחנית, עליו לא לשכוח לתת לגוף את מה שהוא צריך. אם לא תיתן לגוף את מה שהוא צריך - הגוף יבגוד בך בסוף. נתקלתי בעשרות מקרים של בחורים ואברכים שמשכו את החבל יותר מדי, והחבל בסוף נקרע. זה נקרא איזון רוחני לדעת לתת לגוף את מה שהוא צריך כפי שכתבתי.

לא נהיית לא מלאך ולא שרף וזה אומר לדעת לתת לגוף את שלו - אכילה נכונה ובריאה, שינה מספקת, התעמלות, שחייה ושאר דברים שעושים לך טוב, וכמובן ברוח התורה והיראה.

הגבולות שהתורה עשתה הם חייבים להיות אך יחד עם זאת, חובה עלינו, בתוך המסגרת, לערוך גיוונים מסוימים.

אמרתי לאותם אנשי חינוך שאלו שתי הסיבות לנשירה הגדולה שיש היום, ועד שלא יבינו שצריך לשנות קצת את המערכת...

וכמובן הדבר הראשון והאחרון שאסור לנו לשכוח שזה תפילה ושוב תפילה: "וְיִהְיוּ זַרְעִי וְזֶרַע זַרְעִי תַּלְמִידֵי חֲכָמִים וַחֲסִידִים אֲהוּבִים לְמַעְלָה וְנֶחְמָדִים לְמַטָּה וּתְחַזֵּק אֶת לְבָבָם לְתוֹרָה וַעֲבוֹדָה, הַכֹּל כִּרְצוֹנְךָ הַטּוֹב וְאֶזְכֶּה לִרְאוֹת בָּנִים וּבְנֵי בָּנִים עוֹסְקִים בַּתּוֹרָה וּמִצְוֹת בֶּאֱמֶת".

שנזכה לכך בעזרת השם ללכת ברצונו מתוך שמחה ואמונה. שבת שלום לכל עם ישראל הקדושים.

לתגובות: machon.rot@gmail.com

תוכן שאסור לפספס
73 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
45
כל כך צודק
הכתבה לא צודקת תמיד עדיף לשלוח לישיבה רגילה עם חברה נורמלית מאשר לישיבה שונה עם חברה לא טובה
מה שכתבת זה בדיוק המאמר בכתבה. שהישיבה הרגילה תיהיה בנורמה שמתאימה לרוב ולא יצטרכו ללכת לישיבה מיוחדת. שיהיה לבחורים יראי ה' אבל לא טלפונים בלשבת כל היום ברצף ולהקשיב(מי יכול?...) משהו מציאותי שיוכלו לעמוד בו ולא להיות מתוסכלים
בתור מה אתה כותב זאת?! התעסקת עם נוער?
מהתגובה שלך מבינים שלא קראת את הכתבה או שקראת ולא הבנת.
44
וואו כל כך נכוןן
43
נכון מאוד. רק חבל שלא מבינים שגם ללימודי "חול" יש יתרונות. למידה, אבל פחות מלחיץ - כי היצר הרע לא יושב על הוריד. קצת היסטוריה, קצת ידיעת הארץ, דקדוק וכדומה. או מקצוע - ספרות, שחיטה, חינוך, איך לסדר תקציב הבית.
נכון
ללימודי חול יש גבול ותאריך סיום, אפשר לסחוב עד שמסיימים, משא''כ לימוד תורה שזה לכל החיים, מי שזה קשה לו מתייאש מייד.
דקדוק זה לא מקצוע חול! צריך ללמוד עברית תקנית! אחרת אי אפשר ללמוד תורה כראוי.
ללימודי חול יש גם חסרונות
ללימודי חול יש גם חסרונות ? עם לימודי קודש אי אפשר ללכת למכולת . הרי סוף סוף לא כולם בנויים ללמוד גמרא מבוקר ועד ערב ובן ישיבה שמחליט לצאת לשוק העבודה חסר את הכישורים המתאימים.

הצגת כל התגובות

42
כל מילה יהלום..... כל מילה אמת אמיתית רק הבעיה שמי שמוביל אותנו זה לא טנשי אמת אלא צבועים שמתהדרים באיצטלה של אנשי עסוקה אמיתים והם גורמים לתופעת השירות מחמת הבעיות האלו
41
צודק מאוד! השאלה האם המחליטים יסכימו לכך? ולא בגלל ההתנגדות לדבר זה. אלא מה יהיה מעמד הישיבה . גאוה על חשבון הלומדים
40
מאוד צודק והלוואי היה כזאת ישיבה הבעיה שהיא לא תחזיק מעמד לכן אין גם אני מחפש עכשיו ישיבה גדולה שתאפשר לי ללמוד מקצוע פעמיים בשבוע וכמובן בחורים טובים
אתה יכול לבדוק אם חכמי ירושלים בבית שמש יתנו לך לעשות את זה.
39
זה לא אנושי להתעלם מנפש האדם. זמן ועת לא לדבר. חשוב ללמד את הבחורים התמצאות בעיני העולם הזה וגם העשרה בתיקשורת זוגית כדי שלא ירגישו כמו עב"מים כשיצטרכו להקים משפחה.
זה עדיף על ראש של תרנגול … פסיק רישיה ולא יפול ?!
38
ספורט!!???!!? כדור??!;;! עבוידה זורה!!! כדור זה עבוידה זורה! איזון זה לא בלקסיקון השחור לבן.. חבל מאוד שאין מקום לדברים האלה בציבור נפשות הולכות לאיבוד בזכות זה אבל כנראה שהקיצוניות הזאת שומרת אולי רק על הקיצוניים השם יודע עדיין מעדיף להישאר שחור ולבן כי רבות המעלות על החסרונות
יש ישיבה כזאת. בבית שמש יש ישיבה קטנה- שחור לבן. שלוקחים את הבחורים לשחק כדור פעמיים השבוע בליווי איש צוות ומחזירים לישיבה. יש גם פינג פונג ומשחקי קופסא ואוכל טוב. הלימוד רציני.
צודק גם ברישא וגם בסיפא
37
נכון מאוד. ו???? מה תכלס
שולחים לאור אפריים וחכמי ירושלים בבית שמש. ישיבה קטנה וגדולה שמעודדים מידות טובות, לימוד חזק ורואים את הבחור גם בגשמיות וגם חברתית. הבחורים שם מסיימים ש”ס כמה פעמים וגם אוכלים טוב, משחקים קצת כדור ומקבלים יחס מהרמים וראש הישיבה.
יש בחב"ד מסגרת כזו , מקבלים שם את כולם , לימודי קודש מוקפדים, כולל בחירת מקצוע, הן קודש והן מקצועות חול, כמו סייבר , רשתות , הנדסאי בניין , הנדסאי חשמל . כולל מכון כושר במקום ועוד. חבל שלא עושים זאת גם בציבור הכללי , מאות נשמות ניצלות כל שנה בזכות הישיבה הזו . הישיבה נקראת חנוך לנער , בצפת.
באמת חבל רוצים רק קיצוני בגלל זה הרבה נופלים ועד שלא ישנו את הגישה אני מאמינה שישאר אולי אחד שישב וילמד באמת בישיבה
זה ישיבה מצוינת ! אבל מיועדת למי שיותר קשה לו במסגרת הרגילה. וחבל לי שאם הבן שלי רוצה ללמוד בישיבה רגילה אין שם אותו יחס ואותןישיבות על מצב הבחור כמו פה...למרות שגם בזה יש שיפור. ובה שחבד יש מבצעים. אז יש עוד תחומים להצליח בהם ולדעתי זה מחיזק הרבה בחורים
36
היום אומר לו עשה כך...
35
מהרסיך ומחריביך ממך יצאו ….
תגובה של אחד שקפץ על טנדר של נחמנים הרבה זמן
34
הבעיה שגם אם יפתחו כאלה ישיבות מי שירשמו אליהם זה בחורים שלא התקבלו לשום ישיבה אן שנפלטו מהישיבה, והישיבות האלה יתמלאו בנוער... ואז בכלל בחורים רציינים לא ירצו ללכת לשם בגלל השם בשידוכים וכו. הלוואי שמישהו יקום ויפתח פה בארץ ישיבות כאלה והם יצליחו, יש הרבה כאלה בחו"ל(ארה"ב).
אני בעד שיכניסו זאת לכל הישיבות בארץ ואז לא תהייה אפליה
33
מדהים ומדויק ככ צודק בחורים מחפשים לעשות עוד חוץ מלשבת כל היום וללמוד
32
צודק במיליון אחוז תמשיך לעורר את הדברים הללו הם בריאות הנפש של הדור הבא ובכלל הכותב נשמע בן אדם לעניין חזק ואמץ
31
רק שחסר את לימודי הפנימיות בישיבות זו הבעייה האמיתית
נ נח נחמ נחמן מאומן
30
הרב הגאון א.בן דוד זצל אמר פעם בשיחה למחנכים שבכל ת"ת צריך להיות בריכה ומגרש ספורט אבל הוא יודע שלא ישמעו לו לכן לא מפרסם את הדברים בציבור
29
(אורות התחייה לג) גדולה היא תביעתנו הגופנית, גוף בריא אנו צריכים, התעסקנו הרבה בנפשיות, שכחנו את קדושת הגוף, זנחנו את הבריאות והגבורה הגופנית, שכחנו שיש לנו בשר קודש, לא פחות ממה שיש לנו רוח הקודש.
28
ואולי פשוט תבינו סופסופ שלא יתכן שכולם עילויים. 2% העליונים צריכים כמו אצל החילונים להיות מצטיינים וכל השאר צריכים להתגייס ולעבוד ולפרנס את משפחתם ואת קהילתם. שילמדו תורה בערבים בסופש.
מה זה קשור? שילכו לצבא ויאבדו את כל האמונה ויראת שמים?
בן ישיבה שמחליט ללכת לצבא ומאבד אמונה ויראת שמיים יסודותיו מלחתחילה מעורערים.אדרבא ידוע לי על שני בחורים שבעברם היו בני ישיבות והתחזקו .אם היו נשארים בישיבה קרוב לודאי שהיו יוצאים בשאלה.
צודק .
27
צודק בהחלט!! הלוואי ובעה מישהוא בישיבות יזכה ויעשה זאת. בטוחה שיתן כוחות. ואם אין תקציב,מספיק אפילו פעם בשבועיים....שיהיה למה לצפות
26
לא צריך שום דבר ממה שמוזכר בכתבה מה שהיה טוב לפני עשור טוב גם עכשיו הבעיה היא שלא כולם מתאימים או רוצים ישיבה וההנהגה החרדית לא עושה מאומה בעניין
זה לא טוב ומעולם לא היה טוב, העניין הוא שכל ה"לא טובים" הופכים לשקופים ולכן חושבים שעסקים כרגיל
פעם לנסוע בסוס ועגלה גם היה טוב כנל הטלפון חוגה היום העולם התקדם והדור של היום הוא לא כמו הדור של פעם העניים נפתחות ונהיה הרבה יותר קשה ללמוד מהשהיה מצוין פעם לא בטוח שהוא עובד גם עכשיו וזה כבר היה צפוי " חנוך לנער על פי דרכה"
25
ממש צודק, יישר כוח על הצפת הבעייה ועל הפיתרונות
24
למה לא לימודים כלליים? למה לא לדאוג לעתיד הכלכלי של רוב הבחורים, שלפי הסטטיסטיקה יצאו בעתיד לעבוד, ואז - כמו שכולם יודעים בשקט - יעמדו בפני שוקת שבורה וייאלצו למצוא את פרנסתם בעבודות 'מכובדות' כמו דרייברים וכדומה...
23
העבודה הקשה היא ברמת האינדיבידואל, אבל לרבנים זה קשה מאוד ומסובך ולכן הם מרימים ידיים מראש ולא מתמודדים
22
כבר שנים שאני טוען שזו שורש בעיית הנשירה. אבל בדורינו צריך סנהדרין שישנה את עולם הישיבות
21
אורח החיים בגטו" לא מכשיר את התלמיד לעמוד ברשות עצמו אלא תלוי בכספי תרומות ולא לתרום לעצמאות כאזרח.
אתה נשמע כמו אחד מבחוץ ברור שאתה לא יודע על מה אתה מדבר
20
צודק לגמרי אבללללללללללל רב הראשי ישיבות הולכים בדיוק בדרך הראשונה כל בחור שמשחק כדורגל/סל או סתם הולך ללימוד שחייה נקרא בטלן אפילו לראש ישיבה אין לחץ כמו שיש על הבחורים מ 7 עד 10 ורב הישיבות אוסרות לצאת בצהריים גם לדברים דחופים... זה דבר שצריך לשנות מהשורש וזה חקח הרבה זמן!
19
נו, ההבדלים בין הציבורים הולכים וקטנים, זה אחד מעקרונות הדרך הציונית דתית
18
היי שלום רק רציתי לומר שיש כמה ישיבות כאלה מערבא מתיבתא נהורא נהרדעא ועוד
17
תעבדו , תהיו יצרנים , תלמדו לימודי חול ותהיו אנשי העולם אםשר הכל ביחד . גם לחילוניים יש חוקים וסייגים וערכים . אתם בהתנהלות ועם ההנהגה שלכם גורמים בעצמכם להרס החיים שלכם . קומץ המוכשרים והגאונים אצלכם שימשיכו רק ללמוד
תחשובי שאת מתחיל באפס ואומרים לך יש לך שנה כל שעה של לימודתורה בסוף השנה אתמקבל עליה יהלום ככל שתלמד יותר במהלך השנה תרוויח יותר יהלומים עכשיו ברור שאתה צריך גם כסף לעכשיו לחיות אותו דבר עדיף לנו ללמוד כמה שיותר יש אילוצים צריכים לעבוד אבל להפוך את העבודה למרכז החיים כל אחד יכול לא משתלם אפילו
16
מקווה שכל מי שקרא את הכתבה, מהצד השמאלי של החברה בישראל, מבין עד כמה לא פשוט להיות חרדי. ללמוד במשך כל כך הרבה שעות ביום, לא חשוב מה לומדים, זה לא פשוט. אז תעריכו את החרדים ועודדו אותם. אל תדברו נגדם לעולם.
15
מתחילים להבין דברים שבמקומות אחרים בעולם הבינו לפני 200 שנה
14
צודק ביותר רק צריך שאנשים גדולים יפקחו על זה ויעשו את בשיקול דעת ואז יצליחו דרך אגב הישיבות היום מה שאני מכיר יותר מכילות מפעם כמובן שיש עדיין אנשי חינוך שאסור שישארו בתפקיד הזה עוד דקה כי הם הורסי נשמות אבל בסך הכללי זה הולך ומשתפר
13
הייתי בישיבה ליטאית נחשבת מאוד וטענתי ככה למשגיח הוא הסכים איתי אבל אמר לי שאם הישיבה שלנו תהיה הראשונה "להתיר" ספורט זה יקבור את הישיבה לנצח
12
הנפש הבהמית משמע הכח שהגוף צריך בשביל להכיל את הנשמה שהשם נתן לכולנו וכדי שאדם יוכל להכיל את הרוח צריך הוא להשקיע גם בגופו, כאשר אנחנו משקיעים רק בעולמות העליונים החיבור לעולם הזה הולך ואובד ואז מגיע האדם למצב שהוא מאבד כוחו בגוף ובנפש ולכן כמו שצויין כאן חשוב לתת לגוף את המקום שלו.
11
שמירה על הנפש (גוף) שומרת אותנו חזקים ללמוד יותר דברי תורה. תנו לילדים ולנערים להוציא את הדחף שלהם בספורט ותראו כמה רגוע יהיה בשיעור כמו פעוטות בגן שאמא לוקחת אותם כדי שיוציאו אנרגיה, אדם גדל ומתבגר וצרכיו מתפתחים אבל לא משתנים ולכן תשחררו את החבל במקומות הנכונים והם ישתמשו בו לטפס לעולמות עליונים
10
1. באר"הב בישיבות אין שחיה וכדומה על בסיס קבוע, יש רק כדורסל בחצר למקרה שהבחורים רוצים לשחק
9
2. בחורים טובים לא ירשמו לישיבה כזאת.
8
לשבת שעתיים רצופות גורם לכאבי גב, לעייפות, לאיבוד הריכוז. אנחנו בדור שאין לנו סבלנות. משך שיעור -שעה. ואז הפסקה של 20 דקות ועוד שעה לימוד. חשוב לעשות התעמלות, הליכה, שחייה, משחקי כדור כמו בישיבות בחו"ל. אם כל הישיבות יעשו כך, הבחורים יתמידו ולא ינשרו. הצלחתם- הצלחתנו.
7
אני גדלתי בדיוק כמו מה שמתואר בסיפור הזה אבל תוסיפו לסיפור שבקושי הצלחתי ללמוד כי יש בעיה של קשב, 3 שנים גררתי את עצמי בישיבה קטנה וחשבתי בחור על הפנים. למרות שאני ילד טוב במהותי ובעל הבנה טובה. אף אחד גם חשב לתת ריטלין. ועד היום הנפש שלי פצועה וכאובה, ואני מעל 50 ...
6
רוחניות וגשמיות צריכה להיות 50:50 כמו שלא הגיוני שכל החיים נסגוד לגשמיות וחובה לדאוג לרוחניות שלנו כך גם לא הגיוני לחיות חיים רוחניים בלי לתדלק את הגשמיות
נכון ביטול תורה כדי לקיימה ולכן צריך להתאווררר רק חבל שזה לא ככה גם אצל הבנות
5
מזדהה מאד!!!
4
כבר הרב כתב בשו"ת יחוה דעת שכל אדם ילך לישיבה שתתאים ליכולות שלו.
3
נכון במאה אחוז מנסיון לא פשוט
2
מימי הבית השני ועד היום לא היו כל כל הרבה אברכים ובני ישיבות . בדוק . המושג תורתם אומנותם מתייחס במקורות לפטור מתפילה לר" שמעון וחבריו ולא לפטור משרות צבאי . קיימים בתורה 4 פטורים בלבד ממלחמה לימוד תורה לא נמצא ביניהם .
1
ישיבה קטנה היא מוסד פוגעני ברמות
אולי גם יעניין אותך
עולם הישיבות