כיכר השבת

שיעור אקטואלי

הגר"ד לייבל: 'תרבות יוון' באמת הייתה מאוסה על חז"ל?

בפולקלור היהודי שם הקוד: 'תרבות יוון' הוא שם כולל לתרבות קלוקלת, אותה ניצחנו בנס, בימי חג החנוכה | האם יש לכך בסיס הלכתי? הגאון רבי דוד לייבל בהסבר אקטואלי (יהדות, חגים)

| 23 | כיכר השבת |
הגאון רבי דוד לייבל
הגאון רבי דוד לייבל (צילום: ארכיון כיכר השבת)

האם 'תרבות יוון' באמת הייתה מאוסה על חז"ל?

בפולקלור היהודי שם הקוד: 'תרבות יוון' הוא שם כולל לתרבות קלוקלת, אותה ניצחנו בנס, בימי חג החנוכה. במאמרנו זה נבקש לעיין ולברר האם אכן כך? האם תרבות יוון נחשבת 'מוקצה מחמת מיאוס' בהגות חז"ל?

להפתעתנו, נגלה במשנה ובגמרא, התייחסויות חיוביות לתרבותה של יוון, לשפתה ולכתבה. רבן שמעון בן גמליאל מתיר לכתוב ספר תורה דווקא בשפה היוונית, בניגוד לכל יתר השפות עלי אדמות, אשר נאסר לכתוב בהן את התורה. במה זכתה דווקא הלשון היוונית, כי מותר לכתוב בה את התורה? ובכן, הגמרא (מסכת מגילה, דף ט') דורשת זאת מהפסוק: 'יַפְתְּ אֱלֹהִים לְיֶפֶת וְיִשְׁכֹּן בְּאָהֳלֵי שֵׁם' בו מברך נח את בניו אחר המבול, ומגדיר את תפקידם ההיסטורי. 'יפיותו של יפת יהא באהלי שם'. כלומר, לא רק שאין כאן התנגדות או התייחסות שלילית, אלא שהלשון היוונית מוגדרת 'יפה' - יופי אותו מצאו חז"ל ראוי להיכנס גם אל בית המדרש השמור והמוגן. אפילו לכתוב בו את ספר התורה - הלב הפועם של האומה היהודית.

ככלל, הלשון היוונית אינה נראית מאוסה על חז"ל כי אם להיפך. הסמכות ההלכתית העליונה, נקראת 'סנהדרין' מילה שמקורה יווני. כך גם שמות התנאים 'אנטיגנוס' ו'אבטליון'. מה הוא אפוא היחס לתרבות יוון, ואת מה ניצחו החשמונאים בנס החנוכה?

המוטו המפורסם של תרבות יוון הוא 'האדם במרכז'. האדם עצמו הוא תכלית הכל, ושלל הכוחות הקיימים, נועדו לשרתו. לפיכך היא עוסקת רבות בהצלחתו ומשקיעה את כל חכמתה בדרכים לשפר ולהשלים את שנות חייו בעולם. במישור החברתי מדיני - פיתוח שיטת הממשל הנאותה והעיסוק הנרחב בפילוסופיה, במישור הפיזי - תרבות הספורט והאתלטיקה אשר נועדו לפיתוח גופו. והעיסוק המוגזם בהנאות החיים, תיאטראות, שירה ומשתאות היין, הם חלק מאותה תפיסה הרואה בחיי האדם עלי אדמות, את חזות הכל ואת מטרת הקיום כולו.

בניגוד מוחלט לגישה זו, ניצבת היהדות, הרואה את חיי האדם כאמצעי המשרת מטרה, כפרוזדור המוליך אל הטרקלין. אין היא מתנגדת באופן עקרוני להגותם של היוונים בדבר צורות ממשל, בקשת חכמה, או בריאות הגוף. כל אלו יכולים להיות טובים וראויים, כל עוד הם אמצעים בשירות המטרה הנעלה. האדם העובד את בוראו בעסק התורה והמצוות. היהדות אינה שוללת את חכמת יוון מכל וכל, אך מתנגדת נחרצות לעקרון העל שלה - האדם במרכז.

יחסה של תרבות יוון לטומאה

חוד החנית של פערי הגישות מופיע ביחס לחולשותיו של האדם. התורה מכירה במוגבלות של האדם בתקופות מסוימות במחזור החיים. אשה בזמן נידתה, או האדם הנוגע במת אינם יכולים לרתום את גופם בשלמות למטרה העליונה - עבודת ה', לפיכך הם מצטווים להימנע מעבודה בבית המקדש.

יוון הרואה בחיי האדם, מציאות שלימה ומושלמת, מסרבת לקבל תפיסה על פיה מעשי האדם אינם רצויים בזמנים מסויימים, או על ריחוק זמני על מנת להתקדש ולהיטהר, בכדי לשוב ולהתקרב. יוון מקבלת את חסרונותיו של האדם בהבנה, או, גרוע מכך, אינה רואה בו כל חסרון.

זו הסיבה לכך שהיוונים הפורצים לבית המקדש, אינם מחריבים אותו, כי אם מטמאים אותו. גורמים למנורה המייצגת את החכמה, כי תודלק בשמן טמא, מבקשים להכחיש בכך את מושג הטומאה והחיסרון בגוף האדם.

אם כן, מאבקם ההרואי של החשמונאים ביוונים לא נועד לקעקע את תרבותם. חז"ל מכירים כאמור, בחלק הטוב שבחכמתם. המערכה מתקיימת רק כלפי התפיסה המוחלטת של קידום האדם וגופו למטרת העל של הבריאה כולה.

נס פך השמן - סמל החג

אבחנה זו עשויה להבהיר היטב את מקומו של נס פך השמן כסמל החג.

על פניו קשה להבין מדוע דוקא נס זה המתגמד לעומת נס הניצחון המופלא של מספר לוחמים מצומצם על צבא של אימפריה אדירה, הוא שנקבע להיות סמל החג. מה גם שניסים גדולים יותר התרחשו כל העת בבית המקדש.

אך, כפי האמור, זהו אכן פסגת סמל מאבקם ונצחונם של המכבים. רק נס פך השמן הטהור אשר ישמש להדלקת המנורה הטהורה, בהיכל אליו רק טהורים מורשים להיכנס, יעטר את החשמונאים בעטרת ניצחון.

***

היום, לאחר יותר מאלפיים שנה איננו חוגגים את נצחונם המדיני של החשמונאים גרידא, שכן הוא נמחק לחלוטין לאחר כמאה שנים במלכות הורדוס. מאבקם ונצחונם של המכבים כנגד הטוטאליות של תרבות הגשם והגוף והפיכתם למטרה הסופית, הוא הוא לוז נצחונם הממשיך לתסוס ולהתקיים ברוח עמנו, עם ישראל.

תוכן שאסור לפספס
23 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
9
טוב לא יודע מי הכותב אבל הוא כותב שטויות ...... תרבות יוון לא מעמידה את האדם במרכז . זה דבר ראשון וגם לא מקדשת את הגשמיות (בדיוק ההיפך ). גם הקשקוש על נס פח השמן זה קשקוש והפירוש לו ילדותי ...
james
מה שבטוח שהמגיב מעמיד את עצמו במרכז
איש
מה שבטוח זה שאתם קוראים כמו עז עיוורת את כל מה שמכניסים לכם העיקר שהחרדים צודקים בסוף ..... ובסוף אתם עובדי עבודה זרה ..... הרבה יותר מהיוונים
james
לא יפה להגיב ככה, יש לך ביקורת כתוב בדרך ארץ. אדם עבד על חומר, מן הסתם יש בכך משהו איכותי וכבר נאמר מכל מלמדי השכלתי. יכול אתה לחלוק, לבקר, אבל בדרך ארץ.
נח אידלשטיין
כשקוראים את המאמר שלו רואים שלא עבד ולא כלום שלף מהמותן בלי לבדוק ובלי לקרא . שום עבודה יסודית אין פה. היה קורא מעט פילוסופיה יוונית (אפילו מעט) היה מבין שזה קשקוש
james
במקום לשלול סתם כך את המאמר (לכנותו שטויות, קשקוש וילדותי) - יתכבד כבודו ויכתוב את הדברים כפי שהם לפי דעתו, ונוכל להחכים ולדון אלו מהגישות נראית נכונה יותר.
לס
אין גישות הוא לא הביא שום סימוכין לדבריו מעבר לכך בתגובות יש מגבלה על גודל ההודעה
james
מי שמקשקש זה אתה, שכותב דברי הבל ורעות רוח על מאמר יפה ונכון. ממליץ לך לקנות מעט דעת לפני שאתה פוער את פה האתון שלך.
Mike
נו אז אני למדתי וקראתי גם את חכמות יוון ומדובר בקשקוש מקושקש . ללא שום סימוכין לכלום
james
המגיב הנ"ל רק שולל ולא מנסה להוכיח את דעתו. זאת התייחסות לא רצינית, שמציגה את המגיב באופן מגוחך ומוכיחה את רמתו הנמוכה, גם בידע, גם בהבנה, ונוסף גם ביחסי אנוש ודרך ארץ.
ענת
8
עיין פחד יצחק של ר' יצחק הוטנר על חנוכה
יהודה
7
צריך.להבין שהמלחמה היא מלחמת זהויות היוונים רצו למחוק את הזהות היהודית . הנס הוא שהקב"ה עזר לנו וזה לא הצליח . נס חנוכה מסמל אץ העזרה של הקב"ה ושלא מדובר בכוחות אדם
james
הזהות היהודית מאופיינת בדרך ארץ לכל אדם, וכבוד לתלמידי חכמים ולדעת תורה ודיון מכבד גם ברעיונות שנראים במבט ראשון, לכאורה, כסותרים את האמונות שהחדירו בנו. ברוך ה' שאת ערכי המוסר שיהדות מושתת עליהם לא הצליחו היוונים למחוק מתוך עמנו.
ענת

הצגת כל התגובות

6
בניגוד לכותב הרמבם ראה ענין גדול שחזרה מלכות לישראל יותר ממאתיים שנה.....
אהרן
בדיוק כך ... והרמבם כידוע לא זלזל בחכמת יוון
james
5
כנראה הכותב לא למד תורת המהרל והחסידות על חנוכה..
מה?? עולם הפוך..
4
מתוך ויקי: אריסטו אומר: "הצמחים קימים לטובת בעלי החיים וכל בעלי החיים קיימים לשם האדם" (פוליטיקה א' ח). גם הסטאיקן כריזיפוס אומר: "כל מה שלמטה מהאדם, קיים לשם האדם".
ל מגיב6 חשוב !
לא קשור... עדיין האדם לא במרכז גם ביהדות החיות קיימות בשביל האדם ורדו בדגת הים וכו ...
james
"כל מה שבראתי - בשבילך בראתי " גם זה חלק מתרבות יוון? לשרוף את מדרש רבא?
רון
3
יישר כח!! סוף סוף מעלים את הרמה של השיח התורני באתר
חנוכה
2
כתבה מוצלחת ובעלת תובנה מקורית ואמיתית. תודה רבה.
ענת
1
דברי הכותב אינם עולים בקנה אחד בלשון המעטה, עם המבואר בספרים הקדושים. עיין ערך טומאת יוון. עיין ערך קדושה וטומאה. ההבדל בין תרבות יוון לתרבותינו הוא תהומי - ההבדל בין קודש לחול.
מכבי
אולי גם יעניין אותך
עולם הישיבות