כיכר השבת

לקראת 'זמן חורף'

נכון, יש את "שבט לוי", אבל מה עם שאר הבחורים? // דעה

בשבוע הבא נחזה במראה מרגש מאין כמותו, עשרות אלפי בחורי ישיבות יחזרו לחיקה החמים של הישיבה, כדי לצלול לעומק הסוגיות של אביי ורבא, אך מה עם אלו שאינם מסוגלים ללמוד? | טור דעה (ישיבות)

| 77 | כיכר השבת |
בצלאל כהן
בצלאל כהן (צילום: יובל אצילי)

בשבוע הבא יחזרו בעז"ה עשרות אלפי תלמידי הישיבות לחבוש את ספסלי בית המדרש, להגות בתורה יומם ולילה ולעסוק בהוויות אביי ורבא, אלו הם בני שבט לוי שמחזיקים את העולם בתורתם.

בשעה זו, חשוב לדעת ולזכור שישנם צעירים חרדים רבים וטובים, שאינם ספונים באוהלה של תורה יומם ולילה. הצעירים הללו מחפשים את דרכם בעולם המעשה, ופעמים רבות הם חשים בודדים ותלושים. במקרים רבים הם אינם מכירים את העולם שמחוץ לבית המדרש, והם מתקשים למצוא את עצמם בכמה היבטים, גם מבחינה רוחנית וגם מבחינה גשמית. הם אינם יודעים כיצד לקיים "יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ", ורבים מהם חשים אבודים ובודדים בעולם.

במהלך השנים קמו ישיבות גדולות גם עבור אלו שמתקשים להגות בתורה באופן מלא, אולם חשוב לדעת שגם הישיבות הללו אינן מתאימות לכל אחד. מי שמבקש להשתלב בעולם המעשה באופן משמעותי, בעבודה, במסחר, בלימודים ועוד כיו"ב, עלול למצוא את עצמו ללא מקום במבוכת זהות ושייכות.

בשנים האחרונות מדובר רבות על הצורך בקהילות עבור חרדים שיצאו לעולם המעשה, בריכוזים חרדים שונים הוקמו עבורם קהילות, בתי כנסת, שיעורי תורה וכיו"ב, אולם המענה הקהילתי מיועד בעיקר לאנשים נשואים ובעלי משפחות, וברוב המקרים הוא איננו מתאים לרווקים, שמתקשים למצוא את מקומם כשווים בין שווים גם בקהילות אלו.

אינני יודע את היקפה של התופעה המדוברת, אבל הרושם שלי הוא שמדובר במספרים לא מבוטלים, ויתכן שהתופעה התרחבה מאוד גם בעקבות מגפת הקורונה, שהשלכותיה ממשיכות ללוות אותנו.

כשביקשתי להיכנס לעובי הקורה, גיליתי שהתופעה הזו אינה חדשה והיא העסיקה את גדולי התורה ואנשי הציבור בקהילות היהודיות בליטא בפולין וברוסיה בשנות תפארתן. הם ראו צורך לדאוג לרוחניותם של הצעירים שהשתלבו בעולם המעשה, והקימו עבורם מסגרות תורניות וחברתיות שרבות מהן זכו לשם "תפארת בחורים". המסגרות הללו היוו לצעירים הללו עוגן תורני וחברתי, מעין תנועת נוער. כמדומני שגם קהילת "המתמידים" בירושלים של הרב לייבל מינצברג זצ"ל, התחילה את דרכה באופן זה.

נראה לי שחובת השעה היא לייסד כעת מחדש ברמה ארצית את "תפארת בחורים", ליצור מקום תורני וחברתי לכל צעיר חרדי שאינו תלמיד ישיבה מן המניין, שבו הוא יחוש אהוב ורצוי עם חברים כמותו. לכל סניף יכול להיות אופי משלו, בהתאם לחברים שיתכנסו בו, אבל כולם ירגישו חלק מתנועה רחבה אהובה ורצויה. לשם כך, יש צורך בהתגייסות של אנשי חינוך ואנשי מעשה, המבינים ומכירים את שיגם ושיחם של הצעירים הללו.

אני מאמין שהתארגנות מסוג זה עשויה להיות רבת תועלת עבור אותם צעירים יקרים, ברוחניות ובגשמיות.

תוכן שאסור לפספס
77 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
35
תבררו קצת על "ההצלחות" של ישיבתו של בצלאל כהן...
לאופר
34
אני נואמת על כך כבר שנים. חייבים פינה עבור הנערים האלה שתכנס תחת מטריית הקונצנזוס ותגובה על ידי גדולי תורה.
אני בעד.
אבל מה נעשה שגדולי הרבנים מעדיפים להשאיר אותם מחוץ למטריית הקונצנזוס?
רפאל
33
ה"הצלחה הכבירה" של ה"ישיבה" של כבוד הכותב, מוכיחה שאין לתזות שלו שום אחיזה במציאות. ברברת מוחלטת.
ליטאי
בחודשים האחרונים פגשתי עשרות מבוגרי המחזורים הראשונים של "חכמי לב", ושמחתי לראות אנשים טובים בעלי מידות טובות, יראי שמים, המשלבים בחייהם תורה עם דרך ארץ. מבחינתי זו הצלחה. הם אמנם לא כל כך מרגישים שייכים לקהילה החרדית, וזה להבנתי מעורר שאלות על הקהילה החרדית יותר מאשר עליהם. המפגש איתם, היה הגורם הע
בצלאל כהן
הנחתום שמעיד על עיסתו. כל מי שנכנס ל'חכמי לב' כבר איבד את אהבת התורה, וכל מי שיצא משם כבר אפסה יראת שמים מקרבו.
אחד
למה שירגישו חלק מהמגזר? הם גדלו במוסד תיכוני לנוער מסוים שכבר אז אינו חרדי [בניגוד לישיבות תיכוניות חרדיות קלאסיות כמו היישוב או מערבא] ושירתו אח''כ בצבא, הם בעצם מגיל נערות גדלו במקום שראש המוסד שלהם הכניס להם את האג'נדה שלו על המגזר הזה. אם הצלחת לפחות לעשות מהם לא פרחחים ופושטקים-והיה זה שכרך
יאיר

הצגת כל התגובות

32
בלי להתייחס לגופו של אדם שאני לא מכיר אותו מספיק,"ועשית ככל אשר יורוך" זה לא המלצה ולכן ביהדות האורתודוכסית גדולי הדור הם אלה שמחליטים-ואם אתה רוצה להחליט לבד אתה יכול להצטרף לרפורמים ששם כל אחד יכול "לקדם" את היהדות לפי דעתו, לגופו של ענין: הסיבה שגדולי הדור לא עושים כזה דבר זה בגלל שגם כשהתורה מצו
נתן
"ועשית ככל אשר יורוך" זו תרמית המאה. קצצו את תחילת הענין: כי יפלא ממך דבר למשפט וגו' וגם את סופו וקמת ועלית אל המקום וגו' הרי יש כאן לפחות שלשה סיגים: א. זה נאמר רק כאשר התעורר לנו ספק. ב. זה נאמר רק כאשר הספק הוא בדין ולא בהנהגה. ג. זה נאמר רק לענין סנהדרין היושבת בלשכת הגזית. החובה לבטל דעתנו בפ
רפאל
א. החידוש הוא שאפילו כשיש מחלוקת צריך ללכת לגדול שיכריע וכל שכן כאן שאין לי מושג אם מי שכתב את הכתבה מוגדר כ"מאן דאמר" במחלוקת ב. למה שלגבי הנהגה זה יהיה שונה הרי גם הנהגה בסופו של דבר זה לדעת איך הקב"ה רוצה שתתנהג ולמה שאתה תדע יותר מגדולי ישראל? ג.כנראה שמי שלא סומך על גדולי ישראל לא סומך גם על רש
נתן
א. כתוב בתורה "כי יפלא ממך דבר". כאשר ממך נפלא הדבר, אז צריך לשאול. כאשר יש מחלוקת בדבר, אבל לך ברור כאחד הצדדים, אז אין מקום לשאול. ב. אם התורה פירטה בין דם לדם בין דין לדין וגו', זה מלמד שדווקא באלה ובדומיהם צריך לשאול.
רפאל
מתוכן דבריך ניכר כי הינך מנותק לחלוטין מכל הקשור לנוער מתמודד ואפי' נוער בכלל. אין דבר כזה כל אחד יכול. כל אחד יכול בדרכו שלו כפי שכתוב 'חנוך לנער וכו'. ישיבה על פי רוב היא כמו מכונת כביסה גרב אדומה עם כתומה עם ירוקה וסגולה אין מענה לכל אחד באופן אישי ומשכך זה לא מתאים לאלו המתקשים והמתמודדים.
חיים
אני ממש ממש לא מנותק: חשבת פעם למה רק היום יש את הכמות הגדולה הזו של "הנוער המתמודד" ?(גם הכותב של הכתבה יודה שהיום זה באחוזים הרבה יותר גדולים)הסיבה היא בגלל שזה לא שסתם יש לאדם קשיים אלא שהיום הפיתויים שיש "בחוץ" הרבה יותר מפתים והרבה יותר נגישים ולכן הרבה בחורים עוזבים את הגמרא כי הגמרא פחות מעני
נתן
אין ילד אחד שעזב בית משפחה וחברים ודרך כי הרחוב קרץ אין ולא יהיה...עוזבים בגלל משבר אתה לעולם לא תבין אלא א"כ אתה נמצא שם.....
יהודי
והכי חשוב לשבת באינטרנט ולהתווכח על קדושת הוראתם של רבותינו ואין לזוז מהוראתם (מלבד לשוטט באינטרנט...)
החזן מלוזן
עוד השלמה קצרה: זה שיש קשיים זה לא סיבה לעקור חיוב מן התורה,כל המטרה היא שיהיה קשיים בשביל שנתגבר ונקבל שכר על המאמץ ולא נקבל "נהמא דכיסופא" ולכן אף אחד לא אומר שבגלל שיש קשיים נזרוק את ההלכה ח"ו אלא צריך להתמודד וכך לגבי כל נושא,ולגבי תורה הפתרון הוא פשוט ללמוד בלי חשק עד שאהבת התורה תבוא מעצמה עם
נתן
"א"ר אמי מדבריו של ר' יוסי נלמוד אפילו לא שנה אדם אלא פרק אחד שחרית ופרק אחד ערבית קיים מצות לא ימוש ספר התורה הזה מפיך אמר רבי יוחנן משום ר"ש בן יוחי אפי' לא קרא אדם אלא קרית שמע שחרית וערבית קיים לא ימוש" "אמר ר' שמואל בר נחמני א"ר יונתן פסוק זה אינו לא חובה ולא מצוה אלא ברכה ראה הקב"ה את יהושע שד
בצלאל כהן
31
הכל תלוי בחינוך, מי שמחנך להקדשת החיים לתורה מתוך הדחק, ולאהבת התורה מתוך הרגשה של אתה בחרתנו ורוממתנו וקרבתנו וקידשתנו, ולהתנגדות לעצם קיום השלטון הציוני ולהתבדלות מוחלטת מהעולם החילוני, הוא יזכה לבנים תלמידי חכמים המאירים את העולם.
אלעזר מנחם מן שך
כבר אמר שלמה המלך: חנוך לנער על פי דרכו. אם כופים על ילד חינוך שאינו לפי דרכו, אין סיכוי שזה יצליח.
רפאל
30
דיבורים כמו חול ואין מה לאכול. הליטאים הרסו את התורה הקדושה שלנו ורוצים מ 12 שבטים לעשות שבט 1.
אבי
29
צריך זהירות גדולה לא להפסיד כאלו שיכולים לזכות ללמוד תורה. ואפילו לגרעין במשהו זה אסון נצחי, מאידך ברור שצריך לעזור בכל הכח לאלו שבאמת לא מסוגלים, וזה נושא גורלי מאין כמוהו ולגדולי התורה יש ס"ד לנהוג בדרך הנכונה באגב יש הרבה מסגרות קטנות איכותיות ואוהבות לטובת אותם בחורים שגדולי ישראל תומכים ודואגי
ישי
מרוב זהירות שלא להפסיד כאלו שיכולים ללמוד תורה, אנו מביאים צעירים רבים מדי למצב שלא עוסקים לא בתורה וגם לא ביישובו של עולם.
רפאל
28
כשקוראים את התגובות אפשר לחשוב שכל היהודים בפולין למדו והממשלה הפולנית פרנסה אותם-אז לא אנשים יצאו לעבודה בגיל צעיר מאוד. גם בארץ החרדים של שנות החמישים והשישים ואולי גם השבעים עבדו לפרנסתם תוך כדי קביעת עתים לתורה-כך הם הצליחו להשיג דירה להם ולילדיהם ואולי גם לחלק מהנכדים. נכון שחלק מהם קיבלו שילומ
מנוחה
27
כל העם יכול להיקראות : שבט לוי, ככתוב ברמבם הלכה האחרונה של הלכות שמיטה
משה
כן, זו כוונת הכותרת-הבני תורה הם אכן ''שבט לוי'',אך דרגתם זו אינה אמורה לבטל את הדאגה לאחר, שאינו זכה להיות מיושבי בית המדרש, ולצערנו, ככל שהבני תורה גדלים כך הנוער המתמודד גדל, וגם להם מגיע יחס
יאיר
הרמבם הזה פסק כרשבי במחלוקת ר ישמעל ורשבי המפורסמת מה הדרך לרבים. עיין בסוגיא ותראה שאתה טועה מה שרבנים מצטטים זה בתור אמירה יפה אבל הם לא יאמרו לך שהרמבם הזה להלכה תבדוק אותי.....
יעקב
בתנאי ש"נשאו ליבו והבינו מדעו לקיים מצוה זו כתיקונה", כלשון הרמב"ם. מי שלומד בישיבה בגלל שעסקנים סגרו בפניו את כל האפשרויות האחרות, אינו בכלל זה.
רפאל
זה הרמב"ם שאוסר ליטול שכר עבור לימוד? זה הוא שכתב שהנוטל שכר הוא מחלל השם ?
משה
26
קודם כל כל הכבוד על העלאת הנושא החשוב ביותר. בהחלט יש צורך לדאוג לכל אלו שאינם חלק ממסגרת. כמובן שיש היום הרבה ישיבות שמחזיקות בחורים גם מהסוג שיצאו לעבוד והם מאפשרים זאת כל עוד ויש להם איזה חלק ביום שהם נמצאים בסדרי הישיבה. בטח הכותב מדבר על אלו שאינם יכולים להיות חלק מישיבה מאחר והם עובדים כל הי
מתעניין
היה לגדולי הדור מספיק זמן לעסוק בסוגיא ועדיין לא העלו ארוכה.
רפאל
מסכים איתך לגמרי וודאי שצריך לדאוג להם אבל לא למסד את זה ..
דברים נכוחים
25
איכס יש פה אנשים שמגדרים את עצמם חרדים ושמלכלכים ומדברים בגנותו של הרב בצאלאל כהן שיאמר ליזכותו נתן דרך לבחורי ישיבות שלא התאים להם המיסגרת הסטנדרטית אם לא הוא 90 אחוז היו נערי רחוב והתאים להם דרך המתאימה להם. העיקר המגיבים מטנפים ומדברים לשון הרע זה בסדר ולדבר בהצלחות של הישיבה שלא עונה לטעמם על ה
דוד
24
יש לי תואר בחינוך ואני מרצה בארגוני קירוב, אם יפתח כזה מקום אני הראשון שירצה ללמד שם
הרב
23
יוצא מדבריך שכל מי שמסוגל ללמוד צריך לשבת וללמוד, אבל יש כאלו, נעבעך, שלא מסוגלים לשבת במקום אחד, ולכן צריך למצוא גם להם פתרונות. במילים פשוטות, כל הבחורים ה"טובים" (סליחה שאני משתמש במילה הזאת. אתם מבינים מה אני מתכוון) יישארו כל ימיהם בישיבה, וכל הפחות-טובים יצאו לעולם המעשה. ומה יעשו אותם פחות-
חנן. ב.
לא חייב לממש פוטנציאל
משה
בקיצור הדרך של החרד"ל
שמשון
זו הדרך של רבי ישמעאל שרבים עשו כמוהו והצליחו.
רפאל
לא. הדרך של רבי ישמעאל היא מה שעושים האברכים כיום-שיש איזשהו אפיק פרנסה לבית(כיום זו האשה),נקודת המחלוקת היא האם אפשר ''לסמוך על הנס'' כדעת רבי שמעון או לא-אין אידיאל לאף אחד משניהם לעזוב את הכוללעל מנת לצאת להתפרנס אם כבר יש לך מה לאכול בבית.[ואם חלילה אין מה לאכול, אין חולק שחייבים לצאת לעבוד]
יאיר
22
כל שאינו מלמד את בנו אומנות, מלמדו ליסטות
יהודי חרדי
21
בצלאל כהן הוא אחד האנשים המיוחדים שחשוב לשמוע את דבריו.
שמעון
20
יש למישהו את המייל שלו?
יאיר
19
ושוב לקראת הבחירות מתלקקים לחרדי העובד . הפעם זה לא יעבוד לכם
דוד
אתה יודע למי אתה מגיב ? המייסד של חכמי לב ישיבה תיכונית חרדית. הבנים שלו בצבא ובאוניברסיטה, מי מתלקק בדיוק ?
נורמלי
18
עד שמדינת ישראל לא תפסיק לתקצב מוסדות חרדיים ולחלק הנחות על ימין ועל שמאל לחרדים, בדיוק כפי שקורה בכל מקום בעולם ובדיוק כפי שאבותינו התנהלו לאורך כל ההסטוריה, הבעיה לא תפתר.
פטפוטי מילין
17
הלוואי ויפתחו מסגרות איכותיות לבחורים שרוצים לשלב תורה עם דרך ארץ. יש כל כך הרבה בחורים שרוצים לצאת מהישיבה (ואין לקרוא להם נושרים כי הם אינם נושרים. הם נשארים באמונתם ביחד עם דרך ארץ) וללמוד לימודי חול כדי לפרנס את משפחתם בכבוד. וזה אינו דומה למסגרות לבחורים שרוצים לנטוש את הדת מסיבות כאלו ואחרות.
יישר כח
אם אתה רוצה שזה לא יקרה, תן כוח למפלגות החרדיות.
רפאל
16
שאלת את גדלי ישראל?? כי יש לך נטיה משום מה להתעלם מדעתם
קובי
15
צודק בכל מילה. אבל וכאן האבל הגדול אך ורק בהתייעצות ובהכוונת גדולי תורה מובהקים כדוגמת ר משה הירש. בשום אופן לא ע"י יצורי כלאיים כמו בצלאל כהן שמעשיו,הקהילה שאליו משוייך וסגנון ילדיו יוכיחו... ודאי שזה לא ה"תפארת בחורים" דפולין וליטא.
נתי מרמות
ודאי שהרבה יותר חשוב מאשר איפה אדם מתפלל או לאיזו קהילה הוא משתייך איך הוא מדבר ומה הוא עושה.. לכתוב על מישהו על חייו הפרטיים באופן כ''כ בוטה וציבורי זה וודאי יותר גרוע מאשר להיות כמו שכבודו כינה את זה כילאיים וכד'. פשוט בושה, חשוב על זה .
בעילום שם
הוא יצור כלאים בין חרדי ל"משכיל", והוא מודה בעצמו (באחת התגובות פה) שבוגרי ה"ישיבה" שלו התנתקו מהציבור החרדי.
אחד
כל מילה בסלע
מרדכי
אל המשבר הנוכחי הגענו בהכוונת גדולי תורה מובהקים, ואין קטגור נעשה סנגור. אנו חיים בדור שהיחידים העומדים על בעיות האמיתייות הם מי שאתה קורה להם "יצורי כלאיים". על כגון זה אמרו חז"ל: קבך את האמת ממי שאמרה.
רפאל
המשבר הנוכחי הגיע ע"י השפעת הרחוב שחדרה אל בית מדרשנו, והראיה ממך. דעותיך אינן נובעות מהתורה אלא מאנשי הרחוב החילוני. יחזקו ידי גדולי התורה והיראה להדריכנו להישמר מההשפעה הקלוקלת והטמאה של הרחוב שמלא בפריקת עול ומתירנות.
אחד
המשבר הנוכחי נוצר, בין השאר, בגלל התמודדות כושלת עם פיתויי הרחוב.
רפאל
ואיך בדיוק אתה מצליח להגיב באינטרנט? הטלפון שלך הוא "בהכוונת גדולי הדור"? יש אלפים רבים כמוך. הפקרת לזרועות החילוניות היא טיפשות ואכזריות
קטן הדור
14
חברה, הלימוד אינו רק העיקר העיקר הוא חיי קדושה ולהיות שמור. אם יוצאים בשנים המאד מסוכנות למסגרות אחרות שאינן של תורה, הסכנה כפולה ומכופלת. מסגרות אחרות הן פתוחות לגירויים של הרחוב, והתוצאה תהא מביכה !!! לכן, ההצעה הזאת שלילית מכל כיוון שהוא
שמעון
הכל נכון כשמדובר בבחורים שעדיין לא יצאו לרחוב. אבל מה עם הבחורים שהם כבר בחוץ ? להפקיר אותם? לשלוח אותם לחילוניות? הם רוצים להישאר במסגרת החרדית וצריך לעזור להם . למענם ולמען הציבור השומר מצוות
מוטי
13
יש דברים בגו. הבחורים שלא ממש ב"תלם" הלימודי - צריכים מענה. צריכים פיקוח של גדולי הרבנים, לוודא שזה לא פותח פתח ליציאת בחורים שטוב להם ה"תלם" אל מחוץ לעולמה המוחלט של תורה.
אלי
דאגתם הראשונה של גדולי הרבנים היא שימור צורת הישיבה, גם אם זה אינו עולה בקנה אחד עם טובת הבחורים.
רפאל
12
טול קורה מבין עיניך. מי שמכיר קצת יודע שהתוצאות במוסדות החינוך של הנ’’ל הם מהגרועות ביותר. בחורים שהיו חרדים ורצו 'קצת' להפתח, הדרדרו לעברי פי פחת. אז אנחנו נמשיך עם הזרם השמרני למרות הבעיתיות שהוא מדבר עליה
חנן
מהיכרות אישית, לצערי: הבחור ישיבה הכי מקולקל, יותר טוב מהבחור הכי טוב ב'חכמי לב'. צריך לפרסם את השקפתו כדי שלא יפלו עוד בחורים תמימים ברשתו.
אחד
11
בצלאל כהן?! נו נו
צבי
10
אתם נורמלים? מה אתם מביאים את דבריו של אדם שגדולי ישראל יצאו נגדו???
רחל
9
ראש הישיבה ומבקר הקולנוע צודק במקרה הזה, אבל מתוך הכרות עם רעיונותיו אני נאלץ לחשוד שיש מטרה נוספת בכתבה.
מח"ש
אכן מי שמכיר את דעותיו ותלמידיו קרובים עד זהים לדתי לאומי הוותיקים. לא דעות חרדיות. אך כותב בהגיון רב. תלמידיו ברובם הפסיקו להגדיר עצמם חרדים
יהודה שמוטץ
8
כן בצלאל הרי הישיבה שלך נחלה הצלחה גדולה, על מי אתה עובד אפס מאופס לוקח את תורת משה לידיים שלו ומשחק בה לפי רצונותיו תתבייש לך חוץ מלהוציא בחורים עם קוקו וגופיות לא עשית כלום
יהודי אמיתי
7
ישר כח ר' בצלאל היקר
הלווי - אין יאוש!!
6
ל- 31 מדוע אתה מדבר על תקצובי מוסדות חרדיים שלזה זכאים בזכות כמו לכל מערכת חינוך במגזרים השונים? ובפרט שכל תושב חרדי זכאי באופן שיוויוני לזכויות המדינה כתושב מדינת ישראל וכמשלם מיסים ואף יותר ... ובנוסף לאור המתרחש מתחת לפני השטח עם הרבה בחורים שמתמודדים עם קשיי הסתגלות בלימוד ולצערנו מרביתם לא מקב
פטפוטי אמת
5
הבעיה ידועה ויפה להציף אותה מפעם לפעם, אך פתרונות מעשיים שייכים רק מאנשים מעשיים שהוכיחו עצמם בעשייה נכונה וברוכה, ולכן עם כל הכבוד לבצלאל כהן שלמעשה כשל בחלק המעשי (ואין כאן המקום לפרט) לא הוא האיש הראוי להציע פתרונות.
דניאל
4
התפוחים נפלו ליד העץ, גם של ה"עזר" מי שמך? אם הוא היה ספוג בש"ס ובפוסקים וכרסו מלאה בתורת הנסתר, הייתי מאזין אבל, אנשי ההשכלה לא פסו מדרכנו ויש כאלו ב 40 אחוז ויש כאלו ב 80 אחוז... אין פנינו לעיצוב דמות החברה התורנית, נמשיך להיות מהשומרים על משמרת הקןדש
דובי
לדוגמא התפוח עם כרס תפוחה כשל דובי המשוטט באינטערנעט השומר על משמרת הקודש - במחשבים והטלפונים שנאסרו על ידי רבנן ורבנן שליט"א... חחחח על כמוך הוא מדבר..
החזן מלוזן
3
בציבור החסידי השכילו כבר ויצרו מעלים חברתיים לבחורים החסידיים בכל הגילאים במסגרת הקהילה. קוראים לתכנית "משכני" היא פעילה בזמנים שהישיבות לא פעילות - בסופי שבוע, בין הזמנים, שבתות וחגים. יש שם גם לימוד בחברותא, הרצאות, שיעורים מעניינים, חוגי העשרה וטיולים משותפים.
מרדכי
בקיצור, משתלטים על כל רגעי הפנאי של הבחורים.
רפאל
מעסיקים אותם בדברים טובים כדי שלא יהיה לבם "פנוי מן החכמה", שאז דברים רעים נכנסים בו כדברי הרמב"ם, וכמו שאמרו חז"ל: מים אין בו - נחשים ועקרבים יש בו. אין ואקום. אז מה רע? עדיף שישוטטו באינטרנט כמוך?
אחד
2
לא אלמן ישראל, ברוך ה' יש לנו מנהיגים גדולי ישראל. היעלה על הדעת שעיתונאים יהגו דעות בענייני הציבור? מי מילל ומי פילל, כזאת לא תהא בישראל! תשאירו את הדעות שלכם אצלכם בבית, ותנו לגדולי הדור להנהיג ולהחליט מה עושים ומה לא. נקודה.
אוי לדור שכך עלתה בימיו!
אוי לדור שמנהיגיו אינם מציעים פתרונות לבעיות בדור, רק מתאמצים בכל מאודם לשמר מערכת אשר מזמן אינה מתפקדת. על כגון זה שנינו באבות: במקום שאין אנשים השתדל להיות איש.
רפאל
1
נכון מאד!!!
איש יהודי
אולי גם יעניין אותך
עולם הישיבות