כיכר השבת

וְהָיוּ עֵינֶיךָ רֹאוֹת

מרן הגר"ח קנייבסקי נשאל: מתי הולכים אחר רוב הפוסקים?

בסרטון וידאו נדיר שמתפרסם לראשונה ב'כיכר השבת' נראה מרן שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי מסביר ומכריע מתי הולכים אחר רוב הפוסקים ומתי לא?! • צפו (עולם הישיבות)

| 10 |

This browser does not support the video element.

בסרטון וידאו נדיר, שמתפרסם לראשונה ב 'כיכר השבת', נראה מרן שר התורה, הגאון רבי חיים קנייבסקי, מסביר מתי הולכים אחר רוב הפוסקים ומתי לא.

התיעודים הנדירים האחרונים >>

בסרטון המיוחד שצולם לפני מספר שנים, נראה תלמידו ומקורבו הגדול, הרה"ג רבי אורי טיגר, מציג בפני מרן שר התורה את דברי החזון איש מתי הולכים אחר רוב הפוסקים ושר התורה מסביר ומכריע בנושא.

התמלול המלא:

הרב טיגר: "עכשיו רציתי לשאול את הרב כמה דברים, הרי הרב זוכר שאני עושה את ה"דרך איש" הזה, את הכללים של ה"חזון איש", רציתי לשאול את הרב כמה דברים שמאד מפריעים לי, יש את ה"חזון איש" הידוע (ריש כלאים) שאומר אין כח רוב אלא במושב בית דין, סתם ככה אם יש רוב בפוסקים לא מחוייבים לפסוק כמו רוב הפוסקים, ככה הוא האריך פה, ובמקום אחר הוא כתב, וזה נדפס ב"חזון איש" עצמו (קובץ אגרות ח"ב סי' כ"א), אם רוב הפוסקים קבעו את ההלכה והחולקים בבחינת יחידים הלכה זו הלכה קבועה היא, הרי הוא כתב מפורש שזו לא הלכה קבועה, אין פה כח רוב".

מרן הגר"ח קנייבסקי: "אם הם לא יודעים אחד מהשני, אבל אם ידוע ומביא הולכים אחר הרוב כמו תמיד".

הרב טיגר: "אז מה שהוא דיבר פה זה אם לא ידוע?".

מרן הגר"ח קנייבסקי: "הוא מדבר אם זה במדינות חלוקות ולא ידעו אחד מהשני אז לא שייך רוב".

הרב טיגר: "אבל אם אחד מביא את השני אז מסתמכים פה על רוב, זה מה שהוא מתכוין שם".

מרן הגר"ח קנייבסקי: "כן, זה דבר פשוט".

הרב טיגר: "עוד דבר רציתי לשאול את הרב, זה הרב זילבר ב"אז נדברו" (חלק י"א סי' ל"ו) "אם מצטטים מהחזון איש ידוע שלא היה גורס שבזמן הזה הולכים אחרי רוב ספרים (אחרונים)", למה דוקא אחרונים, גם בראשונים במקום שהם לא ראו אחד את השני הוא סבירא ליה שגם אין להם כח של רוב".

מרן הגר"ח קנייבסקי: "לא, אחרונים הוא אומר שהם מביאים מה"חזון איש", הוא מציין מקור מאיפה הוא ידע שה"חזון איש" אמר ככה, הוא מביא בשם האחרונים".

הרב טיגר: "אבל למעשה זה שהוא לא הלך אחרי רוב ספרים זה בשניהם".

מרן הגר"ח קנייבסקי: "הוא לא התחשב הרבה".

תוכן שאסור לפספס
10 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
6
איזו צלילות דעת ובהירות המחשבה
5
אשרינו שזכינו
4
אם הם היו מעינים בספרי מרן אור העולם הגרע יוסף היו רואים הרבה מקרות של גדולי עולם שאמרו את זה לפני החזוא
זה כמו חסידי ברסלב, הכל אצלם זה רבי נחמן,וכל השאר לא מעניין. זה נובע מגאווה כאילו הם כל התורה ואין זולתם.
תפסיקו לצטט כל היום את מרן

הצגת כל התגובות

3
תענוג לשמוע את מרן הרב קנייבסקי שליט"א איזה צלילות דעת בלי עין הרע.
2
זה לא חידוש של החזו"א. הרמב"ם כותב במפורש שהכלל של "אחרי רבים להטות" לא חל אלא כאשר כל החכמים שמעו את כל הטענות והדיעות והחליטו כדיעה אחת, אבל אם הרוב פסקו כשיטה אחת בלי ששמעו אף פעם את הדיעה של חכם בדיעה אחרת, אין הכלל של "אחרי רבים להטות" חל, כי אולי אם היו שומעים דיעה שלו והראיות והסברות שלו, היו
איפה תביא את המקור בבקשה..
עיין באינציקלופדיה תלמודית, כרך ט, עמוד רנו. וזה נכתב לפני החזון איש .
1
במחילה אבל במקור לכלל הזה - שזה ספר גט פשוט - כמו שמובא בספרי מרן הרב עובדיה בכמה מקומות, מובא שהטעם הוא שיתכן שאילו היו נפגשים יתכן שהיה האחד מוכיח לחברו ומשכנע אותו, ואם כן אפילו אם מביא את דבריו אין הולכים אחר הרוב...אלא התירוץ פשוט: שאין כאן דין אחרי רבים להטות - מדאורייתא, כמו בסנהדרין, אבל וו
אולי גם יעניין אותך
עולם הישיבות