כיכר השבת

חובה לקרוא: ח"י רוטל דברים בטלים

רגע לפני שאתם רצים ורוכשים עשרות ליטרים מה"סגולה הנפלאה" שנולדה בשנים האחרונות, כדאי אולי, שתקראו את המאמר הבא שהגיע לידנו (דעות)

| 40 | כיכר השבת |
אילוסטרציה
אילוסטרציה (חב"ד און ליין)

בין המוני ה'סגולות הנפלאות' הצצות במחוזותינו חדשות לבקרים, בולטת לה במיוחד סגולת הח"י רוטל. כידוע, ע"פ סגולה זו, כלהעולה מירונה בי"ח אייר - יומא דהילולא דרשב"י ומביא עימו 'ח"י רוטל משקה' להמוני בית ישראל הבאים שם לכבוד הילולת רשב"י, זוכה להיפקד בזש"ק בפרט, ובכל הישועות בכלל.

אכן, אין ספק, "כדאי הוא רבי שמעון בר יוחאי לסמוך עליו בשעת הדחק", גם מצוות הצדקה בפני עצמה בוודאי שאינה צריכה ראיה, ואפילו סתם תפילה מלב יהודי ללא ספק עולה ובוקעת רקיעים, אולם השאלה היא, מה עניין חלוקת ה-54 ליטר (רוטל=3ליטר) כמנין ח"י רוטל, האם צריך את מידת הח"י רוטל? ורק ביום זה? ודווקא במירון? ובעיקר, מה מקורו של מנהג זה, האם הוא ניצב על יסודות איתנים, או שמא מקורו באוסף של טעויות פשוטות.

עניין השמחה בל"ג בעומר מופיע במקורות רבים, ברמ"א מובא "ומרבים בו שמחה קצת" ומלבד הטעם שזהו יום פטירתו של רשב"י מובאים טעמים נוספים, במהרי"ל מובא הטעם שפסקו בו תלמידי ר"ע מלמות, האריז"ל בשער הכוונות כותב שטעם השמחה הוא שבאותו יום סמך רבי עקיבא את חמשת תלמידיו החדשים וביניהם את רבי שמעון בר יוחאי (ה'ברכי יוסף' מביא את זה בספרו 'טוב עין' סימן ח' אות פ"ז).

גם בכף החיים מביא שהאריז"ל היה הולך לציון הרשב"י ונשאר שם ג' ימים, והאריז"ל עצמו כותב שפגש שם את רשב"י עצמו שאמר לו מדוע אתה אומר 'נחם' ביום שמחתנו, בשו"ת חתם סופר מביא (יו"ד סימן רל"ג) שטעם השמחה ביום הזה הוא שאז התחיל לרדת המן לישראל (ואף שה"חתם סופר" עצמו מסתייג מן השמחה (סימן רל"ג) שלא נמצא לזה היתר בהלכה מלבד לעניין שלא לומר תחנון).

בשנים האחרונות נתפרסמו כמה מחקרים הבודקים את המקורות 'ברי הסמכא' לסגולות המיוחדות המיוחסות להילולת הרשב"י ביום ל"ג בעומר, וגם את סגולת הח"י רוטל (ש'זה מקרוב באה' בעשר השנים האחרונות). על מה נסמכים אלו הנאחזים בסגולות הנ"ל, ומה טוענים ה"שכנגדם", אנו נשתדל לסקור בקצרה את הפולמוס בנדון וככל שתאפשר היריעה.

כידוע, המנופפים בסגולה זו סומכים דבריהם בעיקר על שני מקורות. המקור הראשון הוא איגרתו המפורסמת של רבינו עובדיה מברטנורה שנדפסה בספר "דרכי ציון", באיגרת זו ששלח רבינו לאחיו בשנת רמ"ט אחר עלייתו ארצה, הוא מפרט את כל מסעו, תחנותיו ואת חיי היהודים בא"י, ע"פ נוסח האיגרת המובא ב"דרכי ציון" נכתב כי "ביום י"ח באייר יום מיתתו של רשב"י, באים מכל הסביבות ומדליקים אבוקות גדולות, מלבד מה שמדליקים עליה נרות שהרבה עקרות נפקדו וחולים נתרפאו בנדר ונדבה שהתנדבו למקום ההוא". איגרת זו נחשבת כאילן הגבוה ביותר בו נתלים לעניין הסגולה הקיימת ככלל ליתן נדר ונדבה על ציונו ביום פטירתו.

רבים הם המערערים על אמינותו של העתק ישן זה, ומייד נפרט את נימוקיהם, אך מכל מקום אין במקור זה (שגם על תוכנו כאמור 'רבים המערערים') שום אזכור כלשהוא לעניין הח"י רוטל.

המקור היחיד(!) בו נזכר עניין הח"י רוטל הינו מכתבו של האדמו"ר ר' בן ציון מבאבוב מלפני כמאה שנה ובו הוא כותב לאחד מחסידיו לעשות את סגולת הח"י רוטל לעולים למירון. גם לעניין מכתב זה רבים הפירושים, מכל מקום נראה כי גם יסודו של מכתב זה נסמך על המובא בשם הר"ע מברטנורה.

הפעם הראשונה בו נדפס מכתב הר"ע מברטנורה היה בספר "דרכי ציון" בשנת תרמ"ו (1886) והתבסס על כתב יד משובש שלווה בהגהות רבות, (רק בשנת תשל"א 110 שנים אח"כ, נדפסה האיגרת מחדש בנוסח המדויק בספר "אגרות ארץ ישראל"), באיגרתו יוצא הר"ע מברטנורה נגד השמועות שיצאו מא"י בדבר האותות והמופתים הנראים בהר הבית ובקברות החסידים...

בהמשך מתייחס הר"ע מברטנורה לעניין הנוהג לעלות על קברו של שמואל הנביא ביום כ"ח אייר ולהדליק שם אבוקות גדולות ועניין מה שאומרים "שהרבה עקרות נפקדו וחולים נתרפאו בנדר ונדבה שהתנדבו למקום ההוא" וכאן מוסיף הברטנורא משהו מעניין "או בתפילה שהתפללו שם נענו וכל אלו דברים שאין להם הכרע"...

בנוסחה המשובשת לא מופיע הקטע אודות שמואל הנביא ולא מובן אודות מי מדובר ולכן הוסיף ה'דרכי ציון' סוגריים וכתב "אמר המעתיק, מסתימת הדברים נראה שטעות סופר הוא, וצ"ל י"ח אייר והוא יום פטירת התנא רשב"י "...

בספר 'הילולא דרשב"י' כבר הועתק רק הקטע "המתוקן" והושמטו כליל הסוגריים ובו נכתב "י"ח יום פטירת רשב"י " וכו', ובכלל הושמטו מהספר כל נושאי האיגרת שאינם קשורים לענייני רשב"י. הציטוטים המובאים בספר 'טעמי המנהגים' וכן בשאר ספרים כבר העתיקו ממנו וכך הלאה.

לאחר פרסום הנוסח המדויק של האיגרת ברור אפוא, כי הר"ע מברטנורה סיפר לאחיו אודות המנהג לעלות לקבר שמואל הנביא ביום כ"ח באייר וכלל לא עסק בעניין י"ח באייר יומא דהילולא דרשב"י. וטעה ה'הילולא דרשב"י' שציטט נוסח משובש והסתמך על שגיאות המעתיק. ומאחר וכך גם כל ספריהם של 'מעתיקי השמועה' בדורנו המתבססים על איגרתו - בטעות המעתיק יסודם.

"השתא דאתית להכי" כי כל עניין איגרתו של הברטנורה בטעות המעתיק יסודה, נוכל ללבן ביתר קלות את עניין הח"י רוטל שנודע בעיקר בעשר השנים האחרונות.
המקור היחיד(!) בו נזכר עניין הח"י רוטל, הוא מכתבו של האדמו"ר ר' בן ציון מבאבוב מלפני כמאה שנה שכתב במכתב אישי לאחד מחסידיו (יעקב ישראל שמערלר) "נדרשתי מאחד מאנ"ש יחי' בעניין נשגב ששמע מפי אנשי ארץ הקודש סגולה לחשוכי בנים לנדב ח"י רוטל משקה על ציון הרשב"י ביום ל"ג בעומר, ואכן בחרתי בו לעשותו שליח מצווה להזכיר את הזוג...".

עניין זה מעורר כמה שאלות. ראשית ראטל היה אז סוג המידה, כמו ליטר של היום. סח לי יהודי מבוגר כי זהו כמו שאדמו"ר היום יאמר לאחד מחסידיו לך תתרום סך של ח"י ליטר או ח"י עוגות או כל סוג של משהו המקושר למספר ח"י הנחשב לסגולה. ויבוא מאן דהוא ויאמר כי יש עניין סגולתי בליטר או באיזו המידה שנאמרה... זוהי הייתה המידה אז וככזו נאמרה ותו לא.

מלבד זאת, המדובר היה משהו אישי, 'עצה' פרטית של האדמו"ר לחסיד, ולא כ'סגולה מיוחדת נפלאה ונודעת' ומועילה לכל כלל ישראל לכל דבר ועניין. מן הסתם גם אז היו העולים למירון עושים דרך ארוכה ומגיעים צמאים, ולכן יעץ האדמו"ר לחסידו קח ח"י של מידה כלשהיא, תשקה את העולים למירון ובזכות החסד תיוושע. כל זה עוד מבלי לדון האם האדמו"ר שכתב "סגולה נודעת בידי אנשי א"י" נסתמך בעצם על איגרת הברטנורה המועתקת בטעות, או על המעתיקים ממנה.

לסיכום, עניין איגרת הברטנורא עליו מסתמכים כולי עלמא אינו על הרשב"י ואינו בתאריך י"ח אייר, מכתבו הוא על שמואל הנביא ביום פטירתו כ"ח אייר וגם בעניין זה אומר הברטנורא שאולי הנס נעשה מהתפילה ולא מהסגולה... עניין הח"י רוטל הוא תמוה וחסר מקור אמיתי, המקור היחיד שבו הוזכר, הוא מכתב של האדמו"ר מבאבוב. ובוודאי לא למסקנתם של 'עסקני הח"י רוטל' בימינו נתכוון האדמו"ר.

חלילה לנו מלהטיל דופי במנהגיהם של ישראל קדושים, אך מאידך חלילה לנו מלהמציא סגולות חדשות לבקרים על פי צרכי העסקנים בכל אימת שמצאו 'משהו שנכתב למישהו' מבלי שהבינו את תוכנו.

אין ספק כי "כדאי הוא רבי שמעון לסמוך עליו", עניין כוחו של רשב"י מופיע באינספור מקומות, בודאי אין שום ספק כי סתם תפילה מועלת, וצדקה פועלת, ואין גם שום ספק כי מעשה חסד הוא סגולה עצומה. אך מסתמא ישנם עוד מעשי צדקה וחסד שכוחם יפה וחשובים לא פחות מ'מצוות מזיגת הרוטל' לעולים מירונה וכל גופם מיובש לאחר כשעה ומחצה נסיעה.

תוכן שאסור לפספס
40 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
22
בכל מקרה כדאי לקנות ולתרום ישירות או לנזקקים ישירות. תרומה דרך ארגונים ומסדות, לא בטוח כמה רוטל יגיע
חסדי ציון
21
גם בכף החיים מביא שהאריז"ל היה הולך לציון הרשב"י ונשאר שם ג' ימים, והאריז"ל עצמו כותב שפגש שם את רשב"י עצמו שאמר לו מדוע אתה אומר 'נחם' ביום שמחתנו= רשב"י לא אמר את זה על האר"י אלא אמר להאר"י שיאמר לחכם אחר שהיה מצטער כח השנה על חורבן הבית וגלות השכינה והיה אומר נחם כל יום מימות השנה שלא יאמר נחם ב
אריה
20
כל עוד זה לא דבר הנוגד את היהדות אין שום בעיה עם זה!!!
יאיר

הצגת כל התגובות

19
ומי זה בכלל שהמציא את מצוות הכנסת אורחים?! מי שרוצה לאכול שילך למסעדה וישלם מי שרוצה לשתות שישלם. ומי שאין לו או שימות מצמא או שישתה משלולית. די נמאסתם לאן הגענו?? גם ממצוות הכנסת אורחים עושים צחוק??? ציטוט" מ'מצוות מזיגת הרוטל' לעולים מירונה וכל גופם מיובש לאחר כשעה ומחצה נסיעה." אין זה אלה י
רינת
18
יש לזה מקורות לכיכר השבת אתם לא רבנים! לומר אם זה מנהג או לא!! לכו לעסקים שלכם !!! לנושא תורנית הולכים לרבנים.
מי לה' אלי
17
ובקיאותו הרבה. יישר כוח גדול. ואמת הוא כי כאן מצא בעל חוב לגבות את חובו והמציאו המצאות אשר לא היו ולא נבראו. וכדוגמא הזאת לפנינו יש עוד כהנה וכהנה סגולות ודוגמאות הידועים לכל המנצלים תמימות האדם לצרכים ולמעשים אשר לא יעשו, ויותר הוא לצורך העושה מאשר לדבר אחר. ולא רק שאין סגולה שכזאת. אלא שידע האדם כ
מאמר מאלף המעיד
16
מה? עדותו של כ''ק האדמו''ר הגה''ק ציס''ע רבי בן ציון מבאבאוו הי''ד זיע''א לא מספיקה לכם??! די, נמאס מהמחקרים הכפרניים האלו וכגון דא...
יודל
15
תזהרו מי שפוגע משהו שבמשהו בשמחה או במנהגים שקיימים במירון בל"ג בעומר משחק באש,כבר היו דברים בעולם שמי שפגע במנהג מירון לא גמר טוב ראה הוזרתם
אברמל'ה
14
נכון. שוחררה ירושלים ואוחדה מחדש.
רובי
13
על סגולות כגון דא נאמר אם לא יועיל בוודאי לא יזיק ומי יודע אולי זה כן יועיל ועם ה' יספרו תהילותיו תמיד
משה הכהן
12
במכתבו הרבי מבאבוב הוא כותב להרב שמרלר שהוא שמע שזן סגולה מאנשי ירושלים, ולא המצאה אישית שלו
חסיד באבוב
11
כשאין תוכן אמיתי - מחפשים סגולות. לפחות זה הולך לארגוני צדקה...
בערל
10
מובא במדרש תנחומא פר' "כי תצא" ב. כי מתן שכרה של "הכנסת אורחים" היא בנים ומה הי' יותר "הכנסת אורחים" מאשר להשקות יהודים שהגיעו בזמנו ע"ג חמורים בנסיעה ארוכה ומפרכת בחום ובחוסר מזון ומשקה ובודאי שזהו המקור לכל העניין של ח"י רוטל, שזה התרומה שרצה לתת האדמו"ר מבובוב זצ"ל אבל בודאי שכל סכום הוא טוב. וא
א. דרומי
9
לפני 21 שנה בשנת תשמ"ט כתב הרבי מלובביץ לחסידיו מכתב כללי וזה לשונו: "בעמדנו בתקופה דשבע שבתות תמימות, ובה עצמה בהשבת דל"ג בעומר, ובתוך ותחלת שלשת הימים דיום סגולה זה, אשר בודאי כל אחד ואחת מתעורר לתוספת בתומ"צ במיוחד בקשר ליום זה ... הנני לעורר ע"ד הצעת רבים והחלטתם לעשות כן במעשה בפועל, והמעשה
ישראל
8
אולי זו סגולה שהייתה ידועה לו ממקור אחר .?
חיים רוטלך
7
כשעוזבים אותה נדבקים לכל מיני הבלים. וזה גזל.
גלילאי.
6
אם אינם נביאים בני נביאים הם, העובדה שזה פועל, ואנשים רואים דברים נשגבים, (אני אישית חויתי דבר כזה), זהו המקור המוסמך ביותר, מי לנו גדול מהלל, שכשחל ערב פסח בשבת, ונשאלה השאלה איך יטלטלו הסכינים, אמר הלל, חכו ותראו, ישראל קדושים אם אינן נביאים בני נביאים הם, ואח"כ ראו שהביאו הסכינים תחובים בצמר הכבש
אלי
5
דיבר על הסגולה רבות? מישהו יודע על כך?
מוישי
4
בעלון של בעלז "עלים לתרופה" פורסם פעם מאמר בו הוא הפריך את כל התיאוריה הזו הבנויה על הדרכי ציון. חבל שלא ציינתם את המקור.
משה
3
גם ההקשר של משפט זה בטעות יסודו: הוא נאמר לגבי מחלוקת הלכתית שנפסק לא כמו ר' שמעון, אלא שבשעת הדחק אפשר לסמוך עליו.[ברכות ט] לסמוך עליו לישועות? ע"ז!
שש
הביטוי הזה מופיע כמעט בכל ספרי החסידות לגבי ישועות. נא הרחב מעט את אופקיך לפני שאתה פוער את פיך.
חיים
חיפשתי בשו"ת בר אילן את המילים "כדאי הוא רבי שמעון" ולא הוזכר אלא בהקשר ההלכתי הנ"ל!
שש
אם זה לא היה עצוב זה היה מצחיק. אתם כנראה לא פתחתם ספר חסידי מימיכם, ומכאן ה"קביעות הנחרצות. ובכן, לידיעתם כשמשתמשים במאמר מהגמרא כגון זה בהקשר אחר, זאת אומרת שמשמשים בזה כלשון מושאלת, אף אחד לא התכוון לומר שזה הפשט בגמרא. ומעבר לזה כתוב בספרים שצדיקים יכולים להוציא מתוך פסוק או מאמר חז"ל מ
דוד
כשאתה צריך ברכה אתה גם מחפש בשו"ת בר אילן, אז קח לך את בר אילן לרב שלך לבריאות, רק תעזוב אותנו. אנחנו מכירים כמה ספרים שבר אילן "שכחו" להכניס.
חיים
ברכות ט: שאלו תלמידיו את ריב"ל אם יכולים לקרוא קריאת שמע אחר חצות, כי לא הספיקו. אמר להם: בשעת הדחק, כלומר, כשאין ברירה, כדאי הוא ר' שמעון וכו'.
רקו
2
תדעו לכם כלל אם יש כל מיני סגולות שמכניסים לעמותות שונות כל מיני כספים זה אומר שיש אשכנזים בראש
איציק
1
זה לא נכון. יש לזה מקור מוסמך בספר טעמי המנהגים. ששוכתב בשם האדמו"ר הרי"צ מחב"ד עמוד רסג' עיין שם
טוב יוסף שורק
אולי גם יעניין אותך
רוחניות