כיכר השבת

סערת פורים ברמות

הראשל"צ הגר"ש עמאר: "תושבי רמות שיקראו מגילה בט"ו לא יצאו ידי חובה"

רבה של ירושלים הראשל"צ הגאון רבי שלמה משה עמאר בשיעורו השבועי על סוגיית פורים ברמות: "מי שיקרא את המגילה ביום ט"ו הברכות שלו הן ברכות לבטלה". בהתייחסו למחלוקת אמר הרב עמאר: "מי שעושה בט"ו ידע שהוא עושה עליו עול גדול"

| 68 | כיכר השבת |

This browser does not support the video element.

המחלוקת על שכונת רמות: רבה של ירושלים הראשל"צ הגאון רבי שלמה משה עמאר התייחס אמש (חמישי) בשיעורו השבועי למחלוקת מתי קוראים את המגילה בשכונת רמות בירושלים וקבע כי מי שיקרא את המגילה ביום ט"ו הברכות שלו הן ברכות לבטלה.

בתחילת דבריו אמר הגר"ש עמאר: "אמת, היות ויש כאלה שחושבים שזה מחלוקת, הייתי נמנע מלומר כלום. אבל אני התמניתי לתפקיד של רב בעיר הקדושה הזו לשרת את עם ה', וחובה עלי להגיד את דעתי במה שאני מבין בהלכה, ק"ו שמדובר בדעתם של רוב ככל גדולי עולם, אשכנזים וספרדים". לדבריו, מדובר בפסק שנפסק עוד לפני שנים רבות ומעל כולם מרן פוסק הדור הגאון הרב עובדיה יוסף זצוק"ל וראש ישיבת פורת יוסף הגאון חכם בן ציון אבא שאול זצוק"ל.

הרב הוסיף ואמר: "כל דבר שיש מחלוקת, כותב הרמב"ם, כותב השו"ע: מקום שיש ספק, מה עושים? קוראים בי"ד בברכה ובט"ו בלא ברכה, האם יש מי בעולם שיכול לאמר שבזה אין ספק? האם אפשר להגיד שדעתו של הרב עובדיה וכל גדולי העולם כאילו לא היו? הם הרוב".

רבה של י-ם התייחס לביתנים שהוצבו בשבוע האחרון בדרך לשכונת רמות: "אמרו עכשיו עשו ארגזים של ברזל, הם יותר גרועים מהעץ, הראו לי אותם. צריך לגור בהם, אלו אם מישהו ישן שם שעה אחת הוא ימות, אין להם לא חלון ולא פתח ולא אוויר, החום ישרוף אותו, זה מפח, אפילו לבעלי חיים עושים להם פתח. אפילו נחשים ועקרבים זפק אם יש שם, זה יער, יער שאין בו כלום, לא כרמים ולא פרדסים, אפילו אם היו עושים בתים ממש זה בעיה, צריך לאכלס אותם, כך פסק מרן".

הרב העלה את הבעיה של הכבישים המובילים לשכונת רמות: "ועוד, פה יש מערכת כבישים ענקית, שהמרחב שלה - כל הכבישים של ירושלים ות"א עוברים שם. המרחב שלהם יותר מחמש מאות מטר. אחד כתב שזה דומה לנהר, שכתוב בגמרא שאם יש נהר הוא נחשב עם העיר. אבל מה יהיה אם זה לא נהר, כביש או אדמה, ה'מגן אברהם' הסתפק, במה שהוא הסתפק הם התפשטו.

"ובנוסף על כל זה, גם נהר כתוב בירושלמי עד שבעים אמה, 35 מטר, לא חמש מאות. אז גם אם היה נהר ממש זה רק עד ש-70 אמה. כך כתוב בירושלמי".

הרב הדגיש: "אנחנו אומרים שיעשו פורים ביום י"ד, הברכה תהיה בי"ד, וכל המצוות יעשו גם בט"ו, מרן כתב ב'יביע אומר 'כתב שגם 'על הנסים' יגידו בט"ו. על כן, כל השכונות האלה - הייתי שותק אלמלא אם הייתי חייב לאמר. וכואב לי שאנשים יישארו בלי מצווה. אלו שעושים בט"ו, לפי רוב הפוסקים לא מקיימים מצוות פורים. לפי דעתנו יוצאים לפי כולם".

אחרי שהביא מקורות מהפוסקים הוא הוסיף: "המקום הזה הוא ספק, אם הוא יברך בט"ו הוא לא יוצא ידי חובה, הברכה ברכה לבטלה. אבל אם מברך בי"ד הוא יוצא. מי שעושה בט"ו ידע שהוא עושה עליו עול גדול שלא יהיה לו קיום פורים בכלל, זה ברור לרוב הפוסקים".

68 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
27
והמזהיר והנזהר ירבה שלומם כנהר (לעוד עין יביע אומר חלק ז' סימן נ"ח נ"ט עיי"ש היטב ודו"ק)
26
מספיק לגרור את הרב שלכם למלחמות של " אין ברירה"
25
שבעים פנים לתורה .זה עם ישראל כל דבר יש צדדים לפה ולפה. כמו בית שמאי ובית הלל וכמו כל המחלוקות שיש בגמרא .וככה רואים שעם ישראל חי וקיים שעדיין יש מחלוקות בעם וזה סימן טוב ב"ה .

הצגת כל התגובות

24
לכן נקרא ב-יד
23
כדי שלא ישכחו שהוא קיים ברמות אף בית כנסת לא נוהג כמותו אולי כמה ילדים בגבעת המיבתר... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מי אתההה שתדבר על גדולי עולם??? אני מוחה בךך בכל תוקף!!! מי אתה שתדבר ככה על גדול עולם! תתבייש!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
כבוד התורה לא סלקטיבי! רק לרב שלך יש תורה? או שתמחה בכל המבזים לא משנה לאיזה צד או שתהיה בשקט! אין מצווה להיות צבוע
ואני מוחה בכל המבזים
22
ימשיך דרכי בפסיקה
21
יקראו בי"ד
20
בט ו או בי ד (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
19
כביביע אומר
18
ביביע אומר כתוב שלא לומר על הנסים בט''ו. ובחזון עובדיה חזר בו ופסק כמרן בבית יוסף
17
ותא ולכן הרב הראשית שהוא תחת חסותו של ..... פוסק שצריך בט"ו
16
שהפסיקה לא מתחדשת (ולא במובן הרפורמי) הרי היום יש עיריה או מאעצה מקומית יכלו להחליט שהקריאה לפי גבולות המועצה המקומית בענין הזה רמות נכללת ואם תגידו ומה יקרה אם יהיה שינוי הרי גם במדיניות הפסיקה הנוכחית השינוי יכול להיות הגמרא שדנה במגילה לא התיחסה לכך כי העיר היתה מוגדרת על פי גבולות ואילו הי
יש פוסקים שבאמת פוסקים כמו שכתבת
15
נעשה ונשמע, ככל אשר פוסק מרן בעל "שמע שלמה" שליט"א.
14
אשרינו שמורינו מאיר דרכנו (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
13
כמו שפסקו מרן הרב עובדיה ומרן הרב עמר
12
הקורא בט"ו יש לו על מי לסמוך על רוב הפוסקים הספרדים ועל כל הפוסקים האשכנזים. העושה פורים בי"ד עובר על לא תתגודדו
11
מי שבחר ש"ס קורא את המגילה בט"ו ומי שבחר יחד קורא את המגילה בי"ד
10
יש היום לספרדים פוסק בשם רבי יצחק יוסף. אם תרצו ואם לא. אין בית כנסת ספרדי אחד בארץ שאין את הספרים שלו, ולומדים את הספרים שלו.
כל אברך ממוצע כותב ברמה הזו (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
לנו יש את הגר"ש עמאר שליט"א ואת מרן הגאון הרב מאיר מאזוז והם הפוסקים האמיתיים גאוני עולם!!
9
הפוסקים. מרן הרב עובדיה היה מתייעץ איתו בהלכה.
8
רמות קוראים ב-יד
7
פורים שמח (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
6
שפתיים יישק דברי טעם המסולאים בפז. אין יותר ברור מיזה
5
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
4
זה לא משנה מה הראשל"צ הרב יצחק יוסף שליט"א יגיד, תמיד בכל נושא שיהיה, הרב עמאר יגיד הפוך ממנו... הוא נהנה מזה!
3
משהו רע קורה כאן: מחלוקת הלכתית בין הגר"י יצחק לרב עמאר, דבר טבעי והגיוני בין שני פוסקי הלכה. אלא מה שפתאום יוצא חתימת הרב אלבז חכם שלום שחותמים על פסק הלכה כמו הרב יצחק, ומאידך הגר"מ מאזוז מצטרף לפסק הרב עמאר, מה פה יותר מוזר ותמוה. אז הנה העובדות, הגר"מ מאזוז הוא פוסק הלכה לכל הדעות, חיבר ספרים רב
שטויות במיץ אגבניות
2
של המחזיק בדעה הפוכה. מה גם שאינו מנמק למה יוצא נגד אביו שהוא הלך בדעת הרוב. וכל עוד אין נימוק אין אלא לומר שלא לשם שמים היא. על כל המשתמע מכך (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שלוש עשרה נימוקים הביא הרב יצחק יוסף בכתב ובעל פה. ומה ראית על ככה לחלום כדיבורים האלה?
1
אין על הרב עמר איך הוא מסביר ואז פוסק! גדול הדור אמיתי (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
פורים