כיכר השבת

להפריד בין הלאום והמדינה // יוסף מילר

כנראה שלא נתעורר מחר ונמצא עצמנו מפרידים דת מלאום. אסור לנו לקדש את המדינה הלאומית - זו המנציחה פערים בין קהילות ובין מגזרים בישראל. עלינו לחתור ל'מדינה צרה' (טור)

| 15 | כיכר השבת |
הרב יוסף מילר. ארכיון
הרב יוסף מילר. ארכיון (צילום: באדיבות המצלם)

כשמתחילים לדון על פתרון שתי המדינות, הויכוח המתיש בין ימין לשמאל נכנס מיד לדרך ללא מוצא. בימין מזהירים כי הקמת מדינה פלסטינית תעצים את הסכנה הביטחונית הקיימת ממילא. ואלו בשמאל מזהירים כי ללא מדינת לאום פלסטינית, ישראל עתידה לאבד את הרוב הדמוגרפי היהודי שלה.

הויכוח הוא, מה האיום הגדול יותר על הלאום הישראלי. בימין סבורים כי המשך השליטה על הפלסטינים חיוני לצרכי ביטחון קיומי, בשמאל סבורים כי בטחון בר קיימא יושג דווקא כשיתחלקו לשתי מדינות. בשמאל סבורים כי לשם שמירה על הגמוניה יהודית חייבים להיפרד לרשויות נפרדות, בימין סבורים כי מדינה פלסטינית תחתור לחסל את המדינה היהודית כולה.

כשחושבים על זה באופן ביקורתי נדמה כי הויכוח הוא בעיקר טקטי או אינסטורמנטלי, איך לממש את המטרה בצורה הטובה ביותר. באופן אירוני המטרה דווקא די משותפת: 'מדינת לאום יהודית', כלומר המדינה היא האמצעי לממש את האומה הישראלית. אם יש ויכוח, הוא בעיקר על איזו גרסה של לאומיות מדובר: לאומיות אזרחית – לכל תושבי המדינה. או לאומיות אתנית – לתושבים שחולקים מוצא משותף.

בסערת הויכוח שוכחים לשאול האם יש לנו בררות אחרות מלבד המדינה הלאומית. הנה, רק לפני ימים אחדים הכריז נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כי: "אני מסתכל על הפתרון של שתי מדינות או של מדינה אחת ואני אוהב את הפתרון ששני הצדדים יאהבו". הצהרה זו שעוררה הדים רחבים, זכתה לקיתונות של לעג מכיוונם של שמאלנים מסורתיים שחושבים שהיא מטופשת, ולחיבוק דוב מצד הימין המסורתי שמעדיף להישאר בלי פתרון מדיני בכלל.

לאומיות אינה חייבת להתממש במסגרת מדינית דווקא, ומדינה יכולה לשרת היטב את תושביה גם בלי לספק להם חזון לאומי משותף. הנה עם ישראל התקיים זה קרוב לאלפיים שנה בגלות, כשהוא שומר על ייחודו התרבותי בעזרת תלמוד תורה ללא מדינה. הלאומיות הציונית הוקמה בהשפעת אופנת המדינה הלאומית של המאה התשע-עשרה וכתחליף לתורת ישראל.

ובעת ההיא קמה ונתחזקה בין הגויים תנועת הלאומיות... ואז נוצרו שתי שיטות חדשות להתאים את דמות ישראל לרוח הכפירה בלי שיצטרכו להשאיר מהתורה והאמונה וקיום המצוות כלום אלא את הרגש הלאומי בלבד... ועל כן ראו בעלי הרעיון הלאומי הציוני להשלים את הלאומיות החילונית גם בשפה וגם בארץ מיוחדת... ואז יצאו הגאונים והגדולים ואסרו להשתתף עמהם בהפצת רעיונם ובמעשיהם, כי ראו בזה רפורמה יותר גדולה מזו של הרפורמים. בהכרזתם כי לא עם התורה אנחנו כלל אלא בעל רגש לאומי" (הג"ר ראובן גרוזובסקי זצ"ל, בעיות הזמן, עמוד מג).

כיום מתברר כי החלוקה המלאכותית של מדינות הלאום, אחראית ליצירת אי שקט מתמשך בעולם כולו. יצירת מדינת הלאום הייתה תמיד כרוכה בניסיון להתיך שבטים שונים לישות אחידה אחת, ניסיון שמחזיק מעמד לתקופה ומסתיים במלחמות וברצח עם. אירופה מלאה מהגרים שנמלטו ממדינת לאום אחת, ומאיימים על ההרמוניה במדינות לאום אחרות. המדינה איננה בית גידול טבעי לאומה או לתרבות, על אחת כמה וכמה במדינת ישראל שבה יש סכסוך לא רק עם הפלסטינים, אלא גם בין מגזרים יהודים שונים המבקשים לעצב את אתוס מדינת הלאום הישראלית בדרכם שלהם.

כנראה שלא נתעורר מחר ונמצא את עצמנו מפרידים דת מלאום. אבל אסור לנו לקדש את המדינה הלאומית, זו המנציחה פערים בין קהילות ובין מגזרים בישראל. שומה עלינו לחתור ל'מדינה צרה' שמתרכזת בניהול חיי כל התושבים בצורה שוויונית ובחלוקה הוגנת של משאבים. את האתוס המשותף של האומה האתנית נמשיך לבסס על התורה, שנתנה מורשה לכל קהילות יעקב. וכבר אמר רבינו סעדיה גאון (הנבחר באמונות ובדעות מאמר ג פרק ז): "שאומתנו בני ישראל אינה אומה אלא בתורותיה".

  • הרב יוסף מילר עמית מחקר וראש תחום חרדים מכון ון ליר ירושלים
תוכן שאסור לפספס
15 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
12
נמאס לראות ולשמוע יהודים תמימים שהגלות הכניסה להם לראש רעיונות כמו הפרדת הדת מהלאומיות שאצלנו זה אחד מהמאפיינים. כנראה שהשואה והפוגרומים לא שינו מספיק את ההבנה.
11
זו נוסטלגיית הגלות שהטיפש הזה ושכמותו מתגעגעים אליה לחזור, קבלו טעימה קטנה וחלקית ממנעמי הגלות. 988 אלמצור בן צלדין כבש את ירושלים והגלה ממנה יהודים רבים. 1064 בפרעות בגראנטה נהרגו אלף וחמש מאות יהודים. 1090 מלך קונשידונטי גזר על היהודים להמיר את דתם בתוך חודש ימים, רובם המירו. 1096 במסע הצלב הראשו
10
זה נשמע ממש אמין ומשכנע

הצגת כל התגובות

9
לאן היו הולכים כלום אחרי השואה? איפה היתה מתפתחת תנופה תורנית כה גדולה? מדינה לאומית היא גם פרי אנטישמיות ארוכת שנים. לא מצאתי בדבריך כל טעם.
עוולם התורה פורח ומשגשג בארה"ב לא פחות ואולי יותר מאשר כאן. זאת ועוד מה שיש כאן איננו בגלל המדינה אלא למרות המדינה שעשתה ככל שביכולתה לחלן ולהכרית כל זיק של יהדות. גם האגדה המטופשת על כך שאם היתה כאן מדינה לא היתה שואה, ממש אידיוטית מאחר ומה כוחו של צבא מהולל ככל שיהיה בעל כחצי מליון חיילים מול העוצ
טענו בחיטין והודה לו בחצילים.
8
מענין לקרוא הגות שמאלנית ואן ליר קלאסית בשפה ליטאית. אבל זה שקר מוחלט. כי אותם כוחות שרוצים מדינת אזרחיה ללא יהדות ולאום, רוצים גם עם יהודי עם מינימום זהות, מתבולל במרחב הפוסט מודרני שואן ליר מייצג. מקסימום אתה תישאר עדה חרדית קטנה שמסתדרת בכל סביבה. לא תודה! מעדיף את הצרות של מדינה יהודית! בדרך של
7
לא כולנו גאונים כמוך.
6
וזה מסביר מדוע הוא תומך בחזרה לגלות..
5
נכון, כי אתה ישבת בישיבה על יד החימום עם כוס תה מהביל, כשאחיך שכבו בשוחות בקור מקפיא כשהם אבלים על חבריהם שנפלו בקרב - זאת כדי להבטיח בטחון לעם היהודי היושב בציון. לא פלא שאתה ממהר לוותר על הארץ הזו..
4
רואים חכמה גדולה בכתבה
3
מדינת ישראל הוקמה כדי לשמש בית לאומי לעם היהודי. בית לאומי שיהיה מחוייב לדאוג לאינטרסים של העם היהודי. בתקופת קום המדינה הגיעו לפה יהודים מארצות הגולה, יהודים שסברו שעדיף להם להיות תחת שלטון יהודי. על הפגמים הנוראיים שהיו (ושיש עדיין) בשלטון הזה אין טעם לספר (וזה נושא לדיון אחר). מתוך אותם ארצות הגו
2
לא תמיד השמעות מדויקות (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
1
בעת ההיא קמה ונתחזקה בין הגויים תנועת הלאומיות. השאלה היא האם קימתה של הפוסט לאומיות אינה תנועה עכשוית שהתפתחה (ונתמכת כלכלית) על ידי הגויים?
אולי גם יעניין אותך
פוליטי מדיני