כיכר השבת

ריבלין מציג: זו ההשקפה שלי על דת ומדינה

"יתכן שבאה העת להעניק לכל הצדדים את מבוקשם, אולם לא בכל רחבי ישראל, אלא בריכוזי מגוריהם המובהקים". ריבלין מציג את השקפתו על יחסי דת ומדינה (חדשות, פוליטי)

| 15 | כיכר השבת |
הנשיא ריבלין, היום
הנשיא ריבלין, היום (צילום: קובי גדעון / לע"מ)

נשיא המדינה ראובן רבלין נשא היום (רביעי) נאום בפורום הבינלאומי של הספרייה הלאומית, שם הציג את תפיסתו בנוגע ליחסי דת ומדינה "על פי הראייה של השבטים השונים החיים בה".

בפתח נאומו אמר ריבלין: "המציאות השבטית בישראל, מחייבת אותנו לתת מקום לפתרונות אזוריים, שאינם מושגים בדרך של כפיית כוחו של הרוב על המיעוט, שבהגדרה מאפשרים גמישות ורגישות תרבותיים, ואשר מחלצים אותנו מאותו מסלול התנגשות פוליטי ידוע מראש, המתקיים ברמה הלאומית".

הנשיא הבהיר כי - לדבריו - "אין בדברים אלו כדי לוותר על המוסכמות הדתיות הנהוגות בזירה הלאומית. הפרדת דת ומדינה לא תתרחש במדינת ישראל היהודית והדמוקרטית".

לדבריו: "באתי להביע תקווה כי בין הדחיקה המוחלטת של הדת מן הפרהסיה, לבין הכפפתה המלאה של המדינה לסמכותה של הרשות הדתית, ישנה דרך שלישית. עד היום, התמקדו ניסיונות הפשרה ישראליים בניסיון להעניק לשני הצדדים - הדתי והחילוני - מידה חלקית של שליטה בפרהסיה הציבורית. למעט במקרים מסוימים, הפשרות הללו הוחלו על הרמה הלאומית כולה, ללא הבחנה בין מרחבים מקומיים שונים.

ריבלין, היום (צילום: קובי גדעון, לע"מ)

"כתוצאה מכך, יצאו לא פעם שני הצדדים וחצי תאוותם בידם. אלו וגם אלו חשו כי הפשרה היא הפסד מלא - הפסד על מהות אופייה של המדינה, הפסד על נשמת אפה".

עוד הוסיף ריבלין: "אינני מבקש, לפתור את כל מה שלא פתיר, אני רק מבקש לתהות שמא יתכן ובאה העת, להעתיק את הויכוח מן המישור הממלכתי אל המישור האזורי והקהילתי. אולי, רק אולי, נצליח לייצר פשרות טובות יותר לכל הצדדים לכל השבטים, (כפי שאני נוהג לכנות את קבוצות הייחוס המרכזיות בחברה הישראלית) - אם ניתן לכמה שיותר מן המגזרים את מבוקשם הכמעט מלא".

לקראת סיום נאומו התבטא ריבלין ואמר: "יתכן שבאה העת להעניק לכל הצדדים את מבוקשם, אולם לא בכל רחבי ישראל, אלא בריכוזי מגוריהם המובהקים. יתכן שאופי ומידת הביטוי של הצביון היהודי בספירה הציבורית - מכשרות, חמץ ושבת ועד הפרדה מגדרית - צריך להיקבע בעיקר ברמה המקומית, העירונית ואף השכונתית, ולא רק ברמה הלאומית".

תוכן שאסור לפספס
15 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
10
רק ששמולי לא יכעס שהשתמשתי במילה מפגררררררררררררררררררררר
שימי
9
מתבייש שיש לנו נשיא מדינה שמשנה דעותיו כל שני וחמישי. כנראה שמוסד הנשיאות צריך להיעלם ויפה שעה אחת קודם. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דני
8
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אורה כהן

הצגת כל התגובות

7
חבל שלא נבחרה דליה איציק היא לפחות לא פגעה בציבור הדתי והחרדי בכל תפקידיה.
שראל
6
לכאורה הנשיא מציג דמוקרטיה מסוג אחר אבל בא נחשוב רגע מה בעצם הוא אומר. לפי שיטתו באיזורים כמו בני ברק קריית ספר וכו' יהיה אפשר לקיים צביון דתי למהדרין מבלי להתחשב בדעות ובהחלטות ממלכתיות (טוב מה זה שונה מהמצב כיום) המעניין הוא שבערים כמו חיפה תל אביב ואפילו ירושליים בשכונות מסויימות יהיה אפשר לפתוח
סתם אחד
אני לא מאמין במה שאתה מאמין. אני לא שומר שבת, אני לא שומר כשר. אני משלם מיסים (כנראה יותר מרוב המוחלט של הקוראים פה), ואין שום סיבה שלא אוכל לנהל את חיי בצורה שנראת לי.
מיכאל
5
הגויים ואפשר לעקור את החילונים לגמרי מהדת ולטמאות אותם עד הסוף
מאיר
4
אנחנו יהודים לא ישראלים חבל תנסה להיות יהודי לא תפסיד תטעם תבין... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יגאל
3
כ (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
איש
2
באיזורים החרדיים. ריבלין תומך בפתיחת חנויות ביום השואה באיזורים חרדיים. ריבלין תומך באיסור על הליכה בצורה לא צנועה באיזורים חרדיים. ריבלין תומך במדקכות נפרדות באיזורים שבהם התושבים רוצים זאת. אז למה לראות זאת בצורה שלילית, בואו נראה זאת בצורה חיובית.
ריאלי
1
קחו למשל בירושלים.בירושלים,יש אזורים חרדים מובהקים ואיזורים מעורבים.אין בכלל איזורים חילונים מובהקים! איזור בר אילן למשל,הוא חרדי מובהק!! אפשר לאסור בו תחבורה למשך כל השבת,ולא רק בזמן התפילות.גם המשך הרחוב עד סניף ״בטרם״ הוא חרדי מובהק,ויש בו תנועת רכבים בשבת ויש לאסרה.מצד שני,אין אזורים חילונים מוב
שמעון
אולי גם יעניין אותך
פוליטי מדיני