אסון 402: בוועדת הכלכלה התקיים היום דיון סביב סוגיית תאונות הדרכים והקטל בכבישים, כשמטבע הדברים הדוברים התמקדו בתאונה הקטלנית ב"אסון 402".
ראש אגף התנועה במשטרה ניצב ירון בארי, דיווח על התקדמות חקירת האסון והתייחס לחשדות המשטרה, כי הנהג חיים ביטון "טיפל" במכשיר הטכוגרף, הקופסה השחורה של האוטובוס בכדי לשבש את החקירה. לדברי בארי, "בזמן שהגופות מוטלות הנהג עשה מספר פעולות בטכוגרף שאנחנו בודקים את המשמעות שלהן". הוא הוסיף כי "ההתנהגות של הנהג - ירידה לשוליים - אינה התנהגות רגילה".
בארי תיאר את התרחשות התאונה: "מדובר במשאית שנסעה ממזרח למערב ונתקעה מעט אחרי מחלף לטרון בשול הדרך בגלל בעיה טכנית. נזילת שמן. אחריו נסע אוטובוס של אגד קו 402 שלמזלנו לא היה מלא. חלק גדול מהנוסעים ישבו מצד שמאל. למזלנו ולמזלם. האוטובוס, מסיבה לא ברורה שקשורה לגורם האנושי, סוטה. הוא סוטה עוד הרבה לפני שהגיע למשאית. נוסע בעצמו על השוליים. דופן ימין שלו מתפשפת בחוזקה בפינה שמאלית של המשאית. אני חייב להגיד שהמקום נראה הרבה יותר כמו זירת פיגוע מאשר כמו זירת תאונות דרכים".
בהתייחסו לחשדות על היסח הדעת ועל הגורם האנושי בתאונות הדרכים אמר בארי: "כולנו חוטאים בנסיעה בהיסח הדעת. כולנו בתוך הטלפונים. אנשים שעסוקים בטלפון חכם - הטלפון החכם הזה הורג אותם. אנחנו רואים הרוגים בתאונות עם הטלפון בין הידיים, אנחנו רואים בחקירות שהם עסקו בטלפון הסלולארי".
מזכיר הנהלת אגד, ארז אלחנן, שנכח בדיון התייחס גם הוא לאסון הכבד. אלחנן התייחס לעובדה כי למרות שהנהג הורשע בעבר בתאונה דומה, הוא המשיך בעבודתו ואמר: "אנו מביעים צער עמוק על התאונה ותוצאותיה הקשות ומאחלים רפואה שלמה לכל הפצועים. זה ברור מאליו. בן אדם שמופיע באגד עם רישיון נהיגה לאוטובוס לא יעלה על אוטובוס לפני שהוא נבחן בבית ספר לנהיגה של אגד. רק לאחר שאושר על ידי מורה בית הספר הוא יוכל להיות נהג באגד, והוא כמובן יעבור גם קורס נהג חדש שבמסגרתו מנסים להעניק לו כלים כדי שלא ירגיש את החששות שיש לכל נהג חדש שעולה על כלי רכב כל כך גדול וקצת בעייתי.
לשאלת יו"ר הוועדה איתן כבל אם ישנם נהגים שמורדים מהכביש אמר אלחנן: "יש לכל נהג תיק בטיחות. מתכנסת ועדת בטיחות שמתמקדת בנהגים מרובי תלונות או תאונות ונערך בירור. מנסים להסביר לו ולהצביע לו על טעויות שהוא עושה ותקלות. יש כאלה שחוזרים חזרה לבית ספר לנהיגה למרות שיש להם רישיון".
הוא התייחס לטענה כי בשל מחסור בכח אדם, אגד מתפשרת על נהגים שאינם זהירים, והודה בכך בחצי פה: "פעם היו שני קואופרטיבים, ובעבר התשלום היה סביר וכוח האדם שהגיע היה טוב יותר. זו עובדה קיימת. יש תחרות וזה יוצר בעיה להשיג נהגים. ייתכן שיש איזושהי התפשרות. אני אומר את זה בזהירות".
הצגת כל התגובות