כיכר השבת

המרחק הגדול בעולם - בין המוח ללב

לבני ישראל יש אפשרות קרובה להגיע לארץ ישראל – המסלול הדיירקט הוא דרך ארץ פלישתים. ויש את האפשרות הסובבת מדבר. השם מנחה אותם ´לא´ ללכת דרך ארץ פלישתים – כי קרוב הוא! זה קרוב מדי לשעבוד. סמוך מדי לשיחרור צריכים קצת להסתובב עם ההגדרה של ´עם סגולה´ לפני שנוחתים למציאות יומיומית של הקיום בארץ. מסר מרתק לפרשת השבוע - בשלח

| 18 | כיכר השבת |
פרשת בשלח: הדרך לארץ, לאט אבל בטוח
(פלאש 90)

מה הכי רחוק?

יש שתי אפשרויות להגיע אל היעד, הדרך הישירה והדרך המסובבת. על מה נלך? באופן טבעי היינו אומרים "למה ללכת רחוק כשצריך להגיע קרוב?!"

מסתבר שהתשובה לשאלה הזו היא לא כל כך טריוויאלית. לפעמים צריך ללכת רחוק כדי להגיע קרוב.

מה המרחק הכי קרוב בעולם? המרחק שבין המח ללב. עשרים סנטימטר מפרידים ביניהם, והם במרחק עצום. מה לעשות?

לפעמים אפילו שבעים שנה לא מצליחים לקרב ביניהם... גם כשהשכל יודע משהו, לא באופן אוטומטי יהיה לנו שיתוף פעולה עם התובנות.

למה? כי יש את הענין של הבשלות. אני יודע אבל אני עדין לא מרגיש...

"מה שלא יעשה השכל, היו אומרות הסבתות, יעשה הזמן. ותשובות (ותרופות) של סבתא, מי יכול עליהן?!"

קרוב רחוק

לבני ישראל יש אפשרות קרובה להגיע לארץ ישראל – המסלול הדיירקט הוא דרך ארץ פלישתים. ויש את האפשרות הסובבת מדבר.

השם מנחה אותם ´לא´ ללכת דרך ארץ פלישתים – כי קרוב הוא!

זה קרוב מדי לשעבוד. סמוך מדי לשיחרור צריכים קצת להסתובב עם ההגדרה של ´עם סגולה´ לפני שנוחתים למציאות יומיומית של הקיום בארץ.

התקופה הזו שנראית כארבעים שנה של ניסוי ותהיה, הם בעצם תהליך אמוני מדהים. ארבעים שנה שבו האוכל המוגש לחם שמימי. השתיה היא צלולה במיוחד: מי באר מפכים. אף אחד לא טרוד בלעשות שופינג. לא צריכים לכבס. ובכלל, גם לא יוצאים לעבוד. נישאים בין עננים, ושומעים דברי תורה ממשה רבינו. מאחים מחדש את המשפחות, ומנצלים כל רגע כדי להיות מוכנים לעתיד.

ילד קטן – חכם גדול

שאל פעם רבי יהושע בן לוי ילד קטן, איך הדרך המובילה אל העיר? הציע לו הילד בתיחכום שתי אפשרויות: יש קצרה וארוכה. יש ארוכה וקצרה.

כשיש קצרה, בשביל מה להאריך? מיד ביקש רבי יהושע הדרכה על הדרך הישירה. הסתבר בהמשך שהיא מלאה אתגרים. לעלות מעל גדרות, לטייל בין קוצים. מהר מאוד שב על עקבותיו. עכשיו רצה לשמוע את ההכוונה על הדרך הארוכה – שכפי שמסתבר היא דווקא הקצרה בסופו של חשבון.

על מה הדיון?

לפני תקופה קצרה, ניגש נער בן 14 לבחינות הדיינות של הרבנות הראשית לישראל. הרב הראשי שליט"א, שהבחין בנער – פסל את כשירותו. הרב הראשי טען שגם אם הנער קנה בקיאות מדהימה בהלכות ופסיקתן, עדין אינו בשל נפשית וחסרה לו הבגרות הנדרשת ונסיון החיים כדי לשמש דיין בישראל. שום ילד מחונן, כך טען, לא יכול להיות מנתח בגיל כזה. ודיינות היא לפחות כמו ניתוח.

"סע לאט אבל בטוח" – הסיסמא הזו תקפה בכביש, והיא בעצם מפתח להצלחה בחיים.

לא ללכת דרך ארץ פלישתים – כי קרוב הוא מדי. לפעמים צריכים לחכות, וזה כדאי!.

רוצה להגיד משהו באופן ישיר? מוכרח לסגור ענין? אנא המתן!!

השבת נתחזק כולנו, נספור עד מאה, ננשום חמש נשימות עמוקות, נרים עינים לשמים באמונה שהכל ממנו. ונזכור " ולא נחם – כי קרוב הוא" . סע לאט - - -

שבת שלום ומבורך.

תוכן שאסור לפספס
18 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
11
מעשיך ה'
חלי
10
הרב יקר שלום... אני מאוד נהנה מהמאמרים שלך. הם נותים לי המון כל סוף שבוע. מאוד צרם לי השבוע שכתבת על הנושא של הילד והרבנות. מה הילד אשם שאבא שלו הגיש עתירה? מה זה קשור? בגלל האבא הילד צריך לסבול? זו ראיה מצומצמת מאוד!!! חבל לי, מאוד הערכתי את המאמרים שלך. קיבלתי מהם המון אהבת השם. בבק
יהודי
אני מבין שהרב יקר לקח מהסיפור הזה רק בשביל להמשיל ואולי היה צריך לומר "לו יצוייר שהילד יגיש תלונה" ואם אתה כבר נכנס למקרה הספציפי, אין זה מן הנמנע שהתביעה היתה על דעתו של הנער ומרצונו ואולי אף ביקש זאת, אינני יודע.
שבת שלום
9
חבל להשאיר לרגע האחרון. מהר מהר מאוחר יום שישי חורפי קצר.
צופה וממתין
אתמול בלילה, כלומר יום חמישי בערב, פשוט תענוג
יהודיה

הצגת כל התגובות

8
כתוב נהדר ויפה, ואפילו מקורי. איש מדע שוחח עם הרבי הרש"ב מליובאוויטש, ודיברו על המרחק בין המוח אל הלב. הרש"ב אמר שצריך להעביר את רצונות המוח אל הלב. "אבל איך? הרי המרחק ביניהם עצום?" שאל המדען, והרש"ב השיב: "נכון, וזו העבודה - לבנות את הגשר ביניהם". הערה ב: לא הייתי קורא למה שעברו במדבר "תה
מנחם
7
עם כל הכבוד לכותב הרהוט לא מפסיקים באמצע הפסוק! כתוב במפורש " כי קרוב הוא- כי אמר אלקים פן ינחם העם בראותם מלחמה"! אמנם הרעיון נכון אבל הוא לא קשור לכאן. עם ישראל היה אמור להכנס לארץ מיד לאחר מתן תורה. ההסתובבות של ארבעים שנה היתה רק אחרי חטא העגל שבעקבותיו בא חטא המרגלים שאז נגזר עליהם לא להכנס ל
ש.כ.
6
מה נהיה עם הילד הזה אבא שלו הגיש תביעה נגד הרבנות האם ידוע למישהוא אם קבל בסוף תעודת הסמכה לרבנות?
חיים כהן
5
זה מה שיצא מהלב שלי. "אני יודע אבל אני עדין לא מרגיש..." אני יודע שאני צריך לחזור בתשובה, שאני צריך להיות יהודי אבל אני עדין לא מרגיש שאני יכול... לא בא לי להיראות כמותכם. שחורים ואלימים. נכון שהתורה לא אלימה, להיפך! אבך אתם משחירים אותה. חבל! הנשמה שלי קורעת אותי, משתוקקת, רוצה, מתחננת, אבל אנ
אלוני
שהחרדים אלימים, אני לא יודע מאילו מקורות מידע אתה ניזון. מה שאני כן בטוח - שאחוזי האלימות אצל החרדים רחוקים כמזרח ממערב מאצל החילונים; צא וראה את האלימות המסתובבת בבתי הספר החילוניים, באיזה פחד חיים המורים שם, כמו כן ההורים ששולחים את בניהם שם. בשביל להיות שומר תורה ומצוות קלה כבחמורה אינך מחויב לל
יצחק
4
מה זה הלשון של בשלח פרעה? פרעה שלח? השם הוציא את עם ישראל ממצרים. למי יש תשובה ?
נתן
3
תודה רבה, כמה נחמד להסתובב בביצת העולם הזה ברפש בבוץ ופתאום ללחוץ על קישור ולגלות תוכן טהור, מחזק, יהודי. שבת שלום
שרי
2
הדברים נפלאים כל שבוע נפעמים מחדש
רינה
1
חוקים אינם מבוססים על פרטים, רק על ציבור שלם. חריג יכול להיות אדם בודד אבל לא מייצג ציבור. לכן דרושים כללי התנהגות ציבוריים להשלטת סדר. דרך ארץ קדמה לתורה.
ל. לוי
אולי גם יעניין אותך
פרשת השבוע