כיכר השבת

"שקיימנו"

קרבנות: האם מושג ההקרבה עדיין רלוונטי?

הקרבת הקרבנות, היא פעילות הקרבה רצופה, מוסדרת ומאורגנת שהיתה לחלק מרכזי מחיי העם לאחר הקמת המשכן. האם בחברה המודרנית גם יש מקום למוסד כזה? (יהדות)

1
ד"ר רם פישמן | כיכר השבת | ח' באדר ב' | 11.03.22
קרבנות: האם מושג ההקרבה עדיין רלוונטי?
(צילום: שיר תורם, פלאש 90)

הקרבת הקרבנות, אשר סדריה מפורטים בפרשת ויקרא, היא פעילות הקרבה רצופה, מוסדרת ומאורגנת שהיתה לחלק מרכזי וממוסד מחיי העם לאחר הקמת המשכן. היא נותרה כזו עד ימינו, גם כאשר הקרבת הקרבנות הפיזית במקדש הוחלפה בתפילה, לימוד וצדקה.

היכן עוד יש אח ורע בחברה האנושית למוסד אשר עוסק בהקרבה שכזו?

לכאורה, גם בעת העתיקה, הקרבת בעלי חיים ואפילו בני אדם היתה נפוצה בעולם, ויש מחקרים שגורסים שהיא תרמה להתפתחותן של חברות מורכבות. אבל חכמינו מלמדים שהקרבת הקרבנות בתורה היתה שונה באופן מהותי. היא לא בטאה כוונה לרצות אלילים ולזכות בחסדיהם במעין תן וקח, אלא ביטוי של נתינה חד מתוך אהבה, ולכן גם שמה קשור בלשון ״קרבה״ (הרב ד״ר יונתן זקס ז״ל למשל, שנפטר לאחרונה, כותב על כך במאמר נפלא).

מה לגבי החברה המודרנית? האם קיים בה מוסד כזה? האם יש מקום למוסד כזה?

לכאורה, כל אזרח ואזרח מקריב משהו למען הכלל. זה יכול לבוא לידי ביטוי בתשלום מסים, או בשירות בצבא, למשל. אבל מוסדות אלה הם למעשה חוזים בין הפרט ובין המדינה, שבה כל פרט תורם משהו למאמץ משותף שבתורו, משרת אותו חזרה, ומעניק לו תשתיות צבוריות, בטחון וכו׳. האם ניתן לקרוא לכך הקרבה? נדמה שלא. למעשה, המוסדות הלאומיים המודרניים מדגישים את זכויות הפרט, ומטרתם לייצר את התנאים בו הפרט יוכל לשאוף למקסם את התועלת האישית שלו. תפיסה זו מהווה את יסודה של המחשבה הכלכלית שעומדת בבסיסו של השוק החופשי. זו מערכת עתירת הצלחות, וגם חוליים, אבל אין בה מקום של ממש למושג ההקרבה. ההקרבה נותרה מחוץ למוסדות הרשמיים אשר מארגנים את החיים המשותפים שלנו.

זה כמובן לא אומר שהיא איננה קיימת כלל, אלא רק שהיא באה לידי ביטוי בצורה לא מאורגנת, דרך חיי הפרט האישיים. על פי נתונים מסקרים במדינות שונות, אנשים רבים בעולם מדווחים שעזרו לזר (50%), התנדבו במסגרות שונות (כ-20%), או תרמו לצדקה (30%). בארה״ב, תרומות לצדקה מהוות כמעט שני אחוזים מהתל״ג (כלומר מההכנסה הזמינה), ויש מדינות נוספות, לא כולן עשירות, שבהן היא מהווה אחוז משמעותי. והתרבויות בכל העולם מקדשות דוגמאות מעוררות השראה של הקרבה עצמית, כמו חיילים שהקריבו את חייהם במעשי גבורה עבור מדינתם, או אנשים שהתייצבו להגנה על עקרונות של צדק בגופם או במחיר אישי גבוה. במאמרו שהוזכר לעיל, הרב זקס קושר את ההקרבה לאהבה הקיימת בתוך המשפחה ובתוך הקהילה (ומבכה את היחלשותה בעת הזו), ובמאמר נוסף, מסביר את מקומה החשוב של הנתינה בחיינו כמקור של משמעות.

אז אולי אין צורך בצורה ממוסדת של הקרבה בחברה אם היא באה לידי ביטוי בצורה מספיקה בתוך המשפחה והקהילה שלנו? ייתכן, אבל ייתכן שיש גם מימד נוסף שהיא מחמיצה.

ההקרבה בתורה היא לקב״ה, לבורא עולם, לנשגב, אשר נמצא מחוץ להיכרותו או תפיסתו של המקריב. זה מתבטא גם בכך שהקרבן הראשון המתואר בפרשה הוא קרבן העולה, קרבן הנשרף כולו על המזבח וכך עולה השמימה ומתפוגג באויר כולו, הרחק מעבר לחזקתו של אף אדם או מסגרת. הדבר גם נכון במידה מסוימת למה שהחליף את הקרבת הקרבנות ביהדות: התפילה אשר עולה השמימה, הלימוד - שמייצר ידע, אשר כמו האויר, לא ניתן לשים עליו חזקה, ולצדקה, שבצורתה הגבוהה ניתנת בלי להכיר את המוטב: ״וְלֹא יָדַע לְמִי נָתַן״ (רמב"ם הלכות מתנות עניים). אולי יש בכך השראה וציווי שחלק מהנתינה וההקרבה שלנו צריכים להיות מיועדים רחוק מתחום ההכרה והקרבה הטבעי שלנו?

מדען והוגה נוסף שנפטר לאחרונה, הביולוג הנודע אדוארד וילסון, נודע באמרתו שהבעיה העמוקה והמפחידה ביותר של האנושות בזמנינו היא שיש לנו (בתרגום חופשי) ״רגשות של תקופת האבן, מוסדות של ימי הביניים, וטכנולוגיות של בני-אלים.״ כוונתו היא שבעוד שהטכנולוגיות שלנו התפתחו לרמה שמאפשרת לנו להשפיע בצורה דרסטית - בין אם לשפע ובין אם להרס - אחד על השני בין שני קצוות העולם, וגם על העולם כולו, יכולת ההזדהות והאהבה שלנו נותרו מוגבלות מאוד לקרוב אלינו, והמוסדות שלנו נותרו מוגבלים ביכולתם לנהל אותנו ברמה כוללנית יותר. אולי מוסד מודרני שהיה שואב השראה מסוימת מרוח המשכן היה להציל אותנו מעצמנו?

אש התמיד במשכן שרפה את הרכוש האישי של כל פרט כדי להקריב אותו לשמיים. היא אינה בוערת עוד. אבל יש אש אחרת שבוערת גם היא ללא הפסק, זו אשר מטרתה היא דווקא לייצר את רכושו הפרטי של כל אדם, והדבר היחיד שהיא מקריבה לשמיים זה זיהום שכבר מביא את העולם על סף אסון.

תוכן שאסור לפספס
1 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
1
נו .... בהחלט צריך להבין את הקרבנות בהיבט הרבה יותר עמוק של תודעה דתית מה שיש במאמר הזה זה זה את ההיפך הגמור
james12.03.22
אולי גם יעניין אותך
פרשת השבוע

פרשת שלח לך: הוורט של הגאון רבי קלמן בר

כיכר השבת | 27.06.24

חיזוק לשבת

הרב רפאל זר בפינה לפרשת שלח לך • צפו

כיכר השבת | 27.06.24

הפרשה במרוקאית

פרשת שלח לך • הרב מיכאל שושן עם וורט במרוקאית ובעברית

כיכר השבת | 27.06.24

הפרשייה

הרב נפתלי וסרמן על פרשת שלח לך • צפו

כיכר השבת | 27.06.24

הפרשה בפרסית

הרב שלמה זביחי בפרסית על 'שלח לך' • צפו 

כיכר השבת | 27.06.24
ש

במקום שליבו חפץ

בוגרי מוסדות חרדים? תכנית אקדמאית מיוחדת בשבילכם

כיכר בשיתוף בר אילן | מקודם

משהו לשבת

הרב אלעד גרין ושרגא פראנק מקבלים את 'שלח לך' | צפו

כיכר השבת | 27.06.24

שאלות בפרשה

'שלח לך' עם שוקי סלומון והרב ישי וליס • צפו

כיכר השבת | 27.06.24

פרשת שלח לך

פינתו של הרב יעקב גלויברמן: ההבדל בין תייר למרגל | צפו

הרב יעקב גלויברמן | 27.06.24

חידה בפרשה 

חזקים בפרשת השבוע? החידה של 'כיכר' לפרשת 'שלח לך'

כיכר השבת | 27.06.24
ש

לקוח משתף:

"ניסיתי את כל סוגי המדרסים עד שהגעתי לפתרון איכותי"

כיכר בשיתוף א.א אורטופדיה | מקודם

 "הללוהו במילים ועוגב"

אריה ברונר שר ומדבר על פרשת שלח תשפ"ד

אריה ברונר | 27.06.24

ברוך שאמר

המגיד הרב ברוך רוזנבלום בשיעור לפרשת שלח לך • צפו

כיכר השבת | 26.06.24

לא מדבר אלי 

לשון הרע על עצים ואבנים | האם מותר לספר לשון הרע על עצמו?!

כיכר השבת | 26.06.24

פירותיהם בעולם הזה

וְהִתְחַזַּקְתֶּם וּלְקַחְתֶּם מִפְּרִי הָאָרֶץ – נתאווה משה רבנו להיכנס לארץ, וכי לאכול מפריה הוא צריך?

כיכר השבת | 26.06.24
ש

מתחת למחיר השוק

לגור 10 דקות מירושלים במחיר שפוי? רק ככה >>

כיכר בשיתוף נוף הגבעה | מקודם

אותיות מחכימות 

השימוש באותיות יווניות בבית-המקדש, במשנה, ובתלמוד | קדושת לשון הקודש

כיכר השבת | 26.06.24