כיכר השבת

החינוך בראי הפרשה

כך לא "מחנכים", כך רוצחים בכיסוי תרופתי

בשנים האחרונות התפוצצו כמה פרשיות בהם הואשמו מדריכים ו"מחנכים" באילוץ בני חסותם בלקיחת תרופות שחלקם גרמו מומים. כבר הורונו חז"ל דין הבא להורגך (יהדות)

| 17 | כיכר השבת |
כך לא "מחנכים", כך רוצחים בכיסוי תרופתי
(צילום: שאטרסטוק)

אחת מההתפתחויות המבורכות בציבור החרדי, בעיקר בעשור האחרון זה הנסיגה מחשש לטפל! לטפל בכלל ובבעיות קשב וריכוז בפרט. בעבר הלא רחוק, נחתם דינם למוות של תלמידים מצוינים שסבלו מבעיות קשב וריכוז ובעיות שונות, והפסדנו רבים וטובים בגלל חוסר מענה טיפולי, ובכלל גישה טיפולית.

השינוי התפיסתי החודר למחוזותינו ביכולת לתת מענה מקצועי וטיפולי לבעיות שונות הוא שינוי מבורך, שראוי לקדם אותו ולהצעיד אותו קדימה אל הקדימה הטיפולית במגוון רחב של בעיות ומצוקות שעולם הטיפול והרפואה יודע בס"ד לתת להם מענה.

דא עקא, שלצערנו ניתן לומר על מציאות מבורכת זו - אליה וקוץ בה. תמיד נמצא את שוטי הכפר שיינצלו את ירידת הגשם לקטיפת פטריות כיעד עיקרי ולא ייהנו מהגשם ליעדו, והנזק שאותם שוטים יוצרים הוא איננו רק סכנה רעיונית אלא סכנה אמתית שסופה סכנת נפשות כפשוטו.

מנהלי מוסדות/ מחנכים/ ומדריכים/ בקהילות שונות/ מצאו לנכון להקל מעליהם בניהול המוסד ובני קהילתם באתגרים החינוכיים מול התלמידים על ידי דרבון / אילוץ בעקיפין ובמישרין / של לקיחת תרופות כרטלין ועוד ללא אישור רופא. מעבר לבעיה החוקית הקשה מצד חוקי החינוך קיימת בעיה חוקית קשה של שידול ואילוץ לקיחת תרופות (סמים) שלא בהוראת רופא, אך אין בכוונתי להתייחס לצד זה של הנידון, מה גם שאין לי את הסמכות לכך.

קיימת פה בעיה עקרונית, אנו נחשפים לעתים קרובות, לעדויות של תלמידים שמנהל המוסד הכריח אותם לדוגמא לקחת רטלין ותרופות פסיכיאטריות שונות, בנימוק שהתלמיד מקשה על תפקוד הכיתה. נערים רבים שילמו מחיר כבד כשסירבו ואף נשלחו מהמוסד בטענות שונות.

לא את זה שיבח המשורר כאשר שיבח את העולם הטיפולי והמענה התרופתי למצוקות שונות, כי מציאות בה אדם בעמדת מפתח מאלץ אדם אחר שכפוף למרותו, לקבל מענה תרופתי זו עבריינות לשמה בשלילת עולמו החופשי, הרוחני והרעיוני של המאולץ.

מחנך שלא מצליח להתמודד עם תלמידיו מחויב לבחון דרכי תגובה שונים ומענה למצוקה בה הוא נתון, בין שלל כיווני החשיבה ניתן בהחלט להמליץ באופן מכובד לתלמיד לגשת לאבחון מתאים ושיחליט על דרכי טיפול בהתאם, לבחירתו החופשית, בד בבד ישקול המחנך את דרכיו שלו ומצבו האישי, יתכן שהוא עצמו זקוק למענה מקצועי או תרופתי שיסייעו לו בתפקוד נכון.

נקודת המוצא של המחנך/המדריך חייב להיות שהכוונה נכונה, ויחס נכון לדעת לנצל ולהפעיל את הכוחות שיש בו בתלמיד זה ורק זה יוביל אותנו למצוא את התכונה והכישרון שהוענק לאדם ולהפיק ממנו את המיטב, אי התאמה והכוונה לא ראויה שנעשו במקום לא נכון יוביל להרס וחורבן וחוסר שליטה.

וכדברי הרש"ר הירש בפרשתנו: (שמות פרק ה פסוק ח) "כי פעולות האדם או עיסוקיו בחיים, לרוב אינם רעים, כי אם יחסית. אין רע, כי אם באי - ההתאמה: על שום שנעשו במקום בלתי נכון, בזמן בלתי מתאים, בהזדמנות לא נאותה, וכדומה. כל תכונה וכשרון, שהוענקו לאדם, אינם טובים או רעים מצד עצמם. באופן ניצולם תלוי הדבר: היכן והאיך יופעלו" עכ"ל.

בשנים האחרונות התפוצצו מספר פרשיות בהם הואשמו מדריכים ו"מחנכים" באילוץ בני חסותם בלקיחת תרופות שונות שחלקם חוללו נזקים לדורות והפכו אנשים לבעלי מומים, אנשים שכאלו ודומיהם כמנהלי מוסדות המאלצים כתנאי להמשך לימודים במערכת לקיחת תרופות שונות, הם כשודדי דרכים שנשק בידם וממתינים לטרפם, וכבר הורו לנו חז"ל מה דין הבא להורגך.

בשיחות רבות של כאלו שאולצו לקחת תרופות שונות אנו שומעים שוב ושוב את התחושה שנשלל מהם כוח ויכולת הבחירה החופשית, על גופם ונפשם, ובמקום זה נכפה עליהם טיפול תרופתי לא מבוקר ולא נכון.

שלילת הזכות החופשית הזו איננה חדשה לנו כיהודים, היא פרי יצירתו של סדיסט רשע שחי לפני שנים רבות בארץ מצרים, שבפרשיות השבוע הנוכחיות אנו פוגשים את הלך מחשבתו הפרוע, הרצחני, והבלתי הגיוני, כאשר הוא מולבש בכל פעם בהוראותיו של פרעה המלך המצרי.

ולכן יש לנו מצווה מדאורייתא שמלומד לנוער בדרכי חינוך ובגישות שונות לעשות צחוק מאותו רשע ולהבין עד כמה הקב"ה התעלל בו, כי מי שמתעלל מתעללים בו בחזרה! זוהי תרופתו היחידה!!

כאשר משה ואהרון יוצאים מפרעה, הוא נותן הוראה "תכבד העבודה על האנשים ויעשו בה ואל ישעו בדברי שקר" הרש"ר הירש בפרשתנו מוביל אותנו על עומק מחשבתו האכזרית של פרעה שרעיונה היה שלילת החופשיות והמרווח בחיים האישיים וביכולת של האדם לחלום ולפרוח, ולאלף אותם להוראות הממלכה המצרית, וכל זה כביכול תוך כדי נתינת טעם והסבר כביכול לדבריו:

רש"ר הירש שמות פרק ה' פסוק ט':

"תכבד וגו'. לא להתעלל בהם חפצתי, גם כל עניין אין לי בזאת. אך יש להקנות תרבות ליהודים אלה ולאלפם: תכבד העבדה על - האנשים, בה ימצאו את עיסוקם הטבעי, ילמדו לעבוד, להיות יצרניים, מעשיים: ויעשו - בה, אל יפליגו בדמיונות, אל יהרהרו ואל יחלומו:ואל - ישעו: אל "יפנו" ברוחם אל כה וכה, אל דברים ריקים ובלתי מעשיים, כגון "רוח", "אלהים", "דת", "יראת אלהים". עניינים חסרי - תכלית כולמו, שאינם אלא מחבלים ביעילות היהודי עבור המדינה." עכ"ל.

דומני שבדבריו אלו החכים אותנו הרש"ר הירש, להבין את עומק שפלותו של פרעה, שכל מגמתו הייתה לאלף את היהודים בלי לאפשר להם מרחב בחירה דמיון ורוח. לכן נדון פרעה לעולם להיות דמות מושמצת, כאשר שנה אחר שנה כל ילד שלומד לדבר יודע לזמרר את שירי ההתעללות ביצור שבחר לשלול בחירה מאנשים אחרים.

כפרעה זה האכזרי שרצה לאלף בני אדם, כך כל מי שמחייב תלמיד או בן קהילתו לקחת תרופה או טיפול ללא יכולת בחירה, אלא כתנאי השתייכות למוסד או לקהילה. דינו של אכזרי השולל בחירה חופשית, להיות נדון לליצנות ולשמצה לדיראון עולם.

הכותב הינו ראש בית המדרש ברקאי- חיספין, וחבר אגוד ענ"ף.

תוכן שאסור לפספס
17 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
8
יש שנותנים ורוצחים! ויש שנותנים ומצילים חיים! חידה מה יש יותר?
נודניק
7
כמחנכת, אני יכולה לומר בוודאות שאני ראיתי ילדים שהביטחון עצמי שלהם היה אפס למרות השכל הגדול בו הם ניחנו. הריטלין עזר להם לתפקד כנדרש והרים אותם לשמים. ללא הרטלין הילד היה מגיע למקומות שפלים, לצערי. ועוד דבר, מוזר לי שזה מה שכתוב, אף פעם לא ראיתי ילד שמקבל ריטלין ללא המלצת רופא. איך הם קונים זאת לל
אחת
6
בבני בהקדם באפשרי משום שיש לו בעיות. הלכתי ונתנו לו ריטלין וב"ה הוא למד והתנהג כאחד האדם. היום יש לו כמה ילדים ומנהל בית למופת
שלמה

הצגת כל התגובות

5
כאבא לילדה עם קשיים, המנהלת לוחצת כבר כמה שנים תוך איומים לסילוק הילדה מבית הספר בגלל שהחליטה שהילדה חייבת לקחת רטלין, גם אחרי אבחונים שונים ומשונים ובנוסף מכתב אישי מהרופא למנהלת שהילדה אינה מאובחנת בבעיות של קשב וכדומה המנהלת לא מפסיקה ללחוץ שהילדה חייבת לקחת לרטלין, לצערנו יש מחנכים שאין להם כוח
אלי
אם כן, תגיד למנהלת ולמורה איך אתה עושה את זה........ אולי תבדוק אם אשתך גם מתמודדת איתה
נודניק
4
כאם לילד עם קשיי קשב וכאישה עם הפרעת קשב, תרשה לי לומר שהריטלין הציל אותי וגם את בני , ואי אפשר לתאר את ההבדל התפקודי וההתנהגותי לפני ואחרי נטילת התרופה. כמו כן ילד שסובל מהפרעת קשב ועם זאת הוריו מעוניינים שילמד בכיתה רגילה, אי אפשר לצפות מהמחנך שלו שיצליח לטפל ולעזור ולהתמודד עם קושי כזה. לדעתי, אח
אהובה
של רופא נירולוג עם התמחות לילדים ובאישור של רב גדול בתורה, אז השימוש בו קרוב לרווח יותר מאשר להפסד. מדריך הנותן ריטאלין לילד כדי לעשות לעצמו חיים קלים הרי הוא שופך דמים! חמורות מן הריטאלין הן התרופות הפסיכיאטריות הניתנות לצעירי הצאן "כדי שלא יהיו להם הרהורי עבירה חלילה". רוצחים את נפש הילדים ועוד
רפאל
מי שיודע על כך. בבקשה לפרט. לא שמעתי על זה, אבל מאוד מסקרן וחשוב להזהיר. נא לכתוב כאן
מ.
הרטלין וכדומה זה רק תירץ הבעיה היא ב"מחנכים "שנותנים לבחורים תרופות מסרסות דבר שהוא פשע גם הלכתי וגם חוקי תפתחו עינים על המחנכים של ילדיכםם בישיבות במיוחד בנושא הזה יש לצערינו הרבה סוטים
שי
3
טוב לכל האנשים שיוצאים נגד הרב על הכתבה אז תבינו דבר אחד הרב לא עושה את זה בשביל קרדיט או משהוא אחר הוא כותב את זה מתוך כאב של הילדים במוסד שהוא מנהל ובמקרה אני לומד שם למחנכת המפגרת שאמרה שהרטלין עוזר אז תבני חסרת השכלה רטלין זה לא טוב כי לי אמרו אתה דפוק אתה לא יכול בלי רטלין אתה לא יוצלח אז זה
בחור כאוב
2
הייתי שואל האם גם הייתי אומר שכל בעלי החנויות גנבים, משום שהיתה פרשיה של גניבה, האם כל הקבלנים גנבים, האם כל חשמלאים שקרנים, האם כל הג'יינצ'ים רמאים. בגלל שהתפוצצו הרבה פרשיות. כמי שנמצא בתחום החינוך, אומר בפירוש, שלא נותנים ריטלין בלי פיקוח, ואם יש בודדים, אפשר לסדר את הענין בטלפון אחד, לפיקוח שמעל
אח
1
תלמדו בספר השם רופך של הרב הרוש על הנושא על הפשע וכמובן לשמוע את הרב יובל אשרוב
בני צוובנר
אולי גם יעניין אותך
פרשת השבוע