כיכר השבת

החינוך בראי הפרשה

"פ"נ ילד שאבא שלו מעולם לא האמין בו"

נסערה נפשי מאוד ובהיותי בכביש בינעירוני חשתי תחרות בין מהירות הרכב למהירות הסערה המתחוללת בנפשי, ביקשתי ממנו להסביר לי יותר, והוא ענה לי בזה הלשון (פרשת השבוע)

| 12 | כיכר השבת |
"פ"נ ילד שאבא שלו מעולם לא האמין בו"
(צילום: שאטרסטוק)

אחד מהקשיים הגדולים שקיימים בהורים זה לקבל דרך חדשה שהבן בוחר בה, ההורים משקיעים בגידול הילד ימים ולילות במסירות נפש והם מצפים לראותו גדל בדרך בה הם רוצים, וכאשר הבן בוחר דרך שונה התסכול והזעם הוא גדול והורים רבים לא יודעים להביא לביטוי את התסכול בצורה הנכונה, מה שגובה קורבנות רבים ומיותרים, וקשרים משפחתיים רבים נפרמים עד חוסר קיום בכלל.

מושג מוכר במחוזותינו, לצערי זה לשבת שבעה על ילד שעזב את דרך אבותיו, או בשפה אחרת לחתום את הגולל על הקשר עם האפשרי עם הילד. עם השנים מושג זה הולך ונעלם, אך עדיין קיים ומפעם לפעם נשמעת האמירה הכואבת הזו.

אך אין צורך להגיע לקיצוניות זו בכדי למצוא חוסר הידברות טובה בין ילד והוריו, זה נמצא גם ברובדיים פחות קיצוניים של ישיבת שבעה, לפעמים המת מסתובב חי בין האבלים, דהיינו, הילד המאכזב בין הוריו השבורים שסימנו את השבר כאות קין על מצחו של הילד.

השבוע העליתי באחת הטרמפיאדות בחור בעל חזות חרדית, הנסיעה הייתה ארוכה והתפתחה בינינו שיחה על החיים, והוא סיפר שהוא ממשפחה חרדית והיום לומד במוסד שונה ממה שאחיו לומדים וממה שהוריו שאפו שיגיע. שאלתי אותו איך ההורים מקבלים את זה, אז הוא ענה שהאמא שלו מאוד תומכת בו בכל מה שעושה, שאלתי אותו על אביו והוא ענה "אבא לא מאמין בי בכלום אכזבתי אותו המון".

נסערה נפשי מאוד ובהיותי בכביש בינעירוני חשתי תחרות בין מהירות הרכב למהירות הסערה המתחוללת בנפשי, ביקשתי ממנו להסביר לי יותר אם לא אכפת לו, והוא ענה לי בזה הלשון, על המצבה שלי יהיה כתוב: "פה נטמן ילד שאבא שלו מעולם לא האמין בו"! ביקשתי ממנו הסבר למה יהיה כתוב ילד הרי בעזה"י הוא יפטר בגיל שיבה וזקנה, ושנית הקשתי אולי אבא עוד יאמין בך יום אחד?

הרכב נוסע ובתוכו אנוכי המכוון את ההגה ולידי נער בן 19 שמסביר לי בקול נשנק מבכי, "גם אם אבא שלי יתחיל להאמין בי היום זה לא ישלים את השנים שהוא לא האמין בי, ובכל אדם גם המבוגר ביותר יש ילד פנימי שרוצה ומחפש את האבא הפנימי שלו שיאשר לו ויאמין בו! ואולי אבא שלי צודק שלא האמין בי, אבל זוהי המציאות המתסכלת ואני צריך לחיות איתה".

בפרשת השבוע אנו מוצאים פעמיים את הדאגה לאב, פעם אחת ראובן: בראשית פרק מד פסוק לד "כִּי־אֵיךְ֙ אֶֽעֱלֶ֣ה אֶל־אָבִ֔י וְהַנַּ֖עַר אֵינֶנּ֣וּ אִתִּ֑י פֶּ֚ן אֶרְאֶ֣ה בָרָ֔ע אֲשֶׁ֥ר יִמְצָ֖א אֶת־אָבִֽי:" ובפעם השניה יוסף בעת שהתוודע לאחיו: בראשית פרק מה פסוק ג "וַיֹּ֨אמֶר יוֹסֵ֤ף אֶל־אֶחָיו֙ אֲנִ֣י יוֹסֵ֔ף הַע֥וֹד אָבִ֖י חָ֑י וְלֹֽא־יָכְל֤וּ אֶחָיו֙ לַעֲנ֣וֹת אֹת֔וֹ כִּ֥י נִבְהֲל֖וּ מִפָּנָֽיו:" הדאגה לאב והרצון לרצותו קיימים בבנים עד יום מותם ומבחינתם הם ילדים כלפי האב עד יומם האחרון, הבנים רוצים לדעת את טובתו של האב ושלומו.

הספורנו במקום מסביר: "העוד אבי חי. אי אפשר שלא מת מדאגתו עלי" במשפט זה אנו מקבלים צוהר עמוק לסגור ליבו של יוסף בכל שנותיו במצרים טרם התגלותו, יוסף היה בטוח שאביו מת בגלל הצער של היעדרותו ממנו, ואולי גם נקיפות מצפון על חלקו בכך שבסוף הוא נמכר מה שהוביל לאותו מוות אפשרי.

לא קל להחזיק בבית ילד שלא עומד בצפיות ובסטנדרטים שאנו מציבים בתחומי הטריטוריה המשפחתית שלנו. לפעמים ילד כזה גם פוגע בהרמוניה המשפחתית, לפעמים זה קשה עד בלתי אפשרי, אך הצעד הנכון הוא לא להרים ידים או לשבת שבעה. ניתן בדרכים רבות להגיע לסיכומים ולגישור עם הילד על כללי התנהגות בבית.

אבל לא הרי זה כהרי זה, הורה שמשדר לבנו שהוא מסומן כבן מאכזב כרוני, או שחתם עליו את הגולל עם תעודת חוסר מוצלחות, זה הורה שכותב על מצבת בנו "פה נטמן ילד שאביו לא האמין בו כל חיו", זה הורה שקובר את בנו בחייו מתוך בחירה! ואוי לו לאבא שהחליט לקבור את בנו החי מתוך בחירה חופשית!

ילדנו איננו שייך לנו! ילדנו הוא פיקדון שהקב"ה נתן לנו את הזכות לגדלו ולרוממו ככל שנצליח, אך אין לנו רשות להורגו נפש. מצווים אנו להאיר לו את הדרך, לשוחח איתו, לחנכו, ולכוונו אל החיים ולא אל המוות.

הכותב הינו ראש ישיבת "בית המדרש ברקאי" חיספין, וחבר אגוד ענ"ף

תוכן שאסור לפספס
12 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
8
אני חולק על הכותב המכובד. אנחנו יוצאים מתוך הנחה שהדרך שלנו היא הנכונה וכל האמת נמצאת אצלנו. האומנם? מי קבע? אב צריך להיות מאושר מכך שבנו היה מספיק בוגר לא ללכת כמו צאן בעדר ולחשוב. גם עם המסקנה שונה מדרך ההורים. אני חינכתי את ילדי לחשוב לא לקבל כל דבר כמובן מאליו. המבחן הוא מבחן האהבה. אם אתה אוהב
אהרן גרנות
7
שאפו הרב בורדיאנסקי על אומץ וכנות בצורה מעוררת השתאות ויכולת להציף בעיות ולדבר עליהן בגלוי... יה"ר שהמודעות שאתה מעלה תישא פירות כמו עבודת הקודש שלך במסגרת ומחוצה לה ושאבות יקחו אתהדברים לתשומת ליבם ויצילו בכך לא מעט ילדים, ילדיהם שלהם. טור מעולה וחשוב.
אבי
6
כאן הרצח בחור ישיבה, שהגיע לישיבה עם שאיפות גדולות ועצומות, אלא שבגלל חשבון אישי של המשגיח עם ראש הישיבה הקודם שלו, הוא שם לו רגליים. כן, כאן נרצח..!
אלמוני

הצגת כל התגובות

5
שכחת את מהות מצות כיבוד הורים , לפי המהר"ל מצוה זו נכתבה בין מצוות של בין אדם למקום , כדי להורות שהוריו של אדם הם בדרגה אלוקית כלפיו , שלושה שותפים לאדם כשאדם מכבד את הוריו השכינה אומרת יפה שכיבד ואני דר ביניהם אבל מי שלא מכבד איני דר. אין סיעתא דשמיא למי שלא מכבד את אביו שזה כמו שמזלזל באלוקים כת'
b
הכתבה פונה להורים ולא לבנים!!
פרץ
4
הוא לא מתיימר לקבוע שהדרך שלו היא הנכונה, רק טוען שגם מי שמרגיש שבניו לא הלכו בדרך שלו, חייב בראש ובראשונה להראות להם אהבה שאינה תלויה בדבר. עם זה אני בטוח (מהכרות רבת שנים איתך) שאתה מסכים. שבת שלום איש יקר
לאהרון גרנות היקר
יש פסוק : כרחם אב על בנים כן תרחם ד' עלינו" כל אב מרחם בטבעי על הילד שלו ואוהב אהבה ללא תנאי את יוצאי חלציו . אם נתן בו אמון או לא זה לא סותר את האהבה. איפה במקורות כת' שצריך להראות את האהבה? רגש שוכן בלב . ומתבטא בפנים. והדרך לשפוט ולדון את האבא היא ודאי אסורה כי אסור לדון אף אחד מעמ"י עד שתגיע ל
avraham
3
אני קורא מידי פעם את הטור השבועי של הרב בורודיאנסקי ונהנה כל פעם מחדש. במידה רבה החינוך הוא מוטל עלינו אישית שנדע לחבק ולהכיל את הבנים והבנות כמות שהם למרות הקושי זה הניסיון שלנו ההורים. ושוב יישר כוח לרב בורודיאנסקי על החיזוק והמילים התומכות
הורה
2
מקדימים את אפרים למנשה בגלל שהיה תלמיש חכם בעוד שמנשה עסק בענייני המלוכה. אבל בכל זאת בן כמנשה זה ברכה (בשם הרב מרדכי אליהו)
שימי
1
הפטנט הזה להסיר אחריות אישית ולהתיר לילד לעשות עוולות ועבירות בשם האשמה שאביו לא האמין בו , לא נראה שיתקבל בבית דין של מעלה . יש לבנ"א באשר הוא בחירה חופשית . גם בי לא נתנו אמון וצמחתי, והרבה אנשים חזרו בתשובה בלי שהוריהם האמינו בהם , אתה לא נפעל בחיים אתה פועל , עבודת ד' ללא קשר לאמון.
אלף בית
אולי גם יעניין אותך
פרשת השבוע