כיכר השבת

דבר והפוכו

להצטרף לטאליבן - חיים מאושרים או עילה לגירושים?

פסק דין שניתן בתביעת גט אצל נשות הטאליבן, קבע שעילת "המיאוס" בתביעת גירושין צריך בה אמתלה מבוררת, ואין זו טענה מילולית גרידא. עילת "המיאוס" שהתהפכה במשפט (דעות)

| 24 | מקודם |
עו"ד יהושע דוב פלדשטיין
עו"ד יהושע דוב פלדשטיין (באדיבות המצלם)

בעל תבע גט מאשתו בבית הדין הרבני בירושלים בטענה שאשתו הצטרפה זמן קצר לאחר נישואיה ל"כת השאלים", המכונות בלשון העם "נשות הטאליבן".

מאז הצטרפותה לכת היא מנהלת אורח חיים משונה וייחודי, אשר כולל בין היתר הקפדה על כללי צניעות קיצוניים המתבטאת בעיקר בצורת לבוש המעלה גיחוך ולעג בקרב רוב הציבור, מה גם שעל ידי הצטרפותה לכת עסקה כל היום האישה בתפילה ובשל כך מיעטה בבישול ובדאגה לילדים ובכך בעצם אף לא שימשה בתפקידיה ולא עוד אלא הסיתה את הילדים נגד הבעל, ומחנכת את הילדים לא לכבד את האבא בטענה שהתקלקל, ובכל מה שהיה אמור לבוא בפני בעלה הייתה מתייעצת עם אנשי הכת.

וכן כיון שהכת אוסרת על התערבות רפואית, אין האישה מחסנת את הילדים ואינה לוקחת אותם לרופא, ולא עוד שבקיץ אין היא מדליקה מזגן ובחורף אין היא מדליקה חימום, כמן כן אוסרת האישה בבית לאכול מוצרי חלב, ועוד דברים אשר לטענת הבעל אין הדעת סובלת, ועקב כך הידרדרו חיי הנישואין שלהם. וכל הקשור לזה, כל זאת אף שלזוג יש כבר שני ילדים (בני חמש ושמונה).

מנגד האישה הצהירה בכל מהלך הדיונים שהכול שקר ואף הצהירה שהיא רוצה לחיות בשלום ואינה רוצה להתגרש.

ואף הוכיחה והביאה לראיה מכתבים שהבעל כתב לה בזמן שכבר היא לבשה את לבוש הכת שמראים שבעלה המשיך לשמר את חיי הנישואין, בדיון השני בבית הדין, העלה ב"כ הבעל טענות חדשות שלא היו מוזכרות בכתב הגירושין, כמו עניין לבושה של האישה שעוטה עליה את "השאל" והאישה מנגד טענה שזה לא הפריע הלבוש הזה לחי הנישואין.

ואמרה שהיא מוכנה לשנות את לבושה כדי שהבעל יחזור הביתה, אך הבעל היה נחרץ בדעתו להתגרש, מכיוון שהאישה חיה את אורח חיים של "כת השאלים" והוא מתנגד לזה וסולד מזה, וב"כ הבעל בא בטענה חדשה "מאיס עלי", וגם טענות אלו דחתה האישה, וכמו כן ב"כ האישה טען שטענות אלו אינם נכונות מה עוד שהטענות החדשות אינן מוזכרות כלל בכתב הגירושין, אך ב"כ הבעל התעקש שיש פה עילת גירושין של "מאיס עלי", אף אם האישה תסכים להסיר את ה"שאל", ובעיני הבעל היא כבר מאוסה ואין מבחינתו דרך חזרה.

בית הדין בפסק דינו דחה את תביעת הבעל לגירושין, ולא קיבל את כל טענות הבעל כיון שהן הוכחשו על ידי האישה וכלל לא הוכחו, ואף התייחס לטענה שטען הבעל בזמן הדיון שהוא רוצה גט בעילה של "מאיס עלי" (ואומר בית הדין שאף שטענה זו לא הוזכרה בכתב הגירושין ויש לראות בהם ניסיון לשיפור עמדות מתוך חשש שהעילות שהועלו בכתב התביעה לא יהיה בהן עילה לחיוב גט, וכמו כן בית הדין נצמד לטענות הבעל המוזכרות בתביעת הגירושין, בטענה שדווקא אלו המוזכרות בכתב הגירושין רק בהן יש כדי לשקף את כל האמת המסתתרת מאחורי התביעה. ותביעות אלו לא הוכחו, מ"מ בית הדין כן התייחס לזה) עקב לבוש "השאל", שהוא דבר שהבעל מתנגד לו נחרצות, וזה הופך את האישה למאוסה בעיניו, אף שכיום האישה מוכנה להסיר את זה, ודחה בי"ד את הטענה זו.

בית הדין קבע הגדרה לטענת "מאיס עלי" באופן כזה שטענה זו תתקבל רק אם מדובר בעניין שלא יכול להשתנות ויהי מה, אך אם המאיסות באה בעקבות כעס או סיבה חיצונית אחרת, אין מקום לחייב בגט. משום שטענת "מאייס עלי" היא לא טענה מילולית גרידא כמו שרבים חושבים וטועים בזה, שכן גם בטענה זו חובה על הבעל להוכיח.

וזה שהבעל סולד מבגדים של הכת אין בזה מאיסות פנימית, כיון שהיו גם באותם זמנים שהאישה הלכה עם הבגדים הללו , זמנים שהם חיו טוב, וזה נותן לנו אינדיקציה שהעניין יכול להשתנות, ועל כן במקרה דנן כיון שהיו שנים וזמנים שאף שהאישה הלכה אם הבגדים המשונים הללו לא היה בזה מניעה לחיים טובים ומאושרים ביניהם, יש לקבוע בוודאות שסלידתו מאופן המלבוש של אשתו, היא סלידה חיצונית, והעובדות שמראות שהיו זמנים טובים גם בזמן שהאישה הייתה לבושה עם ה"שאל" מראות באופן ברור שלא הייתה אצל הבעל כל מאיסות עמוקה בטבעו אלא מיאוס חיצוני, ועל כן בית הדין דחה את תביעת הגירושין, והורה לזוג ללכת לגורם שלישי כדי להגיע להסכמות על המשך חייהם.

הנלמד מזה כאשר עורכי הדין אוהבים להשתמש בתיקי גירושין בעילת הלכתית עילת ה"מיאוס", צריכים הם לקחת בחשבון גם את הדבר והיפוכו, שטענה זו יכולה להוביל לדבר ההפוך שאם לא הוכח בוודאות שהמיאוס בין הבעל לאשה הוא דבר שלא יכול להשתנות ויהי מה, ידחה בית הדין את תביעת הגירושין בעילה של המיאוס, כמו כן בפסק דין זה למדנו שוב שטענה שלא נכתבה בתביעת הגירושין ורק נטענת במהלך הדיונים, יש להתייחס עליה בזהירות, שהרי אם אכן עילה זו גרמה להגשת התביעה, יש לתמוה מדוע לא הוזכרה בכתב התביעה

עדכון פסיקה זו נכתב ע"י עו"ד לדיני משפחה יהושע דוב פלדשטיין

* הכותב לא ייצג בתיק.

** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

תוכן שאסור לפספס
24 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
21
מה חידש כאן העו"ד ה'תותח'.. מעבר למופיע בפסק הדין שחור על גבי לבן..
פישקע
20
אהבתי את הנושא. ידעתי כבר במכללה שאתה תצליח (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
בנצי קלוגר
19
אהבתי את הכתבה. ויותר אהבתי את ההפקת לקח שכתבת. זה חשוב. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
עודד סיגלובסקי

הצגת כל התגובות

18
פגשתי את הדיין שנתן את הפסק דין. ואמר לי שהוא אוהב את נוסח הכתיבה שלך. כל הכבוד (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יהודה בן שמעון
17
ראיתי שבוע שעבר איך הדיין מתמוגג מנחת כשהיגשת את הסיכומים בעל פה. כל הכבוד לך עורך דין פלדשטיין (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יהושע רוטנברג
16
לא הבנתי. אין גבול לטמטום ולבושה? לקחת פס"ד מתקדין ולפרסם באתר? אז מה עם נהיית עורך דין בגיל 60 לפני כמה חודשים??? כל אחד נהיה לי פה פרשן משפטי?? חחח תעשה קמפיין אצל גברת בינה פלדשטיין רעייתך בפידבק... או אצל בנך הטירון ב"דובר צה"ל" חחחח (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שמענו עליכם משפחת פלדשטיין
15
אהבתי את הכתבה, ברור רהוט ומיוחד
המייבין
14
אני ממליץ עליו בחם בעיקר העניני משפחה... הציל לי את החיים!!! אוהב ומעריך... נשמה טובה מאד!!!
מאיר רוזן
13
פסק דין זה נכתב בצורה נכונה. ומלמד את טועני הרבנים לא לטעון טענת מיאוס אם היא לא נטענת לפי ההלכה. מרן זצ״ל דיבר על זה כבר בספרו. כל הכבוד עורך הדין יהושע פלדשטיין על צורת הכתיבה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
עובדיה יוסף
12
מתי המאמר הבא. זה פצצה לטוען רבני המאמרים שלך (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
גרליץ
11
חבל שלא הכרתי את כושר הכתיבה שלך ידעתי שאתה מוכשר. אבל עד כמה לא ידעתי אהבתי את מה שנכתב ואת הסגנון הנקי אך מדבר על כל הפסק דין. עלה והצלח (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
א. קרויזהר
10
שוקי לא היה ספק בכשרון שלך (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
י פוגל
9
עוד פלדשטיין שנון ומוכשר. בכלל ההתמקצעות בדיני משפחה חשובה וחיונית. תצליח. מחכה למאמר הבא (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יהודה אבידן
8
כמה ר' ברל אהב אותך זוכר? שס ללמוד תראה איזה תותח אתה לא חבל, מה יצא מהקשקושים האלו. קצת כבוד בעולם הזה. דגלבן
ר' ברל
תראה את הפירות
קובי
7
לקרוא מאמר מאת ע ו ר ך ד י ן יהושע דב פלדשטיין? האמת, נכנסתי להלם? הזהו שוקי? [ככינויו בימים ההם] במעלליו התנכר נער והיינו בטוחים שעדיו לגדולות בעולמה של תורה. זכרנו את קרבתו הגדולה לרבותינו ראשי הישיבה שליט"א, התלהבנו מראשית ביכוריו בספרו "יד לקריאת התורה",. וזה פריו?! עורך דין?! עצוב.
פוניבז'ר
ר׳ יהושוע העל מחבר ספר יד זיהרא דשמעתתא, יד במועד, יד בקריאת התורה, יד בפורים ועוד לא פסק מעולם מלימוד תורה. רואה אןתו בכל בוקר יושב עם אותה חברותא כבר 28 שנים ולא חדל. מניח שלימוד המשפטים נותן תשובה לפרנסה. העולם עומד על 3 דברים. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יהודה אבידן
6
אהבתי את הנוסח. מיצוי הפסק דיו ברמה טובה. ידעתי תמיד שתצליח (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
משה שמעוני. עורך דין
ולבדוק את הציונים שנתתם??? והקומבינות? וד"ל (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
פוגל אלתר אסרף אבידן
5
יצא חי להעזר בו בעיניני גירושים והוא אחד הטובים בתחום כל הכבוד
רעות
4
אין הדעת סובלת משיגנרים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חיים
3
יצא לי לפגוש אותו בדיונים הוא אמנם היה בצד השני. אבל הוא ממש אחלה של אדם מבין ענין (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דוד לביא
2
כתבה מסוגננת בצורה ברורה. גם הנושא מענין. ואהבתי את הסוף מה עורך דין צריך ללמוד מפסק דין זה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חבר לספסל הלימודים
1
יהושע דוב הוא עורך דין תותח. יודע לנסח ולכתוב טוב (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
עוד שבי כהן
אולי גם יעניין אותך
חוק ומשפט