כיכר השבת

טור אישי

מנוחה פוקס: זה אולי הפתרון לעומס בכביש

איני מנסה להיות מבינה גדולה בתשתיות, אך אולי בכל זאת מכאן תצא הקריאה לאלו שתפקידם ליצר שינוי. הסופרת מנוחה פוקס עם רעיונות מחוץ לקופסה להקלה על העומס בכבישים (בארץ)

| 23 | כיכר השבת |
מנוחה פוקס: זה אולי הפתרון לעומס בכביש
(צילום: יח"צ)

אין אדם שיוצא לכבישים ולא נאנח: "אוף, אילו פקקים!, "איזה חום!", "אי אפשר לזוז!"

אין אדם כזה.

כמה שיהיו האנשים רגועים, העומס בכבישים לא יכול שלא להשפיע עליהם לרעה.

אינני יודעת מה קורה במדינות אחרות. כשדיברתי על כך פעם בתוכנית רדיו שלי עם נציגות מתוך משרד התחבורה, ענו לי שבאירופה הרבה יותר גרוע.

לא משנה לי מה קורה במקומות אחרים. כבר הוכחנו שאנחנו יודעים לצאת מתוך מבוכים שמדינות אחרות אינן מצליחות לצאת מהם.

אני מרבה לצאת לדרכים כבר 40 שנה, בדרכי להרצאותיי כמעט מידי יום, בשעות משעות שונות, ובכל קצוות הארץ. גומעת דרכים משלומי, נהרייה, והקריות ועד לירוחם ולדימונה.

המצב כיום שונה לחלוטין מזה שהיה לפני שנים. לפני 20 שנה הנהג שלי התקדם לאט, אבל התקדם. היום, גם אם אנו לוקחים שעה מרווח, הרכב לא מתקדם, והשעה מתאחרת.

אני יודעת שמנסים לצאת מזה. אני יודעת שטובי המוחות יושבים על הסיבות לפקקים הנוראים הללו. אני יודעת שדיברו על כך שבזמן הקורונה, כשכולנו ישבנו בסגר, יעבדו יותר בכבישים וישימו דגש על תשתיות, על כבישים תת קרקעיים ועל מנהרות (לא יודעת אם זה קרה או לא, אני רק יודעת שזה לא ניכר, כרגע).

אני יודעת שמשרד התחבורה משתדל לחזק ולתמרץ את התחבורה הציבורית, שתוכל להכיל יותר אנשים ולתפקד בצורה מהירה ויעילה יותר. (בינתיים זה לא כל כך מצליח...)

אני יודעת שמנסים להגיע לכך שיסעו יותר נוסעים בכל רכב פרטי. (עושה רושם שזה לא עושה רושם על אף אחד).

כן, לצערינו, על אף המאמצים המרובים, נראה שהכול נהיה גרוע משהיה. אם היה לאן לרדת, ירדנו כבר למקום הנמוך הזה.

בזמן הקורונה כנראה לא התקדמו בעבודת הכבישים במהירות שהיינו מצפים שיתקדמו בה, אולי זה יקרה בזמן הקרוב, שבו צפויים אנו לסגר נוסף. כרגע האיטיות בפיתוח הכבישים היא בעוכרינו.

התחבורה הציבורית לא מצליחה להתרומם. אנשים לא סומכים עליה מספיק. לא על הזמנים שאינם מדויקים ולא על תחבורת ההמשך.

שמעתי על כאלו שעשו מאמץ וניסו לעלות על רכבת, אבל הם נשארו תקועים חצי שעה לחכות לתחבורת המשך. הם גם סיפרו על כך שבתחבורה ציבורית אינם יכולים להתעסק עם מה שהיו מתעסקים ברכב פרטי, כמו למשל שיחות עבודה בדיבורית, וגם על כך שאם עליהם לנסוע ממקום למקום, לאחר שכבר הגיעו למקום עבודתם, אין להם פנאי לעסוק בבירור שעות וזמנים של אוטובוסים ורכבות כשברכב הפרטי הם עושים בקלות מה שרוצים וצריכים.

'מקדם המילוי', שאומר למלא את הרכב בנוסעים ולזכות בנסיעה מהירה יותר, לא משפיע. אנשים שנוסעים ברכב פרטי לא מעוניינים לצרף חבר לשורותיהם. נוח להם יותר לעסוק בענייניהם עם עצמם, ללא אורחים בלתי קרואים. גם האורח המצטרף מעדיף כנראה לנסוע במכוניתו מאשר להיות תלוי בחברו.

כל הרעיונות הנשגבים נשארים תלויים על בלימה וריבוי המכוניות תוקע את הכביש ועוצר את התנועה. הבעיה העיקרית היא שהכבישים אינם מכילים את כמות הרכבים העולים עליהם.

וזה הפלא הגדול: עיקר הבעיה הוא מספר הרכבים הפרטיים שהולך וגובר וצועד נגד התנועה, ולעומת זאת, כאילו לא הייתה בעיה כלל, מספר הרכבים הנכנסים לארץ כנראה רב פי עשרות, מאות או אלפי מונים על מספר הרכבים שיש לו מקום על הכבישים.

אז ניסיתי לחשוב מחוץ לקופסה והגעתי לשני רעיונות שפחות מדוברים.

הראשון שבהם הוא בנייה בגובה במקום בנייה לעומק.

בדמיוני ראיתי גשרים ומסילות בנויים בגובה ולא תחת האדמה.

לחפור תחת האדמה זה נפלא ומצוין, רק מגביל ומעמיס על התנועה, הקשה גם ככה.

לעומת זאת, לרשת את הגובה במסילות, נראה לי יותר נכון.

מה שברור, שדבר כזה לא מתבצע מהיום למחר, וכמו כל העבודות על התשתיות, שמתחילות בעת הזאת, ולפחות עשור ייקח להן עד שיישאו פרי, אולי גם הרעיון שלי מתאים אך ורק לטווח ארוך.

אז המשכתי וחשבתי על משהו אחר, דבר שמשום מה איש לא מזכיר אותו ולא מדבר עליו.

הוא אינו מתאים לאוכלוסיות שונות בציבוריות שלנו. לכן אני בטוחה שאכעיס רבים ברעיון שאציג.

והרעיון אומר: בואו נפחית במספר רכבים לכל משפחה!

כשאני נוסעת לי בדרכים ומביטה מן החלונות, אני מגלה יותר ויותר אנשים צעירים, אפשר לומר בחורי ובחורות חמד, נוסעים ברכבם לבדם. ואני שואלת את עצמי ואת אותן משפחות: לשם מה צריך את זה? למה זה טוב? למה שאותם צעירים, שעל פי רוב, עדיין לא רצים לעבודתם, ייסעו ברכב פרטי ויפריעו לתנועה? מה בוער ללמדם נהיגה?

אני יודעת שבמדינות העולם זה רווח. זו אינה המצאה שלנו ללמד נהיגה מגיל צעיר.

ובכל זאת, אם נחליט אנו להגביל את לימוד הנהיגה מגיל 22!!! (כן, קפצתי גבוה, אבל ככה זה כשרוצים ליצור שינוי). – אז אולי נצליח להפחית את מספר הרכבים בכבישים.

ובנוסף, רוצים להוריד בעוד כמה אחוזים את מספר הרכבים מהכביש?

הגבילו את מספר הרכבים לכל משפחה ל – 2 בלבד! (זה לא מעט, אם תחשבו על כך).

אינני בקיאה במספרים, אבל אני בטוחה שזה יועיל.

אלו היו שני הרעיונות שלי להקלה על עומס התנועה.

על פי רוב אינני מתעמקת בתגובות לטוריי. הפעם אשמח אם אצליח לעורר שיח מכבד על גבי במה זו. אולי מכאן, מאתר חשוב זה, מהתגובות המכבדות והמוסיפות לטור שאני מעלה לפניכם, תצא הקריאה לעבר משרדי הממשלה השונים, שיכולים ליצור שינוי.

מה אתם אומרים?

תוכן שאסור לפספס
23 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
22
בעיית הפקקים הולכת ומחמירה משנה לשנה....עיקר הבעיה היא בתוך הערים.....אכן בניית צירי כבישים על גשרים לגובה יכולה להקל.....
רוני
21
רק חרדי שלא היה בצבא יכול לחשוב על רישיון נהיגה בגיל 22
חיים שרגל
20
יואל המשך
חוץ מהחלק של הכבישים בשמיים, זה כמובן חכ

הצגת כל התגובות

19
יואל
מסכים עם כמעט כל מילה
18
מנוחה מתי תביני שאת צריכה לעמוד בראש מפלגה בכנסת??
תגידו לי שאני לא היחידה שחושבת ככה
17
את לא הראשונה שממציאה את הגלגל. בכל העולם מנסים להילחם בבעיות העומס בכבישים. בחלק מהמקומות אימצו חלק מההצעות היפות שלך
שירה
16
רעיונות מקוריים ומוצלחים
עזרא כהן
15
אישה חכמה וסופרת מצויינת
ללא שם
14
לאיזו משפחה יש יותר משתי מכוניות? מה, גם זה סיפור חדש איתכם החרדים, שעכשיו המשפחות שלכם גם מצופפות את הכבישים באיזה שלושה ארבעה כלי רכב מרוב כמות הילודה והתפוצצות האוכלוסין כמו בבנגלה דש או האוזבקים?
מה את רוצה?
13
איזה רעיונות מקוריים. מה שלא גורע מכך שהם מוצלחים
עזרא כהן
12
צריך לעודד אנשים לעבוד בלילה, וככל שיותר אנשים יעבדו בלילה הכבישים יהיו פחות עמוסים ביום. כבר עכשיו אני נהנה לנסוע בלילה בלי פקקים ובלי חום ושמש לוהטת - נסו ותהנו! גם כשעבדתי מחוץ לעיר, נסעתי ב5 בבוקר והתפללתי בעיר ששם אני עובד, וחסכתי שעות של פקקים!
שמעון
11
אני מסכימה בהחלט
ללא שם
10
יש לנו מדינה קטנה וכל הערים במרכז קרובים זה לזה צריך לבנות על הרכבת הקלה שיש עוד מעט, וגם על כבישים שיהיו פנויים רק לאופניים וקוריקנטים ורכבי חירום כמו אמבולנסים ומכבי אש רק על בסיס חשמלי שיהיה מותר להם ליסוע בעיר במרכז כל המכוניות הפרטיות צריך לזרוק מהכבישים. אין צורך בהן במדינה קטנה כמו שלנו. בדר
אדי
9
רעיונות חמודים אבל לא פשוטים ההצעה שלי היא שכל רכב יושבת לפחות יום בשבוע- לבחירת הנהג - ולכל רכב תותאם מדבקה בולטת בצבע אחר וככה יהיה ברור מייד מי עובר על החוק. דרך אגב, כבר היו דברים מעולם בתחילת שנות המדינה על רקע מחסור בדלק.
רוני
8
אין ולא יהיו שינויים דרמטיים במדינה הזאת. נקודה. האופציה היחידה לשפר ולייעל את מערך התחבורה בארץ באופן משמעותי, זה לסגור את המדינה לשנתיים, ולסלול פה דרכים לסאבווי (רכבת תחתית כמו בחו"ל) ולהרחיב את הכבישים בכל מקום באופן ניכר, שינויים בגיל הנהיגה לא יעזרו, כי הצעירים בדרך כלל נוהגים על הרכבים ש
לא יעזור
7
בעיית התחבורה בישראל אכן קשורה במספר הרכבים שעולים על הכביש מידי יום אך לא רק להלן מספר סיבות נוספות שאני רואה מידי יום בכבישים. 1 הפקקים לרוב מתרחשים במחלפים הן ביציאה והן בכניסה. ולכן פיתרון יעיל לדעתי יהיה אם בכניסה לעיר או ביציאה יאריכו את הנתיב ההשתלבות ויגבילו אפשרות להידחף בהמשך כדי לעקוף באמ
יותר מדי זמן על כביש
6
מציעה שתכתבי ישירות למשרד התחבורה. ברגע שאת רוצה להגביל 2 מכוניות למשפחה (לא בהכרח גם האישה יודעת לנהוג) אז מה משנה לך אם המכונית הנוספת ננהגת על ידי בן משפחה בן פחות מ-22? תגידי שלא יותר מ-2 מכוניות למשפחה גרעינית וזהו. לי אישית יש רעיון טוב יותר. שלא יהיו מכוניות פרטיות, אלא שישכירו רכב לצורך ה
לעניות דעתי
יש לי הרבה ניסיון עם תחבורה ציבורית ואני מברכת את השם שזיכני לקנות רכב כי התחבורה הציבורית מעיר חרדית לעיר אחרת זה פשוט בלתי נסבל. הסיבובים בתוך העיר גמרו אותי כל פעם מחדש. נסיעה של 20 דקות ברכב לעבודה שקולים לנסיעה של יותר מ 50 דקות באוטובוס. ומה גם שהנסיעה באוטובוס מלווה תמיד בבכיות של קטנים וריחו
מנהגת עם ניסיון
5
רעיונות יפים ובהחלט חשובים ואני חושבת שיש עוד כמה סיבות לעומסים בכבישים. אחת מהן היא הסקרנות של הנהגים... פתאום נוסעים לאט- לאט- לאט במשך 30 דקות ואפילו יותר, ואז מבינים שהיתה תאונה, כל הנתיבים פתוחים אבל אנשים סקרנים "העיפו" מבט שגרם לפקק תנועה מיותר וארוך. סיבה נוספת היא... המשטרה... כן, כמה שהיא
למנוחה היקרה!
4
הכלל ברור הכביש אינו משחק מחשב הפזיזות וקלות הדעת של הצעירים מוגזם הזוי ומסוכן מאוד וזה ברור מנגד גם הנהיגה של הבוגרים מידי מהווה בעיה בכבישים ובתרבות הנסיעה של היום ויש לתת דעת בעניין
חיים נחמן
3
במוצ"ש האחרון ראיתי בעיר מגורי, בית שמש, שיירת אוטובוסים שכולם לכיוון אחד- מודיעין עילית. הבנתי שמדובר על עשרות או מאות שבאו לשבות בבית שמש, וכעת חוזרים לבתיהם. אילו לא היו נוסעים בתחבורה ציבורית, היה נוצר פקק בן עשרות רבות של מכוניות. וזה רק ליעד אחד! לדעתי יש לתגמל אנשים שנמנעים מרכישת רכב, שממלאי
שרית
2
עם כל הכבוד (ויש כבוד) זה לא יפתור את הבעיה כי רוב הנהגים אינם בני 17-22 אלא רק חלקם
מאיר גרינוולד
1
קוראים יקרים מכירים כולם את מנוחה מההנחיית ההורים ,זוגיות,ילדים כעת מחדשת מנוחה גם בנושא כללי לגופו של עניין מעניין מאוד ונקודה למחשבה
אורלי
אולי גם יעניין אותך
בארץ