כיכר השבת

ריאיון מיוחד

ר"י 'הר עציון': "הערבים - חלק מהחברה"

האם כל הציבור הדתי לאומי סבור כמו הרצי"ה קוק - נגד כניסת הערבים בממשלה? ראש ישיבת 'הר עציון' הג"ר משה ליכטנשטיין בראיון מיוחד לישראל שפירא שוטח את משנתו - התומכת בכך ומסביר בהרחבה מדוע (חדשות)

| 13 | כיכר השבת |
הרב משה ליכטנשטיין
הרב משה ליכטנשטיין (צילום: פנחס צציק)

הכתבה אודות פסקו של הג"ר צבי יהודה קוק למפלגת המפד"ל בשנת תשל"ד (1974) לבל תיכנס לממשלת גולדה מאיר בתמיכת הסיעות ערביות, עוררה הדים רבים.

ברם, סברתו של מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי שאין כל חשש ללכת לקואליציה אחת ביחד עם ערבים, קבלה סעייתה מהגאון רבי שמעון סופר זצוק"ל שכך נהג במדינתו אוסטרן – והונגריה להעדיף נוצרים שמרנים, מאשר יהודים 'מתחדשים'.

גולשי 'כיכר השבת' הנמנים על הציבור הדתי לאומי, הגיבו וטענו לכותב השורות שמהכתבה משמע שכל הציבור הדתי לאומי נמנה על תלמידיו של הרב צבי יהודה קוק, וסבור כמותו לגבי טענתו ש"מממשלת ישראל היא מבטאת את מלכות ישראל, וכשהיא נשענת על ערבים זה פוגע בכבוד הציבור".

ולכן פנינו לראיין את הג"ר משה ליכטנשטיין שליט"א, ראש ישיבת הר עציון, בנו של הג"ר אהרון ליכטנשטיין זצ"ל חתנו של הגרי"ד סולוביצ'יק מבוסטון זצ"ל, בנו של הג"ר משה סולוביצ'יק זצ"ל, בנו של רשכבה"ג מרן הגר"ח מבריסק זי"ע.

בהקשר לסוגיה הפוליטית, והעמדה של רוב רבני הציונות הדתית שעדיף בחירות חמישיות מאשר להיכנס לממשלה עם הערבים. מהי דעתו של הרב?

"ראה: השאלה הפוליטית היא השלב האחרון של תהליך עומק הרבה יותר משמעותי שעובר על זיקתה של החברה הערבית למדינת ישראל שחשוב שנבין אותו לפני שנדון בהכרעה הפוליטית.

"החברה הערבית מתחילה לראות את עצמה כחלק מהחברה והמדינה. בעבר, החברה הערבית לא ראתה את עצמה כחלק מהחברה הישראלית אלא כחברה החיה לצידה כקבוצה נבדלת. בשנים האחרונות, מתרחש תהליך שבו האזרח הערבי רואה עצמו חלק מהחברה הישראלית ואזרח של מדינת ישראל. אמנם מדובר במגזר נבדל אך מגזר שהוא אחד המגזרים של החברה הישראלית. מזה כמה שנים, יש שופטים, דיפלומטים, שחקני כדורגל בנבחרת ישראל, אנשי תקשורת, רופאים בבתי חולים ועוד ועוד מבני המגזר הערבי. כל זה נובע מכך שהם הולכים ומשתלבים בחברה הישראלית ורואים את עצמם כאזרחי מדינה.

הרב משה ליכטנשטיין (צילום: פנחס צציק)

"כמובן שהם לא רואים את עצמם כיהודים אלא כאזרחי המדינה ומבחינתם המודל הרצוי הוא מדינה ללא זהות יהודית כי הם רוצים זכויות אזרח ותקציבים ופרנסה ולא הגשמת הציונות.

"הנכונות להכניס מפלגה ערבית לקואליציה היא עוד ביטוי לתהליך האמור שבו האזרחים הערבים משתלבים במדינה.

"בסך הכל, נראה לי שזה תהליך חיובי מבחינה אזרחית שקבוצה גדולה מעוניינת להשתלב בחברה במקום להיות גוף זר בתוכו אך היא אינה חפה מבעיות. הגמרא בקידושין מבחינה בין זכות שאין עמה חובה לבין זכות שיש עמה חובה וכאן מדובר בזכות שיש עמה חובה. הבעייתיות בתהליך הזה (מעבר לצורך להתמודד עם החשש לנישואי תערובת ר"ל) נובעת מכך שמדינת ישראל אינה רק מדינת כל אזרחיה אלא היא מדינה יהודית האמורה לקדם ולבטא את ייעודו של עם ישראל בעולם. זאת, כמובן, מטרה שאין הציבור הערבי מעוניין בו. כך, נוצר מצב שבו יש מתח בין היעוד האזרחי של המדינה לבין היעוד ההיסטורי-לאומי. מבחינה אזרחית, רצוי וראוי שכלל האזרחים יהיו שותפים לניהול המדינה אך מבחינת הייעוד ההיסטורי, רק מי שרואה עצמו מחוייב לייעודו של עם ישראל יכול להוביל להגשמת הייעוד הזה.

"לכן, המצב כאן שונה מאשר במדינות אחרות. בארה"ב יש חברי קונגרס ברשות המחוקקת מכל מיני קבוצות אתניות, אך אין זה בעייתי בגלל שהם אמריקאיים בזהות הלאומית ואין הם רואים עצמן כשייכים ללאום אחר, למרות ההבדל האתני. פה בישראל, המצב שונה מפני שערבים-ישראליים אינם שותפים לשאיפות הלאומיות של מדינת ישראל. הוויכוח המר בזמנו לגבי "חוק הלאום" היה בעצם ויכוח מסביב לנקודה הזו.

"אין ספק שזו שערורייה רבת שנים שהתקצוב למטרות של תשתיות אזרחיות של הציבור הערבי נופל מזה של הציבור היהודי. וכי מה הבדל בין קלנסואה לחדרה לגבי כבישים, ביוב וכיו"ב?! ואולם, אם בעבר כשהחברה הערבית ראתה את עצמה כקבוצה שלא שייכת למדינה, הייתי אומר שיש לתת את כל התקציבים, אבל אין צורך לתת את ההגה למי שאינו שותף, הרי המצב היום שונה מפני שהם רוצים להיות חלק מהמדינה וההנהגה. אי אפשר לומר לאזרח הערבי-ישראלי להיות חלק מהחברה אך לשלול ממנו את הזכות להיות שותף .

בחדרו של הרב משה ליכטנשטיין, נכד הגרי"ד סולובייציק שהוא נכדו של הגר"ח מבריסק (צילום: פנחס צציק)

"שיטת המשטר בארץ היום היא לא 'הלכות מלכים' ברמב"ם, אלא דמוקרטיה. בזמן שאין יד ההלכה תקיפה – ויש אומרים שגם בזמן שיד ההלכה תקיפה ואין מלכות בית דוד - 'הלכות מלכים' אינן קובעות את שיטת המשטר ואנו צריכים לקבל את השלטון הדמוקרטי, הכולל את השתתפות כלל אזרחי המדינה בתהליך. אם מנסור עבאס, או כל אחד אחר, מציע להצטרף מן הפן האזרחי ומוכן לקבל את זה שהכרעות הממשלה במישור הלאומי תתקבלנה מזווית לאומית שאין הוא דוגל בה, אזי אי אפשר לשלול ממנו את צירופו לקואליציה כי שלטון דמוקרטי כולל לא רק את הזכות לבחור אלא גם להיבחר לכלל המשרות. כשם שמנסור עבאס אינו פסול לעדות בבית משפט ישראלי שאינו נוהג על פי הלכות עדות ברמב"ם, והציבור התורני מקבל זאת כנתון במציאות ימינו, כך הוא אינו פסול במציאות ימינו להיות חבר בקואליציה. ואולם, אם הוא אינו מוכן לוותר על השפעה במישור ההיסטורי-לאומי, אזי אין לנו משותף אתו ואין לצרף אותו לממשלה. האם ניתן לסמוך עליו אם הוא מכריז שיתמקד בפן האזרחי בלבד – ייתכן שזה חלק מן הוויכוח אך זו כבר שאלה למומחים פוליטיים ולאו דווקא לרבנים".

אני מניח ששמעת שפורסמה התנגדות תקיפה מטעם הרצי"ה קוק ואילו הגר"ח קנייבסקי תומך בצירופם...

"אני לא מופתע מכך כי הרצי"ה קוק הציב את הזווית הלאומית במוקד וראה הכל דרך המשקפיים הללו ואילו הגר"ח קנייבסקי מוטרד יותר מההשפעות האזרחיות על הציבור מבחינת ערכי הממשלה".

האם הרצי"ה קוק היה סובר בימינו כמו הגר"ח קנייבסקי?

"אי אפשר להביא ראיות מתשל"ד לתשפ"א. ייתכן מאד, ואפילו סביר להניח, שהרצי"ה קוק לא היה משנה את דעתו, אבל בוודאי יכול להיות שאחרים שהתנגדו בעבר היו משנים את דעתם.

הרב משה ליכטנשטיין (צילום: פנחס צציק)

"הגר"ח קנייבסקי רואה את הממשלה בעיקר מן הזווית האזרחית, ולא כהתגשמות חלום הדורות ולכן אין לו את הבעיה שיש לתלמידי הרצי"ה קוק. עבאס הוא 'שמרן', ומבחינה זו טוב בשביל הציבור החרדי הרבה יותר מ"מרץ".

"ברמה האישית, אני חושב שכל עוד הם שותפים לדמוקרטיה ולחברה, אי אפשר לשלול את השתתפותם, כיון שהם חלק מהחברה האזרחית ויש לנו אתם נושאים משותפים בתחומים הללו, אך יש פה מתח דיאלקטי וסתירה פנימית בין המגמה האזרחית והלאומית של הממשלה ועל כן הבעייתיות וחילוקי הדעות.

"ויהי רצון שהקב"ה יתן לנו את הסייעתא דשמיא הנדרשת ויתקיים בנו 'ואשיבה שפטיך כבראשונה ויעציך כבתחלה'".

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
13 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
10
הם מודים שהם לא לפי משנת הרב קוק לא בקו ברגיל של הציונות הדתית
ציוני דתי
9
מי שיקרא בצורה מדוקדקת הרב יותר "מחמיר" מהגר"ח (לפחות לפי הבנתי) הוא אמר שרק אם הם מסכימים להיות חלק רק בחלק באזרחי ולא ה"יעודי" של המדינה
צ
8
טוב לדעת שלא כל הדתיים לאומיים - לאומניים. ויש היגיון אצל חלקם
יוסי
מה זה אומר בכלל, לאומי - לאומני? לא חושב שיש אי הסכמה עם הרב משה, הבעיה היא חששות מהשלכה של ממשלת שמאל אם תפגע בסטטוס קוו, או אי מוכנות להכניס מחבלים/תומכי מחבלים לממשלה. גם בצלאל סמטריץ' מוכן שיכנסו אם יכירו במדינה היהודית
שכל ישר
הציונות הדתית זה בעיקר מאפיין ליחס למדינה, לא שכל דבר שהרב קוק זצ''ל אמר ככה אנחנו לענ''ד
שכל ישר

הצגת כל התגובות

7
אותנו לימדו ששומעים לבעלי המקצוע אם לא מבינים בתחום כל שהו ורק אז פוסקים. בבקשה תראה את הסירטון של דר מרדכי קידר ושל דר אדי כהן אנשי אקדמיה בתחום ומכירים טוב את התנועה האיסלאמית .ומה מסתתר אחרי כוונותיה
אבי
6
פרופסור רשע מרושע. כפיות טובה לביבי זה פשע לא יסולח לכם. אם אין ברירה אז כדבריך אפשר לצרף ערבים אנטי טרור כן. אבל תומכי טרור? יש גבול לציניות. אתם ובנט אתם רשעים כפויי טובה לביבי לעם ישראל לתורת ישראל. ממשלה שעטנז כזו יצאו אסונות רב מימדים כמו אוסלו וכיפור 2
על מצפונכם הקאטסטרופה הבאה
הנה מה טוב ומה נעים שהימין מוכן לחשוב על רעיונות חדשים. כן, זהו ביבי, ולא איזה שמאלן, שפתח את הדלת למנסור עבאס.
מי כאן פרופסור?
5
נדמה כאילו הרב מעולם לא למד תנ"ך, והשקפת העולם שלו בנויה על מקורות זרים. מה עם איסור הברית עם הגבעונים ויושבי הארץ למשל?
יוחאי
4
מזל"ט למנכ"ל למינוי החדש לקהילת הר"י
רפואה ושמחה
3
הרב ליכטנשטיין מייצג חלק טן צאד בציונות הדתית. אפילו ראשי הישיבה המכהנים יחד אתו (הם 3 ראשי ישיבה ביחד) לא מסכימים איתו. כך שאפילו בישיבה שלו הוא דעת מיעוט.
תלמיד ישיבת הגוש
2
הערבים הם רודפינו משנאינו שונאינו. מה חש לחפש אצלם?
ללא שם
1
מישהו טרח לספר לכותבים כאן שמישיבת הגוש גם צמחה מפלגת מימד, שהיא ציונית דתית שמאלנית?! אף פעם לא החזיקו ממנה כישיבה עם אג'נדה ימנית. אחי הסרוג למד במרכז הרב, והשקפתו ממש שונה מהשקפת ישיבת גוש עציון, ולא רק פוליטית, שזה ימין וזה נוטה מרכז ושמאל, אלא באורח חייו, המרכזניק יותר חרדי והגושניק הוא המזרח
חרדי שמכיר את העולם הסרוג
אולי גם יעניין אותך
בארץ