כיכר השבת

"יש אלימות פיזית בין בני זוג"

הרב החסידי הנערץ תקף את 'הקנאים המזויפים': "איבדו כל מצפן אמיתי, אל תתפתו להם"

הגאון רבי נפתלי גלנץ, דמות חסידית מוכרת ומוערכת, העוסק רבות בענייני שלום בית וחינוך ילדים שסרו מן הדרך, הקדיש את דרשת שבת הגדול בפני מאות חסידים בעיר אלעד לתופעה שלאחרונה פושה מאוד והיא "קנאות מזויפת" | "כיכר השבת" עם עיקרי דבריו (חרדים)

| 58 | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-
הגאון רבי נפתלי גלנץ והפגנת רצ"פניקים בכניסה לבני ברק
הגאון רבי נפתלי גלנץ והפגנת רצ"פניקים בכניסה לבני ברק (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

הגאון רבי נפתלי גלנץ, רב קהילת חסידים אלעד ואחד מהדמויות החסידיות הבולטות בארץ, בחר לדבר בדרשת שבת הגדול, על הקנאות המזויפת שגורמת לתקיפת חיילי צה"ל בלב עיר התורה והחסידות.

"אינני אוהב להיות מוכיח בשער", פתח הרב גלנץ את דבריו, אמנם פעמים שאי אפשר להחריש, פשה בקרב מחננו קיצוניות וקנאות שמוביליה הינם בני תשחורת צעירים, ונערים מנוערים מכל זיק של אחריות, היוצאים לרחובות ומשתוללים באלימות ללא שום רסן ושליטה, ובהתנהגות ברוטאלית שרחוקה אלפי פרסאות מעידון ואצילות שאמורים להלום בני תורה ובני ישיבה העוסקים בתלמוד תורה ובאורחות מוסר".

"השבוע", סיפר הרב למאות שבאו לשמוע את הדרשה: "בעיר התורה והחסידות בני ברק, היה זה תורם של כמה בחורים צעירים שהתנפלו על כמה חיילים שנכנסו לעיר, ובקריאות גנאי רמות ובסיסמאות שנאה גרשום מהעיר בביזיון, וזה מצטרף לאין ספור מקרים כאלו ואחרים שבחורים צעירים ללא כל הנהגה רוחנית לובשים מעטה של קנאות ועושים דין לעצמם, כ"ק מרן אדמו"ר זי"ע בעל הדברי יציב, כשהיה פותח את שיעורו לבחורים בישיבה, היה מקדים ואומר, אני חש צורך להזהירכם בפתיחת השיעור, שבאם תשמעו לפתע קול שופר של משיח, או שתראו מבעד לחלון איך יחד כל שבטי ישראל יוצאים לקבל פני מלך המשיח, שלא תתפתו לילך אחריהם, אין שום היתר לסגור את הגמרא ולקבל פני משיח, כך קבעו חז"ל".

הרב הוסיף: "אין מבטלין תשב"ר אפילו לבניין בית המקדש, וכך נפסקה להלכה, זוהי הלכה שאין עליה עוררין. כמה רחוקה היא דרך קדושה אצילית ואחראית זו, של קדוש ישראל וקודשו, ממה שאנו חזים בעינינו היום, פעם אחר פעם, בחורים בני יג' ויד' שאמורים להיות ספונים בד' אמות של הלכה, יוצאים לרחובה של עיר להפגין בהפגנות, מתעמתים עם שוטרים, מטנפים את פיהם ובאלימות מחפירה, בשפה שרחוקה כל כך משפתו של בן ישיבה, ובשם קנאות נכזבת מאבדים כל מצפן אמיתי".

"יתר על כן", הוסיף הרב ואמר: "כמי שבמסגרת תפקידו צריך גם לעסוק כמעט על בסיס יום יומי בהטלת שלום בין איש לאחיו ובין איש לאשתו, הנני נחשף מקרוב לתופעה שלא הכירו במחננו מאז ומעולם, אלימות פיזית, ואלימות מילולית שקשה להכילם, אני שומע אברכים צעירים משוחחים עם נשותיהם, ונחרד מהביטויים, נצמת מהשפה והדרך, ההורים עומדים ותמהים איך עלתה זאת, מהיכן הגיעו לידי כך, ולא שתים על לב, כי שורשה של התנהגות זו וניצני הפריחה שלה זרועים באותן מעשי קנאות וקיצוניות, בשעה שיש מקום וזמן שהשפה הזו מותרת, ואפילו מצווה, כשהרצועה הותרה כנגד שוטרים או אנשים ישרי דרך, שמעירים להם על חסימת הכבישים, ומתחננים בפניהם שכל חפצם להגיע לביתם לאחר יום עבודה מפרך ולא יכולים, וזוכים מהם לקיתונות של רפש".

הרב המשיך לתקוף את התופעה ואמר: "הרי שמשעה שהשפה הושרשה, שוב אין הם מבדילים בין אדם מהרחוב, לבין בת הזוג או האב והאם. עמלים כל כך קשה בישיבות בדברי מוסר והדרכה ובדרשות עד אין מספר, על שמירת העיניים, על חיזוקים בענייני קדושה, וכמו ברגע אחד מורידים הכל לטמיון, כאשר הבחורים שבהגדרתם אמורים להיות כאלו שכמעט ולא טעמו טעם חטא, מוצאים עצמם נגררים על ידי שוטרות, ומגיעים למצבים שהדעת והשכל הישר לא מסוגלת לקלוט ולהכיל".

"השבוע", סיפר הרב גלנץ בדרשתו: "הסתלק בירושלים יהודי יקר ולכאורה פשוט, בשם הר"ר יצחק אייזיק ויזל ז"ל, כל בני ירושלים היכרוהו ממעשי החסד הרבים שגמל עם כל מי שרק נקרה בדרכו, תמיד היה עוצר עם רכבו בכדי להסיע אנשים, ובאורח פלא תמיד הוא היה בדיוק נוסע לכיוון שאותו נוסע היה צריך להגיע... גם אם היה זה בעיר אחרת. אבל מה שהדהים אותי, שבמשך כל חייו לא מסר ולא קיבל מיד ליד אישה, פעם אחת ראה אישה עיוורת שרצתה לחצות את הכביש, הוא כמובן נחלץ מיד לעזרתה, אך כל ניסיונותיו להסביר לה ולהדריך אותה איך לחצות בבטחה מבלי לתת לה יד עלו בתוהו, כשראה שאינו מצליח, פשט את הטלית קטן שלו, ביקש ממנה לאחוז בצד אחד, תוך כדי שהוא מחזיק בצד השני וכך העביר אותה את הכביש".

"זוה", הסביר הרב, "התנהגותו של יהודי פשוט, לא מגיד שיעור לא ראש ישיבה ולא מחנך, עד כמה רחוקים המה אותם המתיימרים להיות שומרי הגחלת שומרי הדת, שבכל עת שהם מחליטים לצאת לרחובה של עיר, נוטלים על עצמם את האחריות לביטול התורה של אותם צעירים שעדיין לא מילאו כרסם לא בש"ס ולא בפוסקים, חושפים אותם למראות ולהתנהגויות קיצוניות ומופרכות כמו להיגרר על ידי שוטרות על כל המשתמע מכך, ואינם בגדר חכם הרואה את הנולד להבין שאת ההשלכות ההרסניות יגלו בעבור כמה שנים, ביחסם הקלוקלת לנוות ביתם ולסביבתם, כשהחוצפה והאני ואפסי תלווה אותם, ותהפוך לחלק בלתי נפרד מאישיותם".

הרב המשיך להלקות ואמר: "מצינו בגמ' (סנהדרין פ"ב ע"א) שפנחס כהנא וקנאה, לא הלך מיד עם רומח לדקור את זמרי בן סלוא, אלא הלך תחילה למשה רבינו ובירר מהו ההלכה, ומה עליו לעשות כעת על פי דין תורה, ורק לאחר שמשה רבינו הסכים עמו שעפ"י הלכה הבועל ארמית קנאים פוגעים בו, ניגש ללחום מלחמת ה', זהו סמל לקנאי אמיתי, הוא אינו יוצא ללחום מתוך התלהמות והתפרצות, אלא הכל מכוון ומדוקדק עפ"י הלכה, ורק לאחר בירור ההלכה הוא יוצא ללחום למען קיום דיני התורה".

"הן הן הדברים", הוסיף הרב: "במה שמצינו שיעקב אבינו כעס על שמעון ולוי שהרגו את שכם כדי להציל את דינה אחותם, ואמר עליהם שמעון ולוי אחים כלי חמס מכרתיהם, בקהלם אל תחד כבודי וגו', ולכאורה על מה יצא הקצף, הלא קנאו את קנאת אחותם, ובצדק טענו לעומתו הכזונה יעשה את אחותינו, אלא שאף ששמעון ולוי היו קנאים ולחמו את מלחמת ה' כדי שלא יהיו בנות ישראל הפקר, מ"מ יעקב אבינו רגז עליהם, כיון שהם לא באו ליטול ממנו עצה מקודם לכן ולשאול אם כך ראוי לעשות, ופעלו בפזיזות ובמהירות על דעת עצמם".

"קנאי", הסביר הרב: "אינו מתפרץ לפעול מתוך כעסו על שונאי ה', אלא גם בשעת פעולתו נגד שונאי ה' הוא פועל רק לאחר בירור וידיעה ברורה שהוא פועל עפ"י הלכה, אבל מי שאינו שואל שאלת חכם, וכ"ש מי שעובר על דיני התורה במלחמתו נגד הרשעים לא בשם קנאי יכונה, והקדוש החפץ החיים העיד על מורו ורבו רבי ליב סטאוויסקער זצ"ל שהיה ראש הלוחמים והקנאים בדורו שקודם כל מלחמה נגד הפושעים היה עומד ובוכה בדמעות שליש בתפילה לקב''ה שלא יכשל על ידי מלחמתו בשום חטא או פגיעה שלא כדין וכגון לשון הרע וכדומה, זוהי צורת הקנאי האמיתי שלוחם מלחמת ה'".

"אליהו הנביא", אמר הרב עוד: "היה קנאי, ואמר קנא קנאתי לד' צבאות, והשיב לו הקב"ה מה לך פה אליהו, ואמרו חז"ל שהקב"ה רצה להניאו מדרך הקנאות אל דרך הסבלנות והרחמים, ולכן הראה לו רוח גדולה מפרק הרים ומשבר סלעים, וחוזר ואומר לא ברוח ה', וכן ברעש ושוב לא ברעש ה', ואחר הרעש אש ושוב לא באש ה', ואחר כך קול דממה דקה ושם היה כבוד ה', ושם אמר לו ה' מה לך פה אליהו, רצה להורות לו כי קנאות שבא מתוך כעס ורגש אש בוערת המתפרצת מאליה, אין זה קנאות".

הרב המשיך: "ובעומדנו בשערי חג הפסח שבראשה נשאת ליל הסדר הקדוש, בהם מחוייב כל אב במצוה הגדולה לספר ביציאת מצרים, הרי שגם במצווה זו חלו בה ידיים קנאיות, לדאבוננו יש הורים שבוחרים מתוך קנאות מכאיבה ומייסרת לדחות את בניהם משולחנם, כי לא עמדו לגמרי בציפיותיהם, ולא די שאין מקרבים אותם בטללי תחיה ואהבה, עוד מרחקים אותם לרעות בשדות אחרים ולקושש לעצמם מקום לשהות בו בלילה הזה".

"אני כשלעצמי", סיפר הרב: "קיבלתי פניה מבחור שביקש לערוך אצלי את הסדר, נעניתי לו כי הוא מוזמן אלי בכל השנה כולה, אימתי שרק יחפוץ דלתי פתוחה לפניו, אך בלילה הזה יש לאביו מצווה לספר לו יציאת מצרים, ומחובתו למצוא את המסילה אל אביו, שיקבלו באהבה ויוכל לקיים המצווה כפי שהוא מצווה בו, וב"ה שכך היה, אך הלב מתחמץ מפניות שכאלו, ברור שאי אפשר לדון, וכבר היזהרונו חז"ל (אבות ב ד) אל תדון את חברך עד שתגיע למקומו, אך מההכרח לדבר על הליכה בדרך שכזו שכה רחוקה מהדרך הממוצעת שיש לו לאדם לאחוז בו".

"כך הוא", הסביר הרב: "גם במלמדים ומחנכים, שתפקידם ועבודתם עבודת קודש, לגדל תלמידים בדרך הישר והרצוי, קל כל כך לקפוץ בפזיזות ולהשליך נער אל מחוץ לכותלי בית המדרש בטענה כי אין תוכו כברו, אך התוצאות מי ישרנה, הביטו וראו מש"כ התפארת ישראל, על מה שאמרו חז"ל - ולא הקפדן מלמד, מי שהוא קפדן וכעסן, אינו ראוי ומסוגל להיות מלמד לתלמידים או מורה לעדה, דמלבד שע"י הכעס יסתלק חכמת המלמד באותו שעה להסביר דבריו יפה ויתבלבלו דעת משמיע ושומע, בלא זה איך ישגיח התלמיד על דברי שונאו, הוא הרב או המורה שהוא ככבשן אש היורה זיקים חצים ומות סביבו בזעף ובחימה? ואולם דברי חכמים בנחת נשמעים".

הרב הוסיף: "ומה שאמרו חז"ל "זרוק מרה בתלמידים" (כתובות קג ע"ב) היינו כשמתעצלים מלהשגיח יפה. וגם אז לא יעיר הרב כל חמתו, וכל שכן הדורש טוב לעמו, לא יהיה רק כזורק מרה, שכשיגיע אל השומע כבר נפסק הכעס מהמשמיע, שחובת הרב לרחם על הבלתי יודעים ועל התועים שבתלמידיו, בחיקו ישא עלות הנלאים, ובדברי חן ואהבה יקרבם תחת כנפי השכינה, למען יכירו כי אוהבם אמיתי הוא, המיעצם רק לטובתם".

לסיום דברי התוכחה אמר הרב: "מצווים ועומדים אנו ללמוד מדרכיו של הקב"ה וממה שהקב"ה הכתיב בתורה תשובות גם לבן הרשע, משמע שמגמתו היא כאמור (שמואל ב יד יד) לבל ידח ממנו נידח, ועל בני אדם להלך בדרכי קונם ולנהוג כמותו, לא בכדי דורשי רשומות היו אומרים כי המלה חרו"ת, הינה נוטריקון חכם רשע תם ושאינו יודע לשאול, ללמדך שתחושת החרות יכולה לשרור במלואה רק כאשר כל סוגי הבנים משותפים בה ולכולם ישנה התייחסות איש איש כראוי לו.

תוכן שאסור לפספס
58 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
37
ישר כח גדול
עליזה נחאיסי
36
מדהים
חיים רוייטנברג
הוא לא מבין שבגזירה רוחנית ובפרט כשיש מגמה מהשלטון לשנות החרדים, נלחמים (כמובן במחאה לא באלימות) בכל מי שקשור או מנסה לקרר חומרת הגזירה במישרין או בעקיפין (גם אם זה חיילים "תמימים" שבאו לשכונות חרדיות..), וכמו שאמר הח"ח שהנלחם נגד רודף ברוחניות פטור גם אם פגע על הדרך בכלים (ח״ח עה״ת פר' קדושים).
אריה
35
הגאון רבי נפתלי גלנץ, רב קהילת חסידים אלעד לא חלה טעות? הרי הרב זושא הורביץ, הוא רב של קהילת חסידים אלעד. או שאני טועה
תושב אלעד
הרב זושא הורביץ הוא רב של חסידים והרב גלנץ הוא רב של קהילה שקוראים לה ''חסידים''
אלעדי מלידה
זה הרב נפתלי כמדומני
דעת רוב
אחי מה איכפת לך לפרגן ?
טקסס חסידי ..

הצגת כל התגובות

34
יפה מאוד
שרון
33
ייש"כ לרב , דברים היוצאים מן הלב ייכנסו ללב
יעקב
32
הרב הוסיף: "אין מבטלין תשב"ר אפילו לבניין בית המקדש, וכך נפסקה להלכה, זוהי הלכה שאין עליה עוררין"... מעניין שרק להשתתף בטישים וחגיגות מותר כן לבטל...
תוהה
טישים זה סוג של לימוד תורה כי האדמור אומר דברי תורה
שאול
חזקקקק
אלי
ולגלוש בכיכר
שכחת להוסיף
31
סוף סוף מישהו שמקיים את חיוב הפסוק של ״לא תחת מפני איש ״
ס סטף
30
מקווה שלאחר שיטעם את נחת זרועם של הקנאים הוא ישאר חזק
רב אמיץ ויר"ש
29
איזה יופי של דברים. השם ישמור אותו. צדיק.
כהן
28
אחד הרבנים!!!!
הייתי שם
27
סוף סוף
בק
26
מדהים ביותר!!!! כל מילה בסלע!!! הלואי ויכנסו דבריו ללבותם של מי שצריך....
משה
חזק וברוך!
משה
25
איש אמת באמת!!!!
איילת
אכן כך
אלי
24
זה יפה מאד אבל זה לא אמור להיות כתבה בשער אלא א"כ זה מאד מפריע למישהו והמבין יבין
תלמיד הישיבה
23
מרגש!! אם עוד כמה היו כמותו היה מגיע המשיח. תודה רבה ויישר כח לכבוד הרב
אורית
22
מסכן . מחר ירשמו אותו באבנים וירקו עליו והכל לשם שמים. חילול ה'
דב
ואתה לשם שמים המצאת אירוע עוד לפני שהוא קרה , סביר להניח שהקנאים בכלל לא יודעים מי זה
זאב
21
סוף סוף מישהו נורמלי שמעז לדבר נגד התופעות המכוערות הללו
קובי
20
מתחנף לחילונים...איפה אתה הרב.?שהחרדים מתערבבים אם החילונים שזה עושה חורבן.בזה לא שומעים ממך
משה
הציבור החרדי בתהליך שרובו ככולו יהיה נטורי קרתא, גם הרב הרץ יהיה נטורי קרתא לאחר שילדיו יקבלו צווי מעצר וסנקציות אישיות מהמשטר הציוני. הם התחילו לרדוף את החרדים באכזריות כשהמטרה שלהם לכפות על היהודים החרדים להשתנות ולהפוך לציונים.
אברך בן תורה מבני ברק
אתה יכול לחזור לאייראפע הטהורה ושם יחנקו אותך בתאי גזים עם ריח טוב כמו סיגריה אלקטרונית של בן תורה חוצפן מעלה עשן.
נייגער
19
כמים צוננים לנפש עייפה. איזה טוב לשמוע רב חשוב שאומר את הדברים המובנים מאליהם, המחירים שאנחנו משלמים עם הדור הצעיר על האלימות והקנאות המזויפת קשים ומרים
ישראל מאיר א.
סתם מעניין מאיפה אתה מכיר את האדם הרציני הזה
אני
18
כל מילה אמת! דברים נכונים וברורים. ירבו רבנים כמותו. לא ירא ולא יחת מפני הקיצוניים שאיבדו מזמן את דרך הישר
נתן
17
הדברי יציב הלך לבן גריון הטמא.?שכול הרבנים לא רצו לפגוש אותו
שמעון
מסתמא הדברי יציב לא צריך את אישורך.
הלוי
16
פעם ראשונה ששומעים על האדם ״רבי נפתלי לגנץ״🫢
יוני
15
דברי אמת וקדושה - כל הכבוד לרב
יובל
14
הלוואי ישמעו לו בעיר התורה והחסידות, שרבניה לוחמים את מלחמות השבת בעיר אחרת ואינם לוחמים לבער חילול ה' מעירם.
זוסיה
13
מילים כדורבנות! ישר כוח גדול לכבוד הרב!!!
יהודית
12
חזק ואמץ כבוד הרב!!!! נכון יפה וקולע. הלוואי שיפנימו כולם וילמדו
יעקב
11
לעשות הפגנה על חשבון זמן של יהודים שמחכים שעות בפקקים.....זה לא דרכה של התורה ובטח ובטח שיש שם שוטרות והמבין יבין .
שינדלר
10
סוף סוף רב עם קצת אומץ שאומר דברים נכונים. הבעיה היא שהרב הזה יהיה נרדף בגלצ אמיצותו
אברמי
9
סוף סוף מישהו אמיץ לעומת חבורת חברי הכנסת החרדים הפחדנים נראה כמה זמן יעבור עד שחבורת הפורעים שקוראים לעצמם חרדים יתפרעו גם מןל ביתו
חגי
8
איזה דברים מתוקים ונפלאים. מים קרים על נפשות עייפות
מוטי
7
כל הכבוד לרב שמעיז להגיד את הדברים האלה אשריו אשרי חלקו.
אליהו
6
אני לא מכיר אותו אבל מהיום אני חסיד שלו
יוסף
5
הרב מדבר לעניין, אבל אין סיכוי שיגיע להנהגה. כי אין לו מספיק כסף.
ריאלי
4
יוצא מרגליות מפיו ר׳ נפתלי גלנץ למדתי איתו בישיבה תלמיד חכם עצום. מאמין לכל דבר שיוצא מפי הקדוש הרב נפתלי אשריך ישראל מי כמוך. ולכל הקנאים תתפוצצו.
יעקב שפירא
3
מעניין מאוד איך מדי פעם פורצת דמות חדשה ולא ידועה לתודעת הציבור אחרי שיצא נגד הקנאות או ההקצנה ומשום מה זה נהיה מעניין ומרתק, מעניין לשמוע את דברי הרב החשוב גם בעוד נושאים.
אלי
סוף סוף מישהו מדבר לעניין
אני
זה החינוך הליטאי הקלוקל לזלזל במי שלא נשמע לך או לא מוכר . ה"אני" שלכם דוחה ומגעיל רק גזענות והשקפה סרוחה
מוטי
מדובר ברב נערץ ומפורסם בעיר ומחוצה לה אדם משמכו ומעלה ירא שמיים אך מתוך ושקול, בשיעוריו (גם בעברית) משתתפים יהודים מכל העדות ספרדים לצד חסידים וליטאים אהוב על כולם ת"ח עצום ונעים הליכות בקיצור לא כל מי שאתה לא מכיר הוא "דמות חדשה ולא ידועה לתודעת הציבור"....
אלעדי
2
הציבור החרדי מיעוט נרדף, החילונים והמזרחיסטים הם האכזריים והמתנכלים לציבור שכל רצונו להישאר יהודי חרדי ולא ציוני. (הציונים הם עם חדש ללא תורה ומצוות) הם דורשים להטיל סנקציות אישיות ועונשים חמורים על כל בן תורה בחוק אכזרי ומרושע.
אברך בן תורה מבני ברק
אתה בן תורה כמו שהנעלים שלי בני תורה. אתה מחלל שם שמים בפרהסיה
בן תיירע
שבנא בעל הנאה היה וברש"י שם. סנהדרין כ"ו ב'
שריר
איפה מצאנו בן תורה עם איפון ואינטרנט ולגב דברי הרב זה פשוט מאוד הרי כולנו יודעים ומכירים שהמפגינים קבוצת משועממים שרוצים ששוטרות ידגדגו אותם ולא לשם שמים
אריאל
איך בא לי לגייס אותך יואווו
אבי
1
מכיר כמה חסידי צאנז ששונאים את הקנאים והתגרשו כי התנהגו לנשותיהם כאחרוני הריקים ! אין קשר בין שלום בית להפגנות ! ואני עוד מגדולי המתנגדים לחסימת כבישים ולתקיפת חיילים !
דוד
אולי גם יעניין אותך
חסידים ואנ"ש