כיצד הבעש"ט הקדוש ניסה להציל מעוון?
פעם אחת היה הבעל שם טוב הקדוש באיזו קהילה, והתאכסן בעליה, וראה איש אחד שעובר ברחוב, ומיד ציווה למשרתו לרוץ לקרוא לו.
הנער רץ לקרוא לאיש, וכששמע האיש שהבעל שם טוב הקדוש קורא לו, פעם ליבו בחוזקה, ולא רצה לבוא, אבל, לא העז פנים לבעל שם טוב הקדוש והלך בכל אופן.
אמר הבעל שם טוב הקדוש לאיש: אתה עשית היום עבירה.
והאיש ענה כמתכחש, ואמר: מה איכפת למעלתו.
אמר הבעל שם טוב הקדוש: הלא עשית עבירה גדולה, כי הכית את אביך.
והמעשה היה: אביו זקן והיה כלוא בבית, ובאותו היום הלך אביו להביא יין שרף לבית, והשתהה בחוץ.
והלך האיש הנ"ל לראות מדוע אביו מתעכב כל כך, וראה שהוא שותה י"ש מכלי גדול שעומד מתחת לחביות, וכעס על אביו והכה אותו עם הכלי בראשו .
וכשהוכיח אותו הבעל שם טוב הקדוש על חטאו, מיד בכה האיש בכיה מרה, וביקש מהבעל שם טוב הקדוש דרך תשובה על כך, והבעל שם טוב הקדוש אמר לו שיתענה שני וחמישי, גם שיעמוד בבית הכנסת במקום של האבלים (שולחן ערוך ורמ"א יורה דעה, קצ"ג) ועוד כמה דברים. והאיש קיבל על עצמו לעשות סדר התשובה. והזהיר אותו הרב שאם ישנה איזה דבר ח"ו, לא ישלים שנתו.
והאיש עשה סדר התשובה, אך אימו התחילה ללגלג על הרב עד שפיתתה אותו לבטל את סדר התשובה, ולא הוציא שנתו ר"ל.
כן סיפר הרב מטעווריב שהיה המעשה לפניו.
מאמרותיו של הבעל שם טוב הקדוש 'צידה' לדרך לשבוע טוב ומבורך
בימים אלו, שפרנסת עם ישראל לא קלה, מנחם אותנו הבעל שם טוב הקדוש, ואומר: "ויצא העם ולקטו דבר יום ביומו" – מי שפרנסתו בדוחק, יש לו רשות לדבר לפני מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא, ובזה זוכה בזכיה גדולה, לבוא בכל יום אל המלך לבקש פרנסתו.
העשיר – אינו מבקש פרנסתו בכל יום: הקב"ה נותן לעשיר עשירות רבה, כדי שיהיה לו מספיק לכל ימי חייו, ולכן, אינו צריך לגשת לבקש מהקב"ה בכל יום פרנסתו.
מוסיף הבעל שם טוב הקדוש ואומר, ואם הוא צדיק ויש לו שכל, הוא בא בכל יום לבקש פרנסתו מהקב"ה גם כשיש לו מזונות, כי יודע שאם הקב"ה לא ישים חיותו במזונותיו, לא יועיל כלום שיש לו מזונות... והראיה, כשהאדם חולה, הוא אינו יכול לפרנס את עצמו באותן המזונות...
לבוא אל המלך: העני צריך שהקב"ה יזכור אותו בכל יום, ויזמין לו פרנסתו מחדש, ודווקא מחמת דוחקו זוכה לגשת ולבקש, לדבר עם הקב"ה, וזאת הזכיה האמיתית באמת, שבא אל מלך מלכי המלכים שזן ומפרנס את כל העולם כולו ברחמיו וברוב חסדיו, רק שרוצה שיכירו שהוא זן ומפרנס לכל, ויודו לו בכל יום על רוב טובו וחסדו (בעל שם טוב על התורה, פרשת בשלח).
מאיתו לא תצא רעות: מי שמשיג את האמת, הוא מאמין באמונה שלימה שמאיתו לא תצא הרעות, אף שהקושי נראה כ'הסתר' פנים, אבל, גם הוא טוב, כי הקב"ה אב רחמן, ושולח לאדם הכל לטובתו, כמאמר חז"ל:
"לטובתי נשברה רגל פרתי" (ירושלמי הוריות, פ"ג ה"ד) וברגע אחד הכל יכול להתהפך לטוב בנראה ובנגלה.
טבע הבריאה - הסתר פנים קודם לישועה: יש כלל חשוב בבריאה, קודם לישועה חייב שיהיה הסתר פנים, קודם להויה חייב להיות העדר, ומי שמבין, יודע בעין שכלו שחייב גם את שלב ההסתר פנים, כמו: שהקליפה שקודמת לפרי.
החושך החזק מוכיח שאור היום קרוב: תמיד חשכת הלילה קודמת לאור היום, כמו שכתוב: "כי אשב בחושך ה' אור לי" - ככל שהחשכות יותר גדולה, אור היום יותר קרב, ועל כן: גם החשכות היא - חלק מהישועה.
"כוס ישועות אשא" – לשון רבים? ואמר ישועות לשון רבים, כי הכוונה: שגם הסתרת פנים היו חלק מהישועה, ואם יודע זאת, נעשה המתקת הגבורות והדינין, וזה נקרא בלשון הבעל שם טוב הקדוש: המתקת הדינין בשורשן.
כל ההסתרות חלק מהישועה וע"כ נחוצות: ההסתר פנים הוא חלק מהישועה וגם הוא בבחינת: אור ובוקר, ורק כאשר צומחת הישועה: רואים למפרע שכל ההסתרות היו טובים ונחוצים (ישמח ישראל, פר' תצוה).
יהי רצון שיהיה לכלל ישראל שבוע טוב ומבורך רפואה ופרנסה, ברכה וישועה, גאולת הפרט והכלל, אמן!