ליארצייט של רבי זושא מאנפולי – ב' שבט
מדוע רבי זושא היה 'ברוגז' עם המזוזה?
רבי זושא מאניפולי היה אחיו של רבי אלימלך מליז'ענסק, והם היו נקראים: 'האחים הקדושים'.
סגולה לרפואה – לספר את הסיפור!
אומר ה'פחד יצחק' מבאיאן זצ"ל:
"אומר אני שיש - סגולה גדולה לספר את הסיפור הזה אצל חולה, כדי שגם החולה יתרפא זי"ע" (סיפורי נפלאות מגדולי ישראל, סיפור ע"ז).
וסיפר רבי ישראל יוסף לכ"ק מרן הזקן מבאיאן זצ"ל, שפעם אחת רצה רבי זושא להיכנס לאיזה בית, וכשבא להניח את ידו לנשק את המזוזה, הרגיש מיד, שיש בבית חולה, והוריד את ידו מהמזוזה, ואמר בזו הלשון:
"מזוזה! מזוזה! אני אומר לכם - שאני ברוגז עליכם, כי העמידו אתכם על הדלת כדי להגן על הבית, כי:
הר"ת של שם שד"י הוא: ש'ומר ד'לתות י'שראל, א"כ - מדוע הנחתם שתבוא מחלה לתוך הבית? ושתק איזה רגעים.
ואח"כ אמר: "הנני באמת ברוגז עליכם, אך מה אעשה, כי הנני מוכרח להתפייס עמכם, אבל, בתנאי שמהיום והלאה תשמרו את הבית, ולא תניחו ליכנס שום מחלה בתוך הבית" ונשק את המזוזה ונכנס לתוך הבית.
והחולה שהיה באותו בית - התרפא מיד.
רבי זושא נופל למשכב: לאחר זמן, נפל רבי זושא למשכב, הסבא קדישא השפאלער זיידע הרגיש זאת, ועשה עבורו פדיון נפש, ואמר בזו הלשון:
"רבש"ע! אם אומר שהר"ר זושא הוא יהודי כשר וצדיק, יבוא איזה מלאך בעל מום ויאמר שזה שקר, אך זאת אוכל לומר לך רבש"ע! ראה נא איך שבכפר פלוני דרים בו אלפיים גוים ערלים:
האם זושא אינו יפה ומשובח יותר מהם? והם הולכים בבריאות הגוף בשלימות! מדוע לא יהיה זושא בבריאות הגוף בשלימות ג"כ?
הלא הוא צריך בוודאי להיות בבריאות השלימות".
והקב"ה שמע את תפילתו, ורבי זושא נתרפא תיכף ומיד.
סגולה לקבלת התפילות - לימוד זכות על עצמי לפני התפילה
רשב"י הקדוש מביא בזוהר דבר דומה, שהוא - סגולה לקבלת התפילות.
אומר הזוהר הקדוש:
דוד המלך לימד זכות על עצמו כדי שתפילתו - תתקבל, ואח"כ:
התפלל שיתכפרו עוונותיהם של כל ישראל.
אומר דוד המלך: "דברי עוונות גברו מני פשעינו – אתה תכפרם" (תהילים סה', ד') העוונות שלי גוברים על זכויותי, ולכן:
תכפר על עוונותי - בחסדך הרבים.
רשב"י מפרש את דברי דוד המלך, ואומר:
"דברי עוונות גברו מני" - שהעוונות של הרשעים, גברו על העוונות שלי.
אני יודע בעצמי שחטאתי, אבל:
"כמה חייבין אינו בעלמא דאתגברו חובייהו עלייהו יתיר מני" – לרשעי העולם, יש הרבה יותר עוונות ממני, ואני לעומתם:
נחשב צדיק, ולכן - ראוי שתפילתי תתקבל!
וממשיך הזוהר הקדוש: ו"הואיל כן, לי ולהון פשעינו אתה תכפרם":
ובגלל שזה כך - תכפר גם לי וגם לפושעים על כל פשעינו.
בהתחלה, דוד המלך מלמד זכות על עצמו, שהוא – טוב יותר מהפושעים, ואח"כ – הוא מכליל את הפושעים ביחד איתו, ומבקש שיתכפר לכולם (ויצא, דף קנ, ע"ב עפ"י פרוש 'מתוק מדבש').
רבי זושא אמר את אותם מילים בצורה דומה...
שפע לעוברי רצונו, ק"ו - לבניו אהוביו!
אומר רבי זושא: "תערוך לפני שולחן נגד צוררי" - הקב"ה רואה את מעשי הרשעים, ואיך הם נראים, וכנגד זה, הוא רואה את מעשי עם ישראל, וממילא:
הוא מתמלא רחמים על - בניו האהובים.
מוסיף רבי זושא, שהקב"ה - יערוך את השולחן היהודי נגד השולחן של הגויים, וממילא ע"י זה:
"יושפע שפע חיים ופרנסה לבני ישראל" (זמירות שבת סקולען).
יהודי - לא עושה עבירה מושלמת!
רבי זושא מלמד זכות על כל יהודי! ואומר: עד היום, לא נברא מלאך משחית:
מעבירה של אחד מישראל: "שיהיה שלם בלי מום"!
"כי אין שום בר ישראל - עושה עבירה בחשק גמור וברצון שלם!"
המלאכים שנוצרים מהעבירות של עם ישראל, בעלי מומים... והוא מתכוון:
גם אליך... כמה נחמה – כמה מתיקות! (ארץ צבי).
'אור' התורה – מבטל 'קטנות' מוחין
אומר רבי זושא: "כי אין צדיק בארץ אשר לא יפול לפעמים ממדרגתו".
כל צדיק נופל מידי פעם ממדרגתו, ואז הוא: בבחינת 'קטנות'.
כשתלמיד חכם נופל ל'קטנות', הוא יכול לעלות בחזרה ע"י:
"אחיזתו בתורה, המאור שבה - מחזירו לגדלות ולמוטב".
כי התורה - מאירת עיניים, והאור שבה - מאיר את נשמת האדם!
ולכן, כתוב: "הלוואי אותי עזבו ותורתי שמרו, מתוך שהיו מתעסקין בה, המאור שבה היה מחזירן למוטב" – אדם שמנסה והוגה בתורה בזמן 'קטנות' ו"תורתי שמרו" ממילא - המאור שבה מחזירו למוטב (שפתי צדיקים, פר' בחקותי).
בנים שובבים, אבל – עדיין בנים!
באחת מדרשותיו, אמר רבי זושא לקהל:
"הלא הקב"ה אוהב אתכם כל כך, הרי בנים אתם לה' אלוקיכם והלכה כרבי מאיר שבין כך ובין כך קרויין – בנים". בכל מצב עם ישראל ישאר 'בנים למקום' - גם אם יחטאו, ובהמשך דבריו ריגש את הקהל:
"ואיך זה שעושים נגד רצונו יתברך וגעו כל הקהל בבכיה".
כך הוא עורר את הציבור לתשובה... (ה'נתיבות שלום').
הישועה מחכה לך - בציון הצדיקים!
בעל 'באר מנחם' הגה"צ מקאלוב אומר בשם רבי זושא:
יגיע זמן, שעם ישראל יצטרכו ישועות, ואיפה יקבלו אותם?
"יברכך ה' מציון" – יוושעו אצל ציון של הצדיקים" (מפי הגה"צ מהאדאס זצ"ל).
לא ניתן לתאר את דרגתו וקדושתו הנוראה והנפלאה של רבי זושא, והוא יעמוד לפני כיסא הכבוד וימליץ זכות על כלל ישראל, שמשיח יבוא במהרה ותתגלה מלכות ה', ויבנה בית מקדשנו, אמן!
לע"נ רבי משולם זושא בן רבי אליעזר ליפמן ואימו הצדקת מיריש מאניפולי, זכות כל צדיקי הדורות תעמוד לכלל ישראל, אמן!