כיכר השבת

פרשת השבוע

רבי נחמן מברסלב מסביר: מדוע צדיקים לא יושבים בשלווה?

יעקב ויוסף עברו ניסיונות קשים – מדוע? כך גזר הקב"ה! מי שמקרב רחוקים, חייב: שיהיו לו ייסורין, ותהיה עליו מחלוקת, ולא - ישב בשלווה | מתורת רבי נחמן מברסלב זי"ע על פרשת השבוע פרשת וישב (חסידים)

| כיכר השבת |
הציון של רבי נחמן מברסלב זי"ע
הציון של רבי נחמן מברסלב זי"ע (להגביה עוף)

פרשת וישב – רבי נחמן

למה לצדיקים – אין שלווה?

מה מבקש יעקב אבינו? לשבת בשלווה:

"מִיָּד קָפַץ עָלָיו רֻגְזוֹ שֶׁל יוֹסֵף" והוא – לא זוכה...

"וַיֵּשֶׁב יַעֲקֹב בְּאֶרֶץ מְגוּרֵי אָבִיו" המדרש אומר:

"מְגוּרֵי אָבִיו – שֶׁהָיָה מְגַיֵּר גֵּרִים כְּמוֹ אֲבוֹתָיו" (בְּרֵאשִׁית פָּר' פ"ד).

יעקב אבינו החזיר אנשים למוטב, ולכן – נחרץ גורלו!  

יעקב אבינו – רצה להמשיך את מסורת אבותיו, וגם - לשבת בשלווה!

אבל, אין כזה דבר... כל מי שעוסק בהחזרה בתשובה:

"בְּהֶכְרֵחַ שֶׁיִּהְיוּ לוֹ - יִסּוּרִים וּמַחֲלֹקֶת".

(ליקו"הל או"ח, הל' בר' הודאה, ו').

ליוסף הצדיק היה שלווה? ממש לא!

"אֵלֶּה תּוֹלְדוֹת יַעֲקֹב יוֹסֵף" - יוסף הצדיק הלך בדרך אביו, וגם קרב רחוקים, אומר מוהרנ"ת:

"כָּל מַה שֶּׁאֵרַע לְיַעֲקֹב - אֵרַע לְיוֹסֵף"!

סמיכות המילים: "מְגוּרֵי אָבִיו" – מלמדת שיעקב אבינו:

העביר ליוסף את החוכמה - כיצד לקרב רחוקים.

רוצה לקרב? צמצם שכלך!

כל מומחה שרוצה להסביר משהו, לאחד שלא מבין בתחום מומחיותו, הוא חייב לצמצם את ידיעותיו, ולדבר בצורה ממוקדת כדי שהשני יבין את דבריו.

אותו דבר, מי שמחזיר בתשובה, חייב לצמצם את ידיעותיו ודבריו כדי:

"לְהוֹדִיע לִבְנֵי הָאָדָם - גְּבוּרוֹתָיו" – להסביר את מציאות ה' בעולם.

כתוב על יוסף הצדיק: "רוֹעֶה אֶת אֶחָיו בַּצֹּאן" אומר מוהרנ"ת:

"רוֹעֶה צֹאן, זֶה בְּחִינַת - מַנְהִיג הַדּוֹר":  

יוסף הצדיק התחיל להחזיר בתשובה בגיל שבע עשרה.

יעקב ויוסף עברו ניסיונות קשים – מדוע?

כך גזר הקב"ה! מי שמקרב רחוקים, חייב:

שיהיו לו ייסורין, ותהיה עליו מחלוקת, ולא - ישב בשלווה.

מי שמחזיר לקב"ה את בניו, הכי מגיע לו לחיות בשלווה! נכון?

ככה אתה מבין, אבל, השכל האלוקי – אומר אחרת...

הקב"ה בודק מי יכול להחזיר אנשים בתשובה:

"דַּע שֶׁכְּשֶׁהַקָּב"ה מִסְתַּכֵּל בַּנְּשָׁמָה שֶׁתּוּכַל לְהַחֲזִיר בְּנֵי אָדָם בִּתְשׁוּבָה וְלַעֲשׂוֹת גֵּרִים". וכשהקב"ה מוצא - מה הוא עושה?

"אֲזַי, הוּא יִתְבָּרַךְ בְּעַצְמוֹ כִּבְיָכוֹל, מְבַקֵּשׁ וְרוֹאֶה - שֶׁיִּהְיֶה מַחֲלֹקֶת עָלָיו"!

הקב"ה 'מייצר' מחלוקת על מי – שמקרב רחוקים!

וזה מה שקרה לאבות הקדושים...

לא 'נוצץ' להתקרב - וקצת קשה!

אם לא היה מחלוקת על המחזירים בתשובה, כולם היו מתקרבים.

מטרת המחלוקת: שרק מי שיש לו רצו אמיתי – יתקרב!

היום, לא קל להתקרב, כי ישראל חי בעוני וצער, ולכן כתוב:

"מִי גָר אִתָּךְ - בַּעֲנִיּוּתֵךְ" (יְשַׁעְיָה נ"ד).

רוצה להיות חלק מציבור יראי ה', שלא כולם מחבבים?

רוצה לקרב? קבל מחלוקת!

יעקב ויוסף עברו יסורין ותלאות - ולא היתה להם שלווה!

מוהרנ"ת מודיע - מה שהיה הוא שיהיה:

"בְּהֶכְרֵחַ שֶׁיִּהְיֶה מַחֲלֹקֶת, עַל מִי שֶׁמַּחֲזִיר - בְּנֵי אָדָם לְמוּטָב, וּמְגַיֵּר גֵּרִים, כְּדֵי - שֶׁלֹּא יִהְיֶה לוֹ שׁוּם שַׁלְוָה"!

יעקב אבינו בחיר האבות, רגל רביעית למרכבה:

הקב"ה מתפאר בו, אבל: לא נותן לו שלווה! למה זה עובד כך?

כי זה – דייקא! מה שגורם לקב"ה – להתפאר ביעקב!

פארי עליך – ורוגזו של יוסף – גם עליך!

יעקב אבינו מבקש שלווה, ומיד:

"קָפַץ עָלָיו רֻגְזוֹ שֶׁל יוֹסֵף'" – מכיון שגייר גרים, מבאר מוהרנ"ת:

"וְאִם יִהְיֶה לוֹ שַׁלְוָה - לֹא יוּכַל לַעֲשׂוֹת גֵּרִים"!

אם יהיה לך שלווה – לא תעשה גרים! ולא באשמתך! מכיון:

"כִּי אֵין מְקַבְּלִין גֵּרִים לִימוֹת הַמָּשִׁיחַ" (ליקוטי מוהר"ן, רכח').

היום המשיח נראה קרוב, יותר – מתמיד!

מומלץ להתקרב מהר, לפני שהמשיח יגיע...

מה יקרה כשהמשיח יבוא?

"והריחו יראת ה'" – כשהמשיח יבוא – 'העסק' נגמר!

המשיח יריח כל אדם, וידע:

האם יש לו יראת שמים? בלי שום מילים והוכחות!

ואז: "וידעו כל עמי הארץ, כי שם ה' - נקרא עליך".

בימות משיח, כולם יכירו ויראו שה' הוא האלוקים:

"ומלאה הארץ דעה את ה', כמים לים מכסים"!

ההסתרה – תעלם, ומלכות ה' תתגלה:

והדעת תתרבה "כמים לים מכסים".

הדעת תהיה כמו מים, כי:

המים משולים – לחסדים ורחמים!

רק אז: הצדיקים ישבו בשלווה, בלי - מחלוקת ודינים.

התקרבתי לקב"ה – למה אין לי שלווה?

מי שיתקרב לקב"ה לפני ביאת המשיח, ירגיש שהולך לו קשה, כאילו הקב"ה מרחיק אותו, והקב"ה עושה זאת במטרה:

לכפר על חטאיו - ככה זה עובד!

כשאתה רוצה להתקרב, וקשה לך, אתה יותר רוצה... אתה – לא מוותר!

אבל - אל ייאוש! יש הבטחה ונחמה!

"בכל יום ויום, נעשים עם האדם עניינים חדשים לגמרי! והקב"ה עוזרו ומושיעו - בכל יום"!

אל תביט אחור על יום אתמול, כי מי יודע:

"כמה גדולה הישועה החדשה, שה' יתברך - ישלח לו היום"?

רק מי שלא מתייאש, קם - ומתחיל מחדש, זוכה לישועה חדשה...

יש תשלום - תוספת קדושה!

יוסף הצדיק עבר מסלול מורכב עם - הרבה תלאות! מסלול של עבד! הוא ירד: "לְכָל הֵיכְלֵי הַתְּמוּרוֹת, בִּבְחִינַת - לְעֶבֶד נִמְכַּר יוֹסֵף".

ועַבְדוּת היא - בְּחִינַת עַצְבוּת!

להיזרק לבור, להימכר לעבד, לשבת בבית האסורים, ועוד...

ואעפ"י כן: נקרא: יוסף הצדיק! מדוע?

כי הוא עמד בכל הניסיונות! "וְיָצָא מֵהֶם בְּשָׁלוֹם"! (ליקו' הלכות או"ח).

הקשיים  – מתנה משמים!

עמדת בקשיים? קבל מתנות!

"אַף גַּם זָכָה, לְתוֹסְפוֹת - קְדֻשָּׁה עֲצוּמָה! עַ"י זֶה שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת יוֹסֵף:

בְּחִינַת - "יִשְׁמַע חָכָם - וְיוֹסֶף לֶקַח" (ליקוטי הלכות).

יוסף הצדיק – יוסיף לקח! וע"י זה, יוסף הצדיק הצליח:

"לַהֲפֹךְ - הַכֹּל לְטוֹבָה! לַהֲפֹךְ הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה - לְשִׂמְחָה"!

העמידה בניסיון מוסיפה קדושה, שמחה וטוב, והתוצאה:

"לְמִחְיָה שְׁלָחַנִי אֱלֹוקִים לִפְנֵיכֶם".

בסוף תגלה - שאלוקים חשבה לטובה!

אחי יוסף נבהלים מפניו, והוא אומר להם בשלווה:

"וְאַתֶּם חֲשַׁבְתֶּם לְרָעָה, אֱלֹוקִים - חֲשָׁבָהּ לְטוֹבָה"!

כל מה שקרה היה - רק לטובה, יודעים למה?

"לְמַעַן עֲשֹׂה כַּיּוֹם הַזֶּה, לְהַחֲיוֹת - עַם רָב"!

הגעתי לכאן 'להכשיר' את הקרקע, ואני זוכה להחיות עם רב...

אף אדם לא סובל – סתם! לכל סבל – יש מטרה!

מי שמקרב רחוקים, חייב:

לרדת ל'היכל התמורות' - ולחזור משם בשלום!

ולכן, כל מי שמקרב רחוקים, נאמר עליו:

"כִּי לְמִחְיָה - שְׁלָחָם אֱלֹקִים"!

"וּלְטַהֵר הַמְקוֹמוֹת אֲשֶׁר - נָפֹצוּ שָׁם, לְקָרֵב נִיצוֹצֵי קְדֻשָּׁה - לִמְקוֹמָם"

אומנם, הקשיים שלו נראים לו - כירידה, ולפעמיים, הוא כמעט נשבר ומתייאש, אבל – לא!

תזכור, הירידה היא – תכלית העליה!

"וְאֵין מַנִּיחִים אוֹתוֹ - לֵישֵׁב בְּשַׁלְוָה כְּלָל"!

אז, אולי – תפסיק לחפש את השלווה האבודה?

אין דרך אחרת! ככה הקב"ה קבע שזה - יעבוד!

תסכים לעבור את דרך החתחתים של מקרבי רחוקים, ותזכה:

"וְיָסְפוּ עֲנָוִים בַּה' - שִׂמְחָה"!

כמה ענווה אתה מקבל מהסבל שלך... ואם לא תשבר - יש הבטחה:

"נַעֲשֶׂה בְּחִינַת - בֵּית יוֹסֵף לֶהָבָה! שֶׁמַּלְהִיב - אֵשׁ הַקְּדֻשָּׁה שֶׁל יַעֲקֹב".

אם תסכים לסבול מחלוקת ויסורין, תזכה להדליק את אש הקדושה בעם ישראל? ועליך נאמר:

"אִישׁ אֲשֶׁר - רוּחַ אֱלֹקִים בּוֹ" (ליקוטי הלכות).

רוח אלוקים – מפעמת בך! קרא שוב את המילים – למה אתה זוכה...

ויש עוד לקבל הבטחה לדורות:

"וכל אשר הוא עושה, ה' – מצליח בידו", אמן!

תוכן שאסור לפספס
תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
אולי גם יעניין אותך
חסידים ואנ"ש