כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

"אין לו גוף"; מה סברו בעל התניא והרבי מליובאוויטש?

בעל התניא סבור שהלומד ספרי קבלה, יש לו להיזהר שלא יבין את הדברים כפשוטם, וכוונתו לתיאורי ההגשמה שיש בתורת הקבלה | סברתו של הרבי מליובאוויטש היא שמחמת שהקב"ה הוא "כל יכול" ואין שום "נמנעות" לגביו, ברור שהוא יכול להתגלות ב"גוף אנוש", אלא שהרמב"ם פסק שאין לו גוף (היסטוריה)

| 74 | כיכר השבת |
הדיוקן של בעל התניא והרבי מליובאוויטש
הדיוקן של בעל התניא והרבי מליובאוויטש (צילום: מאת בוריס שץ, נחלת הכלל | יוסי מלמד, jem)

כ"ק אדמו"ר הזקן הגרש"ז מלאדי כתב "אשר בלימוד ספרי הקבלה יש להזהר שלא ידמה הדברים כפשוטתן", (ליקוטי תורה, ויקרא, נא ע"ג).

לאמור: בעל התניא סבור שהלומד ספרי קבלה, יש לו להיזהר שלא יבין את הדברים כפשוטם, וכוונתו לתיאורי ההגשמה שיש בתורת הקבלה, כביכול יש לקב"ה רגשות, פנים, רגליים וידיים.

נכדו של בעל התניא, כ"ק אדמו"ר ה'צמח צדק' מליובאוויטש כתב באופן יותר חריף בשם הבעל שם טוב: "ומזה הטעם ציוה הבעש"ט שלא ללמוד ספרי הקבלה כי מי שאינו יודע להפשיט הדברים מגשמיותן, מתגשם מאוד ע"י לימוד זה כשנותן ציור בעניות דעתו לאלוקותו יתברך", (דרך מצוותך, עמ' קטו ע"ב).

מסורת זו מאת אור שבעת הימים הבעל שם טוב, נשמרה אצל ה'צמח צדק', וממנה משתמע כפי שכתב בעל התניא, שהלומד בספרי קבלה, בטעות יוכל ל"התגשם מאוד", כי הוא עלול להיכשל בהגשמה על ידי "ציור" פני הקב"ה, מה שלפי הרמב"ם מוגדר כ"מין".

ה'צמח צדק' היחיד מבין אדמור"י ליובאוויטש שחיבר ספר פילוסופי בשם "ספר החקירה - דרך אמונה" בסגנון "מורה הנבוכים" של ה"רמב"ם" ספר העיקרים, ועוד. מקובל בחסידות חב"ד להסביר שהספר נכתב בשנים שהצמח צדק הרבה להתווכח עם ראשוני הרפורמים ברוסיה כשהוצרך להתווכח עמהם כנגד דרכיהם הקלוקלות.

"ספר החקירה - דרך אמונה" הפילוסופי שחיבר כ"ק אדמו"ר 'צמח צדק' מליובאוויטש (אוצר החכמה)

הסוגייה מתחילה מהרמב"ם (פ"ג מהלכות תשובה הלכה ז') שכתב "חמשה הן הנקראים מינים... והאמור שיש שם רבון אחד אבל שהוא גוף ובעל תמונה". והראב"ד כתב "ולמה קרא לזה מין וכמה גדולים וטובים ממנו הלכו בזו המחשבה, לפי מה שראו במקראות ויותר ממה שראו בדברי האגדות המשבשות את הדעות".

לאמור: הראב"ד סבור כהרמב"ם שיש איסור על הגשמת האל, אולם הוא התרעם על פסקו הקיצוני של הרמב"ם, שמי שסובר כך הוא מין, שכן אלו למדו זאת מה"מקראות", ומה"אגדות המשבשות את הדעות", ומה אשמים אלו בהבנה שגויה כאשר התורה בפשטות נקטה כמו הבנתם.

התנגדות להגשמת האל כפי שפסק הרמב"ם, הובא כבר בלשונו של אבי שושלת חסידות ליובאוויטש בעל התניא שכותב כמה פעמים ממש כלשונו של הרמב"ם "רק שהתורה דברה כלשון בני אדם", "אין לו דמות הגוף", ועוד.

האדמו"ר האחרון בשושלת ליובאוויטש המשיך בקו זה, אולם מעט שונה. הרמב"ם כמפורסם קבע את עיקר שלילת ההגשמה מתוך הכרה שכלית והוכחות פילוסופיות, אולם לדעת הרבי מליובאוויטש האחרון, ההוכחות השכליות אינן תקפות בנושא זה, ויש מקום לדעתם של אלו שפסקו שהקב"ה יכול להיות גם גוף, אלא שמה שמחייב אותנו להאמין שהקבה הוא אינו גוף, הוא פסקו של הרמב"ם, והחולקים על הרמב"ם שסברו שיש לקב"ה גוף, יש מקום לדעתם, וכך דבריו:

"מובן שיש מקום לדעתם של אותם גדולי ישראל ש"הלכו בזאת המחשבה" שהוא גוף ובעל תמונה".

ממשיך הרבי מליובאוויטש ומבאר שאלו שפסקו שלקב"ה יש גוף, פסקו זאת מקום שהקב"ה הוא כל יכול, ומשכך הוא יכול להתגלות גם בגוף אנוש ולא יתכן להגבילו:

"והביאור בזה – מפני שהם הגיעו למסקנה מצד הענין של אמונה וכו' כלומר, מכיון שהקב"ה הוא "כל יכול" הרי ברצונו הוא יכול להתלבש בציור של בעל גוף ותמונה ולא יתכן להגבילו שאינו יכול להתלבש בציור של גוף".

ברם, דעה זו של הרמב"ם כנגד הגשמת האל התקבלה אצל כל תפוצות ישראל, ולכך מבאר הרבי שלאחר שנפסקה ההלכה, אין מקום לשאר הדעות:

"והנה כל זה שייך רק לפני שנפסקה ההלכה, שאז היה מקום לשאר הדעות של גדולי ישראל, אבל לאחרי שנפסקה ההלכה ברמב"ם ש"אין הקב"ה גוף"... (הלכות יסודי התורה פ"א ה"ח), ומי שאומר שהוא בעל גוף נקרא "מין" – שוב אין מקום לדעה זו, כי כבר נפסקה ההלכה באופן אחר". (התוועדויות, תשמ"ג, ג, עמ' 1574)

למעשה סברתו של הרבי מליובאוויטש היא שמחמת שהקב"ה הוא "כל יכול" ואין שום "נמנעות" לגביו, ברור שהוא יכול להתגלות ב"גוף אנוש", אלא שהרמב"ם פסק ולכן הקב"ה לא יכול להתגלות בגוף אנוש.

לקריאה נוספת: יעקב גוטליב, שכלתנות בלבוש חסידי, דמותו של הרמב"ם בחסידות חב"ד, בר אילן 2009.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
74 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
18
מהכותרת יש מסקנה אחת ומקריאת המאמר מסקנא הפוכה לגמרי, תתקנו אותה
אברהם
17
כל מי שאינו בתוך י"ג עקרים, הרמב"ם כתב דברים מפחידים, ואחד המהעיקרים "אינו גוף ואין לו דמות הגוף"
צבי
16
לא מובן לי מה שייך פסיקה בעניני אמונה. בהלכה שייך פסיקה, כי בהלכה ניתן לומר שאלו ואלו דברי אלוקים חיים, ואין צודק וטועה ואעפ"כ הלכה כבית הלל. אבל באמונה זה לא שייך.
והוא פלאי
נפק"מ לאפיקורסות. וגם ידיעת אלוקות זו מצוה.
ל.מ.

הצגת כל התגובות

15
מה זה לאחר שנפסק כך אי אפשר להגיד אחרת, היא גופא מנין שכך הלכה אולי כהחולקים? אלא ודאי מכח הטענות, ואם הוא כל יכול יכול להיות בלי גוף אלא שכך הבינו במקראות..
סברא מוזרה
מומלץ למר להציץ בכללי הפוסקים וההוראה.. ישנם דינים רבים שיש להם קשר עקיף הסברא (כמו הלכה כבתראי) וישנם דברים שקשורים למסורת בלבד (דוג' מנהג נשים זקנות בישראל). ולגבי הרמב"ם והראב"ד מוסכם לרוב הפוסקים (למעט יד מלאכי ועוד כמה פוסקים בודדים) כי הלכה כהרמב"ם לעומתו.
???
14
ידוע שהמסיונרים הנוצרים כשמקשים עליהם שזה צחוק לומר שאלוקים "נולד", והיה בדמות בשר ודם בשם ישו, אז הם שולפים טיעון זה, שהקב"ה הוא כל יכול, ולכן הוא היה יכול להגיע בדמות בן אדם, עפ"ל, ולכן צריך להיזהר עם טיעון זה, איך אומרים ומציגים זאת!
יעקב
אתה צודק שאכן הכותב לא בנה את דבריו, וחבל, כי אפשר היה לבנות כאן דברים יפים מאד זו סוגיא עמוקה ורחבה מאד בחסידות.
יהושע
13
סברת הרבי האחרון לא קשור כ"כ לנידון, אלא זה קצת ערבוב עם נושא אחר, כי עניין אחד זה שהקב"ה כל יכול, ויכול להתגלות בדמות אדם, בדיוק כמו שהוא התגלה למשה מתוך הסנה, וברור שזה לא 'הגשמה' לומר שהקב"ה התגלה מתוך הסנה הגשמי, כי הוא הרי כל יכול, משא"כ רמב"ם מדבר על אלו שמאמינים ש"הקב"ה בעצמו" בעל גוף ותמונה.
דוד
בדיוק זה הכוונה!!! יישר כח! אבל הכותב אינו מבין ולכן הוא טועה ומטעה. וגם תועה ומתעה.
קני
12
יחי המלך המשיח! לכותבי תגובות 1,2,3 לדעתי אתם צריכים לבקש מחילה מהרבי שליט"א מה"מ על מה שכתבתם!! ואני מאוד מקווה שמה שעשיתם יכופר ושלא יקרה לכם כלום על זה שזלזלתם ברבים בנשיא וגדול הדור!! חג פסח כשר ושמח!
חב"ד
אין לך תשובה עניינית מלבד איומים. כנראה שהם בכל זאת צודקים
אלעזר
אני דיברתי על הזלזול שלהם על הרבי שליט"א מה"מ ולא התכוונתי לענות על איזה שאלה...
חב"ד
אבל טענותיהם צודקות. אז למה שיבקשו סליחה
אלעזר
תסתכל במה שענו להם שם!
יהושע
הסתכלתי, אין בהם ממ"ש
אלעזר
11
הכותב הציג את הדברים מלכתחילה באופן כזה שיתפרש כמוזר ואלו בכלל לא דבריו מה לעשות שיש ליטאים שיש בהם קטנות המוחין ומתלבשים על כל דבר שאומרים להם כמוצא שלל רב..
שמערל
10
איפה הסתירה ל"אין לו גוף"?
ל.מ.
להלכה, במצוות אמונה באחדות ה' (שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד)
יהושע
9
לכל מי שלא הבין ומיהר להשמיץ: סברתו של הרבי מליובאוויטש היא שמחמת שהקב"ה הוא "כל יכול" ואין שום "נמנעות" לגביו, ברור שהוא יכול להתגלות ב"גוף אנוש", אלא שהרמב"ם פסק ולכן הקב"ה לא יכול להתגלות בגוף אנוש. כלומר, יש את מה שיכול להיות בתאוריה ויש את מה שקורה בפועל
לכל מי שלא הבין
טעות, כי הרי הקב"ה התגלה למשה מתוך הסנה הגשמי, ולדבריך הרמב"ם פסק כביכול שזה לא יכול להיות, כי זה 'הגשמה', אלא אין קשר, הרמב"ם מדבר על אלו שמאמינים שהבורא עצמו למעלה הוא בעל גוף ותמונה, שזה מינות, משא"כ זה שהקב"ה (אם רוצה) יכול להתלבש בדמות משהו כגון: בן אדם, או אש בוערת, זה ודאי יכול להיות.
מקווה שהבנת החילוק
הקב"ה התגלה למשה בסנה לא בצורה של גוף, משה רבינו רק שמע אותו אבל הוא לא ראה אותו.
משה
לא משנה, שניהם מעשי ידיו של ה', הן הסנה והאש, והן גוף של אדם, ושניהם חומרים "גשמיים", וכמו שהקב"ה יכל להתגלות בתוך דבר גשמי אש וסנה, אותו דבר יכל להתגלות בתוך דמות אדם, ואכן משה לא ראה ה' בסנה, ואותו דבר אילו היה הקב"ה מתגלה בדמות אדם, ג"כ לא היה רואה ה' עצמו, כי הדמות הוא רק הלבוש וזה לא ה' עצמו,
דוד. תגובה חלק 1
המשך: ובשביל ה' אין נפק"מ בין דמות אדם ולסנה, והרמב"ם דיבר על אלו שטועים ש"הקב"ה עצמו" בעל גוף, גם כשלא מתחפש ומתגלה במשהו מסויים.
דוד. תגובה חלק 2
כפשוט, הקב"ה בעצמו הינו "נמנע הנמנעות" ושום תואר חיובי ושלילי (וגם שלילת השלילות) אינו נכון ונשגב מבינתנו - בתורת החסידות ממש עוסקים בכל ההסברים על סדר השלתלשלות איך "אין עוד מלבדו" לצד זה שיש עולם גשמי, ושה' אינו גשמיות, עיי"ש.
יהושע
8
מספיק לכתוב כל היום על נושאים כאלו, דברים כאלה לא כותבים באתר שהמון שלא קרו לא שנו ולא כלום יסיקו מסקנות. בושה!
ישראל שפירא דיי!
כל הכבוד לישראל שמגלה את האמת המוסתרת
יהודה
7
אתה רושם תכנים על מנת לבזות ציבורים לעורר מחלוקות , שיהיה טוקבקים של כפירה והכל בשם הלחיצה על הכתבה שלך . לא יודע אם יש לך חלק בעולם הבא אבל העולם הזה בטוח אין לך .
מאוכזב
תגובה לא חכמה. רבי ישראל כותב עובדות היסטוריות מוחבאות. זה שהן מעוררות מחלוקת טוקבקים, זה בגלל שהחסידים דאגו להחביא אותן ולא לגלות את כל האמת. תתמודד
אלעזר
אתה אנטישיימי אדיוט, חסר קורטוב שכל ונשמה, כגון בכתבה זו ששפירא הביא מהרבי מחבד, שס"ה הסביר דברי הראב"ד, אז איזה עובדה הסטורית בדיוק חשף לך פה שפירא על החסידים "שהחביאו" זאת ממך?.. האם החסידים החביאו את תורת מנחם ושאר ספרי הרבי שלהם?..
קראי קטן שאסור לבוא בקהל!
תגיב בכבוד. ואם אינך מעוניין, אז לפחות לעניין. יש כאן ילדים
שי
מה יש להסתיר? מי הסתיר את זה? זה שלא כולם לומדים חסידות שעוסקת בנושאים האלו של אחדות ה' וסדר השתלשלות זה בעיה שלהם.. ממש לא מסתירים את זה.
יהושע
6
מי שלומד סוד יודע שיש תיאורים של חלקי גוף בהתייחס לקב"ה, כמו שבפשטות כולם מכירים את המושג "יד ה'" וכדומה, אלא שהכל הכל מתייחס לתיאורי *כבודו* של הקדוש ברוך הוא משום שאין ולא היה שום שכל אנושי שיכול להבין את מהותו של הקב"ה ממש, וגם ההבנה של כבודו היא הבנה ששמורה למתי מעט.
יהודי
5
ככר, תורידו את מגבלת האורך. בלתי אפשרי להגיב תגובות רציניות בדיונים רציניים עם המגבלה הנוכחית. שפירא, לא כל דבר שמגלים בכתובים צריך לרוץ לפרסם. ברור שיש מי שיפרשו את הדברים לא נכון ונזק עצום שרב על כל תועלת יצא מכך. סוד זה למי שמילא כרסו בש"ס ובפוסקים.
יהודי
גם אני מצטרף לדרישתך, אכן זה הזוי שכותב הכתבה יכול לכתוב הכל כאוות נפשו, ואנו המגיבים לא רק שרוב הפעמים חוסמים פיותינו, אלא גם במעט ש"ברוב טובם וחסדם" הם לא מצנזרים אותנו, גם בזה א"א לכתוב כדבעי, אלא רק 4 שורות בערך, שזה לא די בדיון מעמיק ורציני!
משה יעקב
צריך קצת יותר לבנות ולהשקיע בכתבות האלו, אכן. אך הרעיון נראה לי מבורך (לצד שלל הכתבות האחרות באתר...)
יהושע
4
הרבי לימד אותנו שיום הולדתו יא בניסן הוא החג האמיתי, ופסח זה רק איסרו חג. למדנו מתורתו שהבורא התלבש בו. בקיצור, כל עם ישראל טועים ורק אנחנו החבדניקים צודקים.
רלי הלפרין
שקרן, הזית את זה ממוחך הקודח. מעולם לא נאמר כזה דבר
חבדניק
ואני עוד צריך להאמין שאתה חב"דניק, אתה כותב שטיויות ובורותך בדברי הרבי זועקת. פשוט תשתוק ותתבייש.
יהושע
3
נראה לי שיש לדייק, הענין שה' הוא כל יכול בודאי אינו אומר שה' הוא כל רוצה. פסק הרמב"ם אומר שהוא לא חפץ בהתגלות גשמית לא שהוא לא יכול. ומכיוון שהוא לא רוצה כפי שגילה הרמב"ם, *אנחנו* מוגבלים ואיל לנו רשות ליחס לו התגלות בגשמיות, כיון שאין לה מציאות מאחר שה' לא רוצה אותה.
פסק הרמב"ם גילוי רצון ה' ולא הגבלה ח"ו
2
לא בשמים היא, ולא שונה כל כך מחלוקת זו משאר מחלוקות שבתורה, שדנים באיסור והיתר ובדיני ממונות, וגם דיני נפשות וכרתות וחלק לעולם הבא. בסוף ניתנה לחכמי התורה הקדושים זכות לגלות לנו דבר ה', זו הלכה. והם אומרים לנו מה רצונו (ולא מהותו ח"ו, "דלית מחשבה תפיסא בך).
נצחוני בני
זו מחלוקת שונה לחלוטין. מי שחולק על הרמבם בדין זה הוא כופר גמור, גם אם ילמד תורה מהבוקר עד הערב ויקיים מצוות יומם ולילה
אברהם
מעולם לא היה ויכוח על מהות ה'. כולם מסכימים שאין לבני אנוש השגה כלל במהותו ("לית מחשבה תפיסה בך" "ואין יודע אמיתת מציאותו אלא הוא" "לא מחשבותי מחשבותיכם וכו'"), הויכוח הוא מה רצון ה' ואיך הוא רוצה לפעול בטבע.
לא דברו על המהות
1
כשאומרים ש"הוא לא יכול". לא מדברים על מהותו ולא מגדירים אותו ח"ו ("שאין יודע אמיתית מציאותו אלא הוא" "ולית מחשבה תפיסה בך"), אלא מדברים על רצונו. ולפי הרמב"ם ברצונו הפשוט החליט שלא יהיה הופעה שתיוחס לאלוקות בגשמיות. ועם זאת הוא בודאי כל יכול.
לא מדברים על מהות אלא על רצון ה'
אתה טועה. רבי מרדכי ממרסילא העיד כי רוב רבני צרפת בזמנו מגשימים!! כלומר, חושבים שחס שלום הקב"ה הוא גוף. וכמו שהודה הראב"ד בהלכות תשובה. הרמב"ם נלחמם באמונה כפרנית זו וניצח
משה
לא כזה פשוט. מה שהתכוון הראב"ד הוא מה"ס לא מה שמכוון במלה היום. (אמונה בהופעה אלוקית בגשמיות אינה הגדרת המהות כגמשית ח"ו, וכ"ש שאינה הגדרת ה' כפרט מוגדר ח"ו. והרי האמינו ש"הכל נהיה בדברו", ושביכולת ה' לשנות כל הטבע. נמצא שהאמינו שהכל תלוי בו. המחלוקת היתה יותר על מהות הגשם מאשר על אלוקות ח"ו).
העניין לא פשוט
אולי גם יעניין אותך
חסידים ואנ"ש