ליארצייט של רבי אהרן ראטה בעל ה'שומר האמונים' - ו' בניסן
איך למשוך ברכה ושפע לחג הפסח?
רבי אהרן ראטה זצוק"ל היה קדוש וטהור, והיה בגדר: "צדיק גוזר והקב"ה מקיים" וידוע ש"גדולים צדיקים במיתתם יותר מבחייהם".
"צדיק גוזר והקב"ה מקיים": הצדיקים הם שליחיו של הקב"ה, אוהב את הצדיקים, ולכן, כשצדיק גוזר הקב"ה מוכן אף לשדד את מערכות הטבע עבורו, כדי שמה שהצדיק גזר יתקיים...
לספר בשבח הצדיק נחשב כעוסק במעשה מרכבה, הרה"ק רבי אהרן ראטה, שהיה כולו אש קודש, קדושה וטהרה, כמה סיפורים עליו בעיבוד קל יגלה מעט מדמותו הפלאית.
קיבל כח כשמשון הגיבור, רק - בשעת התפילה!
תלמידיו מספרים שהוא היה מאוד חולה וחלוש, ומשקל לא יותר 40 ק"ג, ורוב היום היה שוכב חלוש במיטה, ואף היה צריך להוביל אותו לבית המדרש.
כשהיה כותב את ספריו, לפעמים, לא היה כח בידו להחזיק את העט, ולכן, כתב בעפרון, וגם העיפרון היה נופל מידו בזמן הכתיבה...
כשהיה מגיע בתפילה ל'ברוך שאמר', היה פתאום נאזר בכח, וקופץ ממקומו, והיה נעמד להתפלל בהתלהבות וכח גדול, עד שלא היה ניתן להאמין, שמדובר באותו אדם, ששכב לפני זמן קצר בלי כוח.
כוחו של רבי אהרן ראטה היה נשאר עד שעה אחרי התפילה, שאז היה יושב עם תלמידיו לשיחת חיזוק ולשתות לחיים, והיה רגיל לומר להם: "אם הייתי מכה עכשיו על השולחן, הוא היה נשבר לשתיים, בשעת התפילה נתנו לי כח כמו שמשון הגיבור...".
הדרת פניו - גם עיוור מבחין בגדולתו והדרת פניו:
ה'אהבת ישראל' היה מספר בשבחו ואומר: "על פנימיותו אינני מבין, ועל הדרת פניו החיצוניות - אף עיוור רואה גדלותו". ורבי אהרן, היה מכנה את ה'אהבת ישראל' בכינוי: "הצדיק הטוב והמתוק".
שאלות שלא שמעתי חמישים שנה: ה'צבי לצדיק' זי"ע הרבי מבלוז'וב אהב מאוד את רבי אהרן, וכשהיו החסידים שואלים אותו, איזה זכות יש לרבי אהרן, שמקבל חיבה יתרה, היה עונה: "ומה אעשה, שזה לי חמישים שנה שאני מנהיג בישראל, ושום חסיד לא שאל את השאלות שאברך זה שואל אותנו..."
כל חללא דעלמא לא שווים כפגישה זאת: רבי אהרן ביקר אצל ה'אהבת ישראל' בשנת פטירתו חורף תרצ"ו, והצדיק קם וניגש לקראתו, וחיבק אותו בשתי זרועותיו, ואמר: "רבי אהר'לה, אתם הרי לא מחזיקים אותי לחונף, אני אומר לכם, כי כל חללא דעלמא אינם שווים בעינינו כפגישתנו זאת" וקרב אותו באהבה וחיבה.
התרוץ לקושיה על הזוהר הקדוש – מתקבל בחלום: פעם אחת, כשרבי אהרן הלך ל'אהבת ישראל', הוא התאחסן בביתו של אחד החסידים, ושכב לנוח בשעות אחר הצהרים, הבן של בעל האכסניה לא ידע שהוא נח באותו החדר, ופתח את הדלת, שהשמיעה חריקה קולנית, ורבי אהרן התעורר, ורעם על הצעיר על שהקיצו משנתו.
כעבור שעה קלה, רבי אהרן הלך לבקר את ה'אהבת ישראל' וליווי הצעיר, וסיפר לו למה התרעם עליו, ואמר, שחלם את רבו מתרץ לו את הקושיה שהייתה לו על דברי הזוהר הקדוש, ובאותו הרגע, הוא התעורר מהרעש, ולא זכה לשמוע את התירוץ.
כשנכנס רבי אהרן ל'אהבת ישראל', הוא תרץ לו את הקושיה על דברי הזוהר הקדוש.
העולם נחשך – הנר המערבי כבה: למחרת הסתלקותו של הס"ק ה'אהבת ישראל' החסידים הסתודדו, ולא רצו לגלות את הדבר לרבי אהרן, וכשראה שהם מסתודדים, אמר להם: "אין לכם מה להסתיר מפניי, כבר בבוקר כשקמתי ראיתי שיש חשכות בעולם, הבנתי כי כבה נר ישראל".
השמחה מושכת - ברכה ושפע: מובא במדרש עה"פ:
"משכו וקחו לכם צאן" הדא, הוא דכתיב: "בשובה ונחת תוושעון" – מה הקשר בין הדברים?
ומתרץ, בני ישראל היו רגילים לעבוד את הקב"ה במצרים מתוך צרות ומרירות, ומשה רבנו בא לספר להם, שמהיום:
הם יתחילו לעבוד את הקב"ה מתוך נחת ושמחה.
וזה מפרש את המשך הדברים:
"בשובה ונחת תוושעון" – כשתעבדו את הקב"ה בשמחה, בשובה ונחת, תזכו:
"לתוושעון" – לישועה!
והבשורה הזאת, הביאה להם הרבה - שמחה וישוב הדעת.
רבי אהרן ראטה, אמר את התורה זאת בשבת הגדול, כדי שהשמחה של ימים אלו, תמשוך לכל אחד ואחד ברכה ושפע, ויהיה לכולם את כל צרכי חג הפסח.
ודיבר עוד תורה, שרמוזה בליל הסדר, שצריך להיות ענוותן ושפל כהלל, וזה רמוז בכך, שבליל הסדר כורכים את המצה ומרור יחדיו, מצה ומרור יחדיו הם – כריכת גדלות וקטנות יחדיו, וניתן לקרוא את הדברים במקור.
רבי אהרן ראטה היה נוהג לדבר על ביאת המשיח בהתלהבות רבה, "בניסן נגאלו ובניסן עתידים להיגאל", שנזכה, אמן.
לע"נ הרה"ק רבי אהרן ראטה בן רבי שמואל יעקב זכותו תגן על ככל ישראל, ויזכו כולם לקבל את כל הוצאות חג הפסח בהרחבה גדולה, וכל הברכות והישועות, וגאולה ברחמים רבים, אמן!
הצגת כל התגובות