כיכר השבת

'אחד היה אברהם'

הפרשה ע"פ הבעל שם טוב: אברהם אבינו לא נח לרגע. מדוע?

אברהם אבינו זכה להיקרא מפי הקב"ה – 'אברהם אהובי'! כל חייו, אברהם אבינו נלחם את - מלחמות ה'. אומר ה'מאור ושמש': "לרוב השכלתו וצדקתו וגבורתו" | מאמר לפרשת השבוע מתורתו של הבעל שם טוב הקדוש (חסידים)

| כיכר השבת |
ציון הבעש"ט זי"ע
ציון הבעש"ט זי"ע (צילום: שאטרסטוק)

אתה 'אחד'! ואני – מכיר ביחודך!

אברהם אבינו זכה להיקרא מפי הקב"ה – 'אברהם אהובי'!

כל חייו, אברהם אבינו נלחם את - מלחמות ה',

אומר ה'מאור ושמש':

"לרוב השכלתו וצדקתו וגבורתו" (פר' תולדות).

אברהם אבינו, היה הראשון שחיפש ומצא את ה' יתברך, ומאז:

הוא - לא נח לרגע! וכל מטרת חייו הייתה:

להכיר לכל באי עולם, מי הוא - מלך העולם!

וזכה שיאמר עליו: "אחד - היה אברהם".

ה' אחד – הלב נאמן ומאמין!

ליבו היה אברהם אבינו שלם עם הקב"ה:

"ומצאת את לבבו - נאמן לפניך" והוא ידע שהקב"ה:

ראשון ואחרון - 'אחד' ויחיד!

לפני ואחרי בריאת העולם - ולעולמי עד! (תפארת שלמה, פר' נח).

אברהם אבינו לצדיקי הדורות, את הכח:

להאיר את 'אור' האמונה – לדורי דורות!

להגדיל ולרומם את מלכות ה' בעולם!

להאיר את העולם - באור ה'אחד'!

ולהוכיח כי - "ה' אחד ושמו אחד"!

יחוד ה' – להכיר במציאות ה'אחד'

אברהם אבינו חקר והבין:

"כי כל בשמים ובארץ" אומר על כך הזוהר הקדוש:

"דאחיד בשמיא וארעא" (תיקוני הזוהר כ"ט).

הוא גילה ש"מלוא כל הארץ כבודו":

שהקב"ה נמצא גם בעולם הזה – השפל, ודווקא כאן:

"נתאווה ה' יתברך שתהיה לו - דירה בתחתונים".

הקב"ה רוצה שנרגיש, איך הוא שוכן איתנו, בכל רגע ורגע, ואת האמונה הזאת, גילה והזריח אברהם אבינו לעולם, לדורו - ולכל הדורות.

רוצה 'לקנות' אמונה? תשלם – ניסיונות!

אברהם אבינו עמד במסירות נפש בעשרה ניסיונות, והמליך את הקב"ה:

על עצמו ועל כל העולם, וזהו – תכלית כל הבריאה!

אברהם אבינו הסיר את ההסתרה ממלכות ה', וגילה לעולם:

את מציאותו, אורו ומלכותו של - ה' יתברך!

וזכה: לקנות ולהפיץ את האמונה – לדורי דורות!

אברהם אבינו התחיל לפרסם את האמונה, ונתן כח:

להמשיך את דרכו עד - ביאת המשיח!

"והארץ האירה בכבודו" – דווקא הארץ!

דווקא – מתוך הארציות, החושך והגלות:

נגלה - מלכות ה', וידעו כולם כי:

"שם ה' נקרא עליך – ויראו ממך"!

הקב"ה נותן כח לאדם, לחיות את האמונה גם בלילה, בגדר:

"להגיד בבוקר חסדך – ואמונתך בלילות".

ובשביל זה, צריך לחזק בכל יום את האמונה, כדי:

שתהיה מושרשת חזק - במוח ובלב! ולא נתבלבל בזמן ניסיון.

אומר הבעל שם טוב הקדוש, שבזמן ניסיון:

האדם יורד ממדרגתו - וה'דעת' נעלמת!

כי רק כשאין דעת - יש ניסיון! ולכן:

"האמנתי כי אדבר" - חייב כל הזמן לדבר ולשנן אמונה!

לפני ביאת המשיח – 'מי לה' אלי'!

האדמו"ר מרוז'ין מוסיף ואומר, שטרם ביאת המשיח, יהיה:

ניסיון מאוד קשה, כמו שהיה בין אליהו הנביא לנביאי הבעל.

אבל, השוני שעכשיו יהיה:

האותות ומופתים יהיו דווקא מצד - הס"א!

כדי שהאדם יצליח לעמוד בניסיון, ויזכה לקבל פני המשיח:

יצטרך כל אחד להתחזק מאוד באמונה! (אהלי יעקב פר' בראשית).

לפני ביאת המשיח אומר הבעל שם טוב הקדוש:

כל הניסים הגלויים, האותות והמופתים - יסתלקו!

ונצטרך להחזיק חזק באמונה, איך עושים את זה?

בזכות מה ניצלו - חנניה מישאל ועזריה?

"וידעו כי אתה שמך ה' - לבדך, עליון על כל הארץ" (תהילים פג', יט').

אומר הזוהר הקדוש על המילים "וידעו כי אתה":

"בה שעתה כנש קודשא בריך הוא פמליא דיליה":

בשעה שקשרו את חנניה מישאל ועזריה, כדי להפילם לכבשן האש:

הקב"ה אסף את המלאכים המוני מעלה, ושאל אותם:

עם איזה דיבור שהם אמרו – אציל אותם?

אמרו לו מלאכי מעלה:

"וידעו כי אתה שמך ה' לבדך - עליון על כל הארץ".

תציל אותם בעבור שהם יקדשו את שמך העולם.

וזה שעזריה אמר 'שמע ישראל'... וגו' (מתוק מדבש, פר' אחרי).

קריאת 'שמע ישראל' – מגנה ומצילה!

כשאתה קורא 'שמע ישראל' – אתה מכיר:

הכל מלכות ה' – אחדות ה'! שהכל – אחד!

וע"י כך, אתה יכול גם להינצל מכבשן האש – ממוות בטוח!

ואם, תספר ותפרסם את ניסי ה' שעשה ועושה עימך:

תפרסם – שרק הוא הציל אותו, בהצלתך לא היה – שום טבע!

רק – ה' יתברך הוא המלך הגואל והמושיע:

הקב"ה יעשה איתך ניסים - מעל הטבע! יראך נפלאות!

כי רצונו, שתפרסם שכולם יכירו וידעו - ש'מלכותו בכל משלה'!

'שמע ישראל' – האמונה ב'יחוד' ואחדות ה'!

'אחד היה אברהם' – והוא גילה שהקב"ה, היחיד - השולט בעולמו!

וכל כח אחר, הוא עבודה זרה, והוא: שום כלום! כי:

לעולם יש רק – מלך אחד! ואין לו – שותפים!

כשאתה מקבל עליך את עול מלכות שמים:

אף אחד לא יכול - לשלוט בך!

גם אם תכנס לכבשן האש, תצא משם – נושם וחי וללא שום פגע!

רק תחדיר לליבך ותאמין - שהקב"ה מנהיג את העולם כרצונו! ולכן:

'קריאת שמע' - היא התזכורת שלך, כמה פעמים ביום:

כדי – לא להתבלבל מהשקר של העולם!

כי חיזוק וביסוס האמונה, הוא - היסוד של כל התורה כולה!

מה מייחד את 'קריאת שמע'?

קריאת שמע היא - יסוד ועיקר האמונה! ולכן:

היא משפיעה על כל סדר היום שלך, בכל רגע, יש - לאדם בחירה:

האם לחיות בידיעה שכל פעולה שנעשית היא:

בהשגחה פרטית, והיא - ברצון ה' יתברך?

או לתת לנסיבות בדרך ה'טבע' - להטעות אותך! ולחשוב:

שמשהו יכול להיטיב או להזיק – ללא אישור מבורא עולם?

תזכור תמיד, אין מי שיאמר לו – מה יעשה ומה יפעל!

כשאתה מצהיר על 'יחוד ה', אתה מבטל, כל - מציאות שקרית אחרת!

אתה עובר על הלאו: "לא יהיה לך אלוקים אחרים על פני".

'קריאת שמע' – האיפוס התמידי שמחיה ומחדש אותך!

קריאת שמע, עוזרת לך, לא להתבלבל מהשקר של - העולם הזה! והיא:

מחיה ומחדשת אותך - בכל יום מחדש.

דווקא ברגע שאתה עובר ניסיונות, ומרגיש קושי ו'קטנות מוחין', תגיד:

'קריאת שמע' בכוונה! תברח ל'אחד', וכך:

החושך שבתוכך יהפך - לאור גדול! כי:

החושך - הוא לא מציאות, הוא רק - העדר אור!

תדליק את ה'אור' האלוקי – והחושך יעלם!

כך עשה אברהם אבינו, וכך עשו - בכל דור ודור.

האמונה - ניסיון בכל רגע מחדש!

אמר רבי נחמן לאחד מתלמידיו: אגלה לך סוד, לפני ביאת המשיח, יהיה בעולם אפיקורסות גדולה, וכל זה יהיה - בשביל הניסיון!

האם הדברים לא מתממשים לנגד עינינו?

לפני שהמשיח יבוא, כולם יתנסו ויצטרפו בניסיון האמונה, כמו שניבא דניאל: "יתבררו ויתלבנו ויצרפו רבים" (דניאל יב', י').

הקושי יהיה – גדול!

הבלבול - יהיה גדול!

וזה – הניסיון האחרון!

איך מגיעים לדרגת הבעש"ט הקדוש בימינו?

אמר רבי נחמן: "עוד יהיה זמן, שמי שיהיה איש כשר ופשוט,

יהיה חידוש גדול! כמו הבעל שם טוב זכרונו לברכה!" (שיחות הר"ן).

להחזיק באמונה תמימה ופשוטה, זה הדבר הכי – לא פשוט!

אמר המוהרא"ש שהאדם צריך להרגיל את עצמו לדבר:

רק - מהקב"ה, או רק – אל הקב"ה! 'אין עוד מלבדו'!

וכך, הוא יזכור בצורה תמידית שרק:

הקב"ה פועל עבורו – ומושיעו!

ומציאות ה' תהיה עבורו, מאוד - בהירה וברורה!

'אחד' עומד בניסיון, בזכות - ה'אחד'!

אברהם אבינו ראה את הקב"ה בכל מקום ובכל רגע - בצורה ודאית!

ולכן, הוא הצליח לעמוד בכל הניסיונות, וממנו נוכל ללמד:

ה' הוא – 'אחד'!

ו'אחד' - היה אברהם, וגם אתה – 'אחד'!

ומה שאתה יכול לעשות - אף 'אחד' לא יוכל!

תזכור, אתה - אהוב! אתה – 'אחד' ויחיד בעולמו של ה' יתברך!

כי 'אחד' הוא בגמטריא – 'אהבה'!

והאהבה, היא זו שמדבקת בין – ה'אחד' ל'אחד'.

שנזכה להרגיש 'אחד' - ולהידבק ב'אחד', אמן!

תוכן שאסור לפספס
תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
אולי גם יעניין אותך
חסידים ואנ"ש