כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

מה קרה כשהביאו את נשמת הגר"א לפני בי"ד של מעלה?

בספר 'אוצר אגדות החסידים' שכתב הרה"ח ר' מנחם גוטמן, הובא שביום ג' של חג הסוכות הבחינו חסידי ברדיטשוב שרבם דואג ומיצר; זה מה שחשף בפניהם (היסטוריה)

| 56 | כיכר השבת |
הגאון מוילנה
הגאון מוילנה (צילום: מתוך ויקיפדיהה)

פרק י"ג: בספר 'אוצר אגדות החסידים' שכתב רבה של יאסי לשעבר הרה"ח ר' מנחם גוטמן, הובא שביום ג' של חג הסוכות הבחינו חסידי ברדיטשוב שרבם דואג ומיצר ולא כמנהגו בזמן חג השמחה.

נגשו אליו ובקשו שיסביר להם את פשר מנהגו?

הפרקים האחרונים >>

ענה להם שהיום נכבה נר גדול הגאון מוילנה. המשיך וסיפר להם שכאשר הביאו את נשמתו של הגאון פסקו תיכף שיכניסו אותו לגן עדן, ועמד מלאך אחד וטען שיש לעכב הדבר, שכן הגאון התנגד לחסידות.

'אוצר אגדות החסידים' חלק י"ז מהדורת תש"מ בהוצאת "המרכז העולמי של רבנים חסידים", ובהקדשת המחבר הרה"ח מנחם גוטמן (באדיבות בית מכירות פנטיקאריו)

בית דין של מעלה פסק שהגאון חייב לשמוע מקודם את דרשתו של רבי נחום מצרנוביל ואם יסרב לשמוע אזי יעבירו אותו על פתחו של גיהנם.

המשך הסיפור (ע"פ המקור הנ"ל), שכמובן שאדונינו הגר"א סירב לשמוע את דרשתו של רבי נחום מצרנוביל, והוליכו אותו על יד פתחו של גיהנם, ובאו אלפי אלפים דפי גמרא והקיפו אותו שלא יראה פני גיהנם.

וכך הצילו את הגר"א דפי הגמרא, ונכנס ישר לגן עדן.

***

עוד הובא שם:

חסידים ראשונים ספרו שבשעה שהמתנגדים בעיר ברודי שרפו את ספר התולדות, הגיש רבינו הבעש"ט תלונה לפני בין דין של מעלה ותבע את עלבונו של תלמידו ושל כל החסידים בעולם התחתון.

ב'אוצר אגדות החסידים' (ח"ג עמ' 54) הובא מעשה מזעזע על בעל המאור עינים שהגיע לעיירה של מתנגדים, וביקש לדרוש והם עשו בערמה ואמרו שמרשים לו כאשר עלה לדרוש לקחו, ומתחו אותו על העמוד והכו אותו מלקות בפני על העדה, והוא תלמיד הבעש"ט, קיבל הכל באהבה.

עוד הובא באוצר אגדות החסידים (כ"א עמ' 94) שהגר"א מוילנה אמר לרבי חיים מואלוזין שכל מה שידע הבעש"ט היה על ידי שאלות חלום בכל לילה.

ספר 'אוצר אגדות החסידים' זכה לברכות והסכמות רבות ממאורי החסידות, ראה כתבה מאמש בה הבאנו את סיפורו של ספרו של המחבר הנכבד ר' מנחם גוטמן שכיהן כרבה של יאסי ברומניה, ועמד שנים רבות בראש "המרכז העולמי של רבנים חסידים".

נסיים באמרה שנונה מאת ה'פחד יצחק' זי"ע שאמר שהטעם שהבעש"ט נפטר בשבועות, והגר"א בסוכות, הוא כדי להראות שגם הגר"א היה קדוש וגם הבעש"ט היה גאון...

הערה לגולשי 'כיכר השבת' מאת כותב המדור ישראל שפירא:

ידוע שבכל הדורות היו מחלוקות לשם שמים, כולל כמובן המחלוקת בין החסידים והליטאים, שגרמה להשביח ולהפרות את תורתם של שני הצדדים עד דורנו. ברור לן שכשיבוא מלך המשיח, יתאחדו הזרמים השונים לעדה אחת קדושה.

"אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ תִּירָא" דרשו רבותינו לרבות תלמידי חכמים, ודי בזה, ומשום מראית עין, נוסיף הדגשה לאלו שאינם מבינים זאת מעצמם:

את ההיסטוריה לא ניתן לשנות, וחקר ההיסטוריה התורנית מחייב להביא את העובדות כהווייתן, וידוע שבכל הדורות היו מחלוקות לשם שמים, כמחלוקת הלל ושמאי, וכך גם המחלוקת בין החסידים והליטאים. אין בדברים המובאים במאמר מלהוריד אף לא במעט מהמעט מכבוד צדיקי הדורות הקודמים, תורתם או קדושתם, ובעתיד עוד נראה, שדעת שתי הצדדים הם דברי אלוקים חיים.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
56 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
30
מה זה השטויות האלה? יצאת מדעתך ?
חיים דרוק
29
סיפורי פוגי... הסיפורים האלה מצוצים מהאצבע וכל מטרתם היא להעסיק חסידים משועממים שאין להם ישבנים לשבת ללמוד דף גמרא
נשל
28
זה סיפורי פוג'י לא היה ולא נברא אולי מקור הסיפורים הם חמורו של הבעש"ט הקדוש
דוד
אהבתי
זונדל

הצגת כל התגובות

27
לא היה מעולם מחלוקת בין הלל ושמאי, כן היה מחלוקת בין בית שמאי לבית הלל.
רם
היו 3 מחלוקות בין הלל ושמאי
חושב
26
משלי פרק כו, יז מַחֲזִיק בְּאָזְנֵי כָלֶב עֹבֵר מִתְעַבֵּר עַל רִיב לֹּא לוֹ
ליטאי
25
יש צורך קריטי להבדיל בין סיפורי חסידים להיסטוריה גם לאחר דברי הרה"ק מברדיצ'ב אין לנו השגה מה היה שם, ולכתוב שהגר"א זי"ע היה אמור לעבור על פתחו של גיהנם מקומו בודאי לא כאן ב'כתבה' של 'היסטוריון'
אחד שמבין
עיין באבן שלמה להגר"א שכל הנשמות עוברות בדרכם בצורה מסויימת בגיהנם ומי שיש לו זכויות מצננים לו גיהנם
יהודה
24
זיבולי שכל. חסידישע מיישעס
יהודי פשוט
23
סיפור בלי כיסוי חילול ה' מה אתם מפרסמים כאלה דברי נעצה
אלי
22
אם אתה היסטוריון לא הייתה היסטוריון רציני לא מסתמך ומתייחס לסיפורי חסידים כמו שהוא לא מסתמך על סיפורי הערבים והקוראן
חסיד
21
בוודאי שאת ההיסטוריה אי אפשר לשנות, אבל מה שישראל שפירא כותב הוא לא היסטוריה, הוא סיפורי בדים שלא היו ולא נבראו. אגדות לילדים קטנים.
אברהם גרליץ
נו נו, למאמין בבעש"ט הקדוש אני אומר - צדיק אשריך, ולכופר אני אומר - רשע למה זה תכה רעך. שהן למציאות הסיפור אין שום ראיה, אבל זה שהבעש"ט הקדוש היה גאון בדורו חד בדרא מארי דרזין מלך ישראל וגואלו קנקן חדש מלא ישן - על זה אין צריך ראיה. וכל מי שאיננו מסכים על זה אפילו במחשבה בלבד - עתיד ליתן את הדין, שא
סתם אחד
חחחח נכון!
חחחחח כתבת היטב!
20
האמת
אז הגמרא באמת לא של החסידים וד"ל
19
קרא לילד בשמו .לא מחלוקת לשם שמיים ,שנאת חינם בה אנו נגועים .כל טוב
רוני
18
חחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח
חיים יודלביץ
17
למרבה הצער סוג הסיפורים שמביא כאן הכותב באופן קבוע, על מחלוקות בין רבנים, לא מוסיף אהבה ושלום בין הקהילות בעם ישראל, אולי זה מושך לקרוא ומושך צופים, אבל מוטב לאתר חרדי להפסיק עם זה.
נח אידלשטיין
16
הגרח מוולוזין והגרא שניהם יחדיו לא הבינו בעניינים אלו ועל כן אין להם היכולת לפסוק מה ראה הבעשט ומה לא ראה ועוד שהבעשט עשה עליית נשמה בהקיץ להיכלו של משיח ולמד גם מפי משה רבינו וכו׳ וכו׳ בניגוד לדברי הבעשט עצמו ככה שדברי הגרח סותרים את דברי הבעש׳׳ט וברור שאין לנו אלא דברי הבעשט בעצמו שהגר׳׳א עם כל גד
מאן דהוא
סבורני שתגובה מכוערת זו על אדוננו הגרא ראויה להמחק על ידי אתר שנקרא חרדי, גם הכותרת של הכתבה מזעזעת.
מנדי
חוצפן הזהר בגחלתן
רבקה פרידמן
גם אויל מחריש... הגר"א לא הבין ואתה מבין ?!!!
שפוי
גם אויל מחריש חכם יחשב הגר"א "לא הבין", איזה טיפש וגס רוח כותב כאלה דברים. רוב דברי הגר"א הם בקבלה, והינם עמוקים מיני ים, והטיפש כאן כותב שהגר"א לא הבין
חיים
15
תת רמה של סיפורים
יהודי
14
הסיפור הזה מזוייף מתוכו משום שאי אפשר להתווכח עם עולם האמת, ואם בשמים מצווים לשמוע דרשתו של הצדיק ר' נחום גם אדוננו הגר"א אינו יכול לסרב...
צבי
בקיצור סיפורי הבל ורעות רוח
חיים
הם לא ציוו, אלא נתנו לו אפשרות לבחור, ע"פ הסיפור. מה שכן קשה, איך יתנו לו לשמוע למעלה תורה ממה שלא למד למטה, וכן קשה - וכי יש משוא פנים לפני ה'?
נ.א.
13
מה ההבדל בין הדרשה של רבי נחום מצ'רנוביל לגיהנום?
אני רק שאלה
חחחחח אתה לא נורמלי
יוסף
12
למה אתה לא מגיב למיילים? מה העניין לבקש שישלחו ובסוף אתה מתעלם???
איש
הכל אצלו כסף, יא תמים! ולכן הוא יענה לך במייל, רק אם תשלח לו עוד איזה הסטוריה של מחלוקת, או ביטוי של איזה רב מתנגד נגד החסידים וכדומה, רק על דברים כאלו שהוא אוהב הוא יענה לך...
חחח
11
מי שהוא יודע למה האסלאם והנצרות לא אמינים אז אני יענה לכם כי הם מסתמכים על אדם אחד הייתי ממליץ לאותו זקן (או לאותו אדם שכתב את זה בשמו של הצדיק?) שיעבור דת יש הרבה אם הוא רוצה לא אצלנו אהבנו אותך ביי
חרד לדבר השם
10
תגידו, אתם רצינים? אלו סיפורי סבתא!
חיים
9
הבעל הצמח צדק מליובאוויטש אמר: ״הס״מ מילא את כריסו של הגר״א בש״ס ופוסקים….״ וד״ל.
אחד שיודע
השם ישמור עליך
זונדל
חחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח
אולי בדיוק הפוך הס"מ מילא במצוות את הרבי
תגובה כפוית טובה! הגדולים שלך גם שולחים בחורים לשמח בשמחת תורה? זו סתם דוגמה לכך שלרבי "שלי" אכפת גם ממך לא פחות ממני או מכל יהודי אחר
מוחה באופן חמור
שטויות במיץ עגבניות. לא היה ולא נברא.
חב"ד
יש ביטוי של הצמח צדק שהגר"א גדול מכל הגדולים עיין בגיליון פרשת שבוע של בעלז בכתבה על דעותיהם של גדולי החסידות על הגר"א
רבקה פרידמן
כל עוד זה לא ספר עם חותמת קה"ת (או מצוטט משם) נראה לי שלא הייתי מאמין לאף אחד מהם, כי מאוד קל לצטט מרבי שמי שלא חסיד חב"ד לדאבוננו לא יפתח לעולם ספר שלו (אולי פעם איזה שו"ת בנגלה, לא יותר)
הבעיה היא ש"יש ביטוי של הצ"צ" בהרבה מקומ
לקיים מצוות מחאה
החרד לכבוד אדונינו הגר"א
טיפש מביא שטויות שמבזות את מי שאתה ממציא שאומר את זה
משה
8
הזהרו בגחלתן כל הסיפור טעות
רבקה פרידמן
7
..חה חה אגדות חסידים....סיפורי אלף לילה ולילה.
David
6
לקיים מה שנאמר והיית משוגע ואין לך יותר משוגע משוטה שמבלבל את השכל עם כאלו סיפורים
אברהם000
5
היום כבר מבינים שהגאון והנודע ביהודה צדקו. חסידות= מינות
יהודה
אם תביא מקום אחד, שהנודע ביהודה או הגר"א כתבו בספריהם או אגרותיהם, שחסידות זה מינות, (לא מה שסופרים מתנגדים כתבו בתולדות שלהם, אלא מה שהם בעצמם כתבו), אתה מקבל אלף. אתה לא שונה מגוי אנשטיימי, שמעליל עלילות על ישראל!
אתה עע"ז מין, יינך יין נסך, דעתך דעת עכו
עיין בדרשת הנודע ביהודה הוצאת הרב כהנא והרב סילבר. האמת על החסידות האלילית נחשפת
בני ברק
4
אובססיה חסידית להתעסק כל הזמן בליטאים. תלמדו לשחרר ולהרפות
זרחיה##
3
שוטה את ההסטוריה לא ניתן לשנות, אבל את התגובות הרעות והכפרניות של עמלקים המרחיבים פיהם, ומאשימים רבבות חסידים במינות, (ואתה כה שמח בסתר ליבך להעלות תגובות אלו), את זה אתה כן יכול לשנות, פה כאן ועכשיו במדור שלך!
חחח "להביא עובדות כהוויתן" זה מתיר גם לה
2
שנים שאני טוען, שהדמיון המזרחי והדמיון החסידי, דומים מאוד!
האדמור מפשלה
גדולי הליטאים הם ספרדים . כל האלטררר שמסתובבים בישיבות עם חזה נפוח הם אשכנזים הסבא מסלבודקא ושושלת בריסק כולם ספרדים .
שלמה
גם למריבות האירופאיות שלכם הצלחת לדחוף את המזרחיים?? באמת כישרון... רק שלא תלשין עלינו לצאר הרוסי אביגדור... יאללה לך תחסום צירי תנועה בשם הגר"א או הגר"ש או הגרוש... לטאה מאוסה
מזרחופוב
1
איך בדיוק הסיפור על הגר"א בבית דין של מעלה הוא "חקר ההיסטוריה התורנית" או "העובדות כהווייתן"? אני לא יודע אם לצחוק או לבכות. בכל אופן, אשמח לספר לכם את הסיפור האמיתי. אני הייתי שם ואני יודע. בדיוק אז טאטאתי את הרחבה שלפני בית דין של מעלה - איפה ששמים את הסטנדרים השבורים - וראיתי את הגר"א נכנס לבית
חנן. ב.
תגיד, הסמארטפון בגיהינום בהשגחת וועדת הרבנים לענייני תקשורת? (שואל בשביל חבר...).
עזרא
אולי גם יעניין אותך
חסידים ואנ"ש