כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

החסיד שהתחזה לבנו של הגאון מוילנה וטען שאביו מתחרט

כשהחסידים העמידו איש שסיפר שהוא בנו של הגר"א, ועבר בקהילות וטען שאביו מתחרט על מלחמתו כנגד החסידים, הגר"א ישב וכתב אגרת הכחשה (היסטוריה)

| 20 | כיכר השבת |
ציור המיוחס לגאון מווילנה
ציור המיוחס לגאון מווילנה (צילום: ללא קרדיט)

פרק ט': שלוש חרמות ערכו "המתנגדים" כנגד "החסידים", כולם לא צלחו, והתנועה החסידית הלכה והתפשטה לממדים עצומים, עד שהיו שנים שהחסידים היו רוב מנין ובנין של היהדות האשכנזית בכל העולם.

כאמור, בשנת תקל"ב (1772), פרץ הפולמוס הגדול הראשון. לאחר תשע שנים, בשנת תקמ"א (1781), יצאו המתנגדים למלחמה שנית, והמלחמה השלישית והעזה ביותר פרצה בשנת תקנ"ו (1796), כשהתפרסם ספרו של הרה"ק רבי שניאור זלמן מלאדי "תניא", או אז הגר"א בזקנותו יצא בכרוז תקיף כנגד שיטת החסידות.

הפרקים האחרונים >>

בין הפולמוס השני (תקמ"א), לשלישי (תקנ"ו), היו שנות הפוגה, שכן המתנגדים מהעיר וילנא נאבקו ברבם ר' שמואל אביגדור, והמלחמה כנגד החסידים נשכחה אי שם בתוך מלחמה על "ההשקפה" בתוך המגזר.

רק אם עליית כוחם של חסידי חב"ד והרה"ק רבי שנאור זלמן מלאדי בראשם, שביחד עם חסידי קרלין פגעו בליטא, מבצרו של הגר"א, ו"הפילה חללים רבים לחיק זרועתיה" (כך המתנגדים כינו זאת), גרמה לחרם השלישי והתקיף מכולם בשנת תקנ"ו.

לא רק חסידי חב"ד וקרלין גרמו לגר"א לצאת נגדם. שמועה ברחובות וילנא, שהחסידים העמידו איש, שסיפר שהוא בנו של הגר"א, ועבר בקהילות וטען שאביו מתחרט על מלחמתו כנגד החסידים, ואמר שאביו התבטא ואמר: "אוי לי, אנא אקח ימים רבים אשר אוכל לעשות בהם תשובה על מה שחלקתי על האנשים החסידים האלה".

משנודע לגר"א על מעשה הרמאות הזו מצד החסידים, כתב אגרת הכחשה לשמועות השקר שהופצו בשמו, ובה הוא מודיע שהוא עומד בדעתו הקודמת. תלמידי הגר"א פרסמו אגרת זו בגלילות, וכשהאגרת הגיעה למינסק, הפיצו החסידים שהמתנגדים זייפו את חתימת הגר"א.

שמועה זו, הקשתה על קהל מינסק להילחם בחסידים שבקהילה, ואף המתנגדים המתגוררים במקום האמינו לטענה שזויף חתימת הגר"א (ראה מקבילות רבות במאה ה-21 כשנשמעים טענות שונות שזויפו חתימות של מרנן ורבנן מנהגי הדור ע"י נכדיהם וד"ל).

כך קהילת מינסק שלחו לוילנא אגרת בקשה לגר"א כדי שיאשר את חתימתו בשנית.

משקרא הגר"א את האגרת מהעיר מינסק, והבין שמפיצים שחתימתו זויפה, הוא הזדעזע ביותר, וכתב איגרת נוספת בה הוא מאשר את החרם שפרסם בתחילת שנת תקנ"ו, ויצא בשצף קצף את מה שכינה כ"כת החדשה" שלפי דעתו באה לערער את יסודות היהדות המסורתית, והוא דרש מכלל הציבור להילחם בה בכל האמצעים.

אכן, כשפורסם האישור מאת הגר"א בעיר מינסק, הצליחו עסקני המתנגדים לסגור את המניינים של החסידים.

מאותו רגע הוכרז בעיר מינסק שכל מי שיפגע בכבודו של הגר"א, יהא "מוחרם ומנודה משני העולמות".

אגרת ההכחשה של הגר"א

בעז"ה יום ג' ר"ח סיון תקנו"א פה ק"ק וילנא

אל החרדים על דבר השם ועל תורתו בני אברהם יצחק ויעקב, זרע קודש ראשית תבואתו, שומרי מצוותיו ומקיימי בדיתו, יזכו לעלות לירושלים עיר תפארתו שוי"ר.

הנה שמעתי דבת רבים, קול ענות חרופין וגידופין אנכי שמוע, שהכת אנשי רשע ובליעל המכנים עצמם בשם חסידים, המתפרצים מפני אדוניהם לאביהם שבשמים, מתפארים וינאמו נאום, שאני חוזר בי מכל מה שאמתי עליהם עד הנה, ושכעת אני מסכים לכל מעשיהם, וכי זו הדרך שלהם הדרך הישרה.

ובדבר הזה המה מצודדים רבים מבני עמינו, נפשות אשר לו תצודנה. ועל כי שאני חושש פן ואולי יהיו אנשים אשר יתנו מקום לדבריהם, גלל כן אני מודיע נאמנה שח"ו לא יתלו בי בוקי סריקי לא תהא כזאת בישראל, ועל משמרתי אעמודה כמאז כן עתה.

ועל כל מי אשר בישראל יכונה ואשר נגע יראת השם בלבבו, מוטל עליו להודפם ולרודפם בכל מידי רדיפות ולהכניעם עד מקום שיש ישראל מגעת, כי עוונם טמון בחובם וכי קשים המה לישראל כספחת....

על האגרת החריפה חתם הגר"א, ועוד חמישה דייני וילנא שאשרו את חתימת ידו של הגר"א.

מקורות ראה בספר 'חסידים ומתנגדים' - לתולדות הפולמוס שביניהם בשנים תקל"ב-תקע"ה, מוסד ביאליק, 1990, שאסף וליקט פרופ' מרדכי וילנסקי

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
20 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
10
היום התברר שהגר׳׳א לא הבין בכלל בתומו ופרישותו מי הם החסידים ומדוע הוא עצמו מתנגד אליהם אלא הוטעה.
חס וחלילה לכתוב ככה על הגר"א, רק אדם ריק ומנוער יכול להתבטא כך. שכל אחד יילך בדרך אבותיו, אבל הישמרו בלשונכם מפגיעה בצדיקים יסודי עולם.
9
כתבה חשובה מאוד!! השיטה החסידית הייתה ועדיין תעמולה שיקרית המצליחה להשפיע על השוטים. הגר"א צדק חסידות=מינות. ראו מה אירע בשואה הנוראה רח"ל
מה קרה בשואה? החסידות היא לא לכולם… יש כאלה שאין בשכלם להבין ולהשכיל…
למה החלפת את שמך ממשה ליהודה??? הרי בין כה נשמתך היא מהגויים שלא מאמינים בזוהר, ובתורה שבע"פ. הגר"א חיבר פירוש על תיקוני זוהר, שאתה כופר בזה, אז מה אתה בכלל מתערב אצלנו היהודים??? (האם שוב יסננו פה תגובות?? חסימת פיות!!)
להתאבק בעפר=ללמוד בצמא. אין הכוונה חלילה לסגידה. סגידה לבשר ודם=עבודה זרה. לך תלמד לשון הקודש ותחזור
8
הכל מזויף מסתבר שכל מכתב מכל צד הם מבעלי המחלוקת מחרחרי ריב 'היץ קעפ' שהיה בשפע בכל צד

הצגת כל התגובות

7
יישר כחכם להכותב ולהאתר. נחוץ מאוד לאלו שרוצים לדעת האמת.
6
האיגרת מזוייפת, כי אם כך היתה דעתו של הגר"א, אז איך יכול להיות שתלמידו רבי חיים מוואלוזין לא החרים החסידים, ולא חתם על החרם, הרי אם הוא רואה את רבו כותב כ"כ חריף, הוא היה צריך גם לאמץ את הגישה, ולמה בנו של רבי חיים-רבי איצל'ה מוואלוזין נפגש ודיבר עם הצמח צדק מחבד בידידות??? וכי הוא שכח "לפתע" את דעת
ר חיים מוולוזין לחוד והגרא לחוד. גברא אגברא קא רמית? הגר"א היה הרבה יותר תקיף וברור כנגד החסידים. הוא הגדיר אותם כמינים עובדי עבודה זרה ממש. היום כולם רואים שהוא צדק. ראה את הסגידה לאדמורים. סגידה לבשר ודם
5
ה' ישמור. למה לצטט בימי הדין מכתב מזעזע שנכתב על קודשי הקדשים, תלמידי המגיד הגדול ממעזריטש? נחת למעלה בטוח שחא יגרמו לו. ר"ל.
ההיפך. הגיע הזמן לומר את האמת. מי שהיו גדולים באמת אלו הם הגר"א והנודע ביהודה שהזהירו אותנו מהחסידים ומנהיגיהם שהיו עמי ארצות ממש. כל מה שאתה שומע על הגדויילים שלך, זה רק "סיפורי מעשיות" כלשון הגר"ע יוסף.
החסידים ומנהיגיהם היו ועדיין אנשים חכמים ומשכילים… לא כל אחד יכול להבין ואילו שלא מנסים בכל הכוח לחרחר ריב ומדון… מה גם שהנודע ביהודה השתתף בסעודה יחד עם הרבי המהרש מליובאוויטש והמהרש חזר בפניו מאמר חסידות…
4
אוי ואי כמה אחינו אשכנזים לא אוהבים מלחמות וכל הזמן מדברים על שלום, ומצד שני כל הזמן נלחמים ומשמיצים זה את זה מה יהיה ?
פשוט מאוד תעמוד מרחוק, ותעשה לנו טובה אל תתערב...
3
ולמה אתה לא מביא פה צילום מכתב ידו של הגר"א על האיגרת הזאת? הרי כל צד טוען שהשני מזייף, אז מניין לי להאמין שהאיגרת הזאת מהגר"א זה אמיתי????
2
מזוייף!! למה הגר"א לא כתב בביאורו לשו"ע ובספריו הרבים, שום מילה נגד החסידים??? איך יכול להיות שהגר"א שכתב הרבה, לא נשאר ממנו שום מקור מאחד מספריו, שיכתוב איזה משהו ברמז נגד החסידים?? למשל היעב"ץ ידוע שהתנגד לרבי יונתן אייבשיץ, ואכן כתב זאת מפורש כמה פעמים בספריו הרבים פה ושם, ואם הגר"א כ"כ בער נ
התשובה לכך פשוטה שהגר''א זיע''א לא כתב שום ספר אחר גיל 40, ואידך זיל גמור...
כשהבעש"ט נפטר היה הגר"א בדיוק גיל 40, אז למה בזמן הבעש"ט הוא לא יצא נגדו ולא כתב כלום??? למה רק 12 שנה אחרי זה בתקל"ב הוא "נזכר" לצאת נגד הבעש"ט? וממה נפשך אם הוא הכיר הבעש"ט, אז למה לא יצר נגדו בחיי הבעש"ט, ואם לא הכיר ולא ידע כלום ולמד כל היום, אז איך קיבל והאמין ל ... 12 שנים אחרי זה?
1
כתבה מיותרת לחלוטין ובפרט בעידן התהליך הפוליטי שהיה כאן לאחרונה.
אולי גם יעניין אותך
חסידים ואנ"ש