כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

הוויכוח בין החוקרים: מתי החלה ההתנגדות לחסידות?

ההתנגדות לחסידות ע"י הגר"א ותלמידיו, פרצה בשיא בשנת תקל"ב, אך ישנו וויכוח בין החוקרים - האם היתה התנגדות לחסידות עוד לפני כן (היסטוריה)

| 14 | כיכר השבת |
הוויכוח בין החוקרים: מתי החלה ההתנגדות לחסידות?
(צילום: ISRAELI TSVIKA, לע"מ)

פרק א': כפי שכתבנו במאמרים הקודמים, ההתנגדות לחסידות ע"י הגר"א ותלמידיו, פרצה בשיא בשנת תקל"ב (1772)

המחאה פרצה רק אז, כיון שבשנים קודם לכן החסידות פרחה בפודוליה ואוקראינה, מקומות שנחשבו מבחינת המתנגדים כ"נחשלים מבחינת הלמדנות התורנית", והצלחה זו של החסידות באזורים אלו, לא הפריע למתנגדים כל כך.

ברם, לאחר שתלמידי המגיד ממזריטש החלו לעשות נפשות לחסידות גם ברוסיה הלבנה, כמינסק, שקלוב, וקרלין, ואפילו בווילנא נתפסו מספר תלמידי חכמים חשובים לתורת החסידות, החליטו ראשי הקהל בווילנא לצאת כנגדם, ולאחר חג הפסח תקל"ב (1772) הוטל חרם על החסידות, ובאותו שנה יצא הכתב החריף 'זְמִיר עָרִיצִים וְחָרְבוֹת צוּרִים" (שבהמשך נחשוף את זהות מחברו עלום השם).

הוויכוח בין החוקרים האם היתה התנגדות לחסידות עוד לפני שנת תקל"ב (1772)

מקורות ספורים ישנם לכך שההתנגדות החלה עוד קודם לכן. בספר 'משמרת הקדש' לר' משה מסטנוב (זאלקווא תק"ו - 1746), נשמעו דברי ביקורת כנגד החסידים אותם כינו המתנגדים "כת חדשה".

גם בספר 'מרכבת המשנה' לגאון רבי שלמה רפופורט מחלמא (פרנקפוט תקי"א - 1751), וב'מטפחת סופרים' לרבי יעקב עמדין (אלטונא תקכ"ח 1768), הובאו דברים כנגד "הכת החדשה", אולם ישנם מהחוקרים שמפקפקים שכוונתם היתה לחסידים תלמידי הבעש"ט אור שבעת הימים.

ר' בצלאל לנדו מחבר ספר 'הגאון החסיד מווילנא', סבור שב'משמרת הקדש' לר' משה מסנטוב (זאלקווא תקט"ז - 1746) יש "זכר להתנגדות לתנועת החסידות". הוא גם ציין שהגר"ש מחלמא בספרו 'מרכבת המשנה' (פרנקפוט תקי"א - 1751), תיאר את החסידים ב"אור שלילי לחלוטין".

כוונתו של הסופר החסידי ר' בצלאל לנדוי להקדמתו החריפה של 'מרכבת המשנה' (שנחשב כספר יסודי על היד החזקה להרמב"ם ז"ל) שהיו שהבינו שהוא מתכוון לאדמו"רי זמנו בביקורתו המפורסמת: "ויש מהם ריק מכל מדע קטן הוא ודל. לא בסוד ולא בגמרא... מדלג על ההרים ובתפלות ותחנונים. בשיר ורננים וקולות וניגונים ומעשיו משונים.... דברים אשר לא שערום אבותינו".

סוף דבריו של הגר"ש מחלמא הינם חריפים ביותר: "ואף כי לא קרא ולא שנה. חכים יתקרי ורבי יכונה. וכל המוסיף בתנועות והויות. משובח ומפואר בפיות. טף ונשים. ויחלץ חושים. בפני דלי השכל ורשים".

מקורות ראה בספר 'חסידים ומתנגדים' - לתולדות הפולמוס שביניהם בשנים תקל"ב-תקע"ה, מוסד ביאליק, 1990, שאסף וליקט פרופ' מרדכי וילנסקי

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
14 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
5
כיום כל הסערה חלפה והעננים התפזרו, והתברר שהחסידים לא ע"ה כמו שהציגו אותם המתנגדים, והם למדנים, ומתמידים לא פחות מגדולי ליטא, הרבה אדמורים התפרסמו גם בחריפותם בנגלה, ושס ופוסקים, ובקיאים בכל התורה, למשל המשנה ברורה (גדול הדור הליטאי שלפני השואה), מביא משו"ע רבי זלמן (בעל התניא). וכגון שו"ת דברי חיי
הגרש"ז מלובלין בעל ה"תורת חסד" שהיה גאון עולם, הגאון רבי יוסף רוזין מרוגצו'ב שנחשב לפלא דורות, הגאון רבי יוסף אנגל בעל האתוון דאורייתא, הגאון מהר"ש אנגל, הגאון רבי מאיר דן פלוצקי בעל הכלי חמדה, הגאון רבי דוד אורטינברג בעל התהילה לדוד,
הזכרת את הכלי חמדה במטרה להגן על חב"ד... אבל הוא נלחם נגדה בכל הכח כשרבותינו נשיאינו העידו על אמיתות הגניזה החרסונית!!
אל תלביש על הכלי חמדה את שנאתך
אחד מהרבנים שהוכיחו את הזיוף, הוא הגאון רבי מאיר דן רפאל פלאצקי אבדק"ק אוסטורבה ומחבר ספר 'כלי חמדה' שבשנת תר"ע (1910) כתב את ספרו 'שאלו שלום ירושלים' בו הוא סקר והוכיח את זיופו של תלמוד ירושלים לסדר קדשים על ידי הזייפן שלמה יהודה פרידלנדר. הגרמ"ד פלאצקי פרסם מאמר מיוחד בירחון 'דגלנו' בטאונה של 'אג
שקרן הכלי חמדה לא "נלחם" מעולם נגד חב"ד הוא מובא בספרי חב"ד בסך הכל הביע דעתו בקשר לגניזה החרסונית כמו שהביע המנחת אלעזר שהיה אהוב ומקובל על כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש ומותר להתווכח ואתה רשע מרושע מחרף ומגדף לך תקצץ בלורית ותגדל זקנך ותלמד חפץ חיים בגנות מחלוקת ולשון הרע ושמירת הלשון תסייע לשמירת הברית
4
זה שפרץ התנגדות עזה לחסידות זה ידוע, אבל למה שלא תכתוב גם על הדרכים האלימות השפלות, שחלק מהמתנגדים השתמשו??...
3
מישהו יודע למה בלארוס נקרא אצלנו "רוסיה הלבנה"? האם זה בגלל חוסר יערות, או מה הסיבה לשם רוסיה הלבנה?
ברוסית המילה "בלא" זה לבן ופרישו של "בלארוס" היא רוס הלבן
כן אבל תסביר למה קוראים לזה "רוסיה הלבנה"?? מה יותר לבן שם משאר רוסיה?? למה אין למשל "פולין הלבנה"?

הצגת כל התגובות

2
מתוך ויקיפדיה ברוסית (תרגום גוגל) ישנן שלוש גרסאות עיקריות למקור השם "בלייה רוס". לדברי אחד מהם, האוכלוסייה שחיה בשטחה של בלארוס של ימינו לבשה בגדים עשויים בד קנבס בהיר. יחד עם שיער ועיניים בלונדיני, זה נתן רושם של טוהר, אור, וזו הסיבה שהם קראו לחלק זה של רוסיה "לבן". לפי גרסה אחרת, הכובשים הטטארים-
1
הרבי מנחם מנדל שהיה לימים אדמור בעיר קראון הייטס, היה יליד אוקראינה, וידוע כגאון עולם, בקי בכל התורה כולה. כך שמצחיק לקרוא על דמיונות המתנגדים, שאוקראינה היתה מקום של "נחשלות למדנות תורנית".
אולי כי עברו איזה מאתיים שנה? ולהבדיל, האם גם היום אוקראינה היא מקום של למדנות תורנית?
אנשים לא מכירים בזה, אבל מי שלומד את השיחות שהרבי אמר מבין כמה הרבי גאון בצורה לא הגיונית, יותר מכל "גדול" אחר, רק שפשוט לא פסק הלכה, הרבי אמר כמה פעמים כששאלו אותו בענייני הלכה, -"תשאל את הרבנים", לעומת זאת אפשר לראות בדולרים או בפגישות עם רבנים איך הרבי דן בענייני הלכה, מדהים
אולי גם יעניין אותך
חסידים ואנ"ש