כיכר השבת

לעורר חסד ורחמים

ליארצייט: על גדולתו של רבי פנחס מקוריץ

אחרי תפילת חג, שאל הבעש"ט את ר' פנחס, אם טבל אתמול במקווה, וענה לו שמחמת חולשתו נמנע מלטבול. ענה לו הבעש"ט: 'כבר נעשה מעשה' // מאמר ליארצייט של רבי פנחס מקוריץ זי"ע, החל הלילה (חסידים)

| 2 | כיכר השבת |
הציון של רבי פנחס מקוריץ זצ"ל
הציון של רבי פנחס מקוריץ זצ"ל (צילום מסך: מתוך גוגל מפות)

כיצד נעורר חסד ורחמים בדין בר"ה?

גדלותו של רבי פנחס מקוריץ: רבי פנחס מקוריץ היה קדוש עליון, ותלמידו האהוב של הבעל שם טוב הקדוש.

בשנה הבעל שם טוב הקדוש נפטר (תק"כ), רבי פנחס מקוריץ הגיע לשבות את שביעי של פסח במזיבו'ז אצל הבעל שם טוב הקדוש, וגילו לו משמים שהבעל שם טוב הקדוש יסתלק בקרוב.

ולכן, רבי פנחס ניסה להתעצם בתפילות החג כדי למנוע את הגזרה, אך ראה שתפילתו לא הועילה לביטול הגזרה.

באותו שביעי של פסח, היה רבי פנחס חלש, ולכן, לא יכול היה לטבול במקווה בערב החג.

אחרי תפילת החג, שאל הבעל שם טוב הקדוש את רבי פנחס, אם טבל אתמול במקווה, וענה לו שמחמת חולשתו נמנע מלטבול.

ענה לו הבעל שם טוב הקדוש: 'כבר נעשה מעשה, ואין אחר מעשה כלום, ואם היית טובל במקווה, הייתי יכול לבטל את הגזרה'.

תתארו לעצמכם את קדושתו וגדלותו של רבי פנחס מקוריץ, שאם היה טובל בערב החג, ניתן היה לבטל את גזרת פטירתו של הבעל שם טוב הקדוש...

ואין צורך להוסיף עוד מילים, על נוראות מעלתו וקדושתו של רבי פנחס מקוריץ... משפט זה שיצא מפיו של הבעל שם טוב הקדוש אומר הכל...

ובאותה השנה, בהגיע חג שבועות, שלח הבעל שם טוב הקדוש את תלמידיו לשבות את החג מחוץ למזיבו'ז, כדי שלא יהיו נוכחים בעת הסתלקותו, והשאיר עימו רק את רבי פנחס מקוריץ ורבי נחמן מהורדנקא... תלמידיו הקדושים, היקרים והחביבים...

מדוע בר"ה הלבנה מכוסה?

ראש השנה הוא יום דין, ולכן, הוא חל בתחילת החודש, שאז הלבנה מכוסה, כי הלבנה מסמלת חסדים, כי 'משפט' צריך להיות ב'דין' ובצדק, ולכן כתוב: "בכסה ליום חגנו".

אם ר"ה היה באמצע החודש, שאז, הלבנה נראית במלוא הודה והדרה, החסדים היו מתגברים ושופעים לעולם, לא היה מתקיים משפט אמת...

מה מסמל אכילת 'ארבוז' – קרא ודלעת בר"ה?

בר"ה אנו מרבים לאכול מתוק, ומבקשים שתתחדש עלינו שנה טובה ומתוקה...

הצדיק רבי פנחס מקוריץ מזכיר את חשיבות אכילת ה'ארבוז' בראש השנה, כסגולה לחדש שנה טובה, 'ארבוז' באידיש פרושו - אבטיח, ונראה שכוונת רבי פנחס מקוריץ לדלעת וקרא, שנהוג לאכול ב'סימנים' בר"ה.

את הטעם באכילת 'דלעת' ו'קרא' בראש השנה, ניתן להבין מהאבטיח שמוכר לנו יותר, שבד"כ גדל באזור ים התיכון, מקום שמצויים בו מים בשפע, וידוע הדבר, שהאבטיח מכיל כ 92% מים, ו 8% סוכר.

כיצד גדלים האבטיח, הקרא והדלעת?

הלבנה, היא שנותנת את התנועה למים, ולכן, גם המים כמו הלבנה, מסמלים - התגברות ושפע חסדים, והם שגורמים לגדילת האבטיח, והראיה, שהוכח מדעית שבלילה שהלבנה זורחת, האבטיח יכול לגדול ביותר מאמה.

טבעו של האבטיח - שהוא קר, אפילו אם הוא לא נמצא בקרור, ולכן, הוא נקרא: קרא - מלשון קרירות, שמסמל:

שבר"ה ניתן לזכות - לקירור ומיתוק הדינים!

וזה מזכיר את בקשת בני ישראל במדבר: "זכרנו את הדגה... את הקישואים ואת האבטיחים" (במדבר יא, ה).

האבטיח היה חסר להם במדבר, כי שם, אין מספיק מים...

רבי פנחס מקוריץ מסביר, שגידולו של ה'ארבוז', האבטיח או הקרא ודלעת, מושפעים מהלבנה והמים - ששופעים חסדים, וחסדים אלו מעידים על חסדיו המרובים של מלכו של עולם, ולכן:

סגולה לאוכלם בר"ה, כדי שיתעוררו עלינו - חסדי ה' המרובים!

החסד שיתעורר עליך – תלוי בך!

"אין הדבר תלוי – אלא בי"!

ו"אין מים אלא תורה" – הדרך לזכות לחסדי ה' בר"ה, היא:

לחזק את הרגשת קרבת אלוקים, ע"י - לימוד תורה ותפילה!

כי החסדים מושפעים לאדם, מכח - יגיעת התורה שלומד!

וכן, מהאמונה בכוח העצום של התפילה ובקשה, ולכן:

ראוי להשקיע עוד מאמץ בתפילה ותחנונים – בימים אלו!

אם תאמין בכח התפילה בחודש אלול, ובר"ה, ותתאמץ:

אב הרחמים והסליחות, הרחום והחנון, יזכה אותך - בדין!

ולכן, הקב"ה נתן לאדם חודש להתכונן למשפט, עברו כבר עשרה ימים מחודש אלול, ואם עדיין לא התעוררת, זה הזמן...

בן אדם מה לך נרדם? קום התעורר עוד היום – ותזכה במשפט!

איך לעורר את חסדי המלכות – ולזכות לחסדים?

הדרך לזכות לחסד בדין הוא – לא להיות קיים!

זוהי עצה חכמה ופשוטה – להתחמק ולברוח מהמשפט!

אם אתה מרגיש לא קיים, אין את מי לדון, וכיצד עושים זאת?

אם תקטין את עצמך, ותעשה עצמך כ'אין':

ה'אני' ה'אגו' והגאווה יהיו בטלים, ויהפכו ל'אין',הדינים לא יחולו עליך, ומדוע?

כי אם אתה 'אין' לא קיים - ואין את מי לשפוט!

ואם אתה מרגיש לא קיים בר"ה, אז, שהוא הזמן שאתה מתחדש - ונברא מחדש, אומר על זה רבי פנחס מקוריץ:

"ועם נברא" – שבר"ה השנה וביו"כ עם ישראל נעשים בריה חדשה, והבן.

תתיכופף ותהיה 'אין' – תקבל ישועות!

מתי גרעין שנטמן באדמה מתחיל - להתחדש ולצמוח? כשהוא נרקב כמעט לחלוטין והופך ל'אין', ואז:

הוא מתחיל התחדש ולצמוח מחדש – כך האדם!

אם תהיה מוכן להיות 'אין' להרגיש התבטלות, הכנעה ושפלות, וקצת 'להירקב באדמה' – תזכה המתקת הדינים, או כדברי רבי פנחס מקוריץ:

"אין מה לדון" - כי, אין את מי לדון...

לכי והמעיטי עצמך – לפני מי?

ידוע הוויכוח בין השמש ללבנה שאמר הקב"ה ללבנה:

"לכי והמעיטי עצמך" - הלבנה רצתה למלוך ולהאיר כמו השמש, אבל, הסכימה לוותר על רצונה מפני רצון ה', ולכן, ידוע שללבנה - 'אין' לה מעצמה כלום.

ויש ימים, שבהם הלבנה לגמרי מכוסה...

האם תסכים לכסות ולוותר על רצונך, לרצון מלכו של עולם?

זוהי סגולה בדוקה ובטוחה – לזכות בדין!

ויתור על רצונך, פרושו, העלאת מלכות ה', והיא:

מפרסמת ומגדילה את מלכות ה' בעולם!

"ידע כל פעול כי אתה פעלתו, ויבין כל יצור כי אתה יצרתו".

מהו כבודי אם לא - כבוד מלכותו?

"והיה ה' למלך על כל הארץ..." - המלכת הקב"ה מזכה אותך, ברחמים ובשפע חסדים ביום הדין.

כאשר אתה ממליך את הקב"ה עליך:

אין לך 'מציאות' נפרדת - אתה נכלל בתוך מלכותו!

ממילא, התכללות במלכות ה' הגדלה ומתפרסמת בר"ה!

מגדילה גם את מלכותך! והבן!

כשאתה שם בראש השנה 'כתר המלוכה' למלכו של עולם, אתה הופך להיות:

אחד האנשים הכי עשירים ומאושרים - בממלכה של מלכו של עולם! (עפ"י ה'אמרי פנחס').

הדין מושפע מרצון האדם:

כמה אתה רוצה להגדיל את - מלכות ה' בעולם?

תשובתך תגלה לך:

כמה שפע ברכות וישועות תקבל בשנה החדשה!

שים 'כתר מלוכה' למלכו של עולם – ותזכה למלכות! והבן!

לע"נ רבי פנחס מקוריץ בן רבי אברהם אבא, זכותו תגן על כל ישראל, ונזכה לשפע ברכות וישועות לשנה החדשה, אמן.

תוכן שאסור לפספס
2 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
1
בחיי מוהר"ן מסופר שכאשר רבי יודל תלמיד רבינו התקרב אליו שאל אותו רבינו מה היה קודם ענה לו רבי יודל שהוא שימש את רבי פנחס מקוריץ ביקש רבינו לשמוע דבר בשמו אמר רבי יודל שרבי פנחס שאל מדוע אומרים בווידוי אשמנו בגדנו וכו' בלשון רבים הלוא אדם שפשע ונתפס מודה שהוא חטא ולא אומר לשופט גנבנו אלא גנ
רבינו
ר''פ מקוריץ הקפיד מאוד על מדת האמת. והאמת היא שרבים מאוד מנכדיו אינם קשורים ולא נעשו חסידי ברסלב. העולם לא מתחיל ולא נגמר בברסלב. לכן כדאי לברר דברים לפני שכותבים
אחד מהנכדים
אולי גם יעניין אותך
חסידים ואנ"ש