כיכר השבת

בעקבות הסערה

בסקווירא מבהירים: "גינינו את האלימות, שמחנו על השחרור"

לאחר הסערה על חגיגות השמחה בסקווירא עם שחרור המצית שאול שפיצר, בחסידות מבהירים כי גינו את האלימות וחגגו רק את השחרור. גם הסופר חיים ולדר מבהיר את דבריו החריפים (חסידים)

| 25 | כיכר השבת |
החגיגות בסקווירא
החגיגות בסקווירא (באדיבות המצלם)

סערת המצית מסקווירא: צהלות השמחה בחצר חסידות סקווירא גררו אחריהם גינויים רבים. הסרטונים בהם נראו החסידים רוקדים ריקודי שמחה לאחר ששמעו על שיחרורו של המצית שאולי שפיצר, הותירו טעם רע בקרב רבים וטובים.

קרא עוד:

אישי חינוך רבים יצאו כנגד התופעה הבעייתית כביכול יש מחשבה לשמוח בשחרורו של מי שניסה חלילה לרצוח. אולם בחסידות סקווירא דוחים בחריפות את הביקורת כנגדם ואומרים כי דברי הביקורת יצאו מהקשרם.

"אנשים שלא ראו את התמונה הכוללת בחרו למתוח ביקורת נוקבת ללא בדיקה נאותה של פרטי הפרשה", אומרים גורמים בכירים בחצר. לדבריהם: "יש להבין את השורש של התופעה מדוע יצאו בחסידות כנגד אותו מורד שלא רק שניסה לפתוח מניין נפרד אלא גרם לבעיות נוספות בעיירה החסידית השקטה והשלווה כשהוא גורם לצעירי הצאן להידרדר ולכפור חלילה בתורת הבעש"ט".

בנוסף הם מבהירים כי לא היתה כל כוונה לשפיצר לרצוח אלא בסך הכל אולי לנסות להצית את הבית. "בחסידות מזכירים כי התפללו לרפואתו של הפצוע ומציינים כי בית הדין של החסידות פרסם גינוי נחרץ למעשי האלימות", הם מוסיפים ומציינים כי "השמחה היתה על כך שבן הקהילה סיים לרצות את עונשו ובמקום לשבת עם עבריינים ושודדים יוכל כעת לשקם את חייו".

,המכתב של בית הדין

"מי שיצא בדברי ביקורת נוקבים כנגד גילויי השמחה בסקווירא היה הסופר והמחנך הרב חיים ולדר שגם הוא לאחר ששוחח עם רבנים ואישי חינוך בחסידות בוחר כעת לקחת צעד אחורה ולהבהיר את דבריו.

ולדר אומר ל"כיכר השבת" כי "בעקבות הדברים הנוקבים שהשמעתי בנושא ריקודי השמחה בסקווירא, יצרו עימי קשר גורמים מתוך החסידות והציגו לי עובדות שלא היו ידועות לי טרם השמעתי את הדברים, מכיוון שמעולם לא היה לי דבר וחצי דבר נגד סקווירא, ומכיוון שהאמת נר לרגלי עלי להציג את העובדות".

"אציין כי אינני חוזר בי מגינוי מצב בו חברה מעודדת יחיד שפעל באלימות קשה כנגד הזולת, אך העובדות שהוצגו לי מלמדות כי הסרטון בפירוש לא הראה את המציאות ואת הלך הרוח בחסידות חשובה זו, ולכן החלטתי להשלים ולהציג את הידוע לי כיום", אומר ולדר.

This browser does not support the video element.

צפו: כתב "כיכר השבת" בערוץ 10 על הסערה

"ראשית כל", מציין ולדר, "הוצג לי מכתב רשמי משנת תשע"א (עת האירוע) על הבלנק של החסידות ובו גינו חד משמעי למעשיו של הנער וזאת בחתימת הנהלת הקהילה, המוסדות והבד"ץ של סקווירא. שנית הבהירו לי כי האדמו"ר וכן בנו בכורו גינו בחריפות ובפומבי את מעשה האלימות. בנוסף לכך מונה ועד מיוחד שיפעל למניעת אלימות בקרב הקהילה (למרות שמדובר במקרה בודד)".

"העסקנים סיפרו לי כי לאחר האירוע הקשה התקיימו עצרות לאמירת תהילים לרפואת הנפגע ובמעמד הושמע גינוי למעשה. כמו כן במהלך הערעור, השופט (הגוי) הצהיר כי הוא מכיר במאמצי קהילת סקווירא לגנות את האלימות ולעשות הכל למען השלום", אומר ולדר.

ולדר מוסיף כי "בעניין הסרטון שכולנו ראינו וגרם לו לצאת מגדרו הרי שמסתבר כי באמצע הריקודים יצאה הוראה שלא לנגן שום פסוקים הקשורים בניצחון ונקמה ברשעים. מבחינתי זה הרבה יותר מכפי שהייתי מצפה".

ולדר חושף כי עסקני הקהילה ציינו בפניו ש"חסידות סקווירא חתמה עם המותקף הסכם שלום במסגרתו קיבל למעלה משלוש מיליון דולר פיצויים, (ההסכם נמצא בידי) ואילו הוא לאחר שקיבל את הכסף, ואף כתב לבית המשפט סמוך להסכם להקל בדינו של הנער, הרי שבערעור חידש את המלחמה. דרש להותיר את העונש ואף להחמיר בו עד שאפילו השופט הביע את תמיהתו על התפנית הזו בעמדתו של המותקף". לדברי ולדר זו הנקודה שגרמה לחוש הצדק שלו להתעורר בכיוון הנגדי.

,מכתב המחילה מהשרוף

"לאור כל זאת", מציין ולדר, "ראיתי עצמי מחוייב, לפנות לאותה במה בה פרסמתי את דברי הגינוי, שבאו מכאב מעומק הלב על מה שראיתי במו עיני כעידוד למעשי אלימות במחנינו ולהודיע כי בשעת אמירת הדברים לא היתה בידי התמונה המלאה, ולפיכך הנני מבהיר את הדברים כתשובת המשקל. אני בטוח שכל אלה שתמכו בדברי ישנו את דעתם בעמדם כמוני מול העובדות שרק חלק מהן רשמתי כאן".

"אציין כי העובדה שחסידי סקווירא פנו אלי בנעימות ובמכובדות, ולא בדברי איום, מאד סייעה לי לראות את הדברים נכונה ואני מציין זאת כדי להדגיש עד כמה ניתן להשפיע בדרכי שלום יותר מדרך של כעס ומריבה, ופרט לכך זה שימש לי כהוכחה נוספת לכך שטעיתי לחשוד בקהילה זו כאלימה", אומר ולדר לסיום, "אני מודה לידידי הרב חנוך זייברט ראש עיריית בני ברק, שתיווך ביני ובין ראשי הקהילה, ומקווה ומאמין שדברים אלה יתקנו את הדברים הקשים שנאמרו על ידי כנגד הקהילה הקדושה".

תוכן שאסור לפספס
25 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
17
איש אשכולות, חכם, מורם מעם, מסייע להמון אנשים, וזהו רק מקצת שבחו של ר' חיים ולדר
קורא עכשיו ומבין כמה היינו תמימים ולא ידענו מי האיש שמאחורי המסכה.
מעניין אם משהו קורא את זה בשנת תשפ''ב...
16
מיש שחוזר בו הוא לא בהכרח פרייאר
15
התמוגגתי מכל מילה. חשבתי שמוטי לביא הולך לעשות ממנו קציצות אבל הוא זרם בלי להתבלבל. בחן בקלילות ענה לו בכנות בישירות. אין לי מושג איך הוא עושה את זה אין מה לעשות, הבחור מקורי אמיתי לא רואה אף אחד ממטר. אני לא מבין איך הוא מצליח בציבור החרדי לשרוד כשהוא כל כך ישיר וכנה בלי זיופים ובלי התפתלויות. צר

הצגת כל התגובות

14
חיים ראוי להערכה אדירה על הכתבה הקודמת ועל העכשוית.
13
אני עוקב אחריו שנים. הולך עם האמת שלו עד הסוף. לא פוחד לתקוף כשצריך ולא פוחד להתנצל כשצריך.
12
חבורת הזבל
11
לדחוף להכות להשפיל כל מי שאינו דומה להם ובא להם בטוב בעיין.זה התוצאה של לדבר ולעשות שטויות במקום ללמוד אנ"ש!!!!!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
10
אני שמח בהתיקון. אבל הוא לא כפר בתורת הבעשטה"ק. הוא כפר בתורת משה רח"ל....
9
היכולת של חיים ולדר להודות באומץ על טעותו ולנסות לתקן את העוול שגרם לחסידות חשובה ונכבדה, אומרת משהו על האיש. האמת, שלא יהיה קל לנקות עכשיו את כל הלכלוך שהטיחו בסקוויר. אחר שנים של השמצות והכפשות בלתי מבוססות, פרועות ומשולחות רסן, עם עלילות שוא ושקר כאילו הנער ביקש לרצוח נפשות חלילה - יהיה קשה מאוד
8
מה עם האברכים הליטאיים שבהם לחתונות ופוצעים אורחים ללא עול, הבחורים מקבלים מראשי הישיבות מחמאות עידוד, זורקים חפצים על אורחים בחתונה ומכים ראשי ישיבות, ואין פוצה פה ומנסה להצטדק.
7
לדעתי הרב חיים ולדר שליט"א בכלל לא צודק, וכנראה הוא בכלל לא יודע על מה שחסידי סיקווירא שמחים.! השמחה הוא בגלל שהפצוע של האש ביקש מהשופט שלא יוריד משבע השנים שהבחור קיבל במשפט הראשון, וזה בכלל לא מתאים ליהודי חשוב כמוהו לבקש משופט גוי שיהודי אחר יישב בכלא ואפילו ליום אחד. ואפילו שהוא כועס על הבחור עם
6
מודה לרב חיים ןלדר על הכנות ומידת האמת. גם אני כעסתי על הסגנון... והנה באים פרטים המשנים את כל התמונה. שיעור חי בשבילנו- לדון לכף זכות...
5
שמחים על שיחרור הכמעט רוצח וחוגגים.....אך לא תומכים במעשיו.... אדם נשפט על מעשיו ,במעשיו הוא קובע את זהותו....ולדר אתה פשוט פוחד מהם נקודה.
ושפיצר לא עשה שום מעשה! נקודה. שום! "רצה" לעשות שריפה קטנה, וגם זה ללא הצלחה
יש גבול לאטימותך
4
"רצה" לעשות שריפה קטנה על המרפסת, בכדי להפחידו - מעשה שלא יעשה, אבל לא מעשה רציחה. למעשה גם זה לא יצא מכח אל הפועל.
שפיצר לא הצית אף אחד. מי שהצית בכל הסיפור הוא רטנברג בעצמו, שבטעות הצית את שניהם. נכון היה בטעות, ונכון שפיצר אשם שהגיע בכלל עם מכשירי מצית, אבל מי שהצית בפועל הוא רטנברג ולא שפיצר
3
מעניין כמה ה"קהילה הקדושה" שילמה לר' חיים... בייחוד אחרי שהוציאה 3 מליון על השרוף... נקודה למחשבה.
2
אל תתרגש מהגינויים ומהמכתבים של סקוירא הבעיה מתחילה מהשורש החינוך והסגידה לבשר ודם היא שורש הבעיה ולא רק בסקוירא
1
ובכל זאת למרות הכל ואחרי הכל, כמו שהגמ' אומרת "כל זה אכניס..." יש כאן מסר חינוכי מזעזע ולא היה מקום לחגיגות הסוערות בשום פנים ואופן. הפיצויים שהוא קיבל לא קשורים לנושא בכלל !! הבן אדם יצא עם כוויות בכל הגוף ואחוזי נכות ועל זה מגיע לא פיצוי בכל מקרה, אבל איך זה מוריד בכהוא זה מחומרת מעשיו של המצית ?
יש לגנות ולהוקיע את האלימות ללא שום פשרות החגיגות יביאו לעוד אסונות כאלו מחר יראה לאיזה חסיד סקוירא כי מאן דהוא נראה בזוית פיו משהו הדומה לחיוך על האדמו"ר וישרוף את ביתו גם בסקוירא עוד יצטערו על שחרור הרוצח ועל החגיגות
אולי גם יעניין אותך
חסידים ואנ"ש