כיכר השבת

התקנון של בעלזא: איפור טבעי בלבד

פאה - קצרה ולא פרועה, גרביים אטומים ורק בצבע חום ו"האיפור בא לכסות ולא להבליט", חלקים נבחרים מתקנון הצניעות של חסידות בעלזא שדבר קיומו פורסם לראשונה ב'כיכר השבת' (חסידים, חרדים)

| 55 | כיכר השבת |
איפור
איפור (צילום: shutterstock)

התקנון של בעלזא: כפי שפרסם לראשונה אתר 'כיכר השבת', בחסידות בעלזא מאמצים את שיטת תקנוני הצניעות הנהוגה בחסידויות שונות, ומפרסמים לקהל הנשי מדריך מפורט בענייני לבוש.

חלק ניכר מהתקנון שהגיע לידי 'כיכר השבת', עוסק בעניני כיסוי הראש וצניעות הבגדים. לדוגמא, בנוגע לשערות הראש, כותבים הדיינים כי נשות החסידות חייבות לכסות את כל שיער הראש, וכי אסור שאפילו מקצתו יראה החוצה.

בחסידויות רבות וכך גם בבעלזא, מקפידות הנשים לגלח את כל שיער הראש. בחוברת התקנון נכתב: "תקנת הקדמונים שהתקבלה אצלינו בכל תוקף לספר את שערות הראש לגמרי ולא להשאיר אפילו משהו כולל הצדדים, ורבותינו לא סמכו על כשרות האוכל של אשה שאינה מספרת שערות ראשה לגמרי".

לגבי כיסוי הראש נכתב בחוברת כי "המהדרות הולכות במטפחת או בפריזט (ולא בנדנות קטנות), מפני הדוחק התירו להלביש פאה בתנאי שיהיה ניכר שהיא אשה נשואה ולכן אסור ללבוש פאה עם שביל לבן או צבע הרשת כחיקוי לצבע הקרקפת, וכן שהפאה תהיה קצרה עד 10 ס"מ אחרי הכובע, או לכל היותר עד החוליה הראשונה מקום השרשרת".

"וכן, ממשיכים מנסחי התקנון "להקפיד שהפאה לא תהיה פרועה בצד הפנים, לא תכסה את הלחיים והעיניים (אפילו לא אחת), וכן שהשערות לא תהיינה לפני האוזניים".

"בנוסף, תסרוקות כדרך הנערות אסורות וכן "פאת קוקו". הפאה צריכה להיות מכוסה בכובע או במטפחת המכסים את רוב שטח הפאה, ולהשתמש בכיסוי צנוע שאינו מושך את העין כגון גבוה או רחב מידי".

התקנון, מתייחס גם לביגוד: "הבגד צריך להיות צנוע, ועל כן בגד בצבע רעשני או בולט אסור. וכן להימנע מדוגמאות בולטות".

"אין לסמוך, כותבים הרבנים "על התווית המורה על מידתו של הבגד, ויש למדוד ולוודא שהבגד רחב דיו. אין ללכת בבגד צמוד או חולצה צמודה וכן בדים כגון לייקרה וטריקו - אף לא מתחת לזקט ולאפודה פתוחה. והמהדרות אין לובשות אף מתחת לאפודה סגורה".

"המהדרות אף אינן הולכות בחלוק ארוך מחוץ לבית" נכתב בתקנון. "אין ללבוש בגדים עם שרוולים מהודקים במיוחד. כאשר הולכים עם חולצת בסיס וסרפן - שחולצת הבסיס לא תהיה צמודה ליד ולכתף. וכן אין ללבוש חולצת שרוול קצר מעל גבי חולצה בעלת שרוול ארוך".

התקנון, מתייחס גם לחצאיות וקובע: "התחלת החצאית תהיה מהמותניים, כשהאורך לא יפחת מ-12-15 ס"מ מתחת לסוף הברך, כיוון שעל הברך להיות מכוסה בכל מצב".

"מומלץ מאוד", קובעים הרבנים "שהחצאית תגיע עד החצי שבין הברך לקרסול. בנוסף אין ללבוש חצאית קצרה על גבי חצאית ארוכה. על הגיזרה להיות רחבה דיה שלא תהיה ניכרת צורת ההליכה. כמו כן שסע אסור אף מתחת לברך - בין מלפנים ובין מאחור ואפילו כשסגור מתחת עם בד אחר".

"על הגרביים להיות אטומים שלא תראה הרגל ואין ללבוש גרביים בהירות בצבע הרגל אלא רק בצבע חום" נכתב בתקנון. "על הנעליים להיות עדינות, בצבע כהה, ויש להקפיד על עקבים שאינם משמיעים קול בהליכה".

בנוגע לאביזרים קובעים הרבנים כי "האיפור בא לכסות ולא להבליט, ועל כן מותר להתאפר רק בצבע טבעי ועדין ביותר ולא לצבוע את העיניים. כמו כן, על העגילים להיות עדינים ושקטים וכן המשקפיים בצבע וצורה שאינם בולטים".

על התקנון, חתומים כל דייני חסידות בעלזא מהערים בני ברק ירושלים תל אביב אשדוד וחיפה.

תוכן שאסור לפספס
55 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
22
איפה ארגוני זכויות אדם ? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דוד יהושוע
21
תמיד היו עושים תקנות ולא נראה לי שמותר לגזור גזירה שאין הציבור יכול לעמוד בה אעפ"י שזה יכול למנוע את הסחף בהרבה מן הנשים זה יכול להביא לכל מיני בעיות ודי למבין
הרשל
20
אינני מבינה ענין הצניות לפרטי פרטיה זה ענין לאשה ועל הרבניות ואדמורית להגיד. מה להרבנים בעסק זה איפו הצניעות? זה באמת מגעיל.........
אסתי

הצגת כל התגובות

19
אין בתקנון הזה שום חידוש ושום קיצוניות! כולם מכירים את התקנונים האלה, תפסיקו להשתולל ולהתלהם מכל דבר!!
אני
במקרה ש"כולם" זה כולל אותך ואת חסידי בעלזא- אתה צודק....
Lorraine
18
לבלבל את המוח כמה שהם מדקדקים בצניעות. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יפה יוסף
◄ החזון איש: "לפאה יש יתרון"! מרן החזון איש, סבר שיש עדיפות לפאה על מטפחת, כיון שהיא מכסה את כל השערות כראוי, ובמטפחת לפעמים מתגלות שערותיה. והובאה דעתו בספר דינים והנהגות מהחזו"א (חלק ב' פ"ח אות ט'). כמו כן מעידים תלמידיו, הגר"י מאיר זצ"ל (שהעיד גם שהחזו"א התיר לאחותו לעשות פאה משערות עצמה, במעמד
ישראל הכהן
מהכתבה בעצמה
לך לאשפוז
זה נועד למבינים בלבד...
מימי
תחשוב מתי חיו כל הרבנים "שהתירו" את הפאות! זה היה מזמן, שהפאות היו נראות כמו גוש של שער עיזים,ואז זה טוב יותר ממטפחת[למרות שהפאות פעם היו מנקרות עינים "מהיופי"שלהן]וכיום שום רב לא התחיר פאה נורמלית ארוכה וטבעית! ראיתי בספר חדש שיצא על פאות שהרב וואזנר לא התיר ,הרב קניבסקי ,הרב שטינמן והרב עובדיה
אני
אם קראת באחד מספרי הכזבים שהרב וואזנר לא התיר, אתה חושב שזה ישנה מה שכתב הרב וואזנר במפורש בשו"ת "שבט הלוי" חלק ד' סימן קצ"ט שמותר ללבוש פאה שניכר שהיא פאה, וכך פסקו גדולי עולם, וכך הלכו מדינות שלמות? או ישנה את מה שכתב הגר"ח בספרו "שונה הלכות" להתיר פאה שעשתה משיער עצמה? מעכשיו, כל שטות כלשהי שתקר
אפרים
ראו את חשיפת השקרים בבלוג של ערן בן עזרא,ותבינו מי הפחדן המתחזה השקרן המפיץ הבלים להתיר פאות בשמות רבים של גברים ונשים בכל האתרים. .
יוסי
17
ווואאאאאוווווווו זה רק לבעלז אך שכותבים!!
רותוש
16
נשמע כמו תקנון של נזירות נוצריות. הכל מועתק מהנצרות. תתפכחו.
בני ברקית
15
מי שאומר שהתעסקות בצניעות הוא ביטול תורה - לא יודע מהי תורה!!! (בלי להכנס לדיון על עצם התקנון אם הוא נכון או לא) נאמר עת לעשות לה' הפירו תורתיך ועל מצב הצניעות היום אפשר לומר: עת לעשות לה' (כי) הפירו תורתיך והמבין יבין
איןתורהבליצניע'
14
חשובה מאוד הצניעות אבל לא להגזים ולא להקצין
ברסלבית
13
אין בתקנות בעלזא ,כלום עם היהדות ההלכתית , ולא עם יראת שמים
מיכאל
12
שלובשת חצאית מיני ופאה בלונדינית ארוכה עם ריסים עד השמיים.
גכ
11
הקיצוניות מביאה לשפיכות דמים
משה
10
יושבים רבנים ועסקנים שעות רבות בבטלה, כי חיים ממעשר וקיצבאות, וחושבים מה לעשות. ואז נזכרים כי יש נשים בקרבנו, כנועות ומושפלות, ואומרים הבה נתחכמה להם, נטיל עליהם גזירות למען ענותם בסבלותם, כדי להוציא מהם המחשבה למרוד.
דן סגל
9
כל הכבוד.
כל הכבוד
8
אני שמח וגאה שקיימים היום יהודים חסידים אמיתיים שדואגים מלבד על כבוד וכסף "גם על היהדות המקורית" בראווה
פשוט
גודל מעלת קישוט האשה לבעלה, מובא במקורות רבים. ◄ אשה מקושטת לת"ח בגמ' במסכת שבת (כה:) איתא, "מאי ותזנח משלום נפשי, אמר רבי אבהו: זו הדלקת נר בשבת. נשיתי טובה... רבי אבא אמר: זו מטה מוצעת ואשה מקושטת לתלמידי חכמים". ◄ אשת ת"ח צריכה להיזהר יותר בספר אורחות חיים (חלק ב', הלכות כתובות) לרבי אהרן
יהודה
ושוב תודה רבה. אני ממש התרגשתי לקרוא את הכתוב. ושלא תבין לא נכון אני לא אשה שלבושה בפריצות אני לבושה בצניעות. אבל בכתבות כאלה אני מרגישה שכולי "חטא אחד גדול" אז תודה על החיזוק
לי
7
כל הכבוד.
כל הכבוד
6
איזה דוחק בדיוק מתיר ללבוש פאה נכרית בימינו ובמדינתינו הדמוקרטית??? די עם השטויות, כל הכבוד על ההשתדלות לחזק את הצניעות אבל תהיו אמיתיים עד הסוף
פאה חסידית
5
איזה שטויות !!!!! אמאלה הגזימו.. תעשו לי טובה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מור
4
גילוח הראש באשה זה אחד מעשר הקללות שקלל הקב"ה את האשה באכילתה מעץ הדעת. ראה פרקי דרבי אליעזר פרק ארבע עשר,שכותב שכל אשת איש שמזנה תחת בעלה מגלחים את ראשה. הגמרא במס' עירובין דף ק' ע"ב. ועוד בשו"ת התשב"ץ סימן קצ"א מעשה שהיה בבית דינו באשה נשואה שזינתה וגילח את שערות ראשה להראות לכל העם שכך דינה. וכל
חיים כהן
3
מישהו בקש מכם להתערב?? מישהו בקש מכם לאמץ את התקנון הזה?? זה רק לחסידות בעלזא!! ומי שבא לה, שתאמץ כמה סעיפים, וייטב לה. חסידות בעלזא, לא מרגישות את כל הבלה בלה שכתבתם כאן!! הן גאות בצניעותן וביופין!! ולמי שמעוניין , האדמו"ר הזכיר גם, שאין ללכת בבגדים מכוערים. אלא, יפים וצנועים, כמו גם האיפור והתכשיט
הודי'ה
מה יפה פה מה? קרחת!! מיסכן הבעל רק תחשבי אם ישר אחרי החופה באים עם מכונת תיספורת ובום קרחת ועד כולן מיתנפלות שם על השער אומרים שזה סגולה לזיווג הגון בטח....
מה גאוה פה?
2
ש-ו-נ-א-ת את הפאנאטיות הזאת....
Lorraine
1
הלואי על כולם רב כמו הרב שלנו! לידיעתכם : א.רב רובם של חסידות בעלזא ועוד חסידויות מגלחות את שערות ראשם לא מהיום ולא מאתמול ואין מחזקים אלא למחוזקים ב. זה מאד חם ללכת עם שיער מתחת לפאה בקיץ זה מזיע ואי אפשר לשים פאה על שיער רטוב כי זה מקלקל את הפאה בקיצור זה מסובך ושכולם יבואו לספר לכם איך נראה שי
בלזית
אולי גם יעניין אותך
חסידים ואנ"ש