כיכר השבת

לפני חג השבועות

תופעה כואבת: יהודים מא"י מחללים יו"ט שני של גלויות

רב קהילת ברסלב בעיר אומן הביע במכתב את כאבו ומחאתו על תופעה של יהודים מארץ ישראל שאינם מודעים להלכה בנוגע לחובתם לשמור בפרהסיא יו"ט שני של גלויות (חרדים)

| 2 | כיכר השבת |
אומן נצבעה בלבן
אומן נצבעה בלבן (צילום: איחוד ברסלב באומן)

כבכל רגל, יהודים רבים מארץ ישראל צפויים לחגוג את חג השבועות הבעל"ט בחו"ל, כשחלק מהם יסעו לאוקראינה על מנת לפקוד את ציונו של רבי נחמן מברסלב זיע"א בעיר אומן.

הרב יעקב ג'אן, רב קהילת ברסלב בעיר אומן, מחה בתוקף על שאלה שנשאל אודות הסעת יהודים ביו"ט שני של גלויות ותמה כיצד זה שיהודים חרדים מארה"ק עוברים על הלכה פסוקה, וכך כתב:

"הריני להשיבך בדבר שאלתך בעניין חילול יו''ט שני של גלויות ע''י באי א''י , אם מותר לתת להם שירותי הסעות", פותח הרב את תשובתו המפורטת.

"הנה לפלא בעיני כיצד התירו להם המון העם לחלל יו''ט שני של גלויות כאן באומן, ומגודל מעלת וחשיבות יו''ט שני של גלויות כבר האריכו בזה כל הפוסקים, הן הפשטנים והן המקובלים, ואין כאן המקום להאריך. ובפרט בחג השבועות עיין מה שכתב החתם סופר בסימן קמ''ה שבשבועות יו''ט שני לעולם אינו מספק ו כו' עיין שם. ומדברי הגאונים בשם רב סעדיה גאון שיו''ט שני של גלויות קיבל משה רבינו ומסרה לישראל וכו', והיא תקנה קדומה עיין כל זאת באוצר הגאונים על גמ' ביצה ד, וכן עניין המקובלים שע''פ הסוד בבחו''ל אי אפשר לקבל קדושת והארת יו''ט ביום אחד, ולכן צריך דווקא שני ימים וכו' עיין שם", כותב הרב.

"וכל זאת אינה לדרשה בעלמא ולחיזוק, כי אם הלכה מקויימת. והנה הביא המהרש''ל בים של שלמה מעשה שהיה בזמנו וז''ל: "מעשה באחד מן התלמידים בארצנו שהלך לארץ ישראל וקבע שם דירתו, ואחר כמה שנים בא לסחורה למדינתנו ודעתו הייתה לחזור, ונהג חול ביו''ט שני וגערו בו, ושחק עליהם ונפטר במיתה משונה. ולא זכה לחזור לארץ ישראל ע''כ. ודו''ק עד כמה מבהיל העניין ולא בחינם הביא המעשה", מדגיש הרב במכתבו החשוב.

"וכבר פסק מרן בשו''ע או''ח סימן תצ"ו סעיף ג וז''ל: "בני ארץ ישראל שבאו לחו''ל אסורים לעשות מלאכה ביו''ט שני בישוב, אפילו דעתם לחזור'' עכ''ל. ודברים המותרים ואחרים נהגו בהם איסור אי אתה רשאי להתירם בפניהם וגם מה שהתירו בצינעא, כל זאת במילתא דלא עבידא לאיגלויי. ואף יותר מזה שראינו בדברי הרידב''ז שחילק בין עניין אכילה לבין מלאכה גמורה, שאסר אפילו בצנעא", כותב הרב.

"וגם מובא במשנה ברורה תס ח סעיף יז ''דמלאכה אי אפשר לעשות כל כך בצנעא שלא יתוודע''. וגם מובא בפרי חדש בסימן תצו שיש לחוש ולהחמיר בצנעא במנהג הזה של יו''ט שני של גלויות, כיוון שפשט איסורו בכל תפוצות הגולה וכן הסכימו כל האחרונים כדוגמת המגן אברהם, האליה רבה, שו''ע הרב, המטה יהודה, שלחן גבוה, שלמי ציבור, מרן החיד''א ועוד. ועיין בשו''ת אורח משפט להרב קוק זצ''ל שדבריו הובאו ביחווה דעת בסימן ל''ה בהערות, שהביא דברי הראשונים רבינו זרחיה הלוי וכו' עיי''ש, שיש לבן א''י לנהוג כבני חו''ל, אפילו בקידוש ותפילה ולכל דבר! ובוודאי לדעת החכם צבי והיעב''ץ ושו''ע הרב, כידוע לשיטתם בוודאי יש לנהוג לבן א''י בחו''ל אפילו שדעתו לחזור מיד כבן חו''ל לכל דבר ולנהוג יו''ט שני מלא", מסיים הרב את פסק ההלכה.

תוכן שאסור לפספס
2 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
2
יותר פשוט שבני א״י לא יסעו לחו״ל.
1
למה צריך לראות את הציון של הרה"ק ר נחמן מברסלב?
אולי גם יעניין אותך
חרדים