כיכר השבת

ומי יחליט מי עילוי ומי לא?

חוק הגיוס שצפוי לעבור בתקופה הקרובה, יהיה החוק שישיב את תעשיית ה'חאפרים' למגזר החרדי. מי יחליט מיהו 'עילוי' ומי לא? עסקנים שמוטים לפי ויטמין P • המאמר השבועי (דעות)

| 14 | כיכר השבת |
כותב השורות
כותב השורות (צילום: באדיבות ירוחם אסטריכר)

הייתי אז ילד בגיל בית ספר, כשצצו אותם נהגי טרנזיט חורק שנסעו במסלולי האוטובוס העירוני וגבו מחיר זול יותר, המזגן לא תמיד עבד, ולא פעם נתקעו בדרכם בניסיונות כושלים לשכנע נוסעים להצטרף לנסיעה, כאשר הם מבזבזים את זמנם של מי שכן נסע עימם, קראו להם "חאפרים".

כשגדלתי מעט, ראיתי שכל מי שעוסק במשהו לא מקצועי ולא תקני נקרא חאפר, כמו למשל אותם שמוכרים לנו ביצים ללא פיקוח, או אותם כלבויניקים להשכרה. עם הזמן גיליתי שהמילה הכ"כ מוכרת לנו "חאפר" פירושה "תפסן", כלומר אדם שתפקידו 'לתפוס', כמו המילה "חאפצן" המוכרת מאוד בקרב קהילות מסויימות בארה"ב, שם מספיקה קריאת "חאפצן" אחת כדי להריץ רחוב שלם סחור סחור.

אבל מקור המילה "חאפר" במשמעות של תפסן נודעה לי רק לא מכבר, "חאפר" היה כינויים של התפסנים אשר תפקידם היה לתפוס נערים יהודיים בעיירות ברוסיה ולשלחם אל צבא הצאר אשר ביקש להעבירם על דתם ועל דעתם, ילדים אלו נקראו קנטוניסטים.

סיפורם קורע הלב של הקנטוניסטים מוכר לכל דרדק חרדי, איך תפסו ילדים יהודים לצבא ואיך האידישע מאמע בזעקות ודמעות רדפה אחרי העגלה מלאת הילדים והתחננה על נפשה ועל נפש ילדה המסכן, תמיד הסיפור קורע הלב ממשיך בכך שהחייל הגוי קרע את האם באכזריות מידי בנה ונעלם איתו לעולמים.

משום מה, בסיפורי הקנטוניסטים הילד הוא בד"כ יתום או בנו של העני בעיירה וכמעט אף פעם לא מסופרים סיפורים על ילדי העשירים או רבני העיירה שנשלחו לצבא הצאר.

הזווית הכואבת של המילה 'חאפר'

החלק העצוב בסיפור, הוא החלק שבד"כ רוב הציבור לא ממש יודע ולא ממש מכיר, החלק של החאפרים שהיו אחראים להביא לצאר ילדים יהודיים, החאפרים היו בעצם תפסנים - בני הקהילה היהודית שעליהם הוטלה המשימה לספק מכסת ילדים יהודיים לצאר, בתחילה ניסו שתדלנים להפוך את הגזירה מנפשות לממון, אולם בשלב כלשהו השלטונות התעקשו לקבל לידיהם ילדים יהודיים לצבא, ואוי ואבוי לפרנסי הקהילה אם לא יספקו את מכסת הילדים.

גזירת הגיוס תביא למסחר בתלמידי הישיבות? נקווה שלא (צילום אילוסטרציה: פלאש 90)

במצב זה, נתפסו בעיקר בניהם של העניים, ואילו בני העשירים ובעלי המעמד, שלהם היו קשרים עם ראשי הקהילה הצליחו להוציא את בניהם מחוץ לרשימת המגויסים.

כיוון שגזירת הקנטוניסטים גרמה להעברה על דת, שימשה גזירה זו לדיונים שונים מבחינות מוסריות והלכתיות. דוגמה להתלבטות: הייתה האפשרות להינצל על ידי מסירת ילדים אחרים (הידוע בהלכה כאיסור "מוסר"), בין ראשי הרבנים שדנו בשאלה זו היה הרב דוד מנובהרדוק מחבר "גליא מסכת". כמו כן החפץ חיים ורבי אלחנן וסרמן שדנו ביחס לקנטוניסטים (קובץ מאמרים חלק א עמוד מא ובעמוד שלו).

מי יקבע מי 'עילוי' ומי לא?

בימים אלו, מתקיים דיון ציבורי בין פוליטיקאים ומחרחרי איבה הגורמים לשנאת חרדים סביב סוגית גיוס החרדים, כאשר על הפרק החלטות וועדת פרי שכוללים מכסת תלמידים אשר ייחשבו עילויים וישארו ללמוד בישיבה בעוד אחיהם יצאו בכפייה להתגייס לצבא, אי אפשר שלא להתחלחל מהידיעה שגם בדורינו יצוצו "חאפרים" אשר יסרסרו בנפשות ויחליטו מי יזכה להישאר בישיבה ויוכל להתעלות בתורה ומי ל"ע יצא חרד"ק.

אין לי ספק שבסופו של יום, בניהם ומקורביהם של כל מיני עסקנים ומכובדים בעיני עצמם יצליחו להיות ברשימה הלבנה. וההחלטה מי יישאר בישיבה ומי לא, לא תיקבע באמת על פי אמות מידה תורניות אלא על פי קשרים, כסף ובעלי וויטמין P.

לצד ידיעה מבעיתה זו, אי אפשר שלא לצטט את הגמרא בנדרים פא ע"א: הזהרו בבני עניים שמהן תצא תורה שנאמר (במדבר כד, ז) יזל מים מדליו ומפני מה אין מצויין ת"ח לצאת ת"ח מבניהן אמר רב יוסף שלא יאמרו תורה ירושה היא להם רב ששת בריה דרב אידי אומר כדי שלא יתגדרו על הצבור.

תוכן שאסור לפספס
14 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
11
אמש היית במסיבת סיום של חחידר חשוב, שאלתי למה רב פלוני שבנו סיים לא הגיע? התגובה: הינו בכעס על מנהל החיידר. האעובדה: שובצו תלמידים לישיבות קטנות, כאשר השיבוץ הינו שני אשכנזים וספרדי אחד לישיבה. לאחר שהבחורים נבחנו אחד התלמידים החליט ללכת למערבא, ממילא לאותה ישיבה יהיו ספרדי ואשכנזי, והודיעו מה
ארי נוהם
10
איך אתה מחליט מיהם גדולי ישראל?
James
9
כל בני, נכדי, וניני האדמו"רים, הבאבות, ראשי הישיבות, העסקנים, חברי הכנסת הם העילויים, וכל השאר לצבא.
דן סגל

הצגת כל התגובות

8
ממילא הגזירה הזאת לא תקום ולא תהיה, למה אתה מדבר על זה כעובדה, האם אתה יודע שבעקיפין אתה ואלו שמדברים כמוך יכולים חלילה להיות גורם מכריע בהתקיימות גזירה נואלת ומרשעת זו?
מושה
נדרש חשבון נפש יסודי.
ללא שם
7
יישר כח!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
רב אשכנזי
6
ירוחם שלום, זה זמן מה שאני רואה את הכתבתות פוסטים שלך. ואני שומר בבטן, אבל די. מצד אחד אתה תומך באחיך ומפרסם את פניך בכל הזדמנות שיש- התראיינת, זעקת כך וכך.. אנני יודע כמה זמן אתה מהלך בינינו אבל סוגיית הצבא היא סוגייה לא של השנה האחרונה. אז מה קרה? עשו קצת לא נעים לאחיך ופתאום נזכרת כי יש פה עוול
מתבונן
5
יותר משמפחידה גזרת הגיוס למסלולים קצרים יחסית בהם יקבלו את כל הנדרש כדי לשמור אורח חיים יהודי כשר ועוד יוכלו להפיץ את האור לאחיהם מגייסהם, כואב הלב על המחשבה של הפרוטקציונרים שיקבלו פטור על חשבון מי שמגיע לו ואין לו קשרים. אשרך ירוחם שאתה שם את הדברים בצורה ברורה
מודאג
4
על הרבנים וראשי הקהילה החרדית הכרזת כמויסרים ממש כהגדרתם. כאילו שהם לא יעשו דין צדק ויתעללו במרוחקים להם? וכמובן, אין הבדל בין שירות בצבא ההגנה לישראל לבין צבא הצאר. אין הבדל כלל בין שירות בערבות סיביר לשירות בגוש עציון או רמת הגולן. ברור שבצה"ל מאכילים אותם, ממש כמו בצבא הצאר בשומן חזיר ומעבירים א
משה כרם
3
אף אחד לא ישתף פעולה עם זה, בחור אחד לא יגוייס בכפייה, מדובר במלחמת עולם בו עולם התורה ינצח בנוק אוט....
יהודי
2
הרי ברור הדבר שאינו לומד ובטח שאינו "עילוי" וכבר אמר הרב שך על שכמותו כי יש להם דין "רודף" ועל זה בדיוק החוק מדבר. מי שנותן סמכות לראש ישיבה לחנך ויש לו גם סמכות לסלק מהישיבה במקרה הצורך בוודאי שניתנת הסמכות להחליט האם מאותו בחור ייצא בעתיד אברך או שכעת הוא מעביר את הזמן בישיבה ולאחר מכן ייצא ויהיה
דודי כ.
1
ירוחם שלום, זה זמן מה שאני רואה את הכתבתות פוסטים שלך. מצד אחד אתה תומך באחיך ומפרסם את פניך בכל הזדמנות שיש- התראיינת, זעקת כך וכך.. אנני יודע כמה זמן אתה מהלך בינינו אבל סוגיית הצבא היא סוגייה לא של השנה האחרונה. אז מה קרה? עשו קצת לא נעים לאחיך ופתאום נזכרת כי יש פה עוול גדול?! מי שרוצה שיילך לה
שאלה ארוכה
אולי גם יעניין אותך
חרדים