כיכר השבת

היסטוריה אקטואלית במיוחד

הוויכוח הראשון בין החרדים ל'מזרחי' נחשף: כאן הכל התחיל

חילופי המכתבים של הגר"מ קרליץ והגר"צ נריה 3 חודשים לפני הקמת המדינה, נחשפו ע"י הספריה הלאומית, ומספקים הצצה מרתקת לוויכוח האידאולוגי בין בכירי הרבנים החרדים לבכירי רבני המגזר הדתי לאומי - על גיוס תלמידי ישיבות: "אנו מעוניינים לשתפם במערכות צבאות ישראל" (אקטואליה)

| 35 | כיכר השבת |
מימין: הרב מאיר קרליץ | משמאל: הרב משה צבי נריה
מימין: הרב מאיר קרליץ | משמאל: הרב משה צבי נריה (צילום: ויקימדיה מאת Israeli GPO photographer https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=86703575)

מסמך נדיר בן 76 שנה, השתמר מארכיונו של הרב משה צבי נריה זצ"ל, ומספק הצצה מרתקת ונדירה לקונפליקט שמפלג את אזרחי מדינת ישראל מאז הקמתה - או יותר מדויק לומר, עוד בטרם הוקמה, עת החלו הגורמים החרדים להתוות את הפטור מגיוס לתלמידי ישיבה.

הרב מאיר קרליץ, אחיו הבכור של החזון אי"ש וממייסדי ועד הישיבות בפולין, החל לאגד את רשימות לומדי התורה והישיבות בארץ כדי לרושמם ברשימות הפטור והדיחוי משרות בצה"ל.

לצורך כך, הוא פנה במכתב לראש ישיבת כפר הרא"ה - שאז עוד הייתה ישיבה קדושה וטרם נכנסו לשם לימודי חול, בבקשה כי ישלח אליו את רשימת התלמידים בישיבה כדי לפוטרם מגיוס לצה"ל.

מי שחשף את המכתבים, הוא אריק קיציס מהספרייה הלאומית.

המכתב ששלח הגר"מ קרליץ לגרמ"צ נריה (צילום: אריק קיציס/הספרייה הלאומית)

המכתב הראשון נשלח בתאריך ז' שבט תש"ח - 3 חודשים בדיוק לפני ההכרזה של בן גוריון על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל. וכך כותב הגר"מ קרליץ זצוק"ל, לגרמ"צ נריה זצוק"ל: "ידידי הרב ר' מ.צ. נריה שליט"א".

"אחדש"ת (אחר דרישת שלום תורתו. א"כ) באתי להודיע למעלת כתר"ה (כבוד תורתו הקדושה. א"כ) כי באנו לידי הסכם עם המוסדות, בדבר גיוס בני הישיבות בנוסח זה:

א. בני הישיבות לפי הרשימות המאושרות ע"י ג' ראשי הישיבות, פטורים משירות בצבא (בגיוסים מלאים או חלקיים).

ב. על הנהלת הישיבות לתת לתלמידים המסוגלים אימון להגנה עצמית בפקודה ובהדרכתה של ההנהגה העליונה.

ג. הסדר זה יחשב כסידור זמני לשנת תש"ח ויבוא לדיון מחודש בראשית שנת תש"ט. אין לבטלו אלא ע"י הסכם חדש".

הגר"מ פירט מי נחשב בן ישיבה הראוי לפטור משירות בצבא: "באסיפת ראשי הישיבות ביום ה' שעבר הוחלט: בן ישיבה נחשב מי שהוא תלמיד קבוע בישיבה ותורתו אמנותו על פי סדרי הישיבות מעולם ולומד ושומר כל סדרי הישיבה".

"לוועדה של ג' ראשי הישיבות הנ"ל" מפרט הגר"מ במכתבו לגרמ"צ, "נבחרו ראשי הישיבות מפ"ת, פוניבז' וסלונים. על הישיבות להודיע על תלמיד שיצא מהישיבות – לוועדה של ראשי הישיבות הנ"ל".

כאן פונה הגר"מ לגרמ"צ בבקשה לצרף את רשימת תלמידיו בישיבת כפר הרא"ה: "אם בדעת הנהלת ישיבת כפר הרא"ה להצטרף להנ"ל ימחול נא כ"ת ..... לשלוח תיכף את רשימת התלמידים בגיל הגיוס להועדה הנ"ל ע"פ הכתובת ת"א, מונטיפיורי 39, פועלי אגודת ישראל, בשביל ...... הועדה".

מכתב התגובה של הגרמ"צ נריה לגר"מ קרליץ (צילום: אריק קיציס/הספרייה הלאומית)

על מכתב התגובה של הגרמ"צ נריה לגר"מ קרליץ, לא נכתב תאריך, אולם התשובה מתייחסת בפירוש למכתבו של הגר"מ קרליץ לצירוף תלמידי ישיבת כפר הרא"ה לרשימת תלמידי הישיבות הזכאים לפטור משירות צבאי.

"לכבוד הרב הגאון המובהק מוהר"ר מאיר קרליץ שליט"א ברכה ושלום רב" פותח הגרמ"צ את מכתבו ומתנצל על האיחור בהחזרת המכתב: "אחדשת"ה, יסלח לי מאוד כתר"ה על איחור תשובתי על מכתבו. מחלה וטרדות עכבוני עד עתה".

"ולעצם העניין" מוסיף הגרמ"צ במכתב התשובה לגר"מ קרליץ, "אם אמנם גם אנו סבורים שיש לפטור בני ישיבה מגיוס מלא, ברם בגיוס חלקי דומה שאנו בעצמנו צריכים להיות מעוניינים לשתפם. גם מטעמים נפשיים הפנימיים וגם משום הרמת כבוד התורה וקדוש שם שמיים ברבים".

הוא דוחה את הצעתו של הגר"מ קרלית: "המצאת רשימת תלמידינו בגיל הגיוס היא אפוא מיותרת כיוון שכאמור אנו מעוניינים לשתפם במערכות צבאות ישראל, ובמלחמתם מיד צר שבא עליהם".

הגרמ"צ מסיים את מכתבו: "רוב תודות לכתר"ה על פנייתו והתעניינותו. ברוב כבוד ויקר".

כל זאת כאמור, לפני קום המדינה. בתכתובות שחשפו בספרייה הלאומית, עולה המשך מרתק לא פחות. הרמ"צ משנה את דעתו מהקצה אל הקצה, ומשדר מסר אחיד עם גדולי ישראל מאגודת ישראל.

הגרמ"צ, שראה להיכן מוביל הגיוס לצה"ל, כותב כי "הצעת חוק זאת כורתת לגמרי את המשך הלימודים של בני הישיבות התיכוניות - בישיבות הגדולות והגבוהות".

הגרמ"צ מפרט כי "זוהי ממש גזירה על ביטול תורה מתנועה שלימה בישראל". ישיבת כפר הרא"ה, נמנתה על תנועת בני עקיבא. "אלפי הורים שרוצים לתת לבניהם חינוך תיכון, בשבילם נמצא פתרון זה של חשיבות תיכוניות".

"אחרי סיום הלימודים בישיבה התיכונית" כותב הגרמ"צ, כשלבנם יש תעודת בגרות, מסכימים ההורים שבנם ילמד שנה שנתיים בישיבה. ההורים רצו להבטיח את מינימום האפשרות של התמודדות החיים. ומכאן ואילך אותו אב רוצה או מוכן שבנו ילמד בישיבה. והנה, מאותם הורים ובוגרים שוללים עתה את הזכות והאפשרות להמשך תורני".

הגרמ"צ, שנזעק על האפשרות כי בוגרי הישיבות התיכוניות יגוייסו לצבא, תמה על האפליה: "במדינה קיימת זכות של לימודים בישיבה בכל מקרה שמדובר באדם הלומד תורה ואיננו עריק או משתמט. זכות זו צריכה להיות שמורה גם לבוגרי גימנסיה. אם נווכח שהוא מנצל זכות זו שלא בצדק - יש לגייסו מיד".

"אבל כל זמן שאין הוכחות לכך" מבהיר הגרמ"צ נריה, " מדוע לא ניתן לבחור כזה ללמוד עוד שנה שנתיים והוא יגיע לצה"ל יותר מאוחר".

תוכן שאסור לפספס
35 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
23
כידוע הרב נראה היה נגד גיוס בני ישיבות וכך הוא כתב והתבטא שוב ושוב. הוא רצה לאפשר גיוס מאוחר אחרי חתונה למי שהיה בן ישיבה ויהיה מעוניין בגיוס מאוחר
אלעד
כידוע למי??? הרב סבר שיש להתגיס לצבא, אלא שיש גם לאפשר "שנה או שנתיים" של לימוד בישיבה, גם למי שלמד לפני כן ב"גמנסיה" (=תיכון).
בניה
הרב נריה חזר בו , עיין מה שכתב לועידת צירי המפד"ל כמנין רצ"ח
יהודי פשוט
22
ישנה חובה קדושה לשרת בצבא כמו שנכתב במכתב -"עזרת ישראל מיד צר" וכדברי משה רבינו "האחיכם יצאו למלחמה ואתם תשבו פה"
תלמיד הרב משה צבי
טיפש
נחום
אם היית תלימדו ההיית יודע מה כתב בחוברת בני הישיבות וגיוסם
ששש
21
לא שינה את דעתו אלא יש הבדל בין מצב מלחמה 'עזרת ישראל מיד צר' לבין מצב שיגרה שאז ראוי להתגדל בתורה קודם
מפזר ערפל

הצגת כל התגובות

20
קשה לספור את התלמידים שנהרגו בגללו ובקרבות מיותרות וכמה סרו מהדת מעט או הרבה.
דוד
נהרגו בגללו?? בור ועם הארץ
חגי
19
גם הרבנים מלצר פראנק חרלפ בענגיס ודושינסקי, גדולי ירושלים כדעת הרב קרליץ,כולם זצל
יאיר
בכנס בני תורה בערך בשנת תשל"ב הרב נריה התנגד לגיוס בני ישיבות. בנו זצ"ל למד בחברון.
תלמיד
ועוד בן שליט"א למד בפונוביז'
מאן דהו
18
ציונות = שמד
ציונות
17
ישיבת כפר הרא"ה עדיין קדושה ותישאר תמיד
חסוי
16
תפסיקו לשקר. טובי בחורינו, יראי שמיים, תלמידי חכמים עצומים , נלחמים, נהרגים על קידוש השם. אלפי שבבניקים מסתובבים ברחובות. בושה.
המכבי
הרבה יוצאים לתרבות רעה -שכחת? גדולי ישראל יחליטו לא אתה!!!
אני
15
"שכאמור אנו מעוניינים לשתפם במערכות וצבאות ישראל ובמלחמתם מיד צר הבא עליהם". מומלץ לקרוא את דבריו החריפים של הרב זווין בגין חוסר ההשתתפות גם של לומדי תורה במלחמת המצווה ובהצלת ישראל מיד צר שכתב בתש"ח ונכונים הדברים גם כיום..
דוד
14
היום אפשר לומר על כך את הפסוק 'ויגדלו הנערים ויהי עשו איש שדה'
יוסף
13
הנכדים שלו תלמידי חכמים מופלגים לומדים בישיבות וכוללים חשובים ביותר
נריה
12
גם בעבר גדולי ישראל פטרומאת לומדי התורה.למה היום גם מי שלא לומד, לא מתגייס?
רחל
היום הסכנה הרוחנית בצבא הרבה יותר גדולה....
שי
11
ניסוח הכתבה מטעה. הרב נריה לא שינה דעתו, אלא היה מדובר בחוק שהיה אמור לפטור מגיוס רק מי שלפני כן למד בישיבה קטנה, ולא בתיכון או ישיבה תיכונית. והרב נריה זעק למה יגרע חלקם של מי שלא למד בישיבה קטנה, אך רוצה ללמוד בישיבה מעט לפני גיוסו לצבא.
כםיכ
10
תמימות המזרחי תמיד היתה שם דבר, שום דבר לא יגרום להם להתפקח ולראות את המציאות כמו שהיא
יעקב
9
את התוצאות של אותה בחירה רואים היום: למעלה מ40% נשירה
אלה
8
שימו לב שהפטור כאן הוא רק למי שתורתו אומנותו ולא אחד שעובד ולומד ויש לו פלאפון .
שמואל
7
מרתק. "באסיפת ראשי הישיבות ביום ה' שעבר הוחלט: בן ישיבה נחשב מי שהוא תלמיד קבוע בישיבה ותורתו אמנותו על פי סדרי הישיבות מעולם ולומד ושומר כל סדרי הישיבה" כלומר אין בעיה של גיוס במי שגם לומד, אז על מה המהומה?
אחד
6
פליאה גדולה על מי שמתהדר בשם היסטוריון לחשוב שהויכוח הראשון בין החרדים למזרחים היה 3 חודש לפני הקמת המדינה,
נתן ישראלי
כותרות בדאך כלל הם של האתר ולא של הכותב, הכוונה הוויכוח הראשון בנושא גיוס בני הישיבות במדינה המתהווה
אשרי
מרגיש לי שאתה מספיק חכם להבין לבד שהכוונה לויכוח בעניין הגיוס לצבא במדינת ישראל
מישהו
5
מעניין שגם הרב מאיר קרליץ היה חבר במזרחי. לאחמ"כ פרש. אגב הרב נריה לא היה בעד גיוס בכפייה הוא היה בעד גיוס לתלמידיו שהיו מעוניינים בזה.
נתן ישראלי
4
ר"ת כבוד תורתו הרמה
כתר"ה
3
האחיכם יצאו למלחמה ואתם תשבו פה?
משה
2
איך אתם כותבים שהוא שינה דעתו מקצה לקצה?! א. המכתב הראשון דיבר על זמן מלחמה ממש, וגם אז כתב על "גיוס חלקי". ב. גם במכתב הסני רואים שחושב שצריך להגייס, אלא שיש "לדחות בשנה או שנתיים" כדי להספיק ללמוד תורה לפני הגיוס (לאחר שלמדו ב"גמנסיה" = תיכון).
בניה
1
וכי רק זה שורש הויכוח?הרי אצלם המדינה היא אתחלתא דגאולה הציונות היא תנועה קדושה הרי הרב קוק הספיד את הרצל ימ"ש וכינה אותו משיח בן יוסף (בס'המספד בירושלים)הרב צבי יהודה ראה בליל יום העצמאות ריקודים במעורב ואמר שהוא רואה את השכינה לא מסוגל לכתוב יותר
אהרו
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים