כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

עם הארץ ששחט תלמיד חכם שבע כדי שיהיה לו קבר של צדיק

כפרי בּוּר וְעַם הָאָרֶץ חשב שאחד מעיקרי התורה, הוא ה"הִשְׁתַּטְּחוּת" על קברי צדיקים, וכאשר הזדמן לעיירה בה התגורר שד"ר מארץ ישראל הוא שחט אותו עם סכין כדי לזכות ל"קבר של צדיק" | ישראל שפירא בדק האם האגדה הזו - נכונה? (היסטוריה)

| 11 | כיכר השבת |
עם הארץ ששחט תלמיד חכם שבע כדי שיהיה לו קבר של צדיק

מכירים את הסיפורים שכולם מספרים, שאין להם מקור?!

אחד מהם הוא האגדה על הכפרי הבּוּר וְעַם הָאָרֶץ שגר בעיירה מרוחקת, ומרוב הריחוק לעיר הגדולה ולתלמידי החכמים, הכפרי חשב שאחד מעיקרי התורה, הוא ה"הִשְׁתַּטְּחוּת" על קברי צדיקים, ומה מר גורלו של הכפרי הבור, שהוא גר בעיירה שכוחת אל, שאין במקום "קבר של צדיק".

יום אחד הזדמן לעיירה שד"ר מארץ ישראל בעל זקן עבות, ושמח הכפרי שמחה גדולה. הוא פנה לקבלו ולאחר ארוחה כיד המלך, הצדיק מארץ ישראל נשחט עם סכין שחיטה כשרה, וכך בני העיירה הרחוקה, זכו ל"קבר של צדיק".

הסיפור הבלתי יאומן על הדעת, נכתב בכמה ספרים, אחד מהם הוא 'מלכי רבנן' (בן נעים) דף קיא על הגאון רבי שאול אבן דנאן הי"ד וזי"ע מחכמי פאס.

המקור הראשוני לשמועה זו, הוא בספר 'דברי חכמים' וכך דבריו:

"דרשתי לשמועה מרה כלענה... כהה"ר שאול אבן דנאן שנהרג בעונותינו הרבים בדרך איית עתאב... וינקום נקמת דם השפוך אוי לאזנים שכך שומעות... ובחודש טבת נתאמתה השמועה... כי החכם הנזכר הרגו אותו יהודי המחוז הנזכר ולרוב סכלותם ופתיותם אמרו שבנוף שלהם אין שום קבורת צדיק להשתטח על קברו בעת צרה. וכשראו החכם הנזכר בא לפניהם הרגו אותו או המה בעצמם או גוי שלוחם כדי לקוברו במחוז ההוא להשתטח על גבי מצבת קבורתו, השם הטוב יכפר בעד".

מסתבר שהרצח הברברי המזעזע, נוסה בשנית, כפי שהעיד רבי יעקב משה טולידאנו בחיבורו היקר 'נר המערב' שהעיד על שד"ר מארץ ישראל שהגיע לכפר אחד, ורצו להורגו על מנת לקוברו אצלם שיוכלו להשתטח, והוא הרגיש במזימתם וברח על נפשו.

המעניין שבעל 'נר המערב' חזר על המעשה שהביא בעל 'מלכי רבנן' על רבי שאול בן דאנאן מחכמי פאס שהגיע לבקר בשנת תקע"ט (1819) בכפר 'איית עתאב', ושם נהרג ע"י אנשי הכפר, כדי שיקבר אצלם, ויהיה להם קבר קדוש בכפרם, וללא ציון מקור כ'מלכי רבנן'.

מעשה זה הובא כאמור ב'נר המערב' שהוציא הגרי"מ טוליאדנו בשנת תרע"א (1919) ובו קורות היהודים במרוקו, וביניהם פרק מיוחד עם רשימת קברי הקדושים בערי המערב בכלל, וארץ מרוקו בפרט.

נסיים עם בקשה לקהל הקוראים, אולי הם יודעים היכן נטמן הרב הנרצח, ונארגן משלחת מקובלים שתעלה על קברו להתפלל לישועת הפרט והכלל.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
11 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
8
שהוא גר בעיירה שכוחת... סליחה אתה חרדי? מדברים ככה?
לשחוט אותו מהטעם האמור לעיל וכשהחל להשחיז מולו את הסכין אותו דרשן התחיל לשכנעו שבכלל לא צדיק הינו והוא השים עצמו כאינו מאמינו ורק מתוך ענוה אומר כך והמשיך להשחיז תוך כדי מלמולי שימחה על הזכות שתיפול בין תושבי האזור עד שהחל הדרשן לפרוט את כל עוונותיו באיזה זמן ומקום
זה היה מעשה עם הרה"ק ר' שמואל קאליסקער המוכר בכינוי ר' שמואל מונקעס, מגדולי תלמידי הרב בעל התניא זיע"א. הוא לא יכל לשמוע איך הדרשן איים על יהודי העיירה התמימים בגיהינום והעמיד אותו במקומו..
7
בספר אהבת חיים מובא המעשה הזה כמשל ולא כסיפור אמתי איך שצדיק נסתר נקלע לביתו דרשן נודד שפיאר עצמו ורוב צדקותו או אז בעל הבית נעל אחריו הדלת וסיפר לו שהוא הולך
עם ר' שמואל מונקעס (מחסידי בעל התניא) ו'מגיד' ליטאי
6
זה סיפור חב"די על ר' שמואל מונקעס שהגיע לעיירה שלו מגיד שהתחיל להוכיח את העם על החטאים שלהם. בלילה הגיע אליו ר' שמואל, ואמר לו להתוודות כי אחרי שהגיע כזה צדיק, מן הראוי שיהיה להם קבר של צדיק. כששמע זאת המגיד החל להתחנן על נפשו ואמר שהוא לא כזה צדיק כי עשה את העברות האלו והאלו.

הצגת כל התגובות

5
כששמע זאת ר' שמואל אמר לו 'אם אתה כזה רשע, אז מה אתה רוצה מבני ישראל שאתה מוכיח אותם בצורה הזאת'. אתה יכול לחפש זאת בספרות החב"דית.
4
עוד מפלאי ישראל השניה
3
אם הספר נר המערב הודפס בתרע"א כנו שכתבת. אם כן יצא לאור לפני מלכי רבנן שנדפס בשנות תר"פ המאוחרות. ולכן כנראה לא הוזכר שם הספר מלכי רבנן כמקור..
2
ישנו סיפור ידוע על מגיד - דרשן שכמנהג הימים הוכיח בצורה קשה את הציבור על "העבירות שלהם והעוונות שהגהינום לא מכיל אותם ה"י כשסיים לדרוש ולגרום לציבור ליבב עד כלות חזר לאכסנאי שאצלו התאכסן אמר האכסנאי תוך כדי השחזת הסכין אנחנו צריכים פה קבר של צדיק כי הקבר הכי קרוב נמצא רחוק מאוד
1
אמר הדרשן אני עושה גם עבירות וככה התחיל למנות בארוכה את עוונותיו אז אמר לו המארח אז למה אתה מייסר את הקהל על לא עוול בכפיו כשאתה עצמך מלא בעבירות עד מעל צווארך...?
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים