כיכר השבת

תמונה שווה מאלף מילים

קבלת הפנים לנשיא צ'כוסלובקיה שהובילה לפסיקת ה'משנה ברורה'

בערב פסח תרפ"ז (1927) ביקר תומאס מסריק, נשיאה הראשון של צ'כוסלובקיה - בארץ ישראל. הנהלת 'העדה החרדית' הכינה לכבודו קבלת פנים מרשימה - אך צלם שהנציח את הטקס המרשים בתמונה מפורסמת ביותר, הוביל לסיוע למשנה ברורה בפסק תקדימי (מגזין)

| 39 | כיכר השבת |
הגרי"ח זוננפלד מלווה את נשיא צ'כוסלובקיה תומאס מסריק בביקורו בשכונות החרדיות במרכז ירושלים בשנת תרפ"ז (1927). מתמונה זו הביא הגר"א גניחובסקי ראיה לפסק המשנה ברורה
הגרי"ח זוננפלד מלווה את נשיא צ'כוסלובקיה תומאס מסריק בביקורו בשכונות החרדיות במרכז ירושלים בשנת תרפ"ז (1927). מתמונה זו הביא הגר"א גניחובסקי ראיה לפסק המשנה ברורה (באדיבות קדם בית מכירות פומביות)

תומאס מסריק היה נשיאה הראשון של צ'כוסלובקיה שחי ופעל בין שנת תר"י (1850) לשנת תרצ"ז (1937).

>> למגזין המלא - כנסו עכשיו <<

מסריק היה חסיד אומות העולם, שיצא כנגד תופעות אנטישמיות במדינתו. תחת הנהגתו התקיים במדינה שוויון זכויות מלא ליהודים. שכרו היה שעל שמו קרויים רחובות, כיכרות, כפרים ויערות במדינת ישראל (כדוגמת כפר מסריק בגליל המערבי).

לא הרבה יודעים, ששמו של מסריק מוזכר לפחות פעם אחת בדיון הלכתי מסוים, ונביא את הדברים בפרסום ראשון (אם תשרדו עד סוף הכתבה...).

בערב פסח תרפ"ז (1927) ביקר מסריק בארץ ישראל, שם בין היתר הנהלת 'העדה החרדית' הכינה לכבודו קבלת פנים מרשימה. את הביקור המלכותי ליווה צלם עלום שם, שהנציח את הטקס המרשים בתמונה מפורסמת ביותר.

שנים רבות לאחר מכן עיין בתמונה זו הגאון רבי אברהם גנחובסקי וממנה הביא סיוע למשנה ברורה בפסק תקדימי שפסק.

הגרי"ח זוננפלד מלווה את נשיא צ'כוסלובקיה תומאס מסריק בביקורו בשכונות החרדיות במרכז ירושלים בשנת תרפ"ז (1927). מתמונה זו הביא הגר"א גניחובסקי ראיה לפסק המשנה ברורה (באדיבות קדם בית מכירות פומביות)

הגרי"ח זוננפלד הורה לארגן טקס מכובד ביותר, כראוי לראש מדינה חשובה.

כך, ביום ראשון ח' בניסן תרפ"ז (10.4.1927), הצ'אלמרים פינו את הזבל מרחובה של עיר, ועמלו שעות ארוכות לקרצף את הסמטאות הצרות. אמנים מקומיים אף כתבו שלטי ענק עם 'ברוכים הבאים' לכבודו של הנשיא החשוב, כפי שנהוג לכתוב שלטי ברוכים הבאים בחתונות של חצרות האדמו"רים.

נבנה אף שער מפואר עליו נפנפו דגלים צ'כוסלובקים, אנגלים ועברים, ובתוכו עברו חברי המשלחת, אחריהם מדדים בהתלהבות יהודי ירושלים לבושים בבגדי שבת בהוראת הרבנים.

משהגיע מסריק לקול קריאות 'יחי הנשיא', יצאו לקראתו משלחת נכבדים עם תשורה מכובדת, וילדי השכונה נעמדו בשתי שורות מנפנפים בדגלים, ושרו שיר מיוחד שחובר לאירוע זה.

מודעת קבלת פנים מטעם כולל שומרי החומות לכבודו של הנשיא תואמס מסריק (באדיבות קדם בית מכירות פומביות)

בתמונה נדירה מאותו מעמד נראה הגרי"ח זוננפלד הולך עם הנשיא תואמס מסריק מחזיק בכובעו. הסיפור המפורסם הוא שהגרי"ח הוריד את כובעו בידו כבר מראשית הביקור, כיון שחשש שאם הוא יאלץ להסירו לכבוד הנשיא כמקובל בטקסים אלו, ויתכן שהנשיא יחבוש על בגדיו צלב, הרי שייצא כאילו הגרי"ח מכבד את הצלב, לכך העדיף מלכתחילה לבוא עם כובע ביד.

(באותו ענין, כאשר הרבי מליובאוויטש רמ"מ שניאורסון היה יוצא מבית מדרשו, ועל פי רוב עמדו שם שוטרים גויים לשמירה. הרבי היה מנופף להם בידו לשלום ולא מכופף ראשו כנהוג באמירת שלום מפני החשש של לכבד צלב שיתוף של ע"ז רח"ל).

בקונטרס שו"ת שער מציון [1] הובא שמהתמונה של הגר"ח זוננפלד כשהלך עם הנשיא תומאס מסריק דייק הגר"א גניחבסקי שמותר לחשוב בתורה אע"פ שידיו צריכים נטילה. שהרי בתמונה הגרי"ח נראה נוגע במקום זיעה בפנים הכובע, ופשיטה שלא הלך ד' אמות בלא תורה – והדבר ראיה לדברי הביאור הלכה סימן ע"ג, ובסימן קס"ד בסופו.

המדובר על דבריו של החפץ חיים (באור הלכה ע"ג): "אבל להרהר בד"ת הלא קי"ל דמותר אפילו כשערותו מגולה... ומטעם זה מותר להרהר בדברים שבקדושה בשעת תשמיש שהרהור אינו כדיבור לענין זה אע"פ שהוא כדיבור לענין להרהר במבואות המטונפות...".

כאמור מתמונה זו שהגרי"ח זוננפלד החזיק את הכובע וברור שהרהר בלימוד תוך כדי, הביא הגר"א גניחובסקי ראיה לפסקו של המשנה ברורה שמותר להרהר בלימוד תוך כדי שידיו צריכות נטילה.

• • •

אם נלך בדרכו של הגר"א גניחובסקי שפסק הלכה למעשה ע"פ התמונה הנ"ל, נראה שיש פה עוד דין שיש ללמוד. המדובר על זקנתו של הגה"צ רבי יצחק מאיר מורגנשטרן שסברה שאין להניח את הכובע על השלחן, אלא רק כשהחלל שלו כלפי מעלה, ולא כלפי השולחן, כפי שהובא בעלון 'דעה חכמה לנפשיך' [2].

מסורת זקנתו של הגרי"מ מורנגנשטרן היא, שיש להניח את הכובע אך ורק שהחלל של הכובע כלפי מעלה (צד ימין) ולא כלפי השולחן (צד שמאל) (באדיבות ראובן מוזסון)

את המנהג הסביר הגרי"מ מורנגנשטרן באמרת הרשב"א הידועה שיש לכבד את מנהגי "נשים זקנות אף שאין ידוע טעמן". הגרי"מ מורנגנשטרן ניסה להסביר ולבאר בשמו של האדמו"ר הר"י מפשעווראסק שפסק שאין להניח כוסות שפיהם לכיוון השולחן, אלא רק לכיוון התקרה – השמים, שפתוח לקבל את השפע.

ברם, פה ניתן לומר שלהחזיק את הכובע באותו אופן שהחזיק הגרי"ח זוננפלד שהוא לא כלפי מעלה, ולא כלפי מטה, אלא כלפי הצד - מותר.

[1] פרשת צו תשפ"ג

[2] וארא תשע"ט. ישר כח לידידי מנדי שפירו ששלח לי מקור נפלא זה

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
39 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
18
הקדושה הגדולה ניכרת על פני הגה"ק רבי יוסף חיים זוננפלד זת"ע.
לייב
חחח יותר נראה שהוא התרגש מהקדושה של נשיא אוסטריה. תראה איך הוא מרוגש ממנו. מדהים
אלעזר
מה ש"מדהים" הוא השיפלות שלך היית בטח מאוד "מרוגש" לכתוב תגובה כזו
יניר
האמת כואבת לך. בכל אופן אכן התרגשתי, אבל עדיין לא הגעתי לרמת ההתרגשות של הרב מהנשיא הגוי. זו מעלה ששמורה לכבוד הרב הצדיק שהיה ידוע בהתרגשותו מגויי הארץ
אלעזר
17
לענ"ד הראיה שהגאון הרב גניחובסקי רוצה להביא אינו ממש ראיה, לא איכנס להסביר למה, אבל בכל אופן לית מאן דפליג, שזה כתבה יפה ומעניינית!
AS
אבל לא נעים לראות שהרב זוננפלד כל כך מתרגש מנשיא גוי ומכבד אותו למרות שאינו קובע דבר על היהודים בארץ ישראל
ישראל הלפרין
ככה נראה לך מהתמונה? או מהדמיון שלך? מה שבאמת "לא נעים" זה לראות תגובה כשלך
יניר
כך אני מתרשם מהמבע של הרב
ישראל הלפרין
אית מאן דפליג.
SA
16
הרבי מליובאוויטש לא הרכין את ראשו לגוים לא בגלל הצלב שעליהם, (כי יש הרבה כאלו שלא ענדו צלב) אלא בגלל שמעולם הוא לא הרכין ראשו לגוי.. (וכך העיד בעצמו באחת משיחותיו...)
תיקון:
יכול להיות שזה אמת מה שאתה אומר לא בדקתי, אבל כמה שכן בדקתי אז נראה שזה היה מסיבה אחרת לגמרי, כי הוא אחז עצמו למלך המשיח ונשיא ישראל, וזה הסיבה שכשהגיע לשלוח מכתב לנשיא של מדינת ישראל, הרי שהוא השמיט התואר 'נשיא' כי אחז שזה שמור רק לו עצמו!
אין כמו הרבי זצ"ל !

הצגת כל התגובות

15
אין לי כרגע את המקור אבל מרן האלטר מסלובדקא העיר לבחור ששם את קובעו כך על השולחן ששוליו כלפי מטה הרי אתה מזיק הזיעה שלך מלכלכת את השולחן והפך הכובע כלפי מעלה
יהודי
14
אתם מטורללים
פסיכולוג
13
מעניין
שימי
12
ראוי לפורים
סתם ליצנות
11
אפשר להתווכח בשתי הנקודות: א) הגרי"ח החזיק בכובע במקום שלא הי' חשש זיעה, ואולי לא הי' מזיע, ולא מצינו הלכה שמי שנגע בפנים הכובע צריך ליטול ידיו. ב) החזיק הכובע בצד כי כך היא דרך מחזיקי כובע בלכתם בדרך, ואין לדמות לענין שימת כובע על השולחן שבזה יש ב' מנהגים.
תורת חכם
10
ולכאורה ב' המנהגים לא תלוים בקבלת השפע (כמאמר הרבי מפשעווארסק) כי שם מדובר בכלי המחזיק ככוס, משא"כ בכובע שהוא לבוש לאדם ולא כלי המחזיק שפע. וכפשוטו הדבר תלוי אם הכוונה לאוורר את הכובע מזיעה, או להחזיק הכובע כדי ליישר את הכובע על השולחן שלא יתעקם. פורים תורה אמיתי...
תורת חכם חלק ב'
9
איך האשכנזים חרדו מנשיא אוסטריה שבכלל לא שולט עליהם. אם הם היו במדינה מוסלמית עם מלך בעל שלטון אבסולוטי הם היו עושים במכנסיים על המקום מרוב פחד.
אברהם יצחק גץ
לעולם ישתדל אדם לרוץ לקראת מלכי ישראל, ולא לקראת מלכי ישראל בלבד אלא אפי' לקראת מלכי עובדי כוכבים, שאם יזכה יבחין בין מלכי ישראל למלכי עובדי כוכבים" רש"י: שאם יזכה - לעולם הבא ויראה בכבוד מלך המשיח. יבחין כמה יתר כבוד נוטלי שכר מצות יותר ממה שהיה כבוד האומות בעוה"ז.
ברכות נח, א
אבל הוא לא היה מלך...
אברהם יצחק גץ
אכן לא מדברים פה מעיקר הדין, והנקודה זה לא המלך, אלא כמו שכותב רש"י שאם יזכה יבחין כמה יותר גדול הכבוד של שומרי המצוות לעוה"ב, מאשר כבוד האומות בזה"ז, ולכן בזמננו שאין אצל הגויים מלך אמיתי, עדיין מסתמא יש עניין (לא חיוב) לראות הגדולה והכבוד של חשובי נשיאי הגויים, בשביל שאם יזכה ידע ההבדל,
AS
אגב במקרה הספציפי הזה מדובר היה בנשיא גוי שהיה אוהב ישראל, שעל זה לבד שווה כל הבאלגן כהכרת הטוב!
AS
הלכה עשיו שונא ליעקב. אל תאמן להם עד יום מותך
אברהם יצחק גץ
מה שבטוח שאתה ה"עשיו" פה ששונא ליעקב (אלפי שומרי מצוות החרדים), ותאמין לי שהייתי סומך יותר על גוי טוב, מאשר על כופר ומין כמוך שגרוע מהם!
הלפרין
אתה טועה מר הלפרין. הרבי שלך שעשית ממנו אל רח"ל, העביר אותך על דעתך ועל דתך
אברהם יצחק גץ
התכוונת נשיא צ'כוסלובקיה, לא?
איינער
"עושה במכנסיים על המקום מרוב פחד" לכתוב כזו תגובה
איך אתה לא?
8
ברור שהירהר בלימוד תורה? זה מזכיר את ההוכחה שאברהם אבינו הלך עם כיפה.
מגיב אחד
בשבת עם שטראיימעל כמובן לית מאן דפליג
המפליג
7
כיוון שהזיעה לא מעושרת והיה חשש טבל פסק הגריניחובסקי שטומאה הותרה בציבור . יאלללההה
קוגל וטשונט
6
כתבת יפה כתמיד אך העובדות אינם נכונות כלל וכלל. כתיבת המשנה ברורה הסתיימה 20 שנה לפני ביקורו של מסריק בארץ. אולי מכאן להביא ראיה כי לחפץ חיים היה רוח הקודש....
חיים
כרגיל אתה קורא רק כותרות לחינם... תעיין בפנים הכתבה מוזכר שהביא ראיה למשנ"ב
אל תקרא כותרות!!
5
המשנה ברורה לא צריך ראיה. הראיה הכי גדולה זה שהחפץ חיים פסק ככה.
צלח
את הראיה לא הביא הרב הכותב, אלא מרן הרב גניחובסקי. הוא לא בסדר לפי מר צלחבוסקי?
תגובה לצלחוביץ
4
זה פלפול של הבל כי בירושלים חם אך לא מזיעים כידוע מקדמא דנא ולא ניתן להוכיח לעניין זיעה ובעניין מנהג נשים זקנות הרי ברובן הן אמונות תפילות ומנהגי גוים פאגאנים ומסתברא שבשולי הכובע יש לכלוך לכן ראוי להופכו מחמת נקיות.
איפכא מסתברא
ומה עם הרשבא המפורש שכל אמונות הבל של סבתות זה חשוב?
רשבא מפורש
3
ומנין לך שכבוכע שלו היה זיעה? בכל כובע חייב להיות זיעה? ואם הזיעה כבר התייבשה. ואולי זה בכלל כובע של שבע שלבש אותו במיוחד ולא היה בו בכלל זיעה ?
כובע בלי זיעה
2
האשכנזים האלו מטורללים לגמרי
יר"ש לא תמצא
1
ראו מה אומר הבעשט בספרו צוואת הריבש: "התפלה היא זיווג עם השכינה, וכמו שבתחלת הזיווג ניענוע, כן צריך לנענע עצמו בתפלה בתחלה". מה דעתך? כי את הציטוט הזה הביאו תלמידי הגר"א בין ציטוטים הזויים רבים כדי להראות שהבעשט היה עם הארץ.
משה
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים