כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

כשחכמות הגויים הפכו לתורה; ההסכמה בין הרבי מליובאוויטש והגר"ח קנייבסקי

הגר"ח קנייבסקי זצוק"ל ציטט בשם החזון איש, שכמפורסם הרמב"ם לקח חלק מספרו מחכמים נכרים, וקטעים אלו נהפכו להיות תורה ממש | פסק דומה לזה הדגיש הרבי מליובאוויטש לחסידיו - שחכם יהודי נודע העתיק חכמות מכתבי יוונים, והדברים נהפכו לתורה ממש (היסטוריה)

| 61 | כיכר השבת |
הרבי מליובאוויטש והגר"ח קנייבסקי זיע"א
הרבי מליובאוויטש והגר"ח קנייבסקי זיע"א (צילום: Mordecai baron - scanning photograph taken by Mordecai baron, CC BY 3.0 | שלומי כהן, פלאש 90)

בעבר מדור 'היסטוריה ואקטואליה' ב'כיכר השבת' פרסם סדרה ארוכה מקיפה אודות חייו ומשנתו של החכם הגליצאי מנחם מֶנדֶל לֶפִין מסָטָנוב, ספרו 'חשבון הנפש' ועל הפולמוס האם בספר זה הובאו רעיונות מוסריים של הנכרי בנג'מין פרנקלין, והאם ישנה בעיה לקחת רעיונות מוסרים מגוים שהרי אמרו חז"ל "חכמה בגוים תאמין".

ממשנתו של כ"ק הרבי מליובאוויטש נמצאנו למדים שהיה מקרה בהיסטוריה, שחכם יהודי נודע העתיק חכמות מכתבי יוונים, והדברים נהפכו לתורה ממש, כחלק מתורת ה'.

המדובר הוא על הנשר הגדול הרמב"ם בפרושיו להלכות קידוש החודש, שחלק מהם העתיק מחכמי יוון, שדינם זהה לכל דברי הרמב"ם למרות שהובאו מחכמי יון, וכך כתב הרבי מליובאוויטש:

"יש לבאר מה שכתב הרמב"ם בהלכות קידוש החודש לענין כל חשבונות מקום השמש והירח והארץ שהראיה על כל הדברים היא מחכמות התקופות והגימטריאות שחברו בה חכמי יון ספרים".

ממשיך הרבי וסובר שעל קטעים אלו שהרמב"ם העתיק מחכמי יון מברכים עליהם קטעים אלו ברכת התורה לפני הלימוד:

"החידוש שבדבר שהגם שחכמת התקופות והגימטריות היא חכמת האומות, מכל מקום נעשית היא חלק מתורת ה', שמברכים גם קודם ללמוד הלכות אלו ברכות התורה, ועד שנעשית חלק מהלכה שבתורה, עד שנעשית חלק ממשנה תורה".

ממשיך הרבי בדבריו, ומבאר שגם בענייני טבע וחכמת האומות, ניתן לגלות את האלוקות:

"כי זה החידוש שבתורה, שגם בענייני טבע (חכמת האומות) מגלים את האלוקות שבזה".

עוד מבאר הרבי שרבותינו הרמב"ם והרמב"ן ידעו להשתמש בחכמות הגוים לעבודתו יתברך:

"ויש לומד שענין זה בכלל שייך לעבודתו של הרמב"ם דווקא כמו שכתב בתניא שהרמב"ם והרמב"ן ידעו להשתמש בחכמות האומות לעבודת ה' או לתורתו". (התוועדויות תשמ"ח, ב, עמ' 471 – 470).

כזכור לאחר פטירתו של מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי, חשפנו שכן היא דעתו כפי שכתב בהקדמתו לספרו 'שקל הקודש' על הרמב"ם:

"ואמרו בשם החזון איש זצ"ל, שאף על פי שהרמב"ם העתיק החשבונות שבפרקים האחרונים של קידוש החודש מהגוים כמו שכתב בסוף פרק י"ז. מכל מקום אחר שהרמב"ם כתבם נעשה תורה ממש, והלומדם – לומד תורה".

הגר"ח קנייבסקי הוסיף מסורת מהחזון איש אותה הרבי מליובאוויטש לא כתב, שכתבי ידו של הרמב"ם המכונים "טְיוּטָה" בהם נכתבו רק חשבונות אותם העתיק מחכמי יון, אף הם יש בהם קדושה וחויבו בגניזה:

"וגם אמרו שכל הפתקאות שכתב עליהן את החשבונות של קידוש החודש, צוה לגונזם אחר כך, כי אמר שיש עליהן קדושה".

לאמור: הגר"ח קנייבסקי זצוק"ל ציטט בשם החזון איש, שכמפורסם הרמב"ם לקח חלק מספרו הנ"ל מחכמים נכרים, וקטעים אלו נהפכו להיות תורה ממש, ולא עוד, אלא הוסיף הגר"ח קנייבסקי שאפילו הפתקים שהרמב"ם העתיק אליהם את הציטטות מאותם נכרים, ולא נוסף בהם דברי תורה של הרמב"ם עצמו, גם הם חייבים גניזה.

כאמור, פסק דומה לזה הדגיש הרבי מליובאוויטש לחסידיו, ונמצאנו למדים ששני גאונים אלו התכוונו לדבר אחד.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
61 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
10
תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם
וכל בנייך
9
וגם אמרו שכל הפתקאות שכתב עליהן את החשבונות של קידוש החודש, צוה לגונזם אחר כך, כי אמר שיש עליהן קדושה". מתייחס לחשבונות שכתב החזון איש ולא לרמב''ם
חיים
נכון, וכל שכן אם הרמב"ם היה כותב אותם, שהיה צריך לגונזם. העיקרון הוא שחשבונות קידוש החודש הם דברי תורה, ואם כן לא משנה מה מקור צורת החישוב
דוד
מה זה ה"כ"ש" הזה? חוקרים כאן את שיטת הרמב"ם וא"כ לא שייך להביא את הנהגת החזו"א ולעשות כ"ש, כפשוט וד"ל.
יהושע
8
הפתקאות שדיבר עליהם הגרח"ק, הם פתקאות החזו"א, לא פתקאות הרמב"ם.
מאיר
באמת נראה שזאת הכוונה.
ל.מ.

הצגת כל התגובות

7
יש לי ספר ברמה מאוד גבוהה בכתב ידו של הסבא שלי על חכמת התכונה והלכות קידוש החודש
יהודה
הלואי שתוכל לזכות את הרבים.
ירושלים
6
זה דברים שהרמב"ם כותב בעצמו שהוא לקח מחכמי יוון שי ספרי חכמי ישראל לא הגיעו אלינו. ובס' מפתח שם מציין לדברי בעל שות שבות יעקב שבאמת אין לזה מצות תלמוד תורה.
נתן
5
כי הוא לא היה מלך המשיח שכל!!!
יעקב
4
מוזר כל הדיבור בזה. אם הרמב"ם היה כותב שהעולם עגול ולא שטוח, או שכדור הארץ מסתובב סביב עצמו אז זה אמת רק בגלל שהרמבם כתב? זוהי תפיסה מיסטית אלילית! 2 העובדות הנ"ל הם אמת כי זו המציאות. וזוהי תפיסת הרמבם שהולכים אחר האמת ולא משנה מי אמרה, כדברי חזל חכמה בגויים תאמין
אברהם
בול
מדויק
א הולכים אחר האמת למרות מי שאמרה. ב גם בגמרא כתוב שהשמש סובבת וכו
מגיב
אתה אולי מאבד עובדה חשובה - אסתכל באורייתא וברא עלמא ותורה קדמה לעולם אלפיים שנה, מאחר והרמב"ם כתב את דבריו מאותו מקור ושורש של אמת אלוקית שהייתה קיימת כמובן גם לפני שהרמב"ם כתב אותה, אם הוא היה כותב אחרת, הייתה לזה השפעה על המציאות.. אלילות מיסטית = קדושה
יהושע
3
אילו היית באמת לומד היסטוריה, היית יודע שחלק עצום מדברי חז"ל הגיעו כך או אחרת מחכמת העמים. למשל, כל קידוש החודש במס' ר"ה, מחזור הירח וזמן החודש וכולי, זה התחיל עוד מהבבלים הקדמונים. אפילו הדברים הבסיסיים ביותר כמו השפה העברית, צורת האותיות, ואפילו - הס מלהזכיר - פסוקי התורה עצמם.
חנן. ב.
שטות חסרת ביסוס
מגיב
2
שאלה - מה הפך את הכתוב מחול לקודש? למה כשהגוי כתב את זה זה חול? ואם גוי היה כותב דברי תורה ממש זה היה חול?
דן
וודאי, חוכמה זה בגוים תאמין תורה בגוים לא תאמין. כשזה נלמד ע"י חכמי ישראל זה מקבל את הקדושה כחלק ממה שתלמיד ותיק עתיד לחדש וניתן למשה בסיני, ואילו גוי שיכתוב חידוש תורני אני מסתפק אם זה יהיה קדוש (אולי אם זה מסתמך בצורה יסודית על דברי תורה הרי שזה לא מאבד את ערך התורה של זה.. צ"ע)
יהושע
"זה מקבל את הקדושה..." אתה מאוד אלילי. שמא אתה מאנשי חבד?
אברהם
1
נו שויין
אבא שמעון
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים