כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

שיטת רבי עקיבה; הקצוות החרדים חלוקים

תחת הכותרת "רבי עקיבה יוסף שלזינגר ממתנגדי מדינת התורה" פרסם הרב אביעד נייגר המזוהה עם סאטמר, מאמר מחאה רבתי נגד מאמר שפרסמה אגודת 'קדושת ציון' (חרדים)

| 32 | כיכר השבת |
קברו של הגה"צ עקיבה יוסף שלזינגר בהר הזיתים
קברו של הגה"צ עקיבה יוסף שלזינגר בהר הזיתים (צילום: הודיה אלתר)

תחת הכותרת "רבי עקיבה יוסף שלזינגר ממתנגדי מדינת התורה" פרסם הרב אביעד נייגר יו"ר ארגון "ילקוט השבעתי אתכם", המזוהה עם השקפת עולמם של חסידי סאטמר, העדה החרדית ונטורי קרתא, מאמר מחאה רבתי.

המדובר על תגובה כנגד מאמר בשם "רבי עקיבה יוסף שלזינגר חוזה מדינת התורה" - שהוציאה אגודת 'קדושת ציון' בראשות הרב יהודה אפשטיין לרגל מאה שנים לפטירתו בתוך חוברת בשם 'ממלכת התורה מחזון למציאות'.

"רבי עקיבה יוסף שלזינגר חוזה מדינת התורה" – מתוך חוברת שהוציאה אגודת 'קדושת ציון' לרגל מאה שנים לפטירתו

הרב נייגר כותב בחריפות: "וכאלו הם הארגון הידוע לשמצה בשם 'קדושת ציון'... ומפרסמים את אותם שקרים בשביל האידאולוגיה הלאומנית שלהם שמאחוריה עומדים הכהניסיטים".

הרב אביעד נייגר יו"ר ארגון "ילקוט השבעתי אתכם"

המדובר על חוברת 'ממלכת התורה מחזון למציאות', שהוצאה בידי אגודת 'קדושת ציון', בה נטען שהרב הונגרי רבי עקיבה יוסף שְלֶזינגר (חי ופעל בין השנים תקצ"ח – תרפ"ב, 1837- 1922), שעלה לירושלים לאחר שלחם ברפורמים בהונגריה, חפץ להקים מדינת הלכה, שכללה יחידות צבא עילית בשם 'לוחמיאל' ו'שומריאל' שנועדו להגן על שטחי בני ישראל מידי צר ואויב, חרבם חגורה על מתנם, שיהיו עשויים ללא חת.

הרב יהודה אפשטיין יו"ר אגודת 'קדושת ציון'

עוד נטען שהרב שלזינגר חפץ להקים אגודות בכל חלקי הארץ שיתפרנסו מעבודת החקלאות (ולא רק ללמוד תורה בכוללים כפי שהיה נהוג בישוב הישן). כל זה לטענת אנשי האגודה תוך הבאת מקורות מספריו הרבים של הרב שלזינגר, הוא הקדים את זמנו, ועשרות שנים לפני חזונו של הרצל, הרב שלזינגר חפץ להקים מדינת הלכה יהודית חרדית בארץ ישראל, בשינוי מהרצל שחפץ להקים מדינה חילונית.

לחצו כאן

המאמר של קדושת ציון

לעומתם, הרב אביעד נייגר טוען, שמדובר בזיוף. את הגיליון של 'קדושת ציון' מכנה הרב נייגר: "[און]גליון", וטוען שטענתם של אגודת קדושת ציון שהרב שלזינגר רצה להקים מדינת הלכה עוד לפני שנולד חזונו של בנימי זאב הרצל – איננה נכונה.

לחצו כאן

גירסה שניה של המאמר "מדינת הלכה הלכה המדינה" מאת הרב אביעד נייגר, שתוקן בעקבות טענותיו של הרב אפשטיין

***

הרב אביעד נייגר, יליד תשל"ו, נולד בנהריה למשפחה חילונית. בגיל 21 חזר בתשובה לדתי לאומי, ולמד במכון מאיר אצל הרב אורי שרקי, הרב יהושע רוזן, ואף שמע שיעורים מר"י הר המור, בנשיאות הרב ישראל טאו, הרב יהושע צוקרמן ועוד רבנים.

אחרי תקופת ההתנתקות עזב נייגר את תפיסת העולם של הציונות הדתית והפך למתנגד לציונות. בשנת תשע"ב הקים את מכון "ילקוט השבעתי אתכם".

כיום הרב נייגר מרצה בנושא יהדות, ומעביר שיעורים ברחבי הארץ נגד התנועה הציונית, ואף בין שומעי לקחו קבוצות דתיות לאומיות.

הרב יהודה אפשטיין יו"ר אגודת 'קדושת ציון', עבר מסע דומה, ונולד למשפחה חילונית. בעת לימודו בגמנסיה הרצליה אף התעמת קשות עם המנהל דאז וראש העיר תל-אביב היום רון חולדאי על רקע התנגדותו לשילוב ערבים בבית הספר, דבר שעלול מאד להביא להתבוללות. אפשטיין חזר בתשובה, חי תקופה מסוימת בקרב הציבור הדתי-לאומי וכעבור שנים מועטות עבר לציבור החרדי.

לחצו כאן

המאמר המלא "רבי עקיבה יוסף שלזינגר ממתנגדי מדינת התורה" מאת הרב אביעד נייגר

המעניין, שהרב אפשטיין והרב נייגר פנו לשתי קצוות של הציבור החרדי. הרב נייגר משתייך לעדה החרדית, וקיבל אף מכתב ברכה מהמשב"ק של האדמו"ר רבי אהרן טייטלבוים בשמו, על אחד מהקונטרסים שהוציא, ולעומתו הרב אפשטיין נמנה על מיעוט חרדי שדוגל בהדגשת הפן הארצישאלי הלאומי, והקים את אגודת 'קדושת ציון', ואף בעבר הוא חשב לרוץ ברשימה פוליטית עם ח"כ איתמר בן גביר, ואומנם פרש על רקע שיבוץ נשים ברשימה וסירובו להתפשר בנושאים עקרוניים נוספים.

ועידת קדושת ציון תשפ"ב
הרב אביעד נייגר נושא נאום ביום כ"א כסלו לרה"ק מסאטמר זי"ע (מימינו הרב מרדכי מינצברג מתפארת ירושלים, משמאלו חתנו של האדמו"ר מתולדות אהרן)

הרב נייגר מצטט את הרב שלזינגר, שיצא בחריפות כנגד ספר 'מדינת היהודים' שפרסם הרצל בשנת תרנ"ז: "למה לא ישתדלו על מעמד כנסת ישראל כאשר אחד מאנשינו הוציא מחשבות בעצה ליסד המדינה (יודענשטאאט) ולהיות לעם אחד בקרב הארץ".

קברו של הגה"צ עקיבה יוסף שלזינגר בהר הזיתים (צילום: הודיה אלתר)

עוד מצטט הרב נייגר את הרב שלזינגר שכתב בחריפות כנגד התנועה הציונית, ולא עוד אלא שנשאל האם נכבוש את הארץ מידי אומות העולם בכח? וענה: "לא כן כאשר עמנו עתה אם כי ירושת הארץ עוד עלינו מצוה בכל עת כבראשונה כמבואר בספר המצות בסוף, אך לא לנו ללחום לא בחרב ולא בחנית לא בסכנת נפשות לא בשפיכות דמים כי אם עלינו זה המעט בנתינת דמים וברשות הממשלה יר"ה".

לדברי הרב אביעד נייגר, אנשי 'קדושת ציון' צטטו מאמרים של הרב שלזינגר משנים מוקדמות כפי שכתב בספרו 'חברת מחזירי עטרה ליושנה' (ירושלים תרל"ג), והתעלמו לגמרי מספרו שיצא עשרים וחמש שנים לאחר מכן 'ברית עולם האחרון' (ירושלים תרנ"ח).

עוד מוסיף הרב נייגר, שהרב שלזינגר בסך הכל התכוון על התיישבות והקמת קהילות ולא ח"ו עלה על דעתו משהו שקשור להקמת מדינה.

הרב אפשטיין, לעומתו, מצביע על הדו-פרצופיות בטיעוניו של הרב נייגר. באתר 'ילקוט השבעתי אתכם' של נייגר מובא בלוג של הרב נייגר בשם – "מדינת הלכה, הלכה המדינה", שזו אגב סיסמה ידועה של השמאל שונא-הדת, ושם קובל נייגר על כך ש'קדושת ציון' מקדמים את רעיון המדינה היהודית לא באמצעות הרב קוק - אלא באמצעות הרב צבי קלישר והרב שלזינגר, שמה שמשותף להם הוא היותם 'דעת יחיד'!.

הרב אביעד נייגר מעביר שיעור בהתנחלות גבע בנימין
ועידת קדושת ציון תשפ"ב

לדברי הרב אפשטיין מדובר בגיחוך, כיון שהרב נייגר מביא שני חכמים וקורא להם 'דעת יחיד'. מלבד זאת טוען הרב אפשטיין שמדובר בשקר מוחלט, שכן רובם המוחלט של גדולי ישראל תמכו בהקמת מדינה יהודית, כפי שראינו בכנסיה הגדולה של 'אגודת ישראל', שנערכה בחודש באלול תרצ"ז (1937), במרינבאד שבצ'כוסלובקיה שהצהירו שהם בעד הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל, ובתנאי שתהיה זו מדינה של תורה.

כעת מוסיף הרב אפשטיין שהרב נייגר חזר בו ממאמר שהוא עצמו כתב, וסותר את עצמו וטוען כעת, שבאמת הרב שלזינגר בכלל לא תמך במדינת התורה. זאת, אחר שבכל חייו לחם ומסר נפשו למען הקמת הישוב, הקמת צבא יהודי, תחית השפה העברית כראוי וכינון מערכות שלמות של חיים, שמשמעותם הברורה היא מדינה יהודית על-פי תורה לדברי הרב אפשטיין.

זה שהתנגד להרצל זה ברור, אומר הרב אפשטיין, גם אנחנו מתנגדים לחזונו של הרצל. אבל מי שבמקום להעמיד מול חזונו של הרצל את חזון מדינת התורה בוחר, כמו נייגר, להתנגד לכל צורה של חיים יהודיים כאומה, וחושב שעלינו להשאר בגלות עד ביאת המשיח – הוא זה שנותן כח לחזון של הרצל ולהקמת מדינה חילונית, כפי שקרה לדאבוננו רח"ל.

גם הציטוט אודות זה שאין לנו לקחת את הארץ בחרב ובחנית, אלא רק ברשות האומות, מעיד שוב על הדו-פרצופיות של הרב נייגר, לדברי הרב אפשטיין. הרי מובן, שבאותם ימים לא הייתה כל אפשרות לקחת את הארץ בחרב, ואז צריך היה קודם כל לבסס את הישוב. אבל מה שמפליא הוא שהרב נייגר ואנשיו התנגדו להקמת המדינה גם אחר הצהרת בלפור, אחר ועידת סן-רמו, אז קבע מרן האור שמח כי "סר פחד השבועות" ואף לאחר י"ז כסלו תש"ח, אז החליט האו"ם על הקמת מדינה יהודית לדברי הרב אפשטיין. (יצוין שהרב נייגר סבור שהאגרת מאת האור שמח – מזוייפת).

הרב אפשטיין מוסיף שהמסר של כינון מלכות התורה על-פי ההלכה היהודית הוא מסר שעולה מכל כתבי הקודש ודברי חז"ל, ולכן אלפים רבים מסלתו ושמנו של הציבור החרדי – מהישיבות החשובות ביותר, מהחסידויות השונות, מכל העדות והמגזרים, צעירים וזקנים – רבים וטובים תומכים ב'קדושת ציון', ובועידה הארצית האחרונה השתתפו כ-1,500 איש, והגליונות מופצים ונקראים בשקיקה בכל הארץ ואף בריכוזים חרדיים בחו"ל. דעותיו של הרב נייגר, לעומת זאת, מלבד הבלוג שהוא עורך, אינן מקובלות בשום מקום בציבור החרדי, מלבד סאטמר והעדה החרדית, שם זה כעין 'מסורת', וממילא אינו דבר שצריך הוכחה.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
32 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
19
למגיב היקר שהגיב לי, רציתי לתקן טעות שכתבתי לך בתגובה הארוכה שם במס' 4', שר"י בן בתירא גר בנציבין בחו"ל, וזה עוד היה בזמן שבית המקדש קיים, המקור הוא מפסחים ג ע"ב תוס' ד"ה מאליה מי קספו לך. וכן הילל הזקן גר בבבל, ולא עלה לא"י רק עד שהוצרכו לשמוע ממנו בא"י 3 הלכות, ובלי זה לא היה עולה לא"י, (איני ז
הרב קוק זצוק"ל
18
המכתב של האור שמח שאפשטיין מצטט אותו כ"כ הרבה, היא מזוייף, כבר עורר על זה רבי ישראל אליהו ווינטרויב זצ"ל ועוד, וזה גם מוכח מדברי האור שמח עצמו, כגון בספרו משך חכמה (פר' ויחי, נ, כד) וז"ל: פקד יפקוד אתכם והעלה אתכם כו' "הנה למדם כי לא יעלו בחומה עד בוא נביא מהשי"ת", ויאמר פקד כו', "וזה למוד לדורות
חסימת פיות
הרב ויינטרוב גם אמר על קול התור שהוא מזוייף נגד דעת הגרש"ז אוירבך והגרי"ש אלישיב.
י.ש
הטיעונים שלך מצחיקים ורואים שאתה בכלל לא מכיר את המכתב מה שכתוב במכתב זה בדיוק ככה - שבהתחלה הוא חשב שאסור וכו' כמו שהבאת מספריו, אבל אחרי הצהרת בלפור ממילא נהיה מותר. עכשיו תסביר לי איך לצטט את מה שהוא כתב לפני המכתב והסביר במפורש במכתב שהוא חוזר בו, מוכיח שהמכתב מזוייף... כרגיל, אפשטיין ודומיו מב
הפוך לגמרי
17
אז ככה לגבי הזיופים של אפשטיין, הטענה שלו שאיסור למרוד באומות ולכבוש א"י במלחמה זה רק אגדה ולא הלכה. תשובה: עיין הרמב"ם הקדמתו למניין המצוות, שכיבוש הארץ לא יהיו אלא רק כשיש מלך וסנהדרין וכהן גדול, וכן כותב שם שרק בזמן הבית מותר לכבוש א"י. וכן "אגרות משה" (כרך ז') חו"מ ח"ב סימן ע"ח, פוסק שצריך לשאו
חסימת פיות
כוונתו שזו אגדתא שלא נפסקה להלכה לא ע"י הרממם הרי"ף, הרן" והשו"ע שעל פיהם נקבעה הלכה בימינו
מנחם
האיסור הזה הוא רק בארץ ישראל?? כי לדעתי יש העיירה של הסטמרים בארהב גורמת המון סכסוכים והתגרות ממש מיותרת בשכנים שם... גם הבנין של סטמר ברחוב יואל לא מוצא חן בעיני אומות העולם, אז למה זה בסדר?
י.א.ש

הצגת כל התגובות

16
המלבי"ם חבקוק ב, ד, כבר ניבא ורימז על הפריצי ישראל הציונים שיעמידו חזון ויעברו על דחיקת הקץ, וז"ל: הנה עפלה לא ישרה נפשו בו. מי שנפשו אשר בו לא ישרה, הנפש ההיא תתעפל ותתחזק לחשב קצין "ולדחק את הקץ", הודיע לו כי רבים יכשלו ויעפילו לעלות בכח ובתוקף (לא"י) להביא את הקץ, כמ"ש ופריצי בני עמך יתנשאו להעמי
ראדזין
15
ולמה ישראל שפירא לא מפרסם את דברי גאבד חוג חתם סופר נגד העלון 'קדושת ציון'? הרב אלטמן מכנה אותם: "מעלה גרה, ראו כשר אני".
חיים
14
ל1, 2, ו4 - לא ברור עם מי אתה מתווכח ומה אתה טוען. מה הקשר רשות? מישהו פה דיבר על רשות האומות? ומניין שגאולה= אך ורק משיח בן דוד? מה עם משיח בן יוסף עפ רבינו הגרא? ואדרבה, לא עשינו תשובה, כי התשובה הבסיסית היא השיבה לארץ ישראל, שרק בה המצוות אינן הציבי לך ציונים כדברי הרמבן וגדולי המקובלים. ל3- פה
ללא שם
(שפירא אני מקוה שתיתן לי להשיב לפי המקורות לתגובה הזו ששאל אותי). 1. למגיב היקר שהגיב לי, זה מה שקורה כשאתה מתערב בכתבה, לפני שלמדת מדברי הרב שלזינגר, לגבי שאלתך מה הקשר רשות האומות, פשוט מאוד כי הרב שלזינגר כותב 3 פעמים לפחות בספרו "ברית עולם האחרון" שאסור לכבוש א"י ע"י מלחמה וחרב וחנית ויד חזקה,
הרב קוק זצוק"ל
13
לא משנים כלום מהתורה
יהודי
12
החרדים חזקים בדבורים ובלבולי מוח. בכל הנוגע לעולם המעשה הם אפס עגול, כלומניקים לכל דבר ועניין. עם ישראל ב"ה עלה על זה וכבר לא סופר אותם, אחרת היינו נשארים באירופה, מסיימים באושוויץ, ומדינת ישראל מעולם לא היתה קמה ובטח שלא שורדת אפילו רגע אחד. 2000 שנה החרדים היו בהנהגת העם. זה מספיק זמן לעשות הרבה.
החרדים חזקים בדיבורים
רחמנא ליצלן
שייגץ
חחחח רחמנות כופר אומלל, זה לא רק רחמנות עליך על השטויות והבלוף שאתה כותב, אלא עיקר הרחמנות שאתה חושב שאתה יהודי מאמין שותמ"צ, אבל בעצם אתה לא חולם שאתה "כופר גדול בהשגחה פרטית", תלמד גם על 'צדיק ורע לו' 'רשע וטוב לו', 'רשע שהשעה משחקת לו', עקבתא דמשיחא כל ההצלחות יהיו למי שמרשיעים, וכו'. (שאגב גם
ותהי אמת נעדרת
11
לא הוגן כלל להעלות כתבה בלי להביא את תגובת הרב נייגר, הרב נייגר מוכיח הכל ע"פ התורה וחז"ל ראשונים ואחרונים, ע"פ הלכה, והשקפה, ודעת תורה מגדו"י מכל הדורות, מאידך עוד לא ראיתי שיש לאפשטיין טענה הלכתית אחת שמצדיקה את מעשיו, והשקפותיו, ובעיקר את הדרך לאן שהוא חותר (לעשות את החרדים למפלגת המזרחי המקור
ראובן
התגובה שלך היא קצת "שקר דעבידא לגלויי" מילא אם היית אומר שהטענות שלהם לא מספיק חזקות וכדומה, הגיוני אבל להגיד "לא ראיתי טענה הלכתית אחת" זה בדיחה, הם פרסמו עשרות מאמרים עם משא ומתן הלכתי ברמה גבוהה. אמנם לא קראתי הכל אבל קראתי חלק. אולי אפשר להתווכח ולנסות לסתור. אבל כשבמקום לעשות ככה אתה צועק "לא ר
שמעון
שלוש בעיות במה שאתה כותב אחי היקר. אני אומר לך את זה מאהבה וחלילה לא רוצה לגרום לשנאת חינם. א. אתה לא צודק לדעתי בכך שאתה אומר שהמזרחי כל גדולי ישראל יצאו נגדם. אמנם לא הסכימו אותם, אבל להזכירך חלק לא קטן מאגוד"י היה בהתחלה עם המזרחי. בסוף לא הסכימו אבל לא החרימו אותם. ב. כל מי שלא מסכים איתך הוא ל
ינון
10
ב"שיר השירים רבה" ב, ז, כתוב מפורש שבזמן בר כוכבא עברו על השבועות, וזאת על אף שבר כוכבא ואנשיו נלחמו למען שליטה יהודית בא"י, והיו לאומיים גדולים (וגם צדיקים ושומרי מצוות) פי 100 מאפשטיין. וגם הרומאים טבחו אז ביהודים והחריבו מקדשנו, ובקושי השאירו יבנה וחכמיה. ובכל זאת היה אסור לבר כוכבא למרוד ברומא
הרב הסטיפלר
9
יש תמונה של הרב עקיבה יוסף שלזינגר? oritk2@yahoo.co
שלמה קירשנר
8
אני כ"כ מרחם על אפשטיין ודומיו כשיראו את הרגע שהמדינה הציונית תתבטל, ושכל הדמיון וכל המלל שלהם, וההשתוללות כדי להחיות את המדינה לא יעזור בסוף! מה הם יעשו אז? כשיתקיים מאמר חז"ל (סנהדרין צח) "אין בן דוד בא עד שתיכלה מלכות הזלה מישראל". רש"י: שלא ישאר שום שלטנות לישראל אפי' קלה ודלה, וכן רמב"ם באיגר
הרב קוק זצוק"ל
7
מדוע התבטאו כך חז"ל? חשש רבה "שמא יגרום החטא". על איזה חטא מדובר? הגמרא מסבירה מיד- חטא ההתמהמהות בגלות. ממנו חשש יעקב אבינו באמרו "ואחר עד עתה". בגללו לא זכה עזרא שתהיה ביאה ראשונה כביאה שניה. ובגללו לא זכינו אנו. התעוררו החרדים לדבר ה' והשליכו את אלהי הנכר כדבר יעקב לבניו
ללא שם
1. להיפך כל חז"ל ומפרשי הנ"ך אומרים שגאולה העתידה לא תהיה כמו גאולת בבל שהיתה ברשות, עיין כגון אברבנאל ישעיהו נא, יא, ופדוי השם ישובון ולא פדויי בשר ודם. עיי"ש, ועיין יחזקאל כ. לה-לח על הבירור במדבר העמים שיהיה לפני הגאולה וביאה שלישי לא"י. 2. לא היתה פה שום גאולה, משיח לא בא, האור החיים כותב שאם ל
רבה
6
יפה מאד חומר מרתק
יצחק
גם החסימת פיות מרתקת מאוד, מדוע שפירא עושה זאת?? וכי כתבתי משהו שלא ע"פ הלכה או תורה? רק בגלל שאני מוכיח קצת נגד הסילופים של אפשטיין לכן חוסמים זאת? איזה הגיון זה? וכי אנו ברוסיה או איראן? פשוט לא מובן השפירא הזה!
אברהם
5
לגבי הזיוף שחלק מגדו"י תמכו בהקמת מדינה יהודית, הרוב היו נגד, וגם אלו שתמכו בזה היה מדובר רק ברשיון אמיתי, דהיינו בלי צורך לעשות שום מלחמה כדי להקים מדינה, אלא ברשיון כל האומות, אבל הקמת המדינה הציונית מעולם לא קיבלה רשיון הגויים בא"י עצמה, וכן גם לא רשיון האומות מישמעאל, וזה בזיוף גמור להסתמך על
יענקלה
טענותיך נסתרות מהמון מסמכים ועדויות
שטיינברג
4
טיעוניו של אפשטיין אינם מובנים כלל.
יהודי חרד
3
בעצם לפי אפשטיין אנו אמורים לגזול ולעשות מעצמנו את על תפקידיו של המשיח הקדוש, שלו אנו מחכים, דהיינו אנו צריכים לעשות ק"ג ולא המשיח, אנו צריכים להקים מלכות ישראל בא"י (גם במחיר הקרבת רבבות חיילים) ולא המשיח, אנו אמורים להעמיד סנהדרין ולא המשיח, אנו אמורים לבנות בית המקדש, ולא המשיח, אנו אמורים לגאו
יהודא
המצטדק יהודא בור ועם הארץ שאינו יודע את תורת הגר"א לא תורת הרמח"ל וקודם לו האר"י ועוד קודם הברית מנוחה וליודעים היטב הם דברי חז"ל שצריך עתרותא דלתתא
יהודה המכבי
2
השאילה היא לא כמה השתתפו בוועידות של אפשטיין, כי בוועידות של המזרחי מלפני 100 שנה השתתפו יותר, צבור גדול לא מעיד על איכות או צדקת הדרך, אלא השאילה היא מה האמת, מה דעת תורתנו, ומה דעת ההלכה, ומה דעת הראשונים ואחרונים לגבי הקמת מדינה רק ע"י מלחמת תש"ח, וכלל לא ברשיון אמיתי, וכן השאילה לפי הסילוף של
יחזקאל
1
עיין תשובות והנהגות חלק ב נידמה לי דף קם שמבי את הסיפור של 1937 שגדולי ישראל דנו האים מותר לותר חלק מהארץ או לא היה שם הרב חיים עוזר והכריח את הרב אלחנון ואת הרב קוטלאר לשבת איתם ויברסקיר רב חשש שבגלל זה היה מדינה כי השם הולך אים הרוב שהם היו צדקים והם הסכימו כן מדינה
גיל הופמן
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים