כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

מי חיבר את ה'ביאור' שנדד מברלין לווילנה?

דבריו החריפים של הרייצ' מליובאוויטש זי"ע כנגד אדונינו הגר"א ותלמידיו היו מחמת הפצת התרגום של מנדלסון, אך האם את הביאור המסעיר חיבר בכלל ר' שלמה מדובנא? (טור)

| 32 | כיכר השבת |
האדמו"ר רבי יוסף יצחק שניאורסון מליובאוויטש
האדמו"ר רבי יוסף יצחק שניאורסון מליובאוויטש (צילום: מאת בארי גוראריה - Jewish Educational Media (jem), CC BY-SA 3.0,)

בסוף השבוע ציטטנו דברים חריפים שכתב אדמו"ר הרייצ' מליובאוויטש זי"ע ב"דברי הימים ההם", (ירושלים 1962) בהם מובאת ביקורת כנגד אדונינו הגר"א ותלמידיו ומהם מובן שהפצת 'השכלה' בעיר וילנה ובעולם הליטאי היתה מחמתם.

וכך לשונו של הרייצ' בתמצות:

"רבות בשנים הביע הגר"א את צערו הגדול לפני תלמידיו על אשר חמישה חומשי תורה לא נעתקו לשפת יהודית המדוברת – אידיש – עם ביאור קל ההבנה באופן מסודר שיהיה דבר השווה לכל נפש.

"בהשמע אשר בברלין נמצא תלמיד חכם מופלג וזהיר במצוות שתרגם חמישה חומשי תורה ללשון אשכנז בשפה ברורה, בחרו בחמישה בחירי התלמידים... וישלחום לברלין לתהות על קנקנו של התלמיד חכם מתרגם החמישה חומרי תורה, ולהעתיקם.

"התרגום מצא חן בעיניהם ויהללו אל כבוד הגאון נוחו עדן וברשותו ניתן לבני התורה ולהעתיקו בכמה עשרות העתקות ויפיצום בקרב יודעי ספר ויקבעו זמני לימוד ברבים לפני ההמון....

"הפצת תרגומו של מענדלסון בקרב בני התורה יודעי ספר, הנה לבד זאת אשר כהה אור קדושת התורה וזויה, היה לגשר מעביר לכמה עשרות בני תורה בעלי כישרונות מצוינים בבתי המדרש בווילנא שקלאוו סלוצק בריסק ומינסק לכתת רגליהם לברלין להתלמד שפת אשכנז וחכמת הרפואה התכונה וההנדסה, ומהם ר' ברוך שיק, ר' בנימין זאב ריבלין משקלאוו ר' מנשה מאליא, ר' פנחס אליהו מווילנא - בעל ספר הברית - והמדקדק הנודע ר' שלמה דובנא".

דברים אלו הובאו בכתביו של אדמו"ר רבי יוסף יצחק שניאורסון - הריי"צ' בנו של הרש"ב, רבי שלום דובער שניאורסון וחמיו של האדמו"ר רבי מנחם מענדל שניאורסון זצוק"ל.

מי אנו שנתפלפל במקורותיו של הרייצ', עפר ועפר אנחנו תחת כפות רגליו הקדושות, אולם נוכל לצטט גאונים שחקרו את הנושא הדק הדק, כדלהלן:

ע"פ המציאות ההיסטורית, התאור המופיע ב"דברי הימים ההם", הוא על הביאור של ר' שלמה דובנא, ולא על ביאורו של משה מנדלסון. ביאורו של ר' שלמה מדובנא זכה להסכמות מרנא הגר"ח מוולז'ין וכן הנודע ביהודה, ההסכמות נדפסו בקובץ ישורון חלק ח עמ' תשיח', וזוהי כוונתו של הרייצ' על ה'ביאור' שנדד מברלין לווילנה.

ר' שלמה מדובנא

ר' שלמה דובנא אכן היה קשור לחבורת המשכילים ובראשם מנדלסון, אבל פרש מהם, ראה שם במאמר, וכן ראה בקובץ בישורון ט עמ' תשיא.

ר' שלמה דובנא והמסכימים עליו הדגישו כמה פעמים שאין דעתם נוחה מהביאור של מנדלסון וחבריו הברלינאים, ולכן רוצים ביאור יותר מתאים למקובל, ולכן ר' שלמה דובנא פרש מחבורת מנדלסון, וכתב ביאור חדש בהסכמת גדולי ישראל הגר"ח מוולואזין, והנודע ביהודה זצוק"ל.

בעניין זה כתב הגאון רבי דוד קמינצקי בשם הגאון רבי דוד צבי הילמן בשם ר' חיים ליברמן זצ"ל שהיה מזכירו ואיש סודו של הרייצ' שאמר לגאון רבי שלמה זלמן הבלין שזכרונות הרייצ' הם "ספרות יפה" וכל "דברי הימים ההם" כתוב כולו מתוך מגמה לגולל על אדונינו הגר"א וסיעתו את אשמת החדרת ההשכלה לרוסיה.

מאמרו של הגאון רבי דוד קמינצקי (מתוך קובץ ישורון)

כאמור האמת ההיסטורית, שגאוני ווילנא לא ידעו כלום על ענין הביאור של מנדלסון שיובא מברלין לוילנא, כי באמת מעשיה זאת, לא הייתה ולא נבראה.

דבריו של הגאון רבי דוד קמינצקי כפי שהופיעו בקובץ ישורון:

"כמו כן ראיתי בספר שנקרא "דברי הימים ההם" המיוחס להרייצ' שנדפס בירושלים בשנת תשכ"ד. בעמ' ו הוא מכניס את ר' שלמה דובנא בין תלמידי הגר"א שכאילו הלכו לברלין "להשתלם" בחייהם, ואין צריך לומר שלא הושפעו מהשכלת ברלין.

"הוא ממשיך בדף ז' לספר על ר' שלמה דובנא דברים שלא היו ולא נבראו, ובדף ח הוא כותב שנתקבל על ידי הגר"א, דבר שלא היה ולא נברא.

"בעמוד פח שוב כותב המחבר איזה מעשה שאין לו שחר והוא מופרך מיני וביה. וכך הוא אומר: "באחד הימים (תקנ"ז) נזדמן להגאון ר' חיים מוואלאזין להשתתף בסעודת מצוה של אחד מתלמידי ר' שלמה מדובנא ודרשתו של אבי הבעל שמחה נחשדה בעיני הגר"ח בנטיה למינות....".

מסכם הגאון רבי דוד קמינצקי:

"דברים אלו הם שקר והוצאת שם רע.... אבל האמת אגיד שלא ראיתי את המקור שנרשם מפי הריי"צ או על ידי שומעי לקחו שהיה כנראה בשפת אידיש.

"הספר הנ"ל הוא רק תרגום בעברית מן המקור, ובהחלט יכול להיות שהמעתיקים שינו את העובדות מהמקור כמו שעשו כבר בתורת רבם...". ועי"ש בדוגמה שמביא הגר"ד קמינצקי שמוכיח ששינו מהמקור באידיש.

מאמרו של הגאון רבי דוד קמינצקי (מתוך קובץ ישורון)

תגובה לדברים קבלתי מידידי חסיד חב"ד (בעילום שם) שטען לי בהאי לישנא:

"הרייצ' לא כתב ספר היסטורי מחקרי. המגמה שלו היתה חינוכית להעביר את הסיפור ההיסטורי לדור הבא. השקיע המון בכתיבה והיתה לו כתיבה נהדרת! לכן לא טרח לחקור אחר הדיוקים אלא כתב כפי שזכר וכפי שידע ממה שקרא ושמע.

"לדעתי, מה שנכתב בשם הרח"ל אינו כך. לא היתה לרייצ 'מגמה' להכפיש את הגר"א, עובדה שכתב עליו ועל תלמידיו תיאורי כבוד. אלא כנ"ל".

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
32 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
13
אני מוחה בתוקף על ביזוי קודש הקודשים הריי"צ וכבודו על ידי הר' דוד קמינצקי והר' דוד צבי הילמן והר' חיים ליברמן.
מ
12
ראיתי פעם אגרת מהבעל התניא לחסידיו לסיעת מרחמוהי שזה אנ"ש ושם הוא יוצא בחרם חמור על מי שיזלזל בכבודו של הגאון החסיד מוילנא [הגר"א]
משה
11
אולי הדברים התבררו בויכוח מינסק, אולי יש תיעוד בגניזה החרסונית, או באיזו פסאודו-היסטוריה חב"דית אחרת...
איתיאל

הצגת כל התגובות

10
את עדותו של חיים ליברמן צריך לקחת בעירבון מוגבל. א. כי כלל אדמו"רי חב"ד לרבות האדמו"ר הזקן שהיה בר פלוגתא של הגר"א כיבדוהו ביותר. על כבוד זה האדמו"ר הזקן שילם ביוקר כשצדיקים מסויימים קיללוהו קללה כזו שהאדמו"ר נבהל ביותר! ב. הוזכר בכתבה על ספרים שנעלמו. הספרים נגנבו ע"י אדם מסויים ולא נדרשו בבית דין
חיים ליברמן
אגב, האגדה הזו על מניעתו של אדמו"ר הזקן להחרים את מחרימי החסידות, היא עוד אגדה של הריי"צ שנועדה לתת הסבר אפשרי על מה שאירע לבנו ר' משה אחר כך, וד"ל. לא מדובר כמובן במשהו שאירע באמת. ראיה לכך, הוא מה שמופיע בספר "בית רבי" המתעד את קורות אדמו"רי חב"ד, ובו נכתב שאדמו"ר הזקן כן הצטרף למחרימים. מאידך, אד
נפתלי
שקא וכזב עי' באגרת קטונתי ובעוד אגרות קודש של אדמו"ר הזקן שבו הוא כותב מפורש שלא להחרים את המתנגדים
איינער
9
למה להתווכח הרבה? תכלית עובדה הסטורית שההשכלה חדרה ליהודי ליטא והרבה מהם ירדו מהדרך, משא"כ אצל החסידים בימים ההם, תבדקו זאת, בכלליות יהודי ליטאי לא שמרו על עצמם, היו עסוקים מידי נגד החסידים, ובנתיים נפלו שדודים להשכלה!
חבדניק אמיתי
8
האדמו"ר מליובאוויטש למד שם בהכרח גמור ולא מצדו היה הדבר והוא שם היה קדוש יותר ממה שגדולי ישראל אחרים פה באה"ק.
לשמעון
"בהכרח גמור"??? הרי חותנו כ"ק אדמו"ר מוהריי"צ נשא שיחה כואבת ביותר ביום השבע ברכות האחרון של הרבי ובו מתח ביקורת והביע כאב רב מלימודים אקדמיים. הריי"צ ניסה בכל זאת לעצור מהרבי מללכת לאוניברסיטה, אך לדאבונו, לא הצליח בכך. "הכרח גמור"??? פורים???
חב"ד
מספרים, שהיה חסיד שראה שכל יום כשהרבי נוסע לאוניברסיטה הוא קורא עיתון. התפלא מאוד, שהחתן של הרבי הריי"צ שידוע בגאונותו ובצדקותו קורא עיתון. עד ששם לב שזהו אותו עיתון... אלא שכנראה הרבי לא רצה לראות מראות אסורות ולכן עשה עצמו כקורא בעיתון
חסוי
"התפלא מאוד, שהחתן של הרבי הריי"צ שידוע בגאונותו ובצדקותו קורא עיתון" שוב חוסר ידע משווע. האם ידעת שהחתן השלישי של "הרבי הריי"צ שידוע בגאונותו ובצדקותו" מר מנדל הורנשטיין, לא היה אדם דתי וגם לא חובש כיפה? אז מה לך מתפלא אם החתן השני קרא עיתונים?
דניאל
מניין לך שחתנו השלישי של הריי"ץ לא היה דתי ולא חבש כיפה?? האם אתה מוציא שם רע או שבאמת כך? קראתי קצת קורות חייו וכלל לא הוזכר על זה, הוא נפטר בשואה, ולפני זה אמנם למד באוניברסיטה אבל עדיין גם למד תורה, מניין לך מה שאתה כותב?
דז
התמונה של מנדל הורנשטיין ללא כיסוי ראש מופיעה בכמה מקומות וגם בספר "הרבי מלובביץ'- בחייו ובחיים שלאחר חייו" של פרופ' הילמן. ידוע לכל חב"דניק שמכיר לעומק את ההיסטוריה, שמנדל הורנשטיין לא היה שומר מצוות וגם לא שיינה אשתו. יכול להיות שבשבילך זה הלם. מציע לך לבדוק אצל מי שמוכן לדבר. תנסה אצל מנדל נוטיק
דניאל
ולמה בתו הצעירה של הריי"ץ לא היתה דתית? מה גרם לזה? במה היא שונה מאחיותיה? מה קרה שם? והאם הורנשטיין היה מגיע כל יום או שבוע או חודש לחותנו הריי"ץ להתפלל? ואיך הגיבו החסידים?
חוקר
עוד אגדה שאין ולא כלום עם המציאות. נכון שהרבי היה אדם שניצל את רגעיו ולכן היה קורא את העיתון היומי ברגעי הפנאי- המתנה לאוטובוס, הליכה בדרך, שעת האכילה וכו'. אבל העיתון היה תמיד מאותו היום, ולא היה לכך כל קשר עם מניעת "מראות אסורות" שהיו בשפע בעיתון עצמו ובחדרי הלימוד באוניברסיטה.
קובי
דברי בלע. הרבי שמר על עיניו הקדושות בעוד שאתה רשע מרושע שגולש באתרי תועבה ועוד פותח פיך על גדולי ישראל.
ליפא העגלון
7
מובאים כאן צילומים ממאמרי ר"ד קמינצקי שנדפסו בישורון ומסקנותיו כדבר ברור. הנידון הנ"ל כבר נידון אצל חוקרי הימים ההם איך זה שרק מעדת וילנה ולא מעדת החסידים תמכו בהוצאת ה חומש של רש"ד והר"י מונדשיין ז"ל בספרו 'המאסר הראשון' בחלק הדן בדמותו של הרב מוולפא מתייחס בקצרה (מספר פעמים) לדברי רד"ק במאמרו הנ"ל
דוד י.
6
מיהדות ליטא הקטנה בכמות וגדולה באיכות יצאו רבי "חיים עוזר" "החפץ חיים" שלשלת גאוני בריסק "החזון איש" ועוד הרבה הרבה גדולי תורה תבדקו ואל תסלפו כולם ראו בהגר"א את רבם
דוד
5
כל מה שכתב אדמו"ר מהרייץ ונתן אישור לפרסמו -הו אמת לאמיתו (אבל רק מה שמפורסם על ידי "קה"ת" זה נאמן שזה באמת מהאדמור מהרייץ ושהו נתן רשות לפרסמו(אבל אים רק שאזה מחקר וכדומה קבע ככה זה לא נאמן וגם אים לא ידוע אים אדמו"ר הריי"צ נתן רשות לפרסמו אז יכול להיות שאחד מהטעמים שלא נתן רשות לפרסם את החלק הזה
יהודה
לגבי שאלתך למה לא מביאים פה סיפורי הריי"ץ על הגר"א, כי השאילה היא מהיכן המקור? מהיכן שאב הריי"ץ את הסיפורים על הגר"א, שאיפ' הליטאים לא ידעו? אגב אני סקרן מה היה סדר יומו של הריי"ץ בכל יום, סדרי לימוד וכו', היכן ניתן לקרוא על זה?
ח
4
ורשה מתוך ארבע מאות אלף נשאר פחות ממאה אלף חרדים הונגריה שמונים אחוז היו כמו טומי לפי בליטא תלמידי הגר"א בנו את עולם הישיבות שקיים עד היום כולם היום לומדים בישיבות בזכותם חב"ד היום זו תנועה דתית לבנונים לא מזלזל, אבל לבטל אחרים בשם החסידות זה שקר היסטורי בזה חב"ד מומחים
צבי
אני מוחה בך על ביזוי כבוד התורה והצדיק תתבייש
מ
3
כמה טיפש יכול להיות אדם שחושב שניתן לסתור דבריו של נשיא ישראל הרבי הריי"צ על ידי עדות מפוקפקת כזו או אחרת
אבי
2
כותב ישראל שפירא: "מי אנו שנתפלפל במקורותיו של הרייצ' . . אולם נוכל לצטט גאונים שחקרו את הנושא הדק הדק, כדלהלן" - היינו, שמצטט הוא דברי גאונים שחקרו הנושא הדק הדק - לא פחות. והנה קורא אני את דברי ר"ד קמינצקי, ועומד אני משתהה לנוכח נחרצות הדברים ושלילת דברי הריי"צ בלא - שימו לב - בלא להביא אף לא מקור
בר בי רב
1
מעניין, עדות של רבותינו נשיאנו אתה מפקפק במהימהנותם, אך בעדות של אחד ששמע מפי אחד ששמע מהילמן ששמע מליברמן (שכידוע מה היתה התיחסות הרבי לעדותו במשפט הספרים), אתה כן נוטה לקבל. מוזר. ולעצם העניין, הרבי מאוד דייק בכל מילה של הרבי הריי"ץ וטען שהכל מדויק בתחכלית הדיוק. ומשכך, אין מקום לומר שמסורת אחרת,י
מנחם
טועה בענק!!! דעתו של הרב יהושע מונדשיין על סיפורי הריי"צ זהה לחלוטין לדעתו של מזכיר הריי"צ הרב חיים ליברמן. שניהם הסכימו שהריי"צ לא בא לספר עובדות אלא להעביר את הרוח החסידית לדור הבא.
דניאל
אשמח שתפנה אותי לאחד מהמקומות שבהן הוא טוען זאת (אמנפ סדרת סיפורים וגילגוליהם ירדה מהרשת, אך עדיין ניתן למצוא אותם).
מנחם
"רבותינו נשיאנו"? רק הריי"צ אמר את הדברים הללו. לא אף אדמו"ר נוסף מכלל 14 אדמו"רי חב"ד האחרים. "המסורת על ח"י אלול"- עוד אגדה שהרבי הריי"צ בנה על סמך הגניזה החרסונית המזויפת. עד הרבי הריי"צ, לא חגג אף אדמו"ר בחב"ד את ח"י אלול. "המסורת החב"דית"? הגאון החסיד הרב חיים ליברמן מוסמך לחלוטין לכתוב מהי המס
יהודה
הרבי התייחס לח"י אלול כחג אשר רק בדורנו זה ניתן האות לפרסמו. אם אתה רוצה להעמיק בזה, חפש את שיעורו של הרב יוסף צבי סגל, רב כולל צמח צדק, בעניין המסורות החב"דיות ודיוקן. הרבי הריי"צ היה היחיד שכתב את תולדות של ימי החסידים, והכל מבוסס על מה ששמע מרבותינו שקדמו לו ומזקני החסידים. פקפוק בעניין, כמוהו כפ
מנחם
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים