כיכר השבת

"דעמירן בעלמא"

האם העולים להר הבית מזיקים לעם ישראל?

על ההבדל בין אמירה לדיבור, על דרגתם הגבוהה של הכהנים, הסיבה שאסור להם להטמא למתים ועל העלייה להר הבית. עמירן דביר בטורו השבועי על פרשת השבוע (חדשות חרדים)

| 67 | כיכר השבת |
עולים להר הבית בשבוע שעבר
עולים להר הבית בשבוע שעבר (צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90)

1:

פרשת ״אמור״ היא הפרשה השניה בגודלה במספר המצוות האמורות בה, ששים ושלוש מצוות עשה ולא תעשה. (הראשונה בגודלה היא פרשת כי תצא עם שבעים וארבע מצוות)

פרשתנו מתחילה בפנייה לשבט הכהונה והצורך שהם יהיו פרושים יותר משאר עם ישראל כדי לשרת את ה׳ בבית המקדש.

שלא כמו הפרשה הקודמת שעסקה בענייני פרישות של כל עם ישראל במצוות ואזהרות מיוחדות שמבדילות אותם משאר העמים, כאן עולה הפרישות דרגה ומבדילה את הכהנים משאר ישראל גם כן במצוות ואזהרות שמיוחדות רק להם.

גם בכהנים עצמם ישנן שתי דרגות, האחת של כהן הדיוט והגבוהה יותר של כהן גדול.

את עיקר ההבדל בין כהן הדיוט לכהן גדול אפשר למצוא באיסור להיטמא למתים.

להדיוט אסור להיטמא לכל מת חוץ משבעת קרוביו שהם מולידיו (אביו ואמו), הנולדים עמו (אחיו ואחותו) ,וילדיו (בנו ובתו) וכמובן אשתו שהיא כגופו.

רק לשבעה אלו מותר לכהן הדיוט להיטמא, לאלו אך לא לאלו שקשורים להם דוגמת גיסו וחתנו.

לעומת זה לכהן גדול אסור להיטמא אף לשבעת קרוביו וכך נמצא הוא במדרגת פרישות יותר גדולה.

2:

״ויאמר ה׳ אל משה, אמור אל הכהנים בני אהרן לנפש לא יטמא בעמיו״.

״האור החיים״ הקדוש שואל מדוע שינתה פה התורה בלשונה ונקטה בלשון ״אמירה״ ולא כתמיד בלשון ״דיבור״. (ויאמר ה׳ אל משה, אמור אל.. - לעומת וידבר ה׳ אל משה, דבר אל.. וכו׳).

ועוד מקשה, מדוע כתבה התורה ״הכהנים בני אהרון״, לכאורה לפי הדקדוק אמורים להגיד הפוך, ״בני אהרון הכהנים״, קודם את השם ורק אח״כ את התואר.

מתרץ ה״אור החיים״ שכך אמר הקב״ה למשה, אין נאה ליוצא ונכנס לפני, להסתכל במת ולכן אני אוסר על הכהנים להטמא למת, וזאת הסיבה שכתוב פה לשון ״אמור״ שהוא לשון מעלה ורוממות כמו שכתוב (דברים כו) ״את ה׳ האמרת.. וה׳ האמירך..״.

הקב״ה מבקש ממשה שיסביר לכהנים שבגלל שהם מורמים משאר העם ומשרתי פני מלך, בגלל זה הוסיף להם מעלה שלא יטמאו לנפש אדם כדי שישארו כל הזמן בגדר ״והשם האמריך״.
(אדם שנטמא למת, יורדת קדושתו בדרגה עד לטהרתו).

לפי זה מובן למה כתוב ״אמור אל הכהנים בני אהרון״, כל הסיבה שהשם ״מאמיר״ אותם היא כי הם כהנים ולכן הקדימה והצמידה התורה את התואר כהנים למילה אמור.

אם היה כתוב ״אמור אל בני אהרון הכהנים״ היינו טועים לחשוב שסיבת חשיבותם היא בשל היותם בני אהרון.

3:

במדרש תנחומא מובא שהפסוק מתהילים (יב) ״אמרות ה׳ אימרות טהורות״ מדבר על פסוק זה שלנו שכתוב בו פעמיים לשון אמירה, ״ויאמר ה׳.. אמור אל הכהנים..״.

לכן הפסוק בתהילים כתוב בלשון רבים, וזהו כוונתו של דוד המלך, שהפסוק בתחילת פרשתנו ״ויאמר ה׳ אל משה אמור אל הכהנים בני אהרון..״ שנאמר בו שתי אמירות - הן אמרות טהורות.

אפשר לשים לב למשהו מעניין, ״בני אהרן״ בגימטריה שלוש מאות שמונה עשרה וחז״ל אומרים שמספר הכהנים הגדולים שהיו בבית ראשון ושני הם גם שלוש מאות ושמונה עשרה, בבית ראשון היו שמונה עשרה ובבית שני שלוש מאות.

4:

האם העלייה להר הבית, מעכבת או מזרזת את הגאולה?

פזיזות אחת, של אדם חשוב אחד שלא הבין של״תקופת המתנה״ יש השלכות גדולות להמשך, הביאה עלינו מיתה, קשיי פרנסה לגברים וצער הריון ולידה לנשים.

אדם הראשון, לא הקשיב לקב״ה שציוה עליו שלא לאכול מ״עץ הדעת״.

כתוב ב״מדרש״ שאם רק היה מחכה עוד קצת בסבלנות, בסך הכל שלוש שעות, היה מקבל רשות להנות מ״עץ הדעת״ שבמקור היה אמור להיות שמו ״עץ הדעת טוב״ בלי המילה ״רע״.

הגמרא בסנהדרין (לח:) אומרת שבשעה התשיעית של יום שישי בו נברא, נצטווה אדם שלא לאכול מעץ הדעת,
בשעה העשירית חטא ואכל, בשעה האחת עשרה נידון ובשעה השתיים עשרה גורש מגן עדן.

התוכנית המקורית היתה שבעוד שלוש שעות, בכניסתה של שבת קודש, אמור היה לקדש על היין שנעשה מפירותיו של ״עץ הדעת״, אך אדם הראשון הפסיד אותה.

לפי זה יוצא ששורש החטא לא היה האכילה, אלא הפזיזות, ביטול חשיבותה של תקופת ההמתנה.

ה״אור החיים״ הקדוש מסביר ששלוש שעות אלו הן שורש הסיבה מדוע צריכים לחכות שלוש שנות עורלה עד שיהיה הפרי ראוי לאכילה.

זהו גם פירוש הכתוב במסכת סנהדרין (לח:) ״אדם, מושך בעורלתו היה״.
כי לולי אדם הראשון, לא היה לנו את כל ענייני העורלה.

לפעמים תקופת ההמתנה חשובה לפחות כמו היעד עצמו.
מי שימתין - ירוויח.
מי שלא - יפסיד.

התהליך של לא לגעת ב״עץ הדעת״, היה חשוב כדי לגרום לאדם הראשון להגיע למצב של שלמות ויכולת רוחנית לאכול מפירותיו.

לפני שאמשיך, אקדים ואומר שקטונתי, הכי קטונתי שאפשר מלדבר על הנושא הטעון הזה וברור שאני מכבד כל אדם ודעותיו.

בכל זאת רציתי לשתף אתכם במחשבות שהיו לי על הנושא, ער אני לעובדה ויתכן כי אני טועה ובגדול.

ישנם צדיקים אמיתיים שממש ״חיים״ את הר הבית, שיכולים להרגיש בבשרם את בית המקדש עצמו שיגיע בקרוב, צדיקים שהמקום מעורר בהם התרגשות ועלייה רוחנית גדולה.

ישנם צדיקים שלא יהיו מסוגלים לחיות עם תבוסתנות וכניעה לאפשרות שמקבלי ההחלטות יחליטו לעשות סלקציה, לערבים מותר, ליהודים אסור.

חלקם אף חברים טובים שלי והם יודעים את זה, עפר אני לרגליהם, הלוואי והיתה לי עשירית מיראת השמים שלהם.

בכל זאת, הנושא מציק לי.

מה באמת רוצה מאיתנו הקב״ה, שהחריב לנו את בית המקדש בגלל שלא שמענו בקולו?

האם הוא רוצה שנראה לו את הכמיהה שלנו לבית המקדש על ידי זה שנכנס להר הבית, למקום שהוא אסר לנו להיות בו ללא תנאים מסוימים שאין אותם בנמצא עדיין?

או שנראה לו את הכמיהה שלנו על ידי שנשמע בקולו ונחכה בסבלנות עד שיחזיר לנו את בית המקדש.

בלי להכנס פה לסוגיא הלא פשוטה הזאת שמלאה דינים ותנאים, רוב הפוסקים ובינהם הרמב״ם פסקו שהאיסור להכנס להר הבית עדיין בעינו עומד, העונש עליו במקרים מסוימים הוא ״כרת״!

(פוסקים כר׳ הונא שקדושה ראשונה קידשה גם לעתיד לבוא).

אני יודע שיש מחלוקת האם המיקום הנוכחי הוא אותו מיקום מקורי שהיה בבית המקדש, חלק מהרבנים של הציונות הדתית פסקו שאין בו בעיה.

כל הנושא החשוב הזה נמצא בסימן שאלה אחד גדול.

עם ישראל נהגו בכל הדורות שבמקרים של אי וודאות הולכים כמו דעת הרוב, דעתם של גדולי ישראל שמקובלים על רוב הציבור הירא שמים של עם ישראל.

לפעמים, כשה״ספק״ הוא מדרבנן, או בדברים שאינם קריטיים, נוהגים בו ל״קולא״.

במקרה שלנו, הספק הוא קריטי, של ״כרת״, ספק דאורייתא שכדאי לנהוג בו ל״חומרא״.

אנחנו בעיצומה של ״תקופת ההמתנה״ לבית המקדש.

בתקופה זאת, נשמות רבות משלימות את תיקונן, תקופה שלהתנהגות שלנו יש השלכה על המועד בו יבנה בית המקדש.

מה שמטריד את מנוחתי, האם אלו שנוהגים לעלות להר הבית, משמחים את הקב״ה ומקרבים את הגאולה, או מצערים אותו חלילה ומרחיקים אותה.

הצדיקים שעולים להר הבית, נמצאים במצב של ספק עבירה דאורייתא, ספק של כרת, ספק שנוהגים בו לחומרא.

כמובן שאין בדעתי להגיד לאף אחד איך לנהוג, בשביל זה יש את פוסקי הדור, אבל בכל זאת רציתי לשתף אתכם בעוד כיוון מחשבה לנושא ה״כריתי״ (קריטי) הזה.

יתכן שקבלתנו הסופית את הר הבית, מותנית בזה שלא נגיע אליו לפני הזמן, בתקופת ההמתנה.
יתכן שמי שטרח בערב שבת, יאכל בשבת.

יתכן שהדבקות והאהבה של מי שעולה לשם, בעצם עושה את הפעולה ההפוכה ומרחיקה ממנו את המקום האהוב עליו.

אולי ישנה סיבה לזה שאסר עלינו הקב״ה להתקרב לשם, סיבה שהיא לטובתנו, סיבה שלא כדאי לנו להמר עליה שמא נפסיד בגדול.

בציפייה למשיח שיבוא בקרוב.

(אגלה לכם סוד, יש לי בארון בגדים מוכנים לכבודו, בגדים שאני לא מעז לגעת בהם בתקופת ההמתנה).


עמירן דביר (דבורקין) הלוי

תוכן שאסור לפספס
67 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
28
חגי תחילת פרק א' ויהי דבר ה' ביד חגי הנביא לאמר, העת לכם אתם לשבת בבתיכם ספוניםוהבית הזה חרב, -- כה אמר ה' צבאו' שימו לבבכם על דרכיכם עלו ההר והבאתם עץ ובנו הבית, יען ביתי אשר הוא חרב ואתם רצים איש אל ביתו, על כן עליכם וגו' (הרבה פורענות כמו שכתוב בהמשך) אוי לנו כי חטאנו .... גיטין דף פ"ח הושע
יהודה
קראת פעם את הרמב"ם מלכים יא, א שמשיח יבנה בית המקדש? (וכן רמב"ם הלכות מעשה הקרבנות ב, יד, ועוד עשרות מקורות) עיינת פעם ברמב"ם מלכים א. הלכות ב, ג, וז"ל: מינוי מלך קודם למלחמת עמלק, "והכרתת זרע עמלק קודמת לבנין הבית", אין מעמידין מלך בתחילה אלא על פי בית דין של שבעים ואחד זקנים, ועל פי נביא עכ"ל. (ו
1
27
בלי שום קשר לבעיות אחרות שיש בעם היהודי. ובין אם מותר לעלות להר הבית או לא. ברור! ברור!!!!! שמי שעולה להר הבית מזיק לכולנו!!!
גולם בריבוע
בדיוק הפוך, מי שלא עולה להר ה' ומתעלם מצער גלות השכינה הקדושה, ומפקיר את בית ה' לאוייבים, הוא מביא קיטרוג נורא על על ישראל, וגורם לכל הרציחות רח"ל, אוי לנו כי חטאנו .
טבריני
תביא בבקשה סימוכין לדבריך.
תגובה לטבריני
כל האלפים (70 אלף) שנפלו בימי דוד [המלך] על ידי שלא בקשו את בנין בית המקדש. מדרש ילקוט שמעוני סוף שמואל א'
צפתי
השכל!
אף המשיח לא מתיר . התעשה כדברו ? !
26
אני חושבת שזה עברה גדולה להלות להר הביבת לפי הלכה וגם לפי פסקתתם של רבנים זה עברה ומי שולה חיוב כרת אז למה אתם לא מדבשים ואלום להר
בילום שם
קודם תלמדי לכתוב עילגת חרדית טיפוסית....
קודם
א. למה את חושבת שזו עברה גדולה לעלות להר בית ה'? יש כאלו מצוות בתורה- לשכנו תדרשו ובאת שמה, מורא מקדש, ועשו לי מקדש... ב. יש מחלוקת גדולה בדבר ויש רבים גדולים וגאונים המתירים לעלות. אז נא לא להתייחס לדבר כאילו עולי הר הבית נוגדים את פסיקת הרבנים. ג. מי שעולה לא חייב כרת (גם לפי האוסרים לעלות) כי אינ
עולה להר הבית בשמחה ובקדושה

הצגת כל התגובות

25
לא הבנתי אז לא נעלה להר הבית מה יקרה נמות ? אפשר לעבוד את השם תמיד מכל מקום וגם אם עלו זה נותן לגיטימציה לרצוח אנשים חפים מפשע ולצצאת עם גרזנים מה ניהיה פה זה אמיתי מה הולך פה הפיגועים היו פה וימשיכו להיות כמו שהיה תמיד אל תמכרו לעצמכם שטויות כל עוד העולם שטוף בזימה ניאוף פריצות מה שהעולם החרדי התקל
ללא שם
בדיוק כך, זה מה שאמרו המרגלים במדבר, אפס כי עז העם לא נעלה וגו', סופם ידוע ..........
שייע
טיפש מה הקשר "מרגלים" לכל איסור שאתם רוצים לעשות? שכחת את חטא המעפילים??... בזמננו אין אפר פרה אדומה אז אסור לבנות המקדש,
ב
24
אני מכיר מקור שדן בעניין זה "קול דודי דופק - הקב"ה משתוקק להיכנס לרעייה, כנסת ישראל - פתחי לי אחותי רעייתי יונתי תמתי... - אך כנסת ישראל עונה - פשטתי את כותנתי איככה אלבשנה, רחצתי את רגלי איככה אטנפם - "תקופת המתנה" - קמתי אני לפתוח לדודי, אך מאוחר מדי, דודי חמק עבר" - ואני שואל, זה מה שהכותב מציע?!
יהודה
23
בוא נאמר כך, העליה להר הבית היא הבעיה האחרונה של החרדים. 2000 שנה לא עלינו להר הבית ובכל זאת לא היו חסרים פוגרומים ושחיטות של יהודים. הבעיה המרכזית של החברה החרדית היא האדם לאדם זאב, הפלגנות, הסכסכנות, הגזענות המכוערת, חוסר היושרה, הריב והמדון על כל צעד ושעל, הלעג כלפי כלפי שלא כמוני וכו' אלה הסיבו
בוא נאמר כך
כל הגזירות שנהרגו יהודים הכל הדורות, היה ללא שהתחלנו במלחמה נגד הגויים, שזה מוכיח שזה היתה גזירה משמיים, משא"כ אם אתה יוצא למלחמה בזמן שזה אסור, כי אין סנהדרין ואורים ותומים הרי שדם הנהרגים עליך, עיין רמב"ם ספר מצות סוף שורש יד, שידוע שמלחמת מצוה של כיבוש העיירות אינו אלא בזמן שיש בית המקדש וסנהדרי
כ
למה להפגין בורות ועמרצות, הלכה מפורשת ברמב"ם הלכות מלכים ה' א-ב, שלמלחמת מצווה אין צריך ליטול רשות מהסנהדרין
שמואל
חחח סלח לי אבל העם הארץ פה זה אתה, וז"ל הרמב"ם (ספר המצות) הקדמה למנין המצות וז"ל: "וידוע שהמלחמה וכבישת עיירות לא יהיו אלא במלך ובעצת סנהדרין גדולה וכהן גדול", ולכן פרסום אלו כלם אצל רוב האנשים כל מצות עשה או לא תעשה שתתלה בקרבנות או בעבודות או במיתת בית דין או בסנהדרין או בנביא ומלך או מלחמת מצוה
העם הארץ
לשיטתך מלחמות יהושע ודוד המלך לא היו מלחמות מצווה כיוון שאין בית מקדש, אדרבה דוד נתבע שעשה מלחמת רשות שכבש עד הפרת לפני שבנה קודם את המקדש, אך כל מלחמותיו על א"י היו מצווה. אתה כתבת שאסור לצאת למלחמת מצוה של כיבוש א"י, ללא ששאלו בסנהדרין ואורים ותומים, וכמובן שזה שיבוש שהרי לכבוש את א"י זו מלחמת מצו
שמואל
או במיתת בית דין או בסנהדרין או בנביא ומלך או "מלחמת הרשות" לא אצטרך לומר בה זאת זה הלשון הזהב של הרמב"ם, למה לשבש ולהוסיף "מלחמת מצווה" כדי לשרת את האג'נדה שלך, לא נורא התפלק לך.
אריה
ביום אחד באושוויץ היו נהרגים יותר יהודים מבכל מלחמות ישראל מיום קום המדינה. הבנת את זה דביל חרדי מצוי?! ואגב עצם קיומה של המדינה הוא התגרות בערבים, אז למה החרדים נמצאים במדינה בהמוניהם, באופן שלא היה אף םעם ב 2000 השנים האחרונות? למה הם משתפים פעולה עם ה"פשע" הזה? צבועים נאלחים שכמותכם, מוצצים את לש
עוד אחד..
קודם כל היטלר כותב בעצמו בספרו "מיין קאמף" להצדיק את שנאתו ליהודים, על סמך "הפרוטוקולים של זקני ציון", שיצאו לאור ע"י האנטישימיים בגלל הקונגרס הציוני הראשון ב1897, ושם הם מאשימים את הקונגרס ציוני שהתאספו כאילו להשתלט על העולם, שנית הציונים התגרו בהיטלר עוד הרבה שנים לפני השואה, בתרצ"ג הם הכריזו על
חסימת פיות
מה שכתבת "ביום אחד באושוויץ וכו' " אינו שווה תגובה כלל. עצם קיומה של המדינה הוא ממש לא התגרות. מכיון שכל העולם מסכים ומכיר בזכותה של מדינת היהודים להתקיים.
תגובה
22
כן בפירוש כן ..
ללא שם
21
אין פיתרון חד משמעי לבעייה הזאת . אנחנו בסכנה בין אם נעצור יהודים מלהיכנס להר ובין אם לא - בכל צד יש סכנה אחרת - כניעה - או -התגרות .. שתיהן מזמינות טרור כך או כך . עד ביאת גואל צדק אין פיתרון!
חיים
20
יעשו חשבון נפש אם גרמו לרציחטת באלעדוליתומים רבים,הנליה אינה אלא התגרות מיותרת,
משה
19
ואולי אנחנו חוטאים בכך שאיננו דורשים את המקדש??? גם בימי שיבת ציון עם ישראל התעכב בדרישת המקדש ונענש קשות בבצורת ומכות נוספות. אם יש מצווה דאורייתא לעלות להר הבית ולבנות מקדש, אל לנו להגיד שאנחנו לא מקיימים אותה משום שאנחנו ב"תקופת המתנה" כי אין דבר כזה! אם הקב"ה מצווה אותנו משהו עלינו לעשותו ולא לו
עולה להר הבית
18
לא מבין מה הויכוח??? אם המציאות של עליה להר הבית גורמת לרצח מעם ישראל אין שום היתר לעלות להר הבית אתה חסר לב ואגואיסטי שחצן יהיר ומרדן ומתנשא אם אין לך טיפת רחמים על אלו שנרצחים בגללך בגלל רצון הנקמה שיש לך בערבים טז אתה בבעיה חמורה. ואל תדמה לי בין הכניסה לארץ שגרמה גם לרצח גדול לבין עליה להר הבית.
האמת
מותרות??? ה' ישמור לאן הגעתם!! אך לפחות ברור שההתנגדות אינה אמיתית אלא נובעת מחוסר אכפתיות לכבוד שמים!!
יהודה
17
"תקופת ההמתנה"??? אני מבין אם כן שגם לשכינה אתה נותן להמתין??? אז לא באמת אכפת לך מכבוד השכינה, לא אכפת לך מכבוד ישראל... אלפיים שנה חיכינו, הקב"ה מראה שהגיע הזמן - אך, מגיע יהודי ואומר לו - חכה עוד קצת אנו ממתינים?!
יהודה
ה' מראה שהגיע הזמן ע"י משיח בן דוד גואל ראשון הוא גואל אחרון- כך קובעת התורה כל ניסיון לייחס להקמת מדינת ישראל גאולה או התחלת גאולה זה עוול גדול (וכדאי לחקור את מניעי הקמת המדינה ). הציבור הדתי לאומי המדהים שהוא מלח הארץ חוטף מכה אחרי מכה מהמדינה שהוא מאמין שהיא הגואל - לא !! קמו מאוולת הזאת!!! הק
הקב"ה מראה
16
"טמא מת ואפילו המת עצמו מותר להכנס להר הבית שנאמר ויקח משה" (רמב"ם הל' ביאת מקדש פ"ג ה"ג) למד את הסוגיא ואח"כ כתוב את אשר תרצה.
ללא שם
15
נראה שאפשר להמחיש את ההבדל בין הציבור החרדי ללאומי בכך שהחרדים בתקופת המתנה 2000 שנה (קצת יותר מ3 שעות). הלאומי עבוק בלהביא את הגאולה בידיים(יכול להיראות דבר שלילי). אותו פולמוס גם ביחס לעליה לארץ לפני 100 שנה. ואותם ההאשמות (שרואים בתגובות) מי אחראי לרצח היהודים (שזו אגב טענה אנטישמית שתמיד היה
אילן
14
גם העדה היה להם פעם קו יהודי של פעם, "ובכלל אם באנו לחשוש אחרי איומי הערבים אין לדבר סוף כי תמיד ימצאו עילה"
עענ
שמעתי בעצמי עדות מציונית דתית לאומית, שהשיחה לפי תומה, שהיא 7 דורות בירושלים, וסבתא רבה שלה היתה לוקחת ערביות להיות הבייביסיטר לילדים שלה, והטבח תרפ"ט בחברון קרה אך ורק בגלל אותו נושא עכשיו של הר הבית, (תברר זה מופיע גם אצל מקורות הציוניים), אחרי הצעדה של הציונות הרויזיוניסטית, שהר הבית שייכת להם, ה
אהרון
13
חבל
לדבר על האיסור לעלות להר הבית ובאותה נשי
12
מחגים למשיח אבל לא שומעים בקולו. הוא היחיד שפסק ופוס' ' בתורתו לא להעלות להר הבית. וכי בית נמקדש ירד מהשמיים ובגלות כולם טמאים !
השכלו
אייזה משיח אשכנזי ספרדי תימני מרוקאי פולני ......
יוסי
11
הרה"ג דב כ"ץ בספר הגות ודעות (עמ' ק"ע) בשם הגאון האדיר רבי חיים סולובייצ'יק מבריסק זצ"ל שבימי מלחמת העולם הראשונה, אשר רבים חללים הפילה ועצומים כל הרוגיה, ונהרגו גם כן הרבה מאחינו בית ישראל, אמרו לו להגר"ח בתוך כדי שיחה, שאילו לפחות המלחמה הזאת היתה מביאה את הגאולה, אולי כדאי היה הדבר. גער בהם הגר"
מעשה רב
מעניין איך יהושע בין נון לא חשב כך, דוד המלך לא חשב כך, החשמונאים לא חשבו על זה ????
צדוק
10
מצווה גדולה לעלות להר הבית לבנות את בית ה' שנאמר "ועשו לי מקדש" מי שמתרשל ממצווה גדולה זו ומתעלם מצער גלות השכינה הקדושה, ומפקיר את בית ה' לאוייבים, אוי לו אוי לנפשו, גורם חרון אף וקטרוג גדול על עם ישראל רח"ל, כמו שכתוב במדרש ילקוט שמעוני סוף שמואל א' - כל האוכלוסין שנפלו בימי דוד המלך על שלא בקשו א
יהונתן
9
המכנה המשותף של העולים להר הבית זה שהם חצופים ועזי פנים..כמעט כל גדולי ישראל אוסרים לעלות..לא ראיתי אחד מגדולי ישראל שבכלל חשב על רעיון כזה..באים חצופים בריונים ועושים פסק לעצמם..בהחלט יכול להיות שידם לא נקיה..סכנו עצמכם גברים ולא אף אחד אחר..ותשובה ותפילה וצדקה מעבירים את רוע הגזירה..לא לשכוח משיח
יהודי מאמין
יש עוד גדולים והרבה שלא חושבים כמוך, כל אחד יעשה כפי שמורה לו רבו, נהרא ונהרא ופשטייה ...
גליק
אלו שעולים להר הבית גורמים להתססה נוראית מצד הערבים. ואח"כ ברוב חוצפתם באים להאשים את ה"שמאל" בטרור המשתולל.
איתמר גבירר
אתה מוזמן לחזור לאושוויץ
רמי
8
מלבד האיסור החמור בפני עצמו, שזה מעורר קיטרוג.! ה' ישמור
ברור כשמש, שהחרדים שעלו להר הבית, יש להם
פעם לא היתה אפשרות לעלות להר ובכל זאת לא פסקו השחיטות. אם כבר חפש את הבעיה בחילול ה' האינסופי שמקובל בחברה החרדית. רק על זה אומרים חז"ל שמיתה מכפרת ולא על שום דבר אחר!!!
עוד דביל חרדי
אייזה איסור על הראש שלך, תראה לי איפה זה כתוב, איסור פולטי כמו שאסרו את העליה לפני השואה האיומה והסוף הנורא מכל ידוע, מתי כבר תתנצלו על זה ???
זבולון
מלבד האיסורים של ספק כרת, ופסקי כל גדולי ישראל שזה אסור כולל רב קוק. מלבד זאת אסור לגרום שיהרגו ויפצעו יהודים, (לא משנה כמה כוונותיך טובות, תכלית אם בגלל עלייתך להר הבית אתה גורם שיהרג או יפצע יהודי אחד, הרי שהדם על הידיים שלך! וכיוון שכבר הוכח הרבה פעמים שבגלל העליה של יהודים בחזות חרדית, מתבצ
ישכר
ואתם כן עליתם לפני השואה? הרי רוב היהודים בפולין כלל לא היו חרדים ולא אבו לעלות כלל לא"י. על מה אתה סח? ואלו שעלו האם עלו בגלל שהיו נביאים וחזו שיהיה שואה או שפשוט היו ציוניים? וכי הנאצים לא היו כפסע בין כניסה לארץ ישראל. קיצור אתה מדבר גיבובי שטויות שהלעיטו אותך. ואתה מדקלם אותם בהתלהבות. לך תעשה ט
להתנצל?
מרן הגאון הגדול, נו באמת אני מבין שקשה לך ולהנהגה שלך להתנצל ולבקש סליחה על מליוני הקדושים הי"ד שעלו השמימה בארובות אושוויץ וטרבלינקא, אבל להשוות את את עצמך לציונים חילונים שעלו או לא עלו, כנראה שלטיפשות אין גבולות .
***
7
ממש אהבתי שהוא לא כתב את זה בצורה החלטית אלא הדגיש שזאת דעתו ונתן במה גם לדעות אחרות
xxxx
6
האם היהודים הנמצאים בארץ מזיקים לעם ישראל
ארץ ישראל
לפי הרמב"ן ב'מאמר הגאולה' ששאר השבטים לא רצו לעלות לא"י בבית שני, כדי 'לא לדחוק הקץ', וזאת על אף שהיה רשיון מכורש, אז אכן יכול להיות שבגלל זה נהיה ב70 שנה האחרונות 'אני מתיר בשרכם' וכו' דווקא בא"י, כי הרי בחו"ל גרו ב70 שנה האחרונות יותר יהודים מאשר בארץ, ובכל זאת נהרגו ונפצעו הכי הרבה יהודים דווקא
א
(מגילה יז ע"ב) על סדר הברכות בתפילה: "ומה ראו לומר קיבוץ גליות לאחר ברכת השנים? - דכתיב 'ואתם הרי ישראל ענפכם תתנו ופריכם תשאו לעמי ישראל כי קרבו לבוא'. וכיון שנתקבצו גליות - נעשה דין ברשעים... וכיון שנעשה דין מן הרשעים - כלו המינים... וכיון שכלו המינים - מתרוממת קרן צדיקים... והיכן מתרוממת קרנם? -
ב
ידידי שכחת רק לציין דברי רש"י הנכתב כמה שורות לפני זה, וז"ל: וכיון שנתקבצו גליות נעשה דין ברשעים - "קודם שנתיישבו בירושלים", כלו הפושעים - שאינם מאמינין בדת משה שהיתה מן השמים, עכ"ל רש"י. הרי לנו ברור שאין אנו בקבוץ גליות, שהרי כל הסיבה שגלינו 2000 שנה, זה בגלל הרשעים שחטאו בא"י, ואיך יכול להיות שא
א
5
חבל שעמירן כותב דברים בעלמא שאין הוא מבין בהם לפי ההלכה יש מצווה לעלות להר הבית אחר טבילה למקומות המותרים, מקיימים את מצוות מורא מקדש יש עוד מצווה לדעת הרמב"ן להוריש את הארץ ולא לעוזבה בידי האומות, וזאת עושים רק ע"י שמפגינים נוכחות בכל מקום ובפרט במקום המקדש. הטענה הנבובה לחכות למשיח או למישהו שיעש
גד
סילוף וזיוף ידוע של הציונים בדברי הרמב"ן הקדוש, המצוה לרשת הארץ ולא לעזבה לאומות, מדובר רק בזמן שלא גלינו, כמו שהרמב"ן כותב שם שהמצוה נוהג לדורות, ולא כתב שזה כולל גם בדורות גלות, משא"כ אחרי זה כשהרמב"ן כותב על מצות ישוב א"י, בזה הרמב"ן מדגיש שזה נוהג וכולל גם בזמן גלות, הרי לנו פשוט שמה שכתב בהתחלה
ציוני זייפן
יש בדבריך סתירה פנימית, מצוות ישיבה היא גם תחת שלטון זר, אך מצוות ירושה בהכרח מתקיימת כשישראל נמצאים בגלות אז חל עליהם מצווה להוריש את הגויים היושבים בא"י ושולטים בם כמו שעשה יהושע בן נון ודוד והחשמונאים וכו', כך שהרמב"ן כותב שזו מצווה חלה לדורות ברור שזה בזמן הגלות (כמובן כשמתאפשר), אם אנו לא בגלות
גד
4
כל כך חבל שאתה כותב דברי תורה בלי לדעת דברים בסיסיים כל כך בנושא עליו אתה כותב. אין אף דעה הלכתית שיש איסור כרת בעליה להר הבית אחרי טבילה. יש חשש שלושה חששות הלכתיים, אבל יש תשובות טובות לכולם. החששות: א. בתוך הר הבית איננו יודעים היכן מרום העזרה (וכן עזרת נשים והחיל - שאיסורם מדרבנן). ב. חשש שיש זב
בניה
כל העולים עוברים על ספק כרת שספק דאורייתא לחומרא. יש כמה שיטות איפה היה קודש הקדשים ולא כולם נקטו כהרידבז. ולכן הנכנס בטומאת מת למקדש מתחייב כרת. בנוסף כל מי שיש לו עיניים רואה שרוב האינתיפדות התחילו או היו קשורות לעלייה להר הבית של יהודים. לכן העולים הם גם רוצחים שפלים שמחפשים היתרים מפולפלים ומגוכ
דודוי
לפני הכל, התגובה היתה לכותב המאמר, שבאמת כתב בענווה שאינו יודע, והוא אכן אינו מכיר את הסוגיה ההלכתית כפי שניתן לראות מהמאמר. לגבי תגובתך: 1. אני מצפה שבציבור החרדי שרוממות לימוד התורה בגרונם לא יכתבו דברים בלי ללמוד את הסוגיה קודם. 2. חוץ מהרדב"ז שכתב שאבן השתייה היא האבן שתחת כיפת הזהב "בוודאי בלי
בניה
3
לוגיקה חרדית טיפוסית משעשעת: כשיש חילונים או מיזרוחניקים להאשים - עושים זאת בהתלהבות ובחפץ לב שהרי נהירים להם פנקסיו של הקב"ה כשבילי נהרדע. כשאין, או חלילה ניכר בבירור שהחרדים אשמים - אז זה גזירה מלמעלה. אנחנו לא מבינים את גזירות השמים. אב ברור שלא יעלה על הדעת שהחרדים אשמים במשהו. לכן הקב"ה לא הפסי
לוגיקה חרדית טיפוסית
אתה כותב כמו האנטישיימים הכי נאלחים שהיו בהסטוריה, שזה רק נותן תמונה אמיתית מי הם הציונים... (בין בלבוש חילוני או לבוש תורני לא משנה). ולגופו של ענין הקב"ה נתן לך שכל בריא עם לוגיקה (אני מקוה), אף אחד לא טוען שהוא מבין בגזירות שמיים, אבל אין לו לדיין אלא מה שעיניו רואות, מציאות היא, וכולנו רואים ש
האמת בפרצוף
2
הרמב"ם עלה להר הבית, זה בכלל לא הסוגיא. האם מי שלא עולה להר הבית באמת מבקש ומצפה לבניין המקדש או שהוא סתם אדיש או חסר ביטחון בקב"ה?!
ליעד
1
הרמב"ם כידוע עלה להר הבית בעצמו, וגם קבע את יום עלייתו ליום חג מידי שנה, אז אמנם לפי הראבד מותר להיכנס גם לקודש הקדשים, עדיין גם הרמב"ם התיר להיכנס להר הבית . אני מכיר את עמירן, ומניח שזה שגגה שיצא מתחת מקלדתו , ולא חלילה ניסה להטעות, אבל חשוב לדעת שדווקא הרמב"ם קובע שמצווה לבנות בימינו את ביהמ"ק ול
דעת הרמב"ם
לגבי הזיוף שלך כאילו שלפי הרמב"ם מצוה לבנות בזמננו המקדש, עיין רמב"ם מלכים א. הלכות ב, ג, וז"ל: מינוי מלך קודם למלחמת עמלק, "והכרתת זרע עמלק קודמת לבנין הבית", אין מעמידין מלך בתחילה אלא על פי בית דין של שבעים ואחד זקנים, ועל פי נביא עכ"ל. (ועיין שם ב'כסף משנה' למרן הבית יוסף שמצטט רש"י שהסדר תלוי ז
עם הארץ
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים