כיכר השבת

פולמוס הלכתי מרתק

סערה בק"ק תימן: האם לתלות 'ביצי בת יענה' בבית-כנסת?

ספר בשם 'ביצי נעמיות בבתי כנסיות', בא להחזיר המנהג הקדמון של תליית ביצי יענים בבתי הכנסיות, כפי שיטת הגאון רבי יצחק רצאבי; אלא שיש מי שחולק: "לדידי העני נחשב הדבר כמיותר" (אקטואליה)

| 46 | כיכר השבת |
ביצי בת עינה
ביצי בת עינה (צילום: שאטרסטוק)

בחודש חשון האחרון יצא ספר 'ביצי נעמיות בבתי כנסיות'. הספר, בא לחזק ולעודד להחזיר את מנהג הקדמון של תליית ביצי יענים בבתי הכנסיות, כפי שיטתו של הגאון רבי יצחק רצאבי, מגדולי פוסקי יהדות תימן.

הגאון רבי יצחק רצאבי (צילום: יעקב כהן)

על גב הכריכה נכתב: "אוצר בלום ומקיף, כולל ששים וששה טעמים נפלאים וראיות חזקות לתליית ביצי יענים בבתי כנסיות ובתי מדרשות בזמנינו, כנהוג בדורות שלפינו, לתועלת חיזוק הציבור וקדושתם של בתי מקדש מעט וכו'".

ספר 'ביצי נעמיות בבתי כנסיות' מאת הגאון רבי יצחק רצאבי (צילום מסך)

ברם, הגאון רבי אורן צדוק, ראש בית ההוראה נזר ההוראה, ומרבני בית ההוראה 'המאורות'[1], כתב במענה לשואל בשאלה פרטית, שלדעתו הענייה נראה הדבר כמיותר, כיוון שכיום לצערנו אין איש שם על לב להחריש מלדבר בבית הכנסת, ולכוון בתפילה, ולא תועיל הימצאותה של ביצה זו בבית הכנסת לרעות חולות אלו כפי שהיה בימים קדמונים, שאם בשלטים המכריזים על כך במפורש אין מי שחושש, קל וחומר בן בנו של קל וחומר הימצאות ביצה זו, ומה גם שלמנוע זאת הצורך תחילה להודיע פשר הימצאותה.

והוסיף שאומנם נהגו בהרבה מקומות בתימן לתלות ביצת נעמית בתקרת בית הכנסת לפני ארון הקודש מלמעלה, אולם היו גם הרבה מקומות שלא נהגו כן. הג"ר אורן צדוק מעריך בזהירות שמנהג זה נהוג לא יותר ממאתיים שנה בתימן ולא בכל המקומות.

מסקנת תשובתו היא שאם הדבר נעשה בהסכמת רוב ככל הקהל ואין עוררים על כך, - יעשו כן, "אולם לדידי העני נחשב הדבר כמיותר".

הגאון רבי אורן צדוק (צילומסך יוטיוב)

באתר 'יד מהרי"ץ' פורטל תורני למורשת יהדות תימן המזוהה עם הגאון רבי יצחק רצאבי כתבו מאמר בו דחו את דבריו של הג"ר אורן צדוק כנגד מנהג תלית ביצי יענה בבתי כנסת. עוד נטען שהגאון רבי יצחק רצאבי גידל את הג"ר רבי אורן צדוק מבחרותו ועד השנים האחרונות.

הרב פרופ' אברהם אופיר שמש במאמרו "שנה בשנה" תשס"ג, (זמין ב'אתר דעת' מבית 'מכללת הרצוג'), שנושא אופי אקדמאי מבית 'מכללת הרצוג', כתב בארוכה על מנהג זה. לדבריו, המקורות הראשוניים ביותר המצויים ברשותנו מוסרים על קיום המנהג לפני 350 שנים בלבד, אולם יתכן שהוא קדום יותר.

זה ודאי שבעיר המקובלים צפת נהגו כך, על פי עדותו של ר' מנחם מקמיניץ המתאר את מנהגי העיר במסעו בשנת תרצ"ג (1833) שמזכיר שכבר היעב"ץ כתב על מנהג זה בספרו.

הראשון שמזכיר מנהג זה, הוא המקובל מחכמי איזמיר רבי אליהו הכהן האיתמרי (נפטר לפני כמעט 300 שנים) בספרו 'מדרש תלפיות'.

(צילום: שאטרסטוק)

הגאון רבי יצחק רצאבי טוען כי הטעם העיקרי הוא "בכדי לעורר את הציבור לכוונה בתפילה. על כן אני אומר, לא לתלות רק ביצה אחת, צריך לתלות בכל בית כנסת חמש ביצים. האשכנזים לא עשו זאת, מכיוון שבארצות אירופה היא לא גודלת, בת היענה נמצאת רק בארצות המזרח, בהודו וכו' כך כתוב בספר הברית. הם לא השיגו, כי אצלם זה לא היה. יקר־ המציאות. כמו כן בארץ ישראל בזמנינו בעבר, לא עשו זאת מכיוון שאי אפשר היה להשיג. אולם בשנים האחרונות, כיום אפשר להשיג זאת ביתר קלות".

מעניין שבחיפוש קצר בתוכנת 'אוצר החכמה' שמאגדת בתוכה מעל מאה אלף ספרים בכל מכמני התורה, נמצא ספר שטוען שמנהג תלית ביצי בת יענה בבתי הכנסת, הוא מנהג קראי. ואף הקראים טענו טענה דומה.

וכך הובא בספר 'משא קרים': "הקראים אשר ישבו בסלע היהודים הניחו תמיד למשמרת שתי ביתי יענה בארון הקודש, ולפי דעת הקראים [אם יש להם דעת] הוא רמז לכוון לבם לשמים בעת התפילה, וכבר העיר בעל המאמר צבי לצדיק, כי הטעם הזה תפל מאד, ולי נראה כי עשו זאת זכר לנביא הישמעאלים אשר נשא את היונה בחיקו תמיד".

ספר משא קרים (אוצר החכמה)

נדגיש שבנושאים אלו ישנם דעות לכאן ולכאן ושבעים פנים לתורה. הטעמים על מנהג זה של הנחת ביצי יענה בבתי כנסת הינם כפי שהובא בשמו של המקובל רבי מרדכי הכהן, מחכמי צפת במאה ה-17, שכמו שבת היענה שמטלת ביציה ומביטה בהם ללא הסחת דעת, והיא שומרת עליהם, כך אנו מראים שהתפילה אין בה דבר מפסיק בינינו לבין אבינו שבשמים.

יש לציין שהמקובל רבי אליהו הכהן האיתמרי מביא עוד כמה טעמים נפלאים למנהג זה, ומוסיף ומזהיר ש"אין ללגלג על שום מנהג של ישראל כי לכולם יש להם שורש על מה שיסמוכו".

נשלח את הקורא הישר לעיין ישירות במקורות רבותינו זצלה"ה במנהג נשגב זה. ראה אתר דעת בענין, אתר דרשו, וכמובן ספרו החדש של הגאון רבי יצחק רצאבי 'ביצי נעמיות' בהו הובאו 66 טעמים למנהג זה.

את תגובתו של הג"ר רבי אורן צדוק למאמר זה לא הצלחנו לקבל.

מקורב לגאון רבי יצחק רצאבי הגיב בשמו למאמר זה, שגם מרן הרב שליט"א מודע לכך שהקראים, המוסלמים ונוצרים העתיקו את מנהג זה מהיהדות.

מדור 'היסטוריה ואקטואליה' ימשיך ויעקוב אחרי פולמוס זה.

- לקריאה נוספת: "אתר המאורות" - אתר התוכן וההלכה ליהדות תימן

[1] הובא באתר המאורות אתר התוכן והלכה ליהדות תימן, שם נטען שבעתיד יובא יותר בארוכה בהבאת מקורות וראיות בשו"ת 'אורן של חכמים'

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
46 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
34
נראה שהתבלבלתם בין כסליו לאדר בין חנוכה לפורים ... השנה באדר ב
33
במאמרו המצוין של ד"ר משה רענן בפורטל הדף היומי על היענים כותב בין היתר: הנקבה הדוגרת היא ה"גבירה" בלבד אך מאחר והדגירה יעילה על 12-14 ביצים בלבד הרי שרק מביציה, שאותן היא ממקמת במרכז הקן, בוקעים אפרוחים. ייתכן ותצפיות בנקבות שהסתובבו בסביבות הקן אך לא דגרו למעשה הביאו למחשבה שהבקיעה עשוייה להתרחש גם
32
מה שנראה כבת יענה, מטיל ביצים כבת יענה, והולך כבת יענה, זה בת יענה. כיענים במדבר...
אל תבלבל בין בת יענה - עוף לילי קטן השוכן בחורבות וְרָבְצוּ-שָׁם צִיִּים וּמָלְאוּ בָתֵּיהֶם אֹחִים וְשָׁכְנוּ שָׁם בְּנוֹת יַעֲנָה וּשְׂעִירִים יְרַקְּדוּ-שָׁם לבין יען - העוף הענק המתגורר במדבריות אסיה ואפריקה גַּם-תַּנִּים חָלְצוּ שַׁד הֵינִיקוּ גּוּרֵיהֶן בַּת-עַמִּי לְאַכְזָר כַּיְעֵנִים בַּמּ

הצגת כל התגובות

31
שמעתי מאותו האיש בחולון שהאריך בשבח המגיע לכתבים ובפרט בעניין הזה של ביצי יענים שהוא תיקון גדול לברית, ועוד מעט מתחיל שובבי"ם
30
הזהרו מחידושי הרב רצאבי התרחקו מדברים משובשים וכבר הזהיר אותנו הגאון הרב עובדיה מפניה הרב רצאבי ודרך הוראותיו וז"ל: חזון עובדיה שבת ח"א עמ' רכ-רכא. נתפרסם בשנת תשס"ח והנה גם הלום ראיתי לאברך אחד בשם יצחק רצאבי בספרו הנקרא ש"ע המקוצר (עמ' סח), שמכרכר בכל עוז להחזיק ...והאברך הנ"ל יצא חוצץ כנגד
29
פתפותי ביצים
28
אברהם אופיר שמש במאמרו המצוין בכתבה עותב וזה לשונו: לפי שפתי כהן (על התורה), האפרוחים שבביצי היען מתפתחים כתוצאה מהסתכלות היען על הביצים. תיאורו את אופן הטלת הביצים ושמירתן שונה מזה הידוע במציאות, ואפשר שמחבר הפירוש לא הכיר מקרוב את אופן הדגירה וגידול האפרוחים של היען. בפועל, ביצי היען מוטלות לתוך ג
27
חזק ואמץ מרן שר התורה הרב הגדול הגאון יצחק רצאבי על פיו יחנו ועל פיו יסעו
אורן צדוק דרדעי כופר ולכן הוא נגד
לישי אתה מבלבל במוח, תשאל את כל זקני תימן אף אחד לא מכיר את המנהג המוזר הזה.
26
מה נסגר??? זה בעיית הדור שאין ביצים תלויות בבית כנסת?
25
הרב מוכר ביצים?
24
התפללתי בעשרות בתי כנסת תימניים שונים המגוונים בחיי ( בלדי שאמי ) ומעולם לא ראיתי ביצת בת יענה.. ואפילו לא קליפה ..עצוב שאלה רבני הדור
23
באמת לא יעלה ולא יוריד חוץ מעוד פטפוטים בתפילה על ביצים ואולי יצא אפרוח... יש לנו הרבה מנהגים שרשיים ויפים שיש לדבר ולהחזיק בהם
22
התימנים ידועים כמי שאדוקים לשמר מנהג ומסורת אבות, והנה זה פלא שעד הלום לא נשמע כמנהג הזה באף בית כנסת תימני, ובא מישהו שמנסה להנחיל תורה חדשה, ולזייף מנהג אבות. אז אנו בני עדת תימן נעמוד כחומה בצורה, שלא ליתן לשום מנהג לחדור לתוך קהילותינו. ומה עוד שזה מנהיג מוזר ואפילו מגוחך.
21
בושה וחרפה במקום להתעמק בש"ס ופוסקים מתעסקים בשטויות זה כמו להוציא עכשיו את כתבי הרב אמנון יצחק לדוגמא... מה חסר במרחבי הש"ס והפוסקים בתורה הק' בלי מנהגים שונים ומשונים
מי שגדול בתורה יש לו זמן להתעסק גם בתורה וגם במנהגים ואינו משאיר שום פינה בתורה שאינו נוגע בה ואתה הקטן כנראה לא מסוגל לחשוב על שני דברים ביחד
20
זו המצאה של הרב רצאבי, אולי היה בית כנסת אחד בתימן שאימץ לעצמו מנהג תמוה זה, אבל בכל בתי הכנסת בתימן אין זכר למנהג הנזכר.
19
דבר מעניין ראיתי בכתבה זו, מצויין שהרב צדוק אכן מעיד שהרבה מקומות בתימן כן נהגו מנהג זה, (אולם לא כולם) וכן מצויין בתשובתו המקורית באתר מאורות, ואילו באתר 'יד מהרי"ץ' כתבו שגילו את מקורו והוא הרב קאפח, ועל בסיס זה שפכו עליו קיתונות של בוז והשפילו אותו שהוא דרדעי וכופר ועוד ועוד, והנה הרב קאפח דעתו ב
18
כתב בעץ חיים לרח"ו, שער הנקודים וזה לשונו: אבל עם כל זה מצינו קצת כח בהסתכלות העין כנראה בחוש העין בטבע כענין ביצת בת היענה שנולד האפרוח על ידי הסתכלותה זמן מה בלתי שתשב על הבצים לחממם כמו שאר העופות וזה יורה היות כח ממשית בהסתכלות העינים. עד כאן לשונו. (ויש להעיר שבימינו אין זה כך במציאות כמובא במא
17
הרב אורן צדוק הוא דרדעי תלמידו דל הרב יוסף קאפח, ולכן הוא נגד כמו שכתב רבו בספר שות הרב קאפח
תפסיק לקשקש אני מכיר אותו אישית. ולא כל מי שמביע דעה כנגד הרב רצאבי הוא דרדעי. כך היא דרכה של תורה, יש דעות שונות, ודי לנסות לסתום פיות. ובטח כאשר הרב רצאבי מנסה להחדיר מנהג, שלא היה ידוע על קיומו בתימן עד הלום.
16
שיחזרו קודם למנהגי הזקן והפיאות הקריאה המדוייקת והתפילה המשותפת אתה כן ולשים טלית על הראש כל התפילה
15
בבית כנסת עדס של החאלבים גם תלוי ביצת יען מעל ההיכל
14
אוכלי טרפות ונבלות
13
רוצים לשים? שימו ללא פירסומת. כי גם אם זה עובד ויש בזה חשיבות, בעידן התקשורת והרפורמים ולפיד ימצאו החילונים עצה ללעוג ולבזות וגם יביאו את משרד הבריאות שיש בביצה חשש סירחון מחלות וקורונה.....
עזוב חשש קורונה, מה עם חשש טיפשות?
12
אין כמוהתימנים שומרים חזק מאד על מסורתם
11
הוא מזמן כבר לא תלמידו נא לדייק ולכתוב אמת
10
אצלנו תלו ביצת בר יוכני ויצא ממנה תנזים של כוח שבע עשרה
9
אני אישית הלכתי לשאול את גדולי רבני תימן בארץ, וכן הרבה מזקני תימן, אף אחד לא שמע על המנהג התמוה הזה.
8
המידע על בת היענה שמחממת ביציה על ידי הראייה הינו שגוי. (ראו במאמרו של משה רענן בפורטל הדף היומי). המקובלים טעו בעניין זה. וראו באתר "לדעת להאמין" מ"ש בזה: " דבריהם של חז"ל בנושאים מדעיים לא נאמרו ברוח הקודש או מפי המסורת, אלא התבססו על התפיסות המדעיות והטבעיות של חכמי האומות בני זמנם, או על חקירות
7
הרבנים שכחו ממצוות המקדש.אדוננו ציווה בתורתו מקדש וכהנים ולא בתי כנסת ורבנים. נכון? ודאי שנכון. גם שכחנו שאסור לנו להקים מקדשים רבים אלא רק אחד במקום מוסכם על כל הזקנים שנאמר לשכנו תדרשו ובאת שמה. לכן יוצא שאסור לקרוא לבתי כנסת מקדש ואפילו לא מקדש מעט
6
סירחונו של בית הכנסת נודף. מה השטויות האלה?
5
הגאון הרב רצאבי שליט"א, מזרע הבלאדים שמהם יצאו הדרדעים וכה מיותר להתעסק בביצים ויענות וסגולות כ"כ ערטילאיות. ולוואי והרב יחוש לדגרי הזוהר והמקובלים כמות שחושש לסגולות בלא מקור כלל. ויש סגולות בחז"ל מקוריות שמסתמא הרבה לא חייש להון ומדוע דייקא בביצי היענה חושש?! שמא בגלל שיש לו איזה צד
סליחה אבל כב' טועה בגדול. רוב הדרדעים יצאו מהשאמי ולא מהבלדי. תלמד הסטוריה קצת
4
הלואי שאלו יהיו הבעיות
3
אולי היהודים העתיקו מהקראים, גם אם היה מנהג כזה בחלק מהמקומות, זה לא אומר שצריך להחזיר כל מנהג שנהג לפני שנים רבות ופסק
2
לפני לא מעט חודשים.חלק הרב אורן על הרב עזריה בסיס זצ"ל. לעכשיו חולק על הגאון הרב רצאבי. ממש מכובד.ויפה.יישר כח וחזק וברוך אשריך שזכית.
הרב אורן צדוק גילה שבכדי להתפרסם הוא צריך לחלוק על גדולי הדור ולעשות לעצמו שם. ככה זה דרדעים
הרב רצאבי חלק על הרב עובדיה, על מארי חיים כסאר וכו' עוד הרבה רבנים, האם עשה זאת כדי להתפרסם? ולעשות לו שם? ויותר מכך האם לטענתך בגלל זה הוא דרדעי??? למה נעצרת אצל הרב אורן דווקא, זו דרכה של תורה, לך תלמד ולא תדבר שטויות..
כמה קשקושים. הרב אורן צדוק מביע את דעתו ההלכתית ויש לו הרבה דעה.
תפתח כל שו"ת ותראה שחולק על זה ועל זה וכו' כדרכה של תורה לומר את דעתו והעיקר בכבוד ובענוה
1
סערה בכוס מים... לא הרב ולא תלמידו מענינים את הציבור התימני, הם שייכים לקבוצה קטנה ומבודדת, שעסוקה כל היום בהטלת רפש וטיט על כל מי שלא הולך בדרכם. ועדיף שיעסקו בסוגיא תמהונית והזויה זו, טוב להם וטוב לעולם.
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים