כיכר השבת

היסטוריה מרתקת

מדוע מנעו האשכנזים בניית בית כנסת ספרדי בקרית אתא // ליאת פורטל

זהו סיפור היסטורי מרתק על מאבקי הציבור האשכנזי מול הספרדי בעיר קריית אתא - בה היה לאשכנזים רוב מוחלט • ליאת פורטל - מקהילת הספרדים ונכדה של מייסד בית הכנסת, משחזרת את הסיפור (פסח)

| 37 | כיכר השבת |
בית הכנסת אור המערב בקרית אתא
בית הכנסת אור המערב בקרית אתא (צילום: גוגל מפות)

בניית בית הכנסת אור המערב, השוכן כיום ברחוב המייסדים 14, היוותה אבן דרך משמעותית בהיסטוריה של קרית אתא והיא עדות למורשת עתיקה של מתפללים יוצאי ארצות ערב, אשר ממשיכים להגיע ולהתפלל במקום.

תהליך בנייתו לווה במאבקים משפטיים שהוביל הרב האשכנזי הראשי של העיר דאז, כנגד קהילת מתפללי בית הכנסת, השייכים לממסד הדתי הספרדי.

במהלך שנות ה-80 של המאה הקודמת, קהילת יוצאי ספרד באזור זה גדלה וציבור דתי של למעלה מאלף וחמש מאות תושבים, ביקש לבנות בית הכנסת המתאים למנהגיו ולסגנון תפילתו.

המבנה הישן בו התפללו הפך צר מלהכיל את הקהל שפקד את בית הכנסת בשבתות, במועדים ובימים טובים ולמתפללים רבים נותר רק לשמוע את התפילות מהמבואה ומחצר המבנה. הקהילה חלמה על בניית בית כנסת חדש ובחרה ועד להוביל את הקמתו.

מתוך בית הכנסת הספרדי בקרית אתא, כיום (צילום:יריב אלדד)

קהילת המתפללים חפצה בבית כנסת אשר יבטא את האופי התרבותי של מדינות צפון אפריקה וישלב סגנון אמנותי מרוקאי עם אופי ירושלמי עתיק. מובילי הקהילה יצאו למשימה והחלו במסע חיפושים אחר האדריכל המתאים ביותר, בעל הידע והכישורים הדרושים למשימה.

מרבית האדריכלים שפעלו בשנים אלו בישראל היו יוצאי אירופה או אמריקה ואופי תכנון הפרויקטים שלהם התבטא באלמנטים מערביים שלא תאמו את המאווים והזיכרונות של מתפללי בית הכנסת מארצות מוצאם. קהילת אור המערב, שמרביתה הם יוצאי ארצות ערב וצפון אפריקה, ביקשה בית כנסת בעל מאפיינים מרוקאים, שישקף את רוח התפילה והאווירה אותה זכרו מילדותם.

את ועד בית הכנסת הוביל רו"ח איציק טולדנו וחבריו היו דוד פרץ, יעקב טולדנו, דוד אלקובי, ברוך כלפון ויוסף סלם ז"ל, סבא שלי. בית הכנסת היה במרכז חיי הקהילה ובנוסף לתפילות שבשגרה התקיימו בו אירועים והוקם כולל ללימודי תורה. סבא שלי שהיה ממייסדי בית הכנסת היה מחובר אליו בכל רמ"ח אבריו.

מתוך בית הכנסת הספרדי בקרית אתא (צילום:יריב אלדד)

הוא נהג להתפלל בבית הכנסת בכל ימות השבוע, למד תורה בכולל, לקח חלק בתפעול השוטף והיה חלק מהשדרה הניהולית שהובילה את פרויקט הבניה. כילדה, נהגנו להגיע אל בית הכנסת של סבא בשבתות ובחגים.

חקוקים בי זכרונות מתפילות יום הכיפורים עם קהל רב של מתפללים וציפיות הצמים לשמוע את תקיעת השופר. משפחתינו המורחבת נהגה לפקוד את בית הכנסת וכשהועד הכריז על הקמת בית כנסת חדש, חברי הקהילה הציגו את המועמדות של אדריכל ניסים פורטל, להיות אדריכל בית הכנסת החדש.

ניסים, אבא שלי, הוא בוגר הפקולטה לאדריכלות ותכנון ערים של הטכניון, והתמחה לאורך השנים באדריכלות ספרדית ומרוקאית. למתפללים היה חשוב לבחור אדריכל מתוך הקהילה, שיוכל להנציח את המסורת הצפון אפריקאית וידגיש את העושר התרבותי של יוצאי ארצות ערב.

מתוך בית הכנסת הספרדי בקרית אתא (צילום:יריב אלדד)

בזמנו, אבי היה בין האדריכלים הבודדים בארץ שנשאו את המטען הגנטי המתאים אותו דרשו מתפללי בית הכנסת שידעו לשלב ידע אקדמי, אהבה לתורה, מורשת תרבותית וניסיון פרקטי לכדי תוצאה מושלמת. ועל כן בחרו בו ברוב קולות לתכנן את בית הכנסת החדש.

אבא שלי נולד במרקש, מרוקו ועלה עם משפחתו לישראל בהיותו בן שש. סבא חיים וסבתא זוהרה פורטל התיישבו בקריית אתא, שהייתה אז בראשית ימיה, עם אחד-עשר ילדיהם.

משפחתנו שייכת לוותיקי העיר קרית אתא ורבים מבני המשפחה הם אמנים מובילים בתחום האדריכלות, הציור, הגרפיקה, העיצוב והמוזיקה. השמירה על המסורת היהודית עוד בבית הוריהם במרוקו, האהבה לתורה, עושרם התרבותי והצמא לידע כללי, הפך את שבט הפורטלים לאנשי שיח אהודים והם צמחו להיות דמויות מובילות בקהילה.

מתוך בית הכנסת הספרדי בקרית אתא (צילום:יריב אלדד)

אבי, תכנן עשרות בתי כנסת המשלבים אלמנטים אוריינטליים המאפיינים את תרבות ארצות ערב. האדריכלות המרוקאית מאופיינת בקשתות המרשימות, בחומרי הבניה המבודדים בין חום לקור, באקוסטיקה שבחלל אולם התפילה ובצבעים חמים היוצרים אווירת שייכות למקום.

אף אחד מהמתפללים כולל ראש העיר דאז, דוד ראם, לא שיער בדעתו את מסכת התלאות אותה נאלצה הקהילה לעבור במהלך תקופת בניית בית הכנסת אור המערב. הרישיון המקורי לבניה ניתן על ידי העירייה והוא יועד להיבנות על גג המקווה העירוני הנמצא בסמוך.

מתוך בית הכנסת הספרדי בקרית אתא (צילום:יריב אלדד)

הרבנים האשכנזים התנגדו להקמת בית הכנסת הספרדי שם ולבסוף הגיעו לפשרה עליה חתמו, לבניית בית הכנסת במקומו הנוכחי. יו"ר הועד דאז, איציק טולדנו, הוביל מאבק הירואי ונאלץ לספוג איומים על חייו ועל חיי משפחתו.

"לראשונה בישראל - רב מונע הקמת בית כנסת בעירו", צרחו שלטי מחאות שהובילו מתפללי בית הכנסת אור המערב כדי לקדם דיון ציבורי בנושא. הרב האשכנזי של העיר דאז, הוביל התנגדות עיקשת, עתר לבית המשפט, התנגד לתוכניות הבניה והערים קשיים חדשות לבקרים במטרה ברורה "לנקות את קרית אתא ממרוקאים".

הרב האשכנזי של העיר פרש את תוכניתו על גבי העיתונים המקומיים, ובה ניכס לעצמו שלטון יחיד בשטח גאוגרפי השייך למתחם בתי הכנסת בעיר. הנרקיסיזם ושכרון הכח שהיו נכסיו, גרמו לו להוביל ציבור שלם בעיוורון מוחלט למאבק אישי כנגד הממסד הדתי הספרדי אותו נהג לכנות פרימיטיבי.

בית הכנסת "עץ החיים" הסמוך, הוא היחיד מבין שאר בתי הכנסת יוצאי הממסד הדתי האשכנזי ברחוב, שלא הסכים להיות שותף לפארסה, ולא לקח חלק במסע ההתנגדות למנוע את הקמת בית הכנסת החדש.

למעלה ממאה אלף שקלים שבמקור גויסו עבור הקמת בית הכנסת, שולמו עבור הוצאות משפטיות מיותרות כנגד ההתנגדויות שהובילו להוצאת צווי הפסקת בניה. התוכנית המקורית של בית הכנסת כללה אולם אירועים תת קרקעי עבור 400 מוזמנים, אולם מתפללים גדול יותר ועזרת נשים גדולה יותר.

למרות המכשולים קהילת מתפללי אור המערב לא נכנעה והובילה דיאלוג פתוח בין כתלי בית המשפט עד שהושגה פשרה. תכנית הבניה המעודכנת כללה אולם מתפללים קטן יותר, עזרת נשים קטנה יותר והאולם התת קרקעי בוטל.

מתוך בית הכנסת הספרדי בקרית אתא (צילום:יריב אלדד)

כיום, יותר מעשרים שנים אחרי, השלום שוכן ברחוב המייסדים. בית הכנסת אור המערב נחשב לאחד מבתי הכנסת החשובים בקרית אתא הפך להיות נכס ומקור גאווה לממסד הדתי הספרדי.

הניצחון של קהילת אור המערב הוא חלק ממורשת המקום ומבקרים רבים פוקדים את בית הכנסת כדי לשמוע את תולדות בנייתו ממקור ראשון ומהאנשים שלקחו חלק בתהליך הקמתו.

כבת דור שני ושלישי למייסדי בית הכנסת, אני גאה בדור הבוגר שבחר בדיאלוג, בהידברות ושמר על חוקי מדינת ישראל לאורך כל התקופה.

מייסדי אור המערב הראו שזרמים שונים ביהדות יכולים לחיות בשכנות בשלום, ויחד ניתן לפתור בעיות בדרך חיובית ומועילה. הדרך בה בחרה קהילה אור המערב להתמודד עם האתגרים שניצבו בדרכה ראויה לשבח והיא מעידה על סובלנות ואורך רוח. הפתיחות המחשבתית שהפגינו המייסדים לשלטון החוק, היא דוגמא ממנה ניתן ללמוד על השלום שמתחיל בתוכנו.

וכל המרבה לספר את סיפור בניית בית הכנסת אור המערב, הרי זה משובח.

תוכן שאסור לפספס
37 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
24
חבל שאתם נותנים במה שקרית לליאת פורטל!
23
עדיין רוב המרוקאים אוהבים להתפלל עם אשכנזים בבית הכנסת הגדול.למה? כי אור המערב סגור רוב שעות היום ואצל האשכנזים הבית כנסת פתוח לכולם כל שעות היום.לאשכנזים יש לב גדול.למרוקאים.....
צודק 100%,עד היום בתי הכנסת הספרדים סגורים,לא מכילים,חושבים יותר מידי על היופי החיצוני ודאגה לנברשות היקרות..... בתי כנסת אשכנזים פתוחים לכולם,נכון, אבל הלב לא פתוח,האשכנזים עדין סבורים שבני עדות המזרח יחלנו את צאצאי האשכנזים,דבר שהוכח מדעית כשגוי. יש המון נוער נושר אשכנזי,גם ללא מגע עם צאצאי יוצאי
מי שקורא ליהודי אחר ששומר תומ"צ "מחבל", הוא עצמו מחבל!! אתה המחבל!!!! לא משנה אם הרבה מכנים יהודים אחרים ככה, כל אחד שמכנה יהודים אחרים בשם הזה, הוא עצמו כך
הם מכנים את עצמם בשם הזה
22
רק חבל ששומעים רק צד אחד בסיפור. ככה אי אפשר לשפוט לפי התורה, שנאמר "בצדק תשפוט עמיתך"

הצגת כל התגובות

21
להתלונן אצל אבישי בן חיים.הוא מומחה לטיפול בישראל השניה הספרדית.
20
מה שכתבת נכון, מכיר את הסיפור באופן אישי, אבי הוא אחד מהאישים הוזכרו לעיל. לצערי בקריית אתא עדיין מתקיימים דברים מסוג זה למשל הקבורה היא בחלקות של ספרדים ואשכנזים .
עליך להתבייש בחרפת נצח וקלון יוקד באבא שלך על שפעל נגד רב דגול, צדיק תלמיד חכם וגדול בישראל כרבה של קרית אתא שכל שער עמינו יודע ומכיר שכל מעשיו היו לשם שמים. אבל בטח גם אתה לא נפלת רחוק מהעץ אם אתה תולה באדם ענק רוח כזה כאילו פעל כביכול מתוך מניעים של ״גזענות״.
19
אשכנזים תמיד שנאו ועדיין שונאים את הספרדים.....זה אצלם בגנים....הם נולדים עם זה.....אבי ז"ל היה מכנה אותם "שונאים"...הנה הגיע שונא....מי זה השונא הזה....וכיוצא בזה.... ש"ס זה עבודה בעיניים...40 שנה בכנסת ולא פטרו למשל את בעיית האפליות וגם לא יפטרו הלאה....אי אפשר לעקור שנאה של האשכנזים שהיא ממש בד.נ
18
הב.כ זה בתמונות הוא פנטאסטי. בה.כ מספר 1 בארץ ע.פ דירוג משרד הדתות נמצא בעכו אור תורה. של התונשים. הוא מהמם. שוה לכם לראות אותו. משגע
17
גם בירוחם היה מקרה דומה לפני 30 שנה ..בית כנסת דרכי ישרים ..
16
בגלל זה עדיין לא נושענו. שנאת חינם. כמה טוב לקיים חיה ותן לחיות. נהרא ונהרא ופשטיה. אתה אתה ואני אני. אם אני אתה ואתה אני אז אני לא אני וטתה לא אתה. אתה בטטא
15
עכשיו כולם יחפשו בגוגל מי היה הרב האשכנזי באותה תקופה...
שולזינגר??? הוא היה 100??
14
זה רק חלק קטן בגזענות התוכנית שיש בארץ
13
כל כך הרבה טקסט, ובתכלס העיצוב ישראלי אנמי ונייטרלי חסר נשמה, כמו בתי כנסת רבים ברחבי ישראל. מחפש מאפיין מרוקאי / מזרחי אחד.. אבל יפה לכרוך כתרים משפחתיים בחדא מחתא עם סיפור מאבק הירואי, והאדרה עצמית
12
כתושבת ותיקה בקרית אתא, חבל שהוצאו דברים מהקשרם. הויכוח הוא על אופי בית הכנסת ולא העדה. הציבור שמתפלל שם הוא מזרחיסטי, גם מזרחיסטים אשכנזים . יש שם פריצות נו ר א ה ! בנות ובנים מתרועעים שם ברחבה בזמן התפילות של שבת, כשהבנות לבושות בחוסר צניעות מוחלט!
11
ההתנגדות לא נבעה חלילה מגזענות אלא חוסר התאמה דתית בין מתפללי בית הכנסת הנ"ל לבין שאר בתי הכנסת והמוסדות שבסביבה. מתפללים היו מגיעים בשבתות במכוניות והנשים לבשו בגדים שלא תאמו את הסגנון של באי המקום ואכמ"ל. הניסיון לבנות על המקווה העירוני היה לצנינים בעיני רבני המקום האשכנזים מחשש למכשלות. המשפטים ה
ואם היו בונים בית כנסת אשכנזי לציבור מתפללים שמגיעים בשבתות במכוניות והנשים לבשו בגדים שלא תאמו את הסגנון של באי המקום האם גם אז היתה התנגדות? או שהרב היה מעלים עין? לדוגמא בקרית ספר,נושא בתי הכנסת לפני 20 שנה היה מאוד כואב,בכדי לפתוח קהילה ספרדית היה חייב 1.להוכיח היטב שחברי הקהילה הינם בני תוירה מ
10
גם הספרדים בירושלים מנעו מהאשכנזים להקים כשרות והיה על זה מחלוקת גדולה אבל באמת כל המחלוקות הם ע"י עסקנים בעלי תאווה ולא מהאנשים הכשרים.
ידידי לא מכיר את ההיסטוריה הספרדים לא נתנו הכשר כי האשכנזים היו מכשירים הרבה בהמות לפי שיטתם והיו לוקחים מהערבי 80 אחוז מסך כל הבהמות ואז יצא מצב שהיו באים ישר לאשכנזים ואכמל נב אני אשכנזי
9
את מי זה מעניין ולמה??? ואני לגמרי מרוקאי אסלי
אותי זה מעניין.
8
מדוע?
7
כתושב ספרדי של קרית אתא אני עד לפריצות הנוראה שבבית כנסת זה והיה עדיף שלא היו מקימים שם את האור המעורב שלהם ומעבר לזה שהכותבת מציגה רק צד אחד ועוברת על שמוע בין אחיכם ושפטטם צדק
גם בבב בב''כ חרדיים יש פריצות נוראה. עזרת נשים נראית ה' ישמור. אל תלכלכו רק על הספרדים.
6
פתאום סיפור מתיישן על ריב שכונתי שכוח מלפני 30 שנה הופך ל״הסטוריה״... העיקר להוציא את האשכנזים רע וללבות פילוג ושנאה במקום להרבות אחווה ואהבת חינם. ובכן תמונה ברורה של מה שהיה שם - לא מתקבלת מהכתבה. מה שכן עושה רושם ברור, שממש לא כבוד גדול להיות מצאצאי אותם מייסדים.
5
גם כפר חבד , היה יישוב תימני לכתחילה, עד שהחליטו האשכנזים להעיף משם את התימנים ולבנות שם יישוב לאנ"ש. ההיסטוריה לא משקרת . אשכנזים עשו הרבה עוול בעיקר לתימנים
צודק.. נכון
לא כפר חב"ד כולו, אלא חלק ממנו שסופח אליו לאחר שנים, והיה קודם לכן מושב נפרד בשם תוחלת. ואם כבר, היום גרים בכפר תושבים ספרדים ומזרחים רבים, כולל תימנים.
4
בעברית קוראים לזה שנאת חינם
3
כיליד קרית אתא אני מכיר את הסיפור מהצד השני של המפה וחבל שכך לבזות ולשסות על דברים שלא כהוויתם וד"ל,
הדברים כהווייתם.
2
כתבה טיפשית שלא מוסיפה כלום לאף אחד רק להיפך לא מתאים לאתר מכובד להעלות על גביו שטויות כאלה....
1
השיקולים של המרא דאתרא הרב שולזינגר זצ"ל היו שיקולים של קדושת המקום. הכתבת שכחה לציין את חילולי שבת ההמוניים בהגיע רכבים לשמחות בעיצומה של השבת. הרב דרש מניעת הגעת רכבים לקטע הנ"ל בשבתות .מניעת עריכת "קידושים בפריצות בפרט בקיץ ברחבת בית הכנסת.אני הייתי עד למראות אלו ולכאב של המרא דאתרא קצרה היריעה מ
תיארתי לעצמי שזה לא על רקע עדתי
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים