כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

האם ייתכן שגדול בישראל - טעה וחזר בו?!

"הבן איש חי התחרט על מעשיו, וטען שפיתו אותו בשקרים", טען רבי שמעון אגסי, כשנלחם נגד בית הספר, בו תמך הבן איש חי בעצמו; האם ייתכן שגדול בישראל טעה? (היסטוריה)

| 17 | כיכר השבת |
רבי שמעון אגסי והבן איש חי
רבי שמעון אגסי והבן איש חי (צילום: ללא קרדיט)

פרק הסיום לפולמוס לימודי גאוגרפיה - האם ה'בן איש חי' טעה?!

בפרקים האחרונים עסקנו בפולמוס חינוכי האם יש לדעת גאוגרפיה והיסטוריה. ציטטנו את ה'בן איש חי' שלכאורה תמך בכך, לעומת הגר"ש שפיגל ר"מ בישיבת מיר שנימק באריכות מדוע לא יתכן שה'בן איש חי' יסבור כך, ויתכן שמדובר ב'תלמיד טועה כתבו'.

לעומתו, ציטטנו את הרב בניהו טבילה, מחנך חרדי העוסק שנים רבות בהכשרת אברכים במכללות, שסבור שבוודאי ה'בן איש חי' התכוון לכך, ויש ללמוד לימודי גאוגרפיה והיסטוריה בימינו.

למעשה כפי שמובא בכל ספרי ההיסטוריה, הבן איש חי תמך בבתי ספר מרשת החינוך כי"ח שכמובן לימדו לימודי חול כולל גאוגרפיה, והוקמו שניים כאלו בעירק.

לאחר פטירת הבן איש חי המרצע יצא מן השק, וכל חכמי בגדד הבינו שמבתי ספר של כי"ח, לא יצאו דתיים, והשפה הצרפתית הובילה לתרבות צרפתית ואורח חיים מערבי, וכילתה את גחלתה של יהדות עיראק עד תומה, ולכן יצאו נגדו חכמי וראשי העדה במלחמה.

גדול הלוחמים היה הגאון רבי שמעון אגסי, מיורשי הבן איש חי, וחכמי בגדד פרסמו חרם על המוסד ויצאו נגדם בלשונות חריפות ביותר.

הגדיל לעשות רבי שמעון אגסי שטען ש"הבן איש חי התחרט על מעשיו, וטען שפיתו אותו בשקרים" (הובא ב"אמרי שמעון", ירושלים תשכ"ח, עמ' קמב, קסב).

פניתי שוב אל הקודש פנימה, הר"מ דמיר הגר"ש שפיגל, ושאלתי אותו: "האם יתכן שגדול בישראל טעה?!".

וענה לי בהאי לישנא: "אם חז"ל אמרו על אבי הנביאים, ראשון המנהיגים, 'בא לכלל כעס בא לכלל טעות', שכמובן אין זה כעס שאנו מכירים, מכל מקום נחשב לפי חז"ל 'טעות', והתורה והנ"ך לא חסכו מלכתוב איך טעו גדולי האומה, וגם במשנה בפסחים כתבו על חזקיה המלך שעל ג' דברים לא הודו לו חכמים, וכהנה וכהנה נמצא בכל הדורות.

"אין לנו אפשרות לעמוד במקומם ולדון אותם, התפקיד הגדול קשה מנשוא, והאם טעותם נחשבת לחטא ונבעה מיצר הרע או לא - צריך לברר.

"אבל ודאי שגם גדולי ישראל בדורות האחרונים ייתכן שטעו בשיקול הדעת. רק צריך לזכור דבר אחד, את פירוש הגר"א על הפסוק "קֶסֶם עַל שִׂפְתֵי מֶלֶךְ בְּמִשְׁפָּט לֹא יִמְעַל פִּיו" (משלי טז,י) שאפילו אם מטעים את גדולי הדור, מה שיצא מפיהם הוא היה רצון הבורא באותו זמן, וכנראה עוונות הדור נתנו בפי האיש הגדול ה'בן איש חי' להסכים לזה". עכ"ל.

בהקשר לתשובתו של הגר"ש שפיגל, שכך היה רצון הבורא באותו זמן, ולכן ה'בן איש חי' פסק בעד לימודי חול ע"י רשת כי"ח הצרפתית - יתכן לומר שגם חלק מהנושאים שנכתבים במדור "היסטוריה ואקטואליה" ב"כיכר השבת", אלו נושאים שמתאימים אך ורק לאותו תאריך שמועלת הכתבה, וכדי להוציא מליבו של "תלמיד טועה" בעתיד שיבוא להוכיח בעוד עשרות שנים שהנכתב במדור "היסטוריה ואקטואליה" מייצג דעתו של הכותב, הרי ש"להוציא מליבן של טועים", כל מה שנכתב פה במדור, זה רק כהוראת שעה לאותו הזמן, וד"ל ואכמ"ל.

(לקריאה נוספת, מאמר: 'משולחנו של יחיאל גולדהבר', חג השבועות תשס"ט, לימודי חול בבית הכנסת)

• • •

לסיום, נביא את דבריו המלאים של הבן איש חי, כך לשונו: "יש צורך לידע האדם קצת מן חכמת הטבע... ועוד יש צורך גדול לאדם בלימוד ידיעת געאגראפייה, כי הלא מצינו בדברי רז"ל בגמרא דחגיגה דף י"ב תניא רבי יוסי אומר אוי להם לבריות שרואות ואינן יודעין מה הם רואות, עומדות ואינן יודעין על מה הם עומדות... נמצא גם ידיעה של תכונת הארץ חייב האדם לידע ולהבין בה.. ועל המשוללים מידיעה זו, קרי עליה רבי יוסי אוי, באומרו "אוי להם לבריות שרואות ואין יודעין מה רואות וכו'" נמצאנו למדין מזה שידיעו האלה וכיוצא בהן צריך האדם לשום לבו עליהם לידע אותם.. גם איך הוא עומד בעיד בגדאד ואינו יודע ארץ ישראל היכן היא, ואינדיא היכן היא ואירופא היכן היא אם לפניו או לאחריו אם לימינו או לשמאלו, ובוודאי אדם הוא חסר מידיעות אלו ניכר גנותו וחסרונו גם בעיני עצמו, ואם יהיו כל אישי ישראל שלמים בידיעות אלו יגדל כבודם בעיני כל בריה, והכל יאמרו עליהם עם חכם ונבון הגוי הגדול הזה" (ספר אמרי בינה, דרוש ב' לחנוך מדרש ת"ת עמוד קי).

  • ישראל שפירא, הינו היסטוריון, חוקר עמית במכון 'עד הנה' לחקר יהדות גליציה ובווקבינה, מרצה ומדריך טיולים
    להזמנות סיורים והרצאות, נא לפנות: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
17 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
14
האשכנזים חסידים וליטאים מרקדים מפזזים ומקרקרים את הפיוט הזה בכל ל"ג בעומר,, ואפ' לא יודעים שהבן איש חי חיבר אותו. את הפיוט "ואמרתם כה לחי רבי שמעון בר יוחאי" כתב וחיבר רבי יוסף חיים מבבל, בעל הבן איש חי. תּוֹרָתוֹ מָגֵן לָנוּ הִיא מְאִירַת עֵינֵינוּ הוּא יַמְלִיץ טוֹב עָלֵינוּ אֲדוֹנֵנוּ בַּר יוֹחַ
13
ריש גלותא דבבל לא טעה בספרו. אבל הרב שפיגל ודאי טועה בהבנת הבן איש חי. הרי אם נניח ש החזון איש היה כותב כדברי הבן איש חי.. הרב שפיגל היה מקבל דבריו בהכנעה "ומסביר" למה הוא צדק.. ולא ממציא טענה של "תלמיד טועה כתבו". אבל על חכמי ספרד האחרונים השפיגלים למינהם מפקפקים בדבריהם בהתנשאות וראיות דחוקות.
12
לעניות דעתי הזרם החרדי חי באורח חיים שפג תוקפו,מדאיג מה יהיה עם כל תלמידי הוחדר בעוד 30 שנה ממה יתפרנסו? הנשים זה לא פתרון בעתיד. להתחיל לימודי מקצועות גבריים בעיר בתחום רפואה ומדעים ,כמה מוחות הולכים לאיבוד בתוך הישיבות? למה לא חבל?

הצגת כל התגובות

11
רק שמדובר בגדולי ישראל מעדות המזרח אפשר להעלות השערה כזו כשמדובר באשכנזים אפילו לא מעיזים לשאול. מתבייש בכם
10
הקשר התורני של הבן איש חי עם גדולי דורו הגיע גם עד אירופה, וחלק גדול מפסיקתו ההלכתית שנטתה לחומרה אחר הקבלה, מקבילה פעמים לא מעטות דווקא לפסיקת הרמ"א ולעיתים מזכירה באופיה את אופי הפסיקה של הקהילות החסידיות באירופה. בפירושו על הש"ס הוא מביא את מחלוקת הגר"א והבעש"ט בעניין כוונת התפילה. בספרי ההלכה הו
9
משהו בתאריך לא מובן הרי הבן איש חי נפטר בשנת תרס"ט , ואתה כותב שהרב שמעון אגסי מיורשי הבן איש חי כתב שהטעו את רבו , הרי רבינו הבן איש חי היה חי ובשיא כוחו ותפארתו ולא יכול לכתוב הדברים ומדוע ידברו בשמו אם הוא עודנו מנהיג בישראל אתמהה נראה לי שמדובר לאחר פטירת הבן איש חי וככה גם שמעתי מזקני העראקים
8
מהיכן המחשבה שגדולי ישראל לא יכולים לטעות? רק בנצרות האפיפיור לא יכול לטעות. כולנו בני אדם, כולנו טועים. רבנים הם בני אדם בדיוק כמו כל אחד ואחד. יש להם לפעמים יותר הבנה ולפעמים פחות. רב הוא מומחה להלכה, לא לבריאות הציבור, לא לזוגיות, לא לפסיכולוגיה ולא לכלכלה. ה' נתן לנו שכל, לא כדי שניתן אותו לאחרי
7
מעשה שהיה בבגדד: פעם אחת הגיע לבבל נציג של ׳אליאנס׳, בתקופה שכבר הבן איש חי זיע״א גילה את תרמיתם. הלה הגיע לבית המדרש של הבן איש חי, כשהוא לבוש כמו הצרפתים המשכילים: חליפה שחורה מחוייטת וכובע. רצה אותו נציג להיכנס לדבר עם הבן איש חי שיתן ׳הסכמה׳ לבית ספרם. אך הבן איש חי סימן לו שילך. אחרי שהלה יצא,
6
במשה רבינו כתוב בחז"ל בא לכלל כעס בא לכלל טעות, אבל בסתם חרדים זה לא יכול להיות, לא יכול להיות דבר כזה שהמודיע, או יתד, או המבשר יטעו, לא נשמע דבר כזה מעולם, וזה ממש חוצפה לחשוב שיתכן דבר כזה...
5
גם בהלכה!
4
הרב כתב בפירוש. לדעת קצת. יש הבדל תהומי בין להיות מומחה לגיאוגרפיה לבין למידה.
3
הנושא פשוט וברור, אין שום סתירה בין תמיכה בלימודי היסטוריה וגאוגרפיה לבין התנגדות לאליאלנס (כדעת הרב אגסי), הבן איש חי תמך בלמידה של הנושאים האלה, אבל לא במוסד הספציפי הזה, אם יתואר מוסד חרדי לגמרי (כמו שיש היום) שבו מלמדים את המקצועות האלה, אין ספק שאין בזה שום בעיה, גם לדעת הרב אגסי. הפלפולים שלכם
2
ומה עם טעויות בקשר לקורונע?
כל מה שקשור לגדולי האשכנזים ול "שר התורה" תלמידים לא טועים כתבו...
יפה שכבודו כבר יודע לשפוט עוד בתוך הסיטואציה את ההשלכות רחבות הטווח. מסתמא כבודו עסוק בקריאת ספרים עבי כרס וכיצד התפנה להגיב ולטקבק? אתמהא.
1
אז אולי גדולי ישראל - הרב קוק וכו' צדקו, בהתייחסותלדרך הגאולה שתבוא בדרך הטבע ולא בצורה מיטבית מנותקת מהטבע ולא כל מי שאמר שהציונות זה שקר שלא יחזיק מעמד?? הנה המדינה הזו מחזיקה מעמד מצוין. וגם לומדי הישיבות רבים פי אלפים מכל מה שהיה מאות שנים.... שאלה למחשבה
הרב קוק לא תמך בציונות ולא בהקמת מדינה. לך ללמוד מספריו כמו שצריך. ומה זה המדינה מחזיקה מעמד? למה השלטון היווני לא החזיק פה זמן?
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים