כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

'בהמה עקרה' מוסלמית בקבר ה'אביר יעקב'

סדרת הכתבות "דורש אל המתים" עוררה תגובות סוערות בעולם התורני,עד שיש שטענו בתוקף נגד העלייה לקברי צדיקים. וגם, הבהמות המתעברות בקבר רבי יעקב (היסטוריה)

| 28 | כיכר השבת |
תפילה בציון ה'אביר יעקב'
תפילה בציון ה'אביר יעקב' (צילום ארכיון: מאיר אלפסי, כיכר השבת)

סדרת הכתבות "דורש אל המתים" עוררה תגובות סוערות ביותר העולם התורני. אמש הבאנו פולמוס בין חסידי חב"ד אודות התבטאות הרבי מחב"ד בעד הנחת פתק בקבר התנא יונתן בן עוזיאל.

תגובה הפוכה חריפה ביותר קיבלתי, כנגד מנהג העלייה לקברי צדיקים.

וכך לשונה: "ראיתי את הכתבה שלך על קברי צדיקים וזה נראה לי הסיבה היחידה שבגללה אנחנו עדיין בגלות ומתקופת אמצע בית שני, התחלנו את העבודה זרה הזאת של הקברים, והכרנו את זה מהגלות בין העמים, שהם עובדים לקברים שלהם, כמו בודא, בתאילנד בבנקוק ובקוסאמוי ובצ'אנגמאי, שיש להם מסורת מלפני 2,502 שנה, והם עובדים לקברים של המלכים שלהם, זה מקום קדוש ומורידים נעליים לפני שנכנסים למבנה, והם מדליקים אש וקטורת לכבודם. יש להם קברים המצופים בזהב, ויש כאלה עטורים בפרוכות.

ציון ה'אביר יעקב' במצרים. ארכיון (באדיבות המצלם)
הדלקת נרות בציון ה'אביר יעקב'. ארכיון (צילום: מאיר אלפסי, כיכר השבת)

"וכן הדת הנוצרית יש להם כנסיות שיש בהם קברים, וכמו כנסיית הקבר. ולמשל בפולין יש כנסיה עם קברים, וליד כל קבר יש מתקן של נרות. וכך עוד שבטים רבים עתיקים, כמו שבט המאיה בגואוטומלה ובאנדרוס, וכן את שבט האינקה, וכן במינמאר בורמה, וכן בפיליפינים, וכן עשרות ומאות בכל כדור הארץ, שעובדים לקברים ומקטירים להם נרות.

"וכן אצל הישמעאלים הקברים הם מקומות קדושים, וכמו שבכל קבר עתיק יש מסגדים. וכן עבודה זרה של בעל פעור, זה המת שלהם. וכמו שכתוב בתהילים-קו, ''ויצמדו לבעל פעור ויאכלו זבחי מתים''. כי גם הפסילים זה למעשה הדיוקן של המת החשוב שלהם ולכאורה נראה לומר, שאם עושים לכבוד המת הילולא, ושוחטים וצולים ואוכלים לכבוד ההילולא, ומוזגים ושותים יין לכבוד זה, זה נקרא שעושים כך לכבוד המת.

"וכמו מה שבני ישראל אכלו מהזבחים ששחטו לכבוד בעל פעור, שזה כדרך האומות לכבוד המת שלהם, כנאמר בתהילים, ויצמדו לבעל פעור ויאכלו זבחי מתים. וכן אם מדליקים אש, ושרים לכבוד התנא האלוקי, זה נקרא לכבוד המת. ונחשוב לרגע, וכי חסר להם משהו אם לא נדליק להם אש, האם באמת הם צריכים את האש הזאת, וכי לרבי מאיר חסר משהו, אם לא נדליק אש לכבודו, וכי הוא צריך את האש הזאת. כל זה מצוטט מהקונטרס 'ליקוטי הפשט הטמון', אשמח לקבל תגובה ממך מה דעתך בנושא בתודה מראש על הכל".

מתפללים בציון ה'אביר יעקב'. ארכיון (צילום: מאיר אלפסי, כיכר השבת)
נרות בציון ה'אביר יעקב'. ארכיון (צילום: מאיר אלפסי, כיכר השבת)

• • •

מאחר שהדברים הינם חריפים ביותר, יצרתי עם המגיב קשר כדי לבדוק את מקורותיו. והנה הוא שלח לי קונטרס מקיף ובו מתואר כל המקורות לטענתו בדבר האיסור "להטריד" (לדבריו) את קברי קדמונינו. מצורף צילום 2 עמודים העוסקים בענין:

• • •

עוד תגובה הפוכה בהקשר ליהודי העיר ארביל בצפון עירק, שנהגו בשעת עצירת גשמים, לקחת חמש או שש פרות, ולזבוח אותם על גבי קברי הצדיקים.

כאמור ציטטנו את ה"בן איש חי" שיצא כנגד מעשים אלו, ופסק שזה איסור "דורש אל המתים", ויש איסור לאכול מאותם פרות.

והנה בספר "טנא פירות העמל" שכתב הגאון רבי זאב שטיינמץ על ספר בראשית, והוא - "רעיונות וקשורים שנכתבו לפי סדר הפרשיות והפסוקים", כתב אודות מנהג מוסלמי שנהגו המוסלמים תושבי "דמנהור" במצרים, להביא בהמה עקרה לקבר המקובל רבי יעקב אבוחצירא, ולאחר לילה בציון, הרי שהיא הייתה מתעברת [!].

וכך נכתב בקונטרס: "הברכה נמצאת במקום אשר קבורת הצדיק שָׁם, וכמו שראינו בכמה מקומות וכן שמעתי אודות הישמעאלים שסביבות הכפר דמנהור שבמצרים, שכשהיתה עקרה בבהמתם היו מלינים הם אותה אצל ציון המקודשת הרה"ק רבי יעקב אבוחצירא זי"ע ואחר כך אותה בהמה מתעברת".

הרב שטיימנץ הביא מקור לכך שסביבת קבר של צדיק היא מתברכת, מדברי רבותינו רז"ל, שארונו של יוסף הצדיק היה בקרקעיתו של נהר הנילוס, והנילוס התברך בזכותו! ומחמת כך, פרעה לא אבה לשחרר את בני ישראל ממצרים, כי רצה שהנילוס ימשיך להתברך!.

יצרתי קשר עם הרב שטיימנץ, כדי לשאול את מקור המעשייה הנפלאה מקברו של רבי יעקב אבוחצירא, וכן לתהות, האם מותר הלכתית ליהנות מאותן בהמות שנולדו בזכות קברו של רבי יעקב אבוחצירא?!

תשובתו של הרב שטיימנץ: "זה היה בערך בשנת תשל"ט או בשנת תש"מ, שמעתי את זה מתלמיד חכם גדול. כיום הוא בארה"ב. בהקשר להלנת הבהמה שתתעבר, יש הרבה צאצאי אבוחצירא שאפשר להתעניין אצלם אם זה ידוע להם". (אשמח שצאצאי הרב, ישלחו לי מקורות במייל המצורף בתחתית הכתבה)

מעשיית הבהמות המתעברות בקבר רבי יעקב אבוחצירה, מתוך קונטרס "טנא פירות העמל"

השערה של כותב השורות, שאכן יהודי מנהור לא נהגו כך מחמת איסור "דורש אל המתים", ולכן המקורות מעלים שכך נהגו "הישמעאלים סביבות הכפר דמנהור שבמצרים".

בעזרת ה' בקרוב מאד, תהיה תחיית המתים, וכל הדיון של העלייה לקבריהם, לא יהיה רלוונטי!

  • ישראל שפירא, הינו היסטוריון, השם דגש על ההיסטוריה התורנית של ארץ ישראל, מדריך טיולים, ובעלים של סוכנות הטיולים 'ישראל בשטח'
    לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
28 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
26
כלב בן יפונה הלך להתפלל על קברי האבות, אז כנראה שזה מספיק טוב!
משה
25
כל מה שכותבים שכלב בן יפונה הלך לקברי אבות זה לא כתוב בתורה זה במדרש בהשפעת הגויים שסביבנו שלמדנו מהם דבר זה ולא הם למדו מאיתנו דבר שני כל הזוהר מזוייף מתוכו לכל מי שרק קורא זוהר ולא מנסה להתעקש שרשב"י כתב את זה וכל מה שרבי נחמן כתב עכשיו הוא מצטער ומתחנן שלא יבואו אליו שמצערים את הצדיק שמגיעים אליו
הפולחן הטמא לקברות
24
אני מכיר בארץ כמה מאות בתי קברות ערביים מוזנחים שלא מעניינים אותם, וגם כאלו מקומות שהקימו מבנה כל שהוא כביכול לכבוד המת, מקומות אלו מוזנחים, אך במקומות הקדושים לעם ישראל שבשליטתם כרגע, שם הם משקיעים את כל הכוח שלהם לטפח ולשמור.... כי גם הם יודעים טוב מאוד ממי הם למדו את המנהג הזה... ולא חלילה להפך
.

הצגת כל התגובות

23
אני לא יודע מה המקורות. לכל מנהג בישראל יש הרבה מאות חולקים חולקים אבל לא לוקחים דעת יחיד ועושים ממנה תורה שלמה או צורך בהיתייחסות. מה גם רואים שגדולי עולם עולים לקברי הצדיקים כדי שבזכותם יתקבלו התפילות. ומה גם יש עניין בהילולא גם ע"פ הזוהר הקדוש שיום פטירת הצדיק זה כמו יום החתונה ולכן קוראים לזה הי
תשובה
22
כתבה מתלהמת
אשדודי
21
לצערי צורת ההתבטאות של הכותב היא כמו של הדרדעים אלו שאין להם אמונה בצדיקים ובמקום קבורתם .לא עושים פולחן מהמקום אבל ברור שמקום קבורת הצדיקים הוא מקום קדוש. וידוע שהלשם אמר בשם הגרא שאחר החורבן יש השראת שכינה במקום שוכני עפר. לצערי חלק מהרמבמיסטים מזלזלים בהשארת הנפש והם הם הכופרים במסורת ובזוהר הקדו
יהודה
20
רבי נחמן בספר המידות מדבר דברים עצומים על מעלת קברי צדיקים
דורי
19
אחד המסורות הכי יפות בעם ישראל זה לעלות לצדיקים בספריו של מרן הארי החי הקדוש וכן בזוהר הקדוש מלא מענין זה ועצם זה שאתה מציג את זה בתןר דיון זה כבר כפירה בדברהים הקדושים והרמק הקדוש כותב שזה ממש כפירה באחד מחלקי התורה הקדושה תעשו תשובה וה הטוב יכפר לכם וזכרו מי שלא מאמין בסוד בגלוי לא מאמין גם בפ
זה דיון לאן הגענו
18
שאלה פשוטה אם זה כזה חשוב ללכת לקברים למה זה לא מוזכר בתורה אפילו פעם אחת להיפך בתורה כתוב שטומאת מת חמורה מאוד! 7 ימים!!! זה מה שכתוב בתורה משום מה זה קל מאוד בעיניי כולם אכן פני הדור כפני הכלב העיקר טפל הטפל עיקר מי יהודים מעיזים לומר שיש עניין להיטמא בטומאת מתים וזה אפילו מצווה חחח עפרא לפומיי
רפאל כהן
17
בשם הפופוליזם והסערה בכוס מים אתה נותן במה לשטויות. מכלב, ועד המדרשים הקדומים על ארונו של יוסף וארונות שאר השבטים, שכל שבט ארונו עימו, ושל יוסף אצל משה באהל. ועד לימינו אנו ששמענו מרבותינו על קבר מסוים ששם השראת השכינה או דברים גדולים אחרים וכפי שמביא המשנה ברורה שבית הקברות הוא מקום קדוש וכו
.
16
כתבת: "מה שכותבים שכלב בן יפונה הלך לקברי אבות זה לא כתוב בתורה, זה במדרש בהשפעת הגויים שסביבנו שלמדנו מהם דבר זה". אז אם כמו את הזוהר הקדוש, גם את המדרש שזה דברי חז"ל מפורשים וזה אחד מפרד"ס ארבעת חלקי התורה אתה מבטל. אז בה נשאר לך להאמין. הרי כל כך הרבה מיסודות האמונה נמצאים במדרש. קרוב למאה אחוז
למגיב 21
15
מי הבור ועם הארץ שלא מבין דבר בדתות אחרות ולא ביהדות ... זו הרמה הבזויה שלכם
שפירא
14
הלכה למעשה: מקור: כלב בין יפונה השטתח על קברי אבות כדי שלא יפול בעצת מרגלים. להלכה עכשמתפלל בקברי הצדיקים צריך להגיד וחשוב שמתפלל לה' שיושיע אותו בזכות הצדיק או שיבקש מהצדיק שימליץ עליו יושר לפי ה' דהינו הצדיק הוא אמצעי ולא מטרה ולכן מותר. ומכיון שרוב ישראל מוחזקים ככשרים שאם נחשוב אחרת הרי אנו מב
אמת מארץ תצמח
13
לכל המגיבים יש לכם לעיין בגמרא מציעא דף פה שאמר בזו הלשון חזי ליה ההוא מרבנן דהוה שכיח אליהו גביה דלצפרא הוו שפירן עיניה ולאורתא דמיין כדמיקלין בנורא אמרי ליה מאי האי ואמר לי דאמרי ליה לאליהו אחוי לי רבנן כי סלקי למתיבתא דרקיע אמר לי בכולהו מצית לאסתכולי בהו לבר מגוהרקא דרבי חייא דלא תסתכל ביה מאי
עזריאל
12
ראיתי בספר זכרון משה עתיק מלפני 500 שנה, שכתב על הפסוק יתן בעפר פיהו אולי יש תקוה, יתן בעפר פיהו- שילך להתפללל עם פיהו אצל שוכני עפר הצדיקים אולי יש תקוה- כי בזכותם תהיה לנו תקוה ושארית
יוסי
11
הקדוש הבית אהרן אמר לבנו שהוא אינו רוצה להיקבר בקרלין, היות ואנשים שם אינם מאלו שפוקדים קברי צדיקים, ואמר שהוא רוצה להיקבר באיזור וואלין כי שם עושים עסק מקברי צדיקים... ואכן לפני פטירתו נסע לאיזור שם ושם הוא קבור. וכך אמר לבנו, מובא בסוף ספר בית אהרן דרכי ציון אבלות, הדרכים לציוני הצדיקים אבלות ובו
איש חסיד
10
וכל גדולי עולם שעלו להשתטח על קברי הצדיקים? וכלב בן יפונה שעלה להתפלל על קברי אבות? האור החיים שעלה על 4 את הר מירון לציון הרשב"י הק' זיע"א. וכל גדולי עולם, מאז ומעולם... כל אלו דורשים אל המתים? עובדי ע"ז ח"ו? מתי כבר יפנימו אותם הטפשים שבעמינו, טפשים עד כדי חולי הנפש, שלא אנו מעתיקים מהגויים רח"ל,
אאא
אנחנו מעתיקים מהגויים מתי מוזכר בכל התנ״ך שמישהו הלך לקבר ולגבי יוסף וכלב זה מדרש אחרי שלמדו את העבודות אלילים
מקום טמא
9
סוף סוף הגעתי אל הספר שהובא משמו, והכתב הפך עליונים למטה ותחתונים למעלה. שם מדבר המחבר על כך שלבן רדף אחרי יעקב להחזירו ואם לא יוכל, אז אפילו להורגו ולהביאו לקבורה בחרן כדי שיתברכו ממי חרן כמו שהתרגום יונתן מביא. והמחבר הוכיח זאת מארונו של יוסף ששרח אמרה למשה רבינו שהמצרים שיקעו בנילוס בארון מתכת כד
ללא שם
8
גם אם יש דברים שאולי נקראים דורש אל המתים, אך אין בזה לכלול את הכל. הלנת הבהמה אצל קברו של רבי יעקב, זה כי גם הערבים שעשו זאת הכירו בסגולת המקום ששם שוכב אדם קדוש. ובזה אין דורש אל המתים.
ללא שם
7
כמה שטויות מגובבות. כל הגויים האלה עם העבודה זרה שלהם לקחו את זה מהקדושה של התורה שלנו. כלב בן יפונה הלך להתפלל על קברי אבות כדי להינצל. תלמדו את ספר הזוהר הקדוש שלנו, תחכימו לפני שכותבים בלבולי שכל.
דיייייייייי
6
ר' נחמן מברסלב ידוע כמה ביקש והקפיד לעלות על קברו. ואפילו אמר שרצה לנסוע לארץ ישראל להקבר שם אבל בגלל ששם לא יעלו על קברו (בתקופה ההיא) אז הוא נשאר באוקראינה. מי שלומד זוהר ודברי האר"י הקדוש אין לו בכלל שאלה בעניין
מצווה לפקוד
5
בסגולה של פקידת קברו של יונתן בן עוזיאל זיע"א תוכלו לפנות למקובל הרב מנצור שליט"א והוא יספר לכם את השתלשלות הסגולה שהתחילה לפני חמישים שנה בערך
יעקב
4
בכל תימן לא הייתה התייחסות לקברים. לא השאירו אפילו שם על המצבה ולא הלכו "להשתטח" כי אם לפני קונם ובטח שלא יעזו להמרות פי ה' שציווה מפורש בתורה על טומאת מת וחומרתה ידוע שבתימן שמרו בקנאות עקשנית על המנהגים העתיקים עוד מבית ראשון מפורסם שהערבים היו הולכים לציונם של צדיקי תימן אבל לא יהודים! עם
שפירא תימני
3
תגיד לי אתה רציני? מה עובר עליך. כל גדולי ישראל במשך כל הדורות עלו לקברי מתים. בתורה כתוב מפורש על כלב ויהושע שהלכו להתפלל בקברי האבות. מה השאלה בכלל, אני מצטער לומר לכם יש לכם בעיה קשה מאוד. אחרי שהרמבם כתב וכו' נגד וכל גדולי ישראל כן עשו כך מכלל הן אתה מבין לאו, זה שהם כמובן למדו את הרמבם והלכו בע
מנחם
בתורה לא מוזכר עלייה לקברי אבות... זהו מדרש. נא לדייק
מושון
2
כלב בן יפונה..... צריך להוסיף?? ודי לנו קדושי החסידות שדברו בקדשם והקפידו לפקוד ציוני רבותינו הק' ולשלוח לשם אנשים הזקוקים לישועה... זה שהליטאים עשו מכל מה שהאמינו בהם החסידים כעבודה זרה עדיין לא אומר שזה כך
יהודי
1
המוסלמים לא אוכלים חזיר אז בגלל זה נאכל? למי משנה מה עושים או לא עושים הגויים?
שטויות. תמיד הלכו לקברי צדיקים. ואם
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים