כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

ראש הישיבה שכל דבריו הם "דברי קבלה"

בחייו נפוצו שמועות כי יצא נגד הרבי מליובאוויטש, אך ראש הישיבה הכחיש זאת. בשנת תש"כ היו מי שביקשו למנותו לרב הראשי לישראל, ונימקו זאת כי הוא תלמיד הראי"ה קוק (בארץ)

| 18 | כיכר השבת |
רבי יצחק הוטנר זצ"ל
רבי יצחק הוטנר זצ"ל (צילום: IZAK, מתוך ויקיפדיה)

לאחר שסיפרנו על הבידוד שנכפה על ראש הישיבה הגאון הגאון רבי יצחק הוטנר, נרחיב מעט בתולדותיו. המשגיח הרב וולבה כותב על ספרי 'פחד יצחק': "דע שכל דבריו דברי קבלה!".

הגר"י נולד בשנת תרס"ו (1906), בבחרותו למד אצל הסבא מסלובודקא ועלה איתו לארץ ישראל לעיר חברון.

בניסי ניסים ניצל מטבח תרפ"ט עקב כך שחזר לוורשה, שם יש הטוענים שלמד 'פילוסופיה' באוניברסיטת ברלין ביחד עם האדמו"ר מחב"ד רבי מנחם מנדל שניאורסון ורבי יוסף דוב סולובייצ'יק, אשר לימים ביקרם בחריפות, והתבטא כנגד תנועת חב"ד, ועל פולחן האישיות סביב הרבי מחב"ד. כמו כן אסר הגר"י הוטנר על תלמידיו לשמוע מפי הרב סולובייצ'יק שיעורים.

חבושים בצילנדר: חמישי מימין - הגרמ"מ אפשטיין, שני אחריו - הראי"ה קוק (בספודיק), אחריו, הגרא"ד כהנא-שפירא (חבוש צילינדר) במסע הרבנים לארה"ב (מתוך ויקיפדיה)

יש לציין שבשנותיו האחרונות הרב הוטנר שלח מכתב בו הוא מכחיש את הפרסומים כאילו התבטא נגד הרבי מליוובאוויטש במכתבו מכנה את מפיצי השמועה בביטוים חריפים ומבקש מהרבי לא להתייחס לשמועות אלו של מחרחרי ריב.

מסתבר ששמועות אלו שהרב הונטר דיבר נגד הרבי מחב"ד, הופצו לאחר שהוא חלק עליו בענין "מבצע תפילין", ועקב כך שנפסק בהלכה שמצוות תפילין היא מחייבת כוונה, הרי שאין ענין להניח לחילונים שאינם מתכוונים במצווה. אומנם הרבי מחב"ד החזיר תשובה לרב הוטנר בו הוא מנמק מדוע הוא סובר שיש מצות הנחת תפילין אף ללא כוונה מיוחדת.

בתקופת לימודיו בארץ ישראל, הגר"י הוטנר התוודע לראי"ה קוק שהיה ידידו הקרוב של ראש ישיבת חברון הגרמ"מ אפשטיין וארבעים שנים אח"כ כתב לרצי"ה קוק על גדלותו העצומה.

מכתבו של הגר"י הוטנר לראי"ה קוק בבקשת ההסכמה לספרו 'תורת הנזיר' נפתח במשפט: "הוד כבוד אדמו"ר הגאון הגדול עטרת ישראל וקדושו מרן ר' אברהם יצחק הכהן קוק שליט"א"

על ספרו "תורת הנזיר" קיבל את הסכמות מרנן הגרח"ע גרודזנסקי, הגרא"ד כהנא-שפירא והגראי"ה קוק (יש לציין שבמהדורות האחרונות הושמטה [כמקובל...] הסכמתם של הגראי"ה קוק והגרא"ד שפירא).

ההסכמות שהושמטו של הגראי"ה קוק, והגרא"ד שפירא בעל ה"דבר אברהם" (מתוך המהדורה הראשונה, תרצ"ב)

מעניין שבשנת תש"כ (1960) גורמים שונים רצו למנותו לרב הראשי לארץ ישראל, והטעימו את כוונתם, שהרי הגר"י הוטנר מוכר בתור אחד מגדולי תלמידיו של הראי"ה קוק.

קטע מהעיתון חרות (24 לפברואר 1960 למניינם)

מחלוקת לשם שמים ניהל עם הגר"א קוטלר האם להקים קולג' עם לימודי חול, הגר"י הוטנר הציע לשלב לימודי חול בקולג' (לאלו שאינם מתאימים רק ללמוד תורה בישיבה קדושה) אולם הגר"א קוטלר חלק עליו, והענין ירד מעל הפרק. הגר"י הוטנר לשיטתו לא שלל לימודי חול, ואכן בתו היחידה (אשתו של הגאון רבי יונתן דיויד) בשנת תש"ל עשתה תואר דוקטור מאוניברסיטת קולומביה, על הגאון המופלא מהרי"ץ חיות.

בשנת ה'תשל"ט עלה לארץ ישראל, ועד חשוון תשמ"א (1980) שימש נשיא מכון ירושלים והיה מעורכי אוצר מפרשי התלמוד, או אז לקה בשיתוק חלקי עד לפטירתו בליל שישי כ' בכסלו באותה שנה. חתנו הגאון רבי יונתן דייויד ממשיך את דרכו ומורשתו היחודית ב"ישיבת פחד יצחק" על שם ספרו העמוק הנלמד ברטט וקדושה בהיכלי התורה.

הרב הוטנר חיבר את הפיוט המרטיט "בלבבי משכן אבנה", אשר מיוסד על אחד משיריו של רבי אלעזר אזכרי.

יהי רצון שימליץ טוב בעדינו מתחת כסא הכבוד

  • ישראל שפירא, הינו היסטוריון, השם דגש על ההיסטוריה התורנית של ארץ ישראל, מדריך טיולים, ובעלים של סוכנות הטיולים 'ישראל בשטח'
    לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
18 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
14
אדמו"ר מליובאוויטש אינו זקוק ל"הסכמות" . תהיה דעתו של הרב הוטנר זצ"ל אשר תהיה. לגופם של דברים האמת כנראה באמצע ,היו לו הסתייגויות ,אבל ידע את גדלותו של הרבי כפי שרואים בשאלות שהפנה אליו. דרך בעולם ששואל אדם למי שחש כי הוא גדול ממנו. המעיין בחליפת המכתבים רואה בבירור מי שליט ברוח.
אליהו
עוד בצעירותו התכתב הרבי עם הרוגוצו'בער (!) בענייני פלפול כאילו היו בני אותו גיל... (זהו דבר מופלא שכן הראגאטשאבער היה גאון עולם!!!)
י
13
אח יקר ככה צריך להתנהג איתם כאלה רשעים
ניסים
12
לא מקובל. מדוע תלמיד חכם כמו הגראי"ה קוק צריך להיות מושמט. לא מבין את זה ולא אבין זה. דומני שגם הגרי"ש אלישיב ביקר תופעה זו. כידוע הגראי"ה קוק ערך את חופתו.
מה זה כמקובל
מסכים לגמרי עם תמיהתך.
חרדי

הצגת כל התגובות

11
חבל נהנתי מהכתבות בחושבי שזה היסטוריה אבל ברגע שזה מגיע למה שאני מכיר רואים שזה שטויות... הכותרת: "בחייו נפוצו שמועות כי יצא נגד הרבי מליובאוויטש, אך ראש הישיבה הכחיש זאת." אפשר לשאול כל תלמידיו מה הוא אחז יש אלפים שעוד חיים אתנו זה שכשהוא ניסה להניע אותו ממבצע התפילין הוא כתב לו שלא הוא לא דיבר נגד
ברוקלין
10
"פולחן האישיות"... זה סגנון חרדי? מה היה קורה אם היה נכתב כאן ביטוי כזה על אחד ה"גדוילים" המכונים "מעתיקי השמועה"??
טודרוס נעוולער
היאך אתה חושב להגדיר בן אדם מת שתלמידיו חושבים שהוא חי, ומעלים אותו לתורה??
חבדניק לשעבר
9
ממש מחקר מעמיק... לראה הוטנר היתה חליפת מכתבים עם הרבי בשנת תשי"ט. בענייני קבלה. מודפס הליקוטי שיחות או איך שלא נקרא [אינני חבדני"ק] בשנים הרלוונטיות
הסטוריון פח
8
שפירא נקי מהטיות בצורה מופלאה שלא נמצא כמותה וראוי שכל העולם החרדי סוף סוף ישמע לאיש הנעלה הזה
נדיר למצוא טלית שכולה תכלת אבל מה שכותב
7
ממכתב הרב הוטנר "חלק הגון מעולמי הרוחני שתול על מעייני חב"ד" יש צילום מכתבו באתר "שטורעם"
משה בן אברהם
6
הכותב הנכבד יכול לברר בבית מדרש פחד יצחק, מה היה יחסו של ר' יצחק הוטנר לרבי מליובאוויטש. הוא חלק עליו בחריפות רבה.
פחד יצחק
5
שמעתי מהגאון רבי בערל שווארצמאן זיע''א, כי הגר''י הוטנער זיע''א נחשב לגדול הדור בכל המובנים. גם כ''ק מרן האדמו''ר מאמשינאוו זיע''א כיבד באופן מיוחד את הגרי''ה. עם חב''ד ומנהיגה היה חשבונות אישיים שאכ''מ לפורטם כי רבים הם.
ידענוב
4
בלומדי בישיבת פחד יצחק שמעתי כמה פעמים שהגרי הוטנר התבטא שהוא תלמיד של הרב קוק 'חוץ מבעניין הנקודה' וכוונתו הייתה לעניין השקפותיו בעניין התנועה הציונית והיחס לחילונים. כמו כן הסיבה שהוא עזב את הארץ אחרי תרפ"ט הייתה שהוא היה אמור להיות חתנו של הגרא שר חתנו של הסבא שנשאר בסלובודקא (ולא הגרמ שולמן שה
נייעסן כבד
3
ל2 זה נראה שכותב הכתבה כתב זאת בציניות...אז הוא בעצם מבקר את התופעה הזאת
ל2
2
הרב יצחק הוטנר ביקר אצל הרבי מליובאוויטש מספר פעמים וישבו לשיחה עמוקה של שעות ארוכות. בנוסף, באגרות הקודש של הרבי יש עשרות התכתבויות בין השניים. כל השנים שררה ביניהם ידידות עמוקה במיוחד. לעולם הרב הוטנר לא דיבר נגד הרבי מליובאוויטש! להיפך, הגן על כבודו והתכתב עימו רבות.
שמוליק
מרן רה"י לא דיבר מעולם נגד איש (חוץ מהמזרחי והציונים), ואין זה שום הוכחה. הוא ודאי היה חולק ומתנגד בתוקף לדרכו של הרבי הלזה. כל מי שמתחיל ללמוד את תורתו רואה את הריחוק כמזרח ממערב לתורת הרבי הזה. וכמובן שאין לזה שום קשר למה שכתב במכתבו על עולמו הרוחני שהושפע מתורת חב"ד האמיתית. אתם החיים בקטנות של ה
פ"י
1
השמטת הסכמותיו של הגראי"ה קוק זצוק"ל, הן כתם על כל יראת שמים המזוייםת של הציבור החרדי. שכל כולו נשען על עלמא דשיקרא
צחי
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים